I galopp följer man hästens ryggrörelse med höften, som att man rullar höften i en liten cirkel. Det är den rörelsen som är bra att träna in på pilatesboll. Dvs det är inte bara hur höftens position är, utan det mest avgörande är att du följer med i rörelsen med höften. Om du blir stilla i höften eller inte ”rullar” hela cirkeln utan tex istället gungar med höften så låser du hästens rygg och då kan den inte galoppera genom kroppen.Men, då är det ju jag som gör rörelsenoch det blir ju inte alls samma sak. Jag ska ju inte göra rörelsen på hästen sen.
Däremot kan jag definitivt ta med mig att öva på hur höften är positionerad så den inte viker sig upp eller ner, och kanske även fundera på det där med "öppen höft"![]()
I övrigt ang dina frågor:
Jag sitter med ganska mycket ”tyngd”, men försöker vara följsam i rörelsen och inte gunga eller pusha. Försöker att benen bara ska hänga längs med hästens sidor, avslappnade och långa. Absolut inte klämma med lår eller knän, bara ligga löst intill. Förr skulle man ju ha ”knäslut” och fick typ träna på att en sedel skulle ligga kvar mellan knän och sadeln, och det vet man ju nu inte blir bra.