Bukefalos 28 år!

Att ha travhäst medans man e gravid

proxygirl555

Trådstartare
Jag e beräknad till att få bebbe nästa vecka, den 21:e :love:

Men nu till problemet. Jag har en travhäst som har haft en svår skada, han slet av en muskel. Och vi har kämpat nu till att få han okay. Men jag vågar inte låta ngn annan köra honom. De andra i stallet skulle bara köra för fort med han för att testa hur han känns. Lite svårt att förklara, men jag litar inte på dom att de håller på det jag säger när han ska köras.

Jag kör han fortfarande och jag försöker ända tills det inte går mer. Men bebben kommer juh, o jag måste ha en liten plan för honom. Jag vill inte ställa va han heller för det e inte bra för muskeln. Jag har en tjej som jag verkligen litar på, men hon har aldrig hållt på med travhästar utan ridhästar. Hon vill lära sig att köra, så jag funderar på att lära henne nu, medans jag kan vara i stallet. O sedan kanske hon kan köra honom, men bara långsamt. Han kommer ju då att få stå över en hel del snabbjobb.

Hur hade ni gjort??
 
Sv: Att ha travhäst medans man e gravid

Ska du lära någon att köra på en vecka?

Jag hade haft en bättre planering och hunnit vidta åtgärder tidigare än en vecka innan deadline.

Vi har kämpat? Då måste det väl finnas någon du litar på? Kan inte den köra? Alternativt passa den lilla?

Och egentligen är det ju bara under Rehab som det långsamma är viktigt, är hästen igång skulle jag leja kusk för att köra jobb, man kan ju vara med och kolla så att folk gör som man säger.
 
Sv: Att ha travhäst medans man e gravid

Ja, det borde väl inte omöjligt för henne att lära sig att köra ute i skogen på en vecka? Det tycker inte jag. Hon är ju väldigt hästvan, så det är inga problem med den biten. Alltså så ska han inte gå ngt snabbjobb med henne. Det e lite väl galet. Bebben kan ju komma senare eller tidigare. Men jag måste försöka.

Jag hade en tjej som skulle köra åt mig, men hon har fått förhinder och kan inte hjälpa mig längre (fått jobb) Så jag hade min plan, men den blev inte bra. Det som är att jag har inga pengar att anlita en kusk som kan köra snabbjobben med honom.

Jag menade mig, hästen, vet och osteopaten när jag skrev att vi har kämpat. Var väldigt dumt o skriva så, det inser jag nu när jag läste det igen.

Det med att ngn annan kan passa bebben, det lät kanoners. Kändes lite dumt när jag har tänkt på det, men nu när du skrev det så låter det bättre.

Tack för svaret :)
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha travhäst medans man e gravid

Måste säga att du (eller ja, det finns ju fler så, ni) är tuffa som kör så långt in på graviditeterna, själv var jag i slutet av graviditeten så tung och så osmidig att jag inte vågade mig upp i vagnen (och hade nog inte tagit mig upp heller på grund av foglossningar):D.

Jag vet inte vad du vill ha svar på egentligen, tror du hon kan lära sig köra i skogen så får du väl lära henne det, det är ju svårt för oss att säga om det skulle fungera eller inte då vi varken känner hästen eller tjejen, eller hur? Jag kan personligen, men det är dock med mina erfarenheter av graviditeter och med mina hästar, säga att jag inte skulle slänga upp någon bakom dem som inte kunde köra, men då har jag bara unghäst och hästar som inte är att lita på och jag hade som sagt väldigt svårt att röra mig under graviditeten så jag hade inte velat gå bredvid i slutet heller.

Annars skulle väl hästen knappast dö över att bli stående - tömkörd - longerad - lugnt riden i ett par veckor om det vore så?
 
Sv: Att ha travhäst medans man e gravid

En körtur är ju inte som att vara borta i halva dagar direkt. :idea:

Så om du fungerar så tappar ju hästen ingenting på att bara skrota runt under någon/några veckor. Hur det blir sen blir du ju varse om då.

Det där med att lära folk köra varierar ju sjukt mycket, en del får till det och en del inte. Jag har låtit en del lära sig köra på mina snälla hästar med varierande resultat.

Men jag vidhåller att jogging är överskattat när hästen är uppe i kondition... :D
 
Sv: Att ha travhäst medans man e gravid

Jag fattar inte hur folk vågar rida/köra när dom är gravida. Är man inte orolig för att något ska hända? Det är ju ändå en farlig sport...

Det går ju att lära någon köra skogsturer på en vecka, så det hade jag gjort om jag var du.
 
Sv: Att ha travhäst medans man e gravid

Om personen är hästvan sedan innan alltså
 
Sv: Att ha travhäst medans man e gravid

Du borde ju kunna få hjälp att passa bebisen så att du kan köra lite själv det tar ju inte speciellt lång tid för dig att köra en häst?
direk efter förlossningen så kanske det inte e så smart men då kan ju hästen ridas lite och tömmköras för att hållas igång av din kompis som är rid tjej.
Bara se till att bebis e ny bytt och ammad.
Så sover H*n gott i vagen medans du kör och någon kan hålla ett öga bara.

Eftersomn att hästen inte ska gå snabbt utan bara jogga så antar jag att hästen inte ska köras så speciellt länge heller utan bara ut och röra på sig om jag förstår dig rätt.
 
Sv: Att ha travhäst medans man e gravid

Kl

Han går snabbjobb nu, men jag känner att jag får skippa detta i ngr veckor. Jag tror att jag gör detta till ett större problem än vad det är. Men jag e gravid, skyller på det ;) Självklart gör det inte något att han bara kommer att gå långstamt i ngr veckor. Jag vet inte när jag kommer kunna köra igen. Jag har läst att vissa kan göra det direkt efter några dagar och andra får vänta i ngr veckor. Så jag får ta och stressa ned o ta det lite som det kommer. Han måste hållas igång för sin muskel som brast.

Foglossningar har jag haft länge, men jag känner att det blir bättre på ngt sätt utav att jag rör på mig. Banan måste vara nyharvad, annars går det inte att köra för då gör det för ont. Men ju mer jag kör så går det över. Jag har en ridhäst, men den har jag inte ridit på över 5 mån. Det funkade inte att rida. men köra går bra.

Jag vet heller inte vad jag vill ha för svar, skyller åter igen på graviditieten, e lite trög i mitt huvud nu för tiden :D Men det känns alltid skönare att få höra lite ifrån andra. I love Buke.
 
Sv: Att ha travhäst medans man e gravid

Kl

Han går snabbjobb nu, men jag känner att jag får skippa detta i ngr veckor. Jag tror att jag gör detta till ett större problem än vad det är. Men jag e gravid, skyller på det ;) Självklart gör det inte något att han bara kommer att gå långstamt i ngr veckor. Jag vet inte när jag kommer kunna köra igen. Jag har läst att vissa kan göra det direkt efter några dagar och andra får vänta i ngr veckor. Så jag får ta och stressa ned o ta det lite som det kommer. Han måste hållas igång för sin muskel som brast.

Foglossningar har jag haft länge, men jag känner att det blir bättre på ngt sätt utav att jag rör på mig. Banan måste vara nyharvad, annars går det inte att köra för då gör det för ont. Men ju mer jag kör så går det över. Jag har en ridhäst, men den har jag inte ridit på över 5 mån. Det funkade inte att rida. men köra går bra.

Jag vet heller inte vad jag vill ha för svar, skyller åter igen på graviditieten, e lite trög i mitt huvud nu för tiden :D Men det känns alltid skönare att få höra lite ifrån andra. I love Buke.

Förstår dig stressen, hormonerna att va gravid gör att man blir lite knasig..
Men det man brukar rekomendera är att man inte anstränger sig förens efter man gjort efter kontrollen på MVC och det brukar i regel vara 6 veckor efter förlossningen då de kollar att allt är okej och de har läkt ihop eftertr om man fått eventella stygn eller bristningar.
 
Sv: Att ha travhäst medans man e gravid

Först och främst vill jag säga att jag förstår graviditetshormoner och hur tänket blir då. Jag kommer ihåg även om min son nu fyllt 4. Det här med hur man "ska" göra måste man bestämma själv, givetvis även genom att ta in råd och rekommendationer från diverse håll. Jag är distansryttare och red in i månad 8. Jag genomgick ett oplanerat kejsarsnitt och var tillbaks på hästen efter 2 veckor (visserligen bara 15 minuter men ändå). Under de nästkommande månaderna trappade jag upp ridtiden för att efter några månader kunna vara ute på 3-4 timmars ritter. Jag och min man löste detta genom att jag pumpade mjölk och frös in som sedan kunde tinas upp. I början var maken med i stallet med sonen och amningen var som vanligt. Sedan övergick vi till att maken gav vår son pumpad mjölk ur flaska när jag var borta. Det var ett himla pumpande före ritter och jagande på polarna "Vi måste tillbaka snart så jag kan pumpa!" men det fungerade. På lopp ammade jag i veterinärkontrollerna. Att maken kunde vara med bebben gjorde ju också att deras band stärktes, något som vi ser positivt på idag. Så det går, men det måste fungera för dig och de du har nära.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 115
Senast: tara
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 281
Senast: Liten
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
36 558
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp