Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja en tidigare kollega sa att efter en bilolycka ändrades hela hennes smärtskala. Hon visste ju plötsligt hur en mosad höft kändes och det var värre än hon hade kunnat föreställa sig innan. Så jag tror det är så att man får ta den topp man har helt enkelt.Men har man inte upplevt någon svår smärta blir det ju lite skevt?
Ah, i så fall har jag varit uppe i max 7, efter en operation där de stabiliserade ett benbrott. Kunde inte läsa och morfin dämpade inte smärtan utan bara gjorde att den flyttades lite.Jag tycker den där skalan är hopplös, och brukar beskriva resultatet av smärtan istället, ex "det gör så ont att jag inte kan sova, eller vaknar hela tiden av smärtan"
Eller i relation till vad jag varit med om, tillexempel "det gör mer ont än när jag bröt foten men mindre ont än när jag bröt nyckelbenet".
Om man ska gå enligt smärtskalan och vad som är hanterbart... Alltså jag "hanterade" ju den brutna foten. Sa till pappa att vi måste åka in. Grät stillsamt i bilen. Skötte min andning.
Steget mellan 8 och 9 här är galet stort tycker jag. Jag ligger väldigt ofta på 7-8 när jag överansträngt mig, men måste ju mata djur och barn och sköta min hygien etc, så jag kan personligen klassa det som hanterbart i korta stunder.
Och jag har haft ondare än 7-8, men har alltid kunnat prata på "min nia", om än bara i kortare stunder. På min 10a (förlossninga slutskede) kunde jag inte prata längre och ville dö, inga smärtstillande hjälpte, blodtrycksfall deluxe och adrenalin sattes in.
Från Wikipedia:
"
0. Ingen smärta.
1. Mycket obetydlig irritation – enstaka mindre stick/hugg av smärta. Det behövs ingen medicinering.
2. Obetydlig irritation – enstaka kraftiga stick/hugg av smärta. Det behövs ingen medicinering.
3. Smärtan är stark nog att distrahera. Milda smärtstillande medel (paracetamol, ibuprofen etc.) tar bort all smärta.
4. Kan ignoreras om man är ordentligt engagerad i något man gör, men är fortfarande distraherande. Milda smärtstillande medel lindrar smärtan i 3–4 timmar.
5. Kan inte ignoreras mer än en halvtimme. Milda smärtstillande medel lindrar smärtan i 3–4 timmar.
6. Kan inte ignoreras mer än korta stunder, kan bara arbeta korta stunder med ansträngning. Starkare smärtstillande medel (kodein, morfinpreparat etc.) dämpar smärtan i 3–4 timmar.
7. Smärtan stör sömnen och gör det mycket svårt att fokusera. Man kan fortfarande fungera, men med ansträngning. Starkare smärtstillande medel fungerar bara delvis.
8. Mycket begränsad fysisk aktivitet. Läsning och konversering är möjlig, men med stor ansträngning. Illamående och yrsel träder in som en del av smärtupplevelsen.
9. Oförmögen att prata. Skriker eller stönar okontrollerat. Nära delirium.
10. Smärtan leder till medvetslöshet.
"
Jag ligger nog också på en 3 varje dag.Om jag tänker på det ligger jag på 3 varje dag, men man vänjer sig ju.
Det högsta jag graderat till när jag varit på sjukhus var 7, efter morfin med krossat pannben.
Andra frakturer har varit helt okej så länge man är stilla.
Eller hur!Smärtskalan 1-10 kanske fungerar någorlunda om man inte har kronisk smärta?
Jag ogillar starkt att få frågan hos vården, "hur ont har du på en skala 1-10 där 10 är den värsta smärta du kan tänka dig"
Jaha, menas hur ont jag har exakt nu i den position jag sitter i nu, eller om jag sitter i positionen där jag har som mest ont?
Menas hur ont jag har av det jag söker för nu, eller hur ont jag har generellt just nu?
Jag har absolut haft varit på 10 på skalan. Men det är ju absolut ingen idé att söka hjälp när man har kronisk smärta. Det enda som händer är att jag blir anklagad för att vara drogsökande.
Jag funkar mer tvärtom, när smärtan är lokaliserad och man fått ge en siffra så blir den samtidigt sekundär. Anar att det inte är 9-10 då enligt veteranskalan. Trots att hudavlossning är väldigt smärtsamt (men också då med rejäl dos smärtlindring). Eller halsfluss från helvetet.Jag tycker skalan är svår då jag är väldigt smärtkänslig. Så fort jag känner smärta blir jag orolig och smärtan blir värre. Har svårt för att inte gå in i smärtan och känna efter lite mycket. Det gör att det gör mer ont än det borde.
Fast att inte stå ut med en smärta behöver inte betyda att det gör jätteont. Min ischias tex, gör oftast inte jätteont. Däremot så är det den typen av smärta som aldrig går att lägga i bakhuvudet. Den är DÄR konstant och går inte att undvika eller ta bort alls. Den påverkar hela livet och allt man gör, inklusive sömn. Men rent smärtmässigt så är det kanske en 4? Jag kan träna med den. Jag kan göra väldigt mycket med den. Men den tär något ofantligt rent mentalt.Fast de flesta kan nog tänka att "värre än såhär blir det inte!" och då är det en tia. Det är inte en exakt vetenskap, utan ett "jag står inte ut med detta." Tycker inte det är särskilt diffust och förstår inte hur man annars skulle kunna få något hum om hur patienten/personen känner?
Vad skulle du vilja att skalan var?
Det tycker jag är upp till personalen att specificera. Kan ju absolut vara intressant att veta både i rörelse/vid belastning samt i vila.Smärtskalan 1-10 kanske fungerar någorlunda om man inte har kronisk smärta?
Jag ogillar starkt att få frågan hos vården, "hur ont har du på en skala 1-10 där 10 är den värsta smärta du kan tänka dig"
Jaha, menas hur ont jag har exakt nu i den position jag sitter i nu, eller om jag sitter i positionen där jag har som mest ont?
Menas hur ont jag har av det jag söker för nu, eller hur ont jag har generellt just nu?
Jag har absolut haft varit på 10 på skalan. Men det är ju absolut ingen idé att söka hjälp när man har kronisk smärta. Det enda som händer är att jag blir anklagad för att vara drogsökande.
Hoppas aldrig jag behöver gradera från 1-10 i vården, förstår mycket lite av de skalorna? Men det kanske är mer anpassade för akut smärta? Mycket lite av min tid är ju under typ 4-5 och 7-8 inte ovanligt. Men jag tar ju inte starka smärtstillande heller och är inte skadad per se. Tror också ångest och upplevelsen som @parellikusken beskriver spelar in.
Fast att inte stå ut med en smärta behöver inte betyda att det gör jätteont. Min ischias tex, gör oftast inte jätteont. Däremot så är det den typen av smärta som aldrig går att lägga i bakhuvudet. Den är DÄR konstant och går inte att undvika eller ta bort alls. Den påverkar hela livet och allt man gör, inklusive sömn. Men rent smärtmässigt så är det kanske en 4? Jag kan träna med den. Jag kan göra väldigt mycket med den. Men den tär något ofantligt rent mentalt.
Det var pga den jag för många herrans år sedan provade cannabis. Jag var helt desperat och struntade i om jag blev av med jobb eller tagen av polisen.
Nu har jag tack o lov inte problem med det längre.
Ja jag tror också att det är svårt att skatta för den som inte varit med om svår smärta. Vi har ju smärtlindring för det mesta.Ja en tidigare kollega sa att efter en bilolycka ändrades hela hennes smärtskala. Hon visste ju plötsligt hur en mosad höft kändes och det var värre än hon hade kunnat föreställa sig innan. Så jag tror det är så att man får ta den topp man har helt enkelt.
Jag tycker det är klurigt med skattningsskalor inom psykiatrin eller om man söker via vårdcentralen också. Som med fysiska sjukdomar, om man varit sjuk länge så är det på ett vis och om det händer något plötsligt på ett annat sätt.
Påminner om när jag en gång lite gick till vårdcentralen (tror det var med en skada tumme eller handled) och lite urskuldrande sa att det inte gjorde ont om jag inte rörde på handen. Typ bad om ursäkt att jag trots det kommit dit. Läkaren tittade lite förskräckt på mig och sa med tydlig röst att man SKA kunna röra på den. Ja jo det är ju kanske sant.Smärtskalan 1-10 kanske fungerar någorlunda om man inte har kronisk smärta?