Ang att det är en böjd gångart.. Satt på mobilen utan bilder igår. På bilden nedan sitter jag för galopp på stort böjt spår.
Man ser då att ytter ben är lägre än inner iom att det kommer bakåt. Och inner ben hamnar ngt högre iom att det går fram ngt. Men jag sitter fortfarande i mitten i jämnvikt/ngt mer mot inner. Axlar och huvud är riktade efter ett ngt böjt spår/inåt.
Man måste sitta så för att ge plats åt hästens kropp att få den lilla böjning som galoppen i sig själv innebär. Många glömmer av att den är böjd.
Om du kollar på fotplaceringarna i galopp så är de i böjning så att säga.
För mig betyder galopp inte "fortare" som
@warg nämner. Man kan ju galoppera i stort sätt stillastående. För mig betyder det bara ändra fotförflyttning. Då måste man ge plats för det i hästens kropp.
Man vill ju att hästen själv ska ligga kvar i den gångart, tempo, riktning etc som man bett om. Att då sitta och småjucka, skänkla etc ger bara att det då blir så man måste göra för att tex rida galopp. Om man istället ger hjälpen och försöker fousera på att vara följsam etc så kanske den häst som inte är van vid att inte jagas på bryter av eller tappar tempo. Men då får man bara göra om. Till slut lär de sig att själva ligga kvar i saker tills vi ber om något nytt. Och vi behöver inte "skrika" hela tiden utan kan be om saker i lite mer trevlig samtalston.
Just att lära sig släppa ner benen i galopp så att man kan ha dem nere ordentligt även när man måste följa den mer gungande, större rörelsen i galoppen kan många ha problem med. Ofta är man lite för tight i muskulaturen runt höftböjare etc. Det kan verkligen hjälpa att stretcha dem.
Nu får du säkert inte laborera med sånt på lektionen. Men det finns himla bra övningar för att snabbt komma åt de musklerna.
Och om det dyker upp ngt i närheten med någon som använder Franklingbollar kan det vara ett hett tips.
När jag bodde på gård som hade ridsimulator/robothäst så jobbade jag en hel del med Franklinbollar. Det gick fort att få ner benen med att rida en stund med den för även mkt stelare folk som inte ridit på länge.
Jag vet att Strömsholm har en sådan ridsimulator som man kan få sitsträning på enstaka pass. Kanske värt att ge sig själv en gång som specialpresent. De passen är dock lite kortare och jag tror inte de jobbar med Franklin-metoden.
Men att prova med viktmanchetter kan vara ett bra första steg att få ner benen en del.
Visa bifogad fil 185586