Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag har gått ner drygt 35 kg, vägde en bit över 100 kg när jag började. Mitt utgångsläge liknade ditt; åt två gånger om dagen (max) och massor med godis och chips. Motionerade precis ingenting.

Jag bestämde mig för att räkna kalorier, för att verkligen lära mig vad saker och ting innehåller. Ska du räkna kalorier är en hushållsvåg absolut oumbärlig! Lita absolut inte på ögonmått och känsla utan se till att skapa förutsättningar för att lyckas.

En annan sak jag bestämde mig för var att börja med att äta tre gånger om dagen. Det var jävligt jobbigt, men som någon skrev; börja smått, med ett glas juice eller liknande. Aptiten är en muskel, den går att träna upp, men precis som med all annan träning gör det gärna ont i början och det känns inte som att det ger något. Nu, drygt fyra år senare, blir jag hungrig var tredje-fjärde timme och vaknar hungrig på morgnarna men det tog säkert ett år eller ett och ett halvt innan aptiten blev normal.

Tillsammans med tre-mål-mat-om-dagen-regimen så bestämde jag mig för att aldrig ersätta mat med godis eller snacks. Det gjorde jag gärna innan i någon sorts villfarelse att det jämnar ut sig. Även om jag hade ätit fyra hekto godis på eftermiddagen så åt jag middag, fullt medveten om att det rent energimässigt gjorde saken värre men i det långa loppet så bidrog det till sundare vanor.

Jag har inte slutat äta godis, och jag erkänner att vissa dagar har mina tre mål mat blivit väldigt små och godisintaget desto större. Jag gillar godis och hade aldrig en tanke på att sluta, faktiskt. Jag kan förstås inte äta lika mycket som förr, men inte måste man sluta helt för att få till en viktminskning. Vissa måste sluta för att det helt enkelt inte funkar med "lagom" eller "lite", men vad som gäller för dig får ju tiden utvisa. Dock har jag märkt att det stuckit en del i ögonen på folk, att jag gått ner i vikt trots godis och att jag under de första åren dessutom åt lunch ute varje dag med jobbet. Det finns en föreställning om att det inte ska gå att gå ner i vikt om man inte utesluter vissa saker, men det behöver inte vara så.

Men uppoffringar måste göras, helt klart. Jag kan inte längre köpa en hel morotskaka och sätta i mig för att jag haft en stressig dag eller för att döva ångest. När det gäller att använda mat och godis som medicin för så måste man hitta ett annat sätt att hantera känslorna, där finns det ingen genväg.

Jag räknade kalorier under några månader innan jag började röra på mig. Jag började med korta promenader, 10-15 minuter var vad jag orkade. Ont gjorde det också, och skavsår fick jag. Men vartefter minskade smärtorna, tiden blev längre och tempot blev högre. Steg för steg ökade jag och idag tränar jag mer än vad jag någonsin trodde var möjligt. Vill du komma igång och träna måste du dock vara beredd på att det kommer göra ont i början, det kommer ge väldigt lite extra att äta för och det kommer troligtvis känna som att det inte ger ett smack. Men det kommer att komma en dag då du går en timme utan problem, eller kanske till och med joggar några steg eller kör spinning tills du är en blöt fläck på golvet, och då känns det himla häftigt.

Någonstans så handlar det om att hitta DITT sätt att gå ner i vikt. Det finns egentligen inga rätt eller fel. Du måste dock acceptera vad som är grundläggande, t.ex. att din kropp måste få vettig energi för att funka, sådana saker kommer du helt enkelt inte undan. Du måste också acceptera att det kommer att bli jobbigt, precis som när man köper en katt eller hoppar på en utbildning så måste du acceptera det jobb som ligger framför dig.

Sätt upp vettiga mål för dig själv. Kanske är det vettigt med 25 kg på ett år, eller mer, eller mindre. Kom ihåg att det här är något du gör för livet, inte för närmsta tiden. Jag påbörjade min viktresa i december 2009 och jag jobbar fortfarande med att hålla vikten, över fyra år senare. Det tar säkert en fem-tio år för de flesta att etablera en ny livsstil (speciellt när övervikten varit livslång) och då är det kanske inte så viktigt hur lång tid själva viktnedgången tar.

Sist vill jag säga att jag är dödligt imponerad av att du börjat fundera i de här banorna. Det du skrivit är privat och väldigt utlämnande och ett viktigt första steg. Emellanåt ser jag personer i din storlek eller i min gamla storlek ute i joggingspåret eller på gymmet och jag fylls alltid av en sådan lust att springa fram och säga "DU ÄR FÖR FAN MIN IDOL!!!!".

Tror du att jag kan hjälpa med något så dra iväg ett PM, så ska jag hjälpa så gott jag kan. :)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

- men SBU-rapporten som kom nyligen och sammanställt resultaten av 80.000 internationella studier av hög kvalitet kunde inte hitta något vetenskapligt stöd för att motion skulle vara ett effektivt verktyg för viktnedgång.

Nja, vad SBU konstaterade efter att ha gått igenom 16 000 vetenskapliga artiklar var:

Det finns ett starkt vetenskapligt underlag för att fysisk aktivitet som tillägg till kostintervention med energirestriktion inte har något betydande tilläggsvärde på viktreduktion efter 6 månader för personer med fetma.

Det finns ett måttligt starkt vetenskapligt underlag för att kostintervention med energirestriktion leder till större viktnedgång än fysisk aktivitet av en intensitet motsvarande 1 500 kcal/vecka för personer med fetma.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Det du listar upp kan man lätt byta ut till nåt man Vill göra och som man mår bra av. Det finns en hel massa "feel good"-saker att göra bara man använder fantasin lite och tar tillfället i flykten när det dyker upp.

Mår kasst = drar till ridskolan eller annat lämpligt ställe och kramar lite häst. :love:

Deppig = busar lite med kompisens tjur eller kossor. :bump:
Ingen lust med nåt = sticker ut och paddlar oavsett årstid eller väderlek. :cool:
Osv. osv.

Det gäller bara att fylla dagarna med ett vettigt innehåll istället för att tycka synd om sig själv. Dessutom är man uppskattad av både folk och fä om man vill ta ett handtag på en gård eller i ett stall, motion får man gratis och inte kostar det nåt heller. :)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Undrar vad Biggest Loser-folket tänker om det:D

Men det är ju så och varit känt sen länge (alltid?). Jag, kvinna och 66 kg tung, gör av med ca 150 kcal under ett medelintensivt gympass på en timme. En 5 km lång löprunda i ett medelintensivt tempo drygt det dubbla

150-360 kcal gör inte så mycket till eller från, speciellt inte om man äter kaloritäta livsmedel och/eller för mycket. Jag går inte ner "självmant" i vikt fast träning, utan jag måste reglera mitt matintag också för att få resultat.

Visst hjälper träningen, både kortsiktigt och långsiktigt, men maten är A och O!:)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag gick själv ner i vikt från cirkus 120 kg till 58 kg på cirka 2 år. Jag hade ont i ryggen och knän osv varje dag när jag var fet.
Hur gick jag då ner i vikt?
Jo, först konstaterade jag att jag äter massa skit som godis, chips osv mest HEEELA tiden. Så bort med det helt, man blir inte av med sitt sockerberoende genom att fortfarande äta godis.
Övrig mat jag åt lämnade en hel del att önska, så kosten lade jag om helt. Från i princip enbart skräpmat samt halv -och helfabrikat, till att äta nyttig GI inspirerad mat gjord från grunden. Jag såg alltid till att ha MINST halva tallriken fylld med sallad och grönsaker. Och salladen lägger man upp först. Sen lägger man upp resten, 2 tredjedelar protein på den delen av tallriken som är kvar efter man lagt upp sallad och 1 tredjedel långsamma kolhydrater.

Sen motion, från stillasittande fet soffpotatis till att så småningom cykla minst 100 mil i veckan. När jag var som tyngst bestod motionen av många långsamma halvtimmes promenader. Flera långsamma promenader per dag ger mkt mer än att sitta kvar i soffan. Och ja, det gör ont i rygg och knän. Det är bara att gå ändå. Smärtan går över när man får muskler som bär upp kroppstyngden. Man går inte ner i vikt av sitta still. Gillar du att cykla, så gör det då! Det går att cykla vintertid också. Det bara kallare och jobbigare. Att det är kallare och jobbigare är bara bra, man gör av med mer energi då.

Och sen ser man till att ha rutiner i sitt liv. Gå att lägga sig samma tid varje dag och gå upp samma tid varje dag. Äta på samma tider varje dag. Och motionera på samma tider VARJE dag oavsett väder. Allt eftersom det börjar hända saker i kroppen och promenaderna känns lätta, då är det dags att öka motionsdosen. Men öka INTE maten. Till slut rättar sig kroppen in i rutinerna, man blir hungrig på samma tider, man blir trött vid samma tid, man sover bättre, ämnesomsättningen kommer igång ordentligt osv.

Och ja, man blir galet sockersugen i början. Det är bara att stå ut. Det går över till slut. Jag kontrollerade sockersuget genom att tugga sockerfria tuggummi, det är iaf bättre än att svulla i sig en massa godis. Man får äta frukt i massor, det mycket bättre än att godis. Och varje gång jag kände sockersug drack jag ett stort glas vatten. Och blev sockersuget enormt gick på en promenad, även om jag precis varit ute på en promenad.

Jag var under denna tiden arbetslös och hade en "inkomst" på knappt 4000 kr i månaden. Så det går definitivt att gå ner i vikt på en pytteliten inkomst. Det handlar om prioriteringar och ens egen inställning till att ändra livsstil.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Om du bränner 150 kalorier på en timme lär du ha ett riktigt lustempo.
Dessutom är det ju inte bara kalorierna man bränner som räknas utan även att man sätter i gång förbränningen i kroppen. Jag skulle inte få äta mycket för att hålla vikten utan träningen.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Träning räntar jäkligt dåligt, visst är det så. Jag förbränner runt 2 500 kcal i veckan på träning, det är lite drygt ett extra dagsbehov av energi per vecka. Motsvarar runt fem hekto godis, eller två pizzor, eller fem liter läsk. Det är himla lite med tanke på hur mycket ansträngning som ligger bakom.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Om du bränner 150 kalorier på en timme lär du ha ett riktigt lustempo.
Dessutom är det ju inte bara kalorierna man bränner som räknas utan även att man sätter i gång förbränningen i kroppen. Jag skulle inte få äta mycket för att hålla vikten utan träningen.

Ett medelintensivt pass på gymmet för 66 kg kvinna är inte så mycket mer än 100-150 kcal/h. Kör man väldigt hårt och med mycket kort vila mellan rep och set så ökar självklart förbränningen. Men rent generellt är inte styrketräning någon direkt förbränningsträning. Vill man göra av med kalorier är det konditionsträning som gäller; cykel, simning, löpning, skidåkning osv.

På vilket sätt sätter träning igång förbränningen utöver under själva träningspasset?

Muskeluppbyggnad gör självklart att förbränningen på sikt ökar, eftersom att mer muskler kräver mer energi, därav att träning hjälper viktnedgången både kortsiktigt och långsiktigt. Men att man sprang en mil i måndags, innebär inte att man kan äta som att man sprang en mil även på torsdag. I sådana fall har någon glömt att säga det till min metabolism, för jag har då djävla slitit i två år utan att få gratisförbränning:D
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Tack :)
Nu några år senare ligger jag stabilt på runt 65-70 kg i vikt och är helnöjd med det. 58 kg var alldeles för lite för min kroppsbyggnad. Väger mig nån gång då och då när tillgång till våg finns. Min egen våg har jag kastat :D. Så länge jag behåller samma klädstorlek så är jag nöjd.
Äter fortfarande GI inspirerat men inte lika slaviskt som när jag aktivt jobbade för att gå ner i vikt. Går promenader, cyklar och rider som motion. Jag HATAR gym, funderar på om jag kan va allergisk mot dem ;)
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag utgick i från att det var kondition du pratade om.
Jag menar inte att förbränningen är förhöjd för en vecka framöver men några timmar.
Gillar inte att man föringar motionens betydelse. För mig gör den i alla fall stor skillnad!
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Att hålla vikten är minst lika svårt! Strunta i att du hatar gym och var nöjd med att du har andra alternativ till motion. Det är ju inte allt som passar alla.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Nä 150 kcal/h skrev jag är för gymträning, för en 5 km runda hamnar jag som sagt kring 360 kcal (350-380 beroende på tempo).
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag utgick i från att det var kondition du pratade om.
Jag menar inte att förbränningen är förhöjd för en vecka framöver men några timmar.
Gillar inte att man föringar motionens betydelse. För mig gör den i alla fall stor skillnad!

Det där är en smula tveeggat.

Motionens effekt gällande i princip alla kroppens funktioner och funktionalitet underskattas, det håller jag med dig om. Utan träning så funkar inte min hjärna, min sömn, min mage, mitt blodtryck, min värmereglering m.m. något vidare alls.

Däremot överskattas det ofta hur mycket man faktiskt förbränner, alltså vad som kan översättas i mat eller godsaker. Kör jag en timme spinning, och jag kör hårt, så ger det inte ens ett hekto choklad. En timmes promenad ger två medelstora bananer. Det tror jag folk generellt sett har dålig koll på.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Jag håller med om att många överskattar vad dom kan äta för att dom har tränat men för min del gör 3500 kalorier skillnad plus att träningen ger en tightare kropp som jag inte får bara av att äta rätt.
Träningen ger också en totalt bättre hälsa och har stor betydelse för mitt psyke.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Ja.

Motion är bra för hälsan men för att gå ner i vikt är kalorirestriktion smartare.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

En medelstor banan är cirka 100 kalorier och 200 kalorier på en timmes promenad är i underkant. Beror lite på tempo iofs.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Fast jag tycker nog att jag oftare hör folk säga att "jag har ju promenerat till jobbet idag så jag kan unna mig bulle till kaffet och två portioner till middagen". Eller något liknande.

Jag uppfattar det lite som ett resonemang som förutsätter att normaltillståndet är ett liv i praktiskt taget total fysisk orörlighet, och att varje steg man tar är "motion", eller rentav "träning".

Själv räknar jag inte ens min vardagliga, ständigt återkommande fysiska aktivitet som motion i kaloriberäkningssammanhang. Min vardag innefattar att jag ofta promenerar till jobbet (ca tre kilometer, så det är inte långt) och rider 5-6 gånger i veckan.

Dessa saker gör jag ju alltid, så de är inte viktminskningsfaktorer för mig. Jag ser det som vardagsmotion, på sin höjd, inte som träning eller kaloriförbränning, egentligen.

Man måste ändå träna ganska mycket och hårt, för att behöva tänka på att få i sig energi för att klara det.

Att verkligen gå ner i vikt genom motion, utan att ändra matvanor, är väldigt svårt, skulle jag säga.
 
Sv: Att göra det omöjliga, halvera sin vikt

Ja, jag tror man måste inse och lära sig hut mycket kalorier allt man äter egentligen innehåller!
Första gången jag kikade på kaloriinnehållet på lösviktsgodis (en av mina laster) så fick jag en chock! 100gr - ca 400-500 kalorier! (beror på vad man väljer i påsen)
Jag och min sambo plockar oftast ihop ungefär 800-900gr och äter upp allt, för mig så är det då kanske 400gram - 1600 kalorier! Det är hela mitt dagsbehov av kalorier (är på viktnedgång)!

Så jag tror man måste lära sig lite om vad man äter, vad det innehåller och hur mkt man kan äta om man ska lyckas gå ner i vikt. Speciellt om man har ett "dåligt" förhållande till mat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 836
Senast: SiZo
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
6 594
Senast: BernT
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 937
Senast: Hazel
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 532
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp