För många är bete något hästen går på 2-3 månader per år. Så är det inte på min gård - vi har en glidande övergång mellan "bete" och "inte bete" vilket i stort sett innebär att hästarna har tillgång till någon form av gräs större delen av året (bor i södra sverige och har sällan snö mer än 2-3 veckor i taget). Pga lättfödda hästar (islandshästar) har de dock nästan aldrig bete dygnet runt, utan tas in på stall några timmar varje dygn även sommartid. Vi har flera tillgängliga hagar och anpassar mängden bete och storleken på hage efter hästarnas hull och behov, vilket fungerat bra. Tills nu. Vi har en häst som lätt lägger "fångdepåer", dvs får tjock, hård nacke och en "fettkudde" runt svansroten (relativt smal i övrigt). Jag tror att hon har EMS eller iaf förstadie till EMS. Aldrig haft fång, men vi vill inte chansa. Vi flyttade henne från det (magra) bete hon gick på för en vecka sedan och hon går nu i vår gruspaddock och fodras med hö. Nacken har blivit något lösare, men de här depåerna sitter "som berget" - i vinter har hon varit på gränsen till mager på kroppen, men fortfarande med alldeles för stor fettnacke. Hon bör självklart inte gå på bete alls, men jag undrar hur ni andra med den typen av hästar gör? Hur får hästen ett bra liv på grus? Eller funkar det för er att låta hästen gå i gräshage höst o vinter? Hela min hästhållning bygger så mycket på att hästarna ständigt kan gå runt och pilla med lite växtlighet, så jag har i nuläget svårt att se hur jag kan få till det bra för en såhär gräskänslig häst. Önskar därför alla tips jag kan få på temat!!
PS Vi ska givetvis testa för både EMS och PPID. Räknar med en EMS-diagnos men räknar också med att huvudsakliga behandlingen ligger i att ta bort socker o stärkelse, minimera bete och hålla igång med motion, dvs det vi ändå försöker göra.
PS Vi ska givetvis testa för både EMS och PPID. Räknar med en EMS-diagnos men räknar också med att huvudsakliga behandlingen ligger i att ta bort socker o stärkelse, minimera bete och hålla igång med motion, dvs det vi ändå försöker göra.