Att jämföra elpriser

Nä, det översta är mitt konto på vattenfall. Den andra bilden är det billigaste alternativet när jag kollar på elskling.

För mig är det dock inte ens jämförbara siffror. 🥺
Ungefär såhär är det:
Nätägaren debiterar elskatt, elnätsavgift/årsavgift/abonnemangsavgift (vet inte om det heter samma hos alla bolag), elöverföringsavgift, elcertifikat och ev något mer.

Elleverantören debiterar kostnad för elen, moms, månadsavgift och ev något mer.
Kan bli olika poster beroende på typ av avtal också.
Därför blir det så där olika.

Min elleverantör hade som tillval bra miljöval så då tillkommer det. Plus en avgift till Svenska Kraftnät och moms.
 
Vi såg över vårt elavtal häromveckan. Kom fram till att vi skulle spara max 300 om året. Kändes inte värt det..
 
Jag har EON, kan ej få någon annan leverantör där jag bor, jag tänkte inte så mycket på priserna jag när jag tecknade mitt avtal. Tänkte mer på förnybar el.

Vet jag tidigare fått kommentarer hur dyr min el är.
Detta här nedan är hur en månadsfaktura kan se ut. Då är ändå det billigare än hur det var förra året vid samma tidpunkt.
Frågan är då om dom som tycker du har höga kostnader vet hur hög förbrukning du har.
Tittar man på hur bolagens inköpspris av el sett ut har du ett bra pris.
Att du väljer vindpaketet antar jag betyder att en viss del av dina kostnader ska gå till investering i vindkraft.
 

Bifogade filer

  • Inköp.PNG
    Inköp.PNG
    9,9 KB · Visningar: 10
Vi har rätt höga nätavgifter här så i regel är dom bra mycket dyrare än själva elen . Märkte det först nu sedan dom började dela upp fakturorna. Så har dom tariffsystem här så det är billigare kvällstid men kör man igång något dagtid så räknas det hela dygnet fast man kört en kort tid bara. Konstigt och dyrt system . Dom vill man ska köra alla strömförbrukare på natten
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 068
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
888
Senast: _Taggis_
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Det här blir lite utlämnande, så jag valde ett anonymt nick. Om ni listar ut vem jag är, så håll det för er själva, tack. Jag vet inte...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 304
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp