Att jämföra elpriser

Halvera kostnaden?
Jag läste någon expert nu om elavtal och för en normal villa som använder ca 20.000 kWh/året skiljde det inte mer än 1600:- på bästa och sämsta elavtalet. Då blir man ju lite fundersam eftersom alla rubriker tycker att man kan spara tusenlappar om man ser över sitt avtal.
Om man inte har valt något alls har man generellt ett anvisningsavtal och de är dyra.
 
Halvera kostnaden?
Jag läste någon expert nu om elavtal och för en normal villa som använder ca 20.000 kWh/året skiljde det inte mer än 1600:- på bästa och sämsta elavtalet. Då blir man ju lite fundersam eftersom alla rubriker tycker att man kan spara tusenlappar om man ser över sitt avtal.
Jag bytte både elleverantör o bank för bostadslånet o fick billånet inbakat, det mer än halverade min boendekostnad, detta var för ca 15 år sedan.
 
Ja, jag som hatar dom på grund av jobbet höll på att få dåndimpen när jag insåg att dåvarande sambon hade skaffat (oss) Göta. Även om han var den som stod för elen retade det mig att mina pengar indirekt gick dit, och att min annars kloka partner inte fick tummen ur att byta trots att jag förklarat min motvilja. Faktum med att den passiviteten i den frågan vid närmare eftertanke nog bidrog en liten smula till separationen...
Jag blir förbannad bara av att skriva det här inlägget...!
 
Jag har EON, kan ej få någon annan leverantör där jag bor, jag tänkte inte så mycket på priserna jag när jag tecknade mitt avtal. Tänkte mer på förnybar el.

Vet jag tidigare fått kommentarer hur dyr min el är.
Detta här nedan är hur en månadsfaktura kan se ut. Då är ändå det billigare än hur det var förra året vid samma tidpunkt.

EL.jpg
 
Jag har EON, kan ej få någon annan leverantör där jag bor, jag tänkte inte så mycket på priserna jag när jag tecknade mitt avtal. Tänkte mer på förnybar el.

Vet jag tidigare fått kommentarer hur dyr min el är.
Detta här nedan är hur en månadsfaktura kan se ut. Då är ändå det billigare än hur det var förra året vid samma tidpunkt.

Visa bifogad fil 43036

Det måste vara ett missförstånd, du kan inte byta nätägare annat än om du flyttar till ett annat nätområde, men elleverantör har du laglig rätt att välja fritt.
 
Det måste vara ett missförstånd, du kan inte byta nätägare annat än om du flyttar till ett annat nätområde, men elleverantör har du laglig rätt att välja fritt.
Bor i lägenhet, det är hyresvärden som sagt vilken elbolag de har i sina hus, sen får man skaffa sig eget abonnemang hos dom.
 
Bor i lägenhet, det är hyresvärden som sagt vilken elbolag de har i sina hus, sen får man skaffa sig eget abonnemang hos dom.
Så fungerar det inte. I och med att du har eget abonnemang så måste du betala nätavgift till nätägaren (i ditt fall E.On), men elavtal (för den el du använder) kan du teckna hos vilken elleverantör som helst oberoende av vem som äger nätet.
 
Halvera kostnaden?
Jag läste någon expert nu om elavtal och för en normal villa som använder ca 20.000 kWh/året skiljde det inte mer än 1600:- på bästa och sämsta elavtalet. Då blir man ju lite fundersam eftersom alla rubriker tycker att man kan spara tusenlappar om man ser över sitt avtal.

Fast jag bor i lägenhet så för mig handlade det om en ungefärlig årskostnad på 1600kr till en på 900kr. För mig är det inte den löpande elen som är dyr utan elnätet. Och det kan man ju tyvärr inte påverka.
 
Är de elaka och krångliga mot de som inte betalar eller vad är felet?
Dom har tyvärr varit krångliga även för dom som försöker göra rätt för sig!
Jag har generellt rätt bra tålamod med kundtjänst och har förmåga förstå finstilt text och snåriga regler, men blev så frustrerad av att ha med dem att göra att jag bokstavlingen morrar åt deras påflugna försäljare som prackar på folk elavtal...
 
Tänk på att priserna på elskling inte tar hänsyn till nätkostnaderna bara, så behöver inte vara så mycket dyrare det du har idag.

Det vet jag. Men elnätet kommer ju på en helt annan faktura från annat bolag. För mig är det elnätet som är dyrt men det kan man ju inte påverka. Ändå bra att kunna minska elpriset. Visste inte att jag betalade så hutlöst mycket.
 
Så fungerar det inte. I och med att du har eget abonnemang så måste du betala nätavgift till nätägaren (i ditt fall E.On), men elavtal (för den el du använder) kan du teckna hos vilken elleverantör som helst oberoende av vem som äger nätet.
Så har inte hyresvärden sagt när jag flyttat in i diverse olika lägenheter (olika hyresvärdar).
 
Jag förstår inte alla femtioelva diagram osv, utan jag går bara på elpriset per kWh. I mitt fall står kostnaden för elnät och skatt för ungefär halva min elkostnad varje månad (det är det lokala elbolaget som har nätet här och jag har Göta energi som elbolag).

Jag har haft Göta Energi i några år nu, förnyat två gånger. Aldrig haft något strul med dem, och min elräkning är låg då jag bor i en liten lägenhet där varken uppvärmning eller varmvatten går på el. Men jag noterade lite tidigare i år att de verkar få en del klagomål, så jag lutar åt att byta när det är dags nästa gång.
Har haft Vattenfall tidigare och hade inget strul med dem heller, bytte enbart pga priset. Den enda gången som jag verkligen märkt av att jag bytt på elräkningen var dock när jag hade samma bolag som har nätet här - då gick räkningen upp en del...
 
Fast jag bor i lägenhet så för mig handlade det om en ungefärlig årskostnad på 1600kr till en på 900kr. För mig är det inte den löpande elen som är dyr utan elnätet. Och det kan man ju tyvärr inte påverka.

Så är det för alla.
Vattenfall vill ha 1060kr av mig den här månaden och Enefit drygt 628.
 
Jag brukar jämföra och teckna avtal på elskling.se. Där räknas den totala elkostnaden ut per kWh (inte kostnad för nät och leverans, den kommer ju från nätägaren). Brukar ta ettårsavtal utan årsavgift, många erbjuder 0 kr i årsavgift första året så jag byter varje år. :angel:
Nu har jag ett tvåårsavtal utan årsavgift. Betalar 68 öre/kWh inkl moms.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
888
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 306
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp