Att inte ha en smartphone

Jag använder paypal istället för swish (som ju ändå bara fungerar i Sverige) och kör alla mina bankärenden hemifrån på datorn också. De få gånger jag åker buss köper jag vanlig biljett - det är det enda som är lite surt eftersom digital biljett är billigare, men det är så sällan att jag står ut.

Jag använder mobilen främst som klocka, har jag märkt. :) Och givetvis för att det är vettigt att ha med när jagär ensam uppå kullarna med hundarna, ifall det skulle hända något.
Jag har en smidig kompaktkamera att ta bilder med, den ryms i en vanlig ficka! Till skillnad från många telefoner. :D

Tack för svar! Swisha behöver man ju dessutom sällan göra på studs utan kan göra när man kommer hem till sin smartphone i så fall. Men t ex buss- och tågtidtabeller upplever jag som väldigt praktiskt att kunna kolla.

Telefonen känns verkligen som en trygg snuttefilt. Vågar knappt tänka på befinna mig på stan och inte kunna googla saker. :D

• Gilla
Reactions: Sel
För mig är det ingen skillnad. Har fortfarande kvar min gamla sony walkman, använde den minst lika mycket som jag använder min nuvarande iPhone. Det enda som skiljer är väl vad.
Tillhör inte dom som måste kolla mobilen hela tiden. Jag är mer av en datanörd, så där spenderar jag väldigt ofta min tid.

Enda gångerna mobilen använda till surf är när strömmen gått, det åskar eller jag inte är hemma.

Jag som gillar att fota älskar hur utvecklingen av smartphones kamerorna gått. Rätt smidigt att kunna ta upp en liten lätt mobil å ta en bild om man råkar få syn på något snyggt.
Inte alltid jag släpar med systemkameran på en promenad om jag inte redan har planer att fota osv.

Sån är jag. 😇
Jag är lite som du! Jag har kvar min Sony Ericsson W(walkman?)508 och den används ofta. den är så liten och behändig och känns så lagom! Och batteritiden ska vi inte tala om! Jag har fått den av en bukefalist som har haft den som jobbtelefon en gång på urtiden och så har jag nu haft den i en hel del år.

Jag gillar min smartphone också självklart, den är ju praktiskt, men den enda fördelen med att vara synskadad är ju då att det här med att glo på telefoner i tid och otid minskar radikalt i takt med att man ser sämre.... Så jag har den för praktiska saker som bankid och allt sådant, men dator används till surfande på en helt annan nivå, är mer datornörd även om det förstås fortfarande förekommer slösurfande på mobilen (facebook).

Jag uppskattar också kameran! Var tvungen att sälja min systemkamera så jag har bara mobilen och gillar att ta foton, förr på barnen men nu när de inte riktigt vill så får hunden stå ut som offer! :D

Jag är också less på hur mobilen snodde tid av mitt liv. När jag är trött fastnar jag lätt i scrollning och tiden bara försvinner... Till ingen nytta alls :(

Tagit bort nästan alla aviseringar.
Avinstallerat Facebook, så att jag måste in på en webbläsare och aktivt logga in.

Men jag har kvar mobilen, gillar allt som får plats i fickan.
På rak arm är de viktigaste swish, bra kamera, banken, telefon, meddelande.

Numera känns det hanterbart :) har till och med blivit av med Facebook - beroendet, det blir längre och längre mellan inloggningarna :)

Tack för svar! Swisha behöver man ju dessutom sällan göra på studs utan kan göra när man kommer hem till sin smartphone i så fall. Men t ex buss- och tågtidtabeller upplever jag som väldigt praktiskt att kunna kolla.

Telefonen känns verkligen som en trygg snuttefilt. Vågar knappt tänka på befinna mig på stan och inte kunna googla saker. :D
Jag tycker tvärtom att swish är bra just när man behöver betala något på studs, när man köpt eller sålt något till någon :)

Mitt spontanscrollande minskade avsevärt när jag skaffade mig en klocka.

Kanske ett steg på vägen?
Samma här. Det har fortsatt på en lägre nivå även sedan jag slutade kunna se tiden på klockan. Det sker ibland men jag klarar mig annars bra med klockor som finns här och var.

Jag skaffade en surfplatta. Låter ju knäppt, men den är inte uppkopplad så ofta och jag surfar inte på den, utan jag har den för att läsa och lyssna på böcker. Mer tid som läggs på det gav automatiskt mindre tid med slösurfande på telefonen.

Om man byter ut slösurfandet mot att läsa i en bok?

Har nu gett mig fan på att hitta och köpa min gamla favoritmobil. Flip for the win!

Bifogade filer

• 37A67582-CD59-4CEB-A89F-9DC233C6AA71.webp
    37A67582-CD59-4CEB-A89F-9DC233C6AA71.webp
    14,5 KB · Visningar: 63
Åhhh, eller denna :love:
Semestern är räddad, det blir att hålla koll på Tradera.

Bifogade filer

• AA83858C-BEF6-4210-B3DB-772CD8A7D389.webp
    AA83858C-BEF6-4210-B3DB-772CD8A7D389.webp
    12,4 KB · Visningar: 58

Jag brukar helt enkelt kolla tidtabellerna innan jag går hemifrån så att jag har ett hum. ;)

Och det förstår jag! När jag har släkt eller vänner på besök SER jag ju hur ofta vi använder deras telefoner till typ allt när vi är ute, på gott och på ont. Det gör mig inte särskilt sugen på att skaffa en egen oavsett.

Jag skaffade en surfplatta. Låter ju knäppt, men den är inte uppkopplad så ofta och jag surfar inte på den, utan jag har den för att läsa och lyssna på böcker. Mer tid som läggs på det gav automatiskt mindre tid med slösurfande på telefonen.

Om man byter ut slösurfandet mot att läsa i en bok?

Jag lyssnar på ljudbok, ser ut genom fönstret och/eller kliar på hundarna när jag åker tåg eller buss till exempel. Antar att det är då folk ofta slösurfar. :)

Jag är lite som du! Jag har kvar min Sony Ericsson W(walkman?)508 och den används ofta. den är så liten och behändig och känns så lagom! Och batteritiden ska vi inte tala om! Jag har fått den av en bukefalist som har haft den som jobbtelefon en gång på urtiden och så har jag nu haft den i en hel del år.

Jag gillar min smartphone också självklart, den är ju praktiskt, men den enda fördelen med att vara synskadad är ju då att det här med att glo på telefoner i tid och otid minskar radikalt i takt med att man ser sämre.... Så jag har den för praktiska saker som bankid och allt sådant, men dator används till surfande på en helt annan nivå, är mer datornörd även om det förstås fortfarande förekommer slösurfande på mobilen (facebook).

Jag uppskattar också kameran! Var tvungen att sälja min systemkamera så jag har bara mobilen och gillar att ta foton, förr på barnen men nu när de inte riktigt vill så får hunden stå ut som offer! :D
Nu var ja tvungen att rota lite i min låda och kolla vilka mobiler jag har kvar, vet jag haft två andra under åren. Lite synd bara att jag inte kommer ihåg koden till 3310, minns att snake var en stor favorit att spela på den, samt göra egna ringsignaler och byta skal. Rätt välanvänd då texten på knapparna knappt syns längre. :p

Sonyn är nog fortfarande lite av en favorit då den var liten och smidig, första mobilen jag hade där man kunde ha egna låtar som ringsignaler. Minns jag använde den en period i väntan på den nya mobilen, funkade klockrent och jag fastnade såklart i dom gamla spelen som finns på den, hahaha. :o

Iphone 4S hängde med i 6år, hade troligen hängt med längre om den inte oturligt nog fick sig en liten fallfärd från lastbilshytten rätt ner i asfalten (som så många andra gånger och inte gått sönder) men den här gången sprack skärmen. Väldigt fult temporärt lagad för att överleva sista tiden tills jag skaffade nuvarande jag har nu.

Rätt intressant att se hur utvecklingen ändrat sig genom åren.

Phones.webp

Om jag inte missminner mig finns det väl Doro(?) smartphones för äldre, men jag ska erkänna att jag gillar att kunna göra så mycket. Vet inte hur många gånger mobilen räddat mig när jag trott jag haft pengar på kontot, sen har det dragits pengar som jag hade glömt av, köpet går inte igenom, får flytta pengar å sen betala. Det hade aldrig gått så smidigt om jag inte hade haft en smartphone.

Jag vet att det till och med går att köpa små linser/objektiv till mobilkameran för att göra den mer tillgänglig för fler foton, faktiskt kollat lite på det, men det är nog något visst med systemkameran fortfarande.

Jag tycker tvärtom att swish är bra just när man behöver betala något på studs, när man köpt eller sålt något till någon :)

Det är sant, tänkte nog så för att jag oftast swishar till vänner. :) Swish är ju verkligen toppen och något jag skulle ha svårt att vara helt utan.

Jag lyssnar på ljudbok, ser ut genom fönstret och/eller kliar på hundarna när jag åker tåg eller buss till exempel. Antar att det är då folk ofta slösurfar. :)
Ja man ser ofta folk med mobiler och datorer på tåget. Jag vilar ögonen och hjärnan på tåget. Det är underbart, jag älskar att pendla. Sorry alla som hatar det! De senaste dagarna har jag varit så trött på hemvägen att jag råkat låta SNARK och stört folks slösurfande något, men vanligtvis är "vila ögonen" just vila ögonen! :p

Det jag gör för att inte bli överdrivet mobilberoende:

Den enda app jag har från sociala medier är instagram - och där har jag stängt av alla notiser. Jag märker hur mycket lättare det är att ta upp mobilen i tid och otid om den plingar till, så jag har helt enkelt stängt av allt som kan bidra till att den gör det. Ingen facebookapp, inga andra typer av chatt-appar, ingenting.

Jag lyssnar extremt sällan på musik i mobilen, för gör jag det så händer det att jag vill byta låt och när jag byter låt är det lätt att börja pilla med mobilen för att fixa annat. Därför lyssnar jag nästan bara på musik från mobilen under mina postrundor, då är jag för upptagen för att hinna byta låt och får helt enkelt stå ut ;)

Jag har ingen stegräknare, ingen "hälsoapp" som håller koll på mig och under arbetstid och ofta under hundpromenader eller annat så har jag mobilen på ljudlöst läge.

Dessutom har jag en dator. När jag surfar på buke, facebook eller nyhetssajter så görs det alltid från dator. Utan vana av att ha mobilen till allt sådant så blir det lättare att strunta i mobilen. Faktum är att om det inte vore för kameran och instagram så hade jag inte haft något direkt behov av smartphone.

Nu var ja tvungen att rota lite i min låda och kolla vilka mobiler jag har kvar, vet jag haft två andra under åren. Lite synd bara att jag inte kommer ihåg koden till 3310, minns att snake var en stor favorit att spela på den, samt göra egna ringsignaler och byta skal. Rätt välanvänd då texten på knapparna knappt syns längre. :p

Sonyn är nog fortfarande lite av en favorit då den var liten och smidig, första mobilen jag hade där man kunde ha egna låtar som ringsignaler. Minns jag använde den en period i väntan på den nya mobilen, funkade klockrent och jag fastnade såklart i dom gamla spelen som finns på den, hahaha. :o

Iphone 4S hängde med i 6år, hade troligen hängt med längre om den inte oturligt nog fick sig en liten fallfärd från lastbilshytten rätt ner i asfalten (som så många andra gånger och inte gått sönder) men den här gången sprack skärmen. Väldigt fult temporärt lagad för att överleva sista tiden tills jag skaffade nuvarande jag har nu.

Rätt intressant att se hur utvecklingen ändrat sig genom åren.

Visa bifogad fil 33038

Om jag inte missminner mig finns det väl Doro(?) smartphones för äldre, men jag ska erkänna att jag gillar att kunna göra så mycket. Vet inte hur många gånger mobilen räddat mig när jag trott jag haft pengar på kontot, sen har det dragits pengar som jag hade glömt av, köpet går inte igenom, får flytta pengar å sen betala. Det hade aldrig gått så smidigt om jag inte hade haft en smartphone.

Jag vet att det till och med går att köpa små linser/objektiv till mobilkameran för att göra den mer tillgänglig för fler foton, faktiskt kollat lite på det, men det är nog något visst med systemkameran fortfarande.
Nummer två är den jag har! En riktigt trevlig liten sak! Tyvärr måste den nog snart kasta in handduken för den har fått problem med sin "gula fläck"! Det är en svart tom fläck i mitten på skärmen!:meh:

Jag har inte haft så många nya mobiler, har haft några gamla och har två kvar av dem, gillar känslan i att saker faktiskt håller år efter år i gamla saker.

Jo, Doro finns och jag har förstorat allt på min telefon, men jag tänker att när jag inte kan se tillräckligt på min telefon utan att byta ut den så får det vara liksom. Dator finns, en telefon har man mest för att kommunicera med folk och inte att slösurfa på, så jag vill inte uppmuntra den känslan hos mig. Visst är det bra med bankid, att fixa med pengarna osv , det är sådant jag kan göra ännu, men att just slösurfa är en grej som jag vill begränsa lite hos mig.

Nummer två är den jag har! En riktigt trevlig liten sak! Tyvärr måste den nog snart kasta in handduken för den har fått problem med sin "gula fläck"! Det är en svart tom fläck i mitten på skärmen!:meh:

Jag har inte haft så många nya mobiler, har haft några gamla och har två kvar av dem, gillar känslan i att saker faktiskt håller år efter år i gamla saker.

Jo, Doro finns och jag har förstorat allt på min telefon, men jag tänker att när jag inte kan se tillräckligt på min telefon utan att byta ut den så får det vara liksom. Dator finns, en telefon har man mest för att kommunicera med folk och inte att slösurfa på, så jag vill inte uppmuntra den känslan hos mig. Visst är det bra med bankid, att fixa med pengarna osv , det är sådant jag kan göra ännu, men att just slösurfa är en grej som jag vill begränsa lite hos mig.
Se där ja, det är en riktigt trevlig mobil, har för mig man kunde byta skal på dom om man ville. Jag älskade att den var vit. Älskade min väldigt mycket. Ja det är rätt bra känsla när de håller i många år, tycker själv det känns bra då man inte bidrar lika ofta till sopberget då. :D

Finns det någon här som har gått från smartphone till vanlig mobil? Eller kanske aldrig skaffat smartphone?

Jag funderar på att skaffa en vanlig mobil för jag är så himla trött på att vara smartphoneberoende. Jag sitter inte med telefonen ständigt men har det här klassiska plocka-upp-telefonen-ur-fickan-hela-tiden-beteendet, kan fastna i skrollande, etc och jag är SÅ trött på det. Å andra sidan så är ju swish, mobilbank, buss-/tågbiljetter och dylikt hur smidigt och användbart som helst. Jag startar liksom till och med bilvärmaren med telefonen.

Finns det någon som går i samma tankar som jag eller hur tänker ni kring det hela? Om ni har tänkt som jag och kommit ur det, hur har ni tänkt och gjort?

Jag har en äldre, liten Nokiamobil som Jag alltid har med mig. Skickar mess och ringer. Tycker det går lika bra att skriva med tio knappar.... laddningen räcker flera dagar och cyklar jag eller rider så kan jag använda den ändå, med en hand. Förut hade jag en laptop men den la av. Då blev det denna smartphone men jag sätter bara på den ibland.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 396
Senast: Johanna1988
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 631
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ På julafton berättade mormor att hennes väska blev stulen i julshoppningen för många år sedan. Hon hade ställt ner den vid fötterna när... 2
Svar
28
· Visningar
2 374
Senast: Crossline
·
Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 541
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser