Att inte göra en dålig bostadsaffär?

@escodobe: kika på Hemnet/Booli och se vad som ligger ute nu. Gå på några visningar snart, t.ex. idag, även om just det som visas nu inte är vad ni letar efter. Då får ni en överblick över husen/kvarteren liksom hur många/vilken typ av spekulanter som går på visningarna. Ni får också en chans att träffa mäklarna som är verksamma i området och pumpa dem på information. Kolla upp hur länge lägenheterna ligger ute och hur snabbt efter visning budgivningen sätter igång respektive avslutas (syns på Hemnet fram till att annonserna plockas ner).

Vi gick och köpte områdets dyraste lägenhet, i en nyligen ombildad förening, i ett område med trevligt läge men skamfilat rykte och ganska långt från stan. Inte en helt trygg investering. Det var 2,5 år sedan. Sen dess har priserna här ökat med 30 % eller mer! Med facit i hand en väldigt bra investering. Men vi köpte inte vår lägenhet för att tjäna pengar utan för att kunna bo med vettig standard till ett rimligt pris.
 
Visst kan vi skaffa tvättmaskin, men min erfarenhet är att tvättstugan är en rätt bra indikator på hur resten av området sköts så att säga.

Visst gav trappuppgångarna som hörde till bostadsrätterna ett bättre intryck, men intrycket var inte att här bor folk "som tar bort torktumlarluddet".

Hur går det att se det? Det är ju så otroligt olika från förening till förening. Vissa har städare till trapphus och tvättstuga, folk som kommer och fixar trädgård, vissa gör det själva, vissa har eldsjälar som tycker om att pyssla, någon annan bryr sig inte så mycket. I allt detta har många egen tvättmaskin och det kan ju mycket väl vara så att de som inte har det då verkligen värnar om tvättstugan (även om de inte värnar så mycket om trapphuset) :)

Men hur det går att se det på en visning eller utefter individuella trappuppgångar förstår jag inte riktigt :confused:
 
Hur går det att se det? Det är ju så otroligt olika från förening till förening. Vissa har städare till trapphus och tvättstuga, folk som kommer och fixar trädgård, vissa gör det själva, vissa har eldsjälar som tycker om att pyssla, någon annan bryr sig inte så mycket. I allt detta har många egen tvättmaskin och det kan ju mycket väl vara så att de som inte har det då verkligen värnar om tvättstugan (även om de inte värnar så mycket om trapphuset) :)

Men hur det går att se det på en visning eller utefter individuella trappuppgångar förstår jag inte riktigt :confused:
Jag har gått efter intrycket jag får av gårdar, trapphus och när jag fått tillfälle att tjukika på tvättstugorna. Är det rent och välordnat? Arga lappar? Ligger det kvar skräp vid lekplatser och bord osv.
 
Jag har gått efter intrycket jag får av gårdar, trapphus och när jag fått tillfälle att tjukika på tvättstugorna. Är det rent och välordnat? Arga lappar? Ligger det kvar skräp vid lekplatser och bord osv.

Ja arga lappar är ju definitivt ett tydligt tecken! :up:

Om jag tar min egen förening som exempel: Både gård och trapphus är jättefint omhändertagna. Tvättstugan - sådär. Det är helt enkelt inte samma personer som tar hand om de olika delarna eller delar intresse för övriga delar i huset. Luddet kanske tas bort, men det är ungefär det enda folk städar efter de tvättat. Det hade jag aldrig kunnat gissa mig till även om jag sett tvättstugan på visningen.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 740
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Vi bor som en del av er kanske vet i en hyresrätt. En söt och charmig funkis som visserligen är på tok för liten för oss, men ligger...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
23 463
Senast: Gunnar
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 337
Senast: cherie
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp