Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Jag jobbar också åt ridskola... ca 14 000 per månad på deltid M-F + sem m.m., så visst finns det vettiga jobb inom hästnäringen - men tyvärr finns det också alldeles för många rena slavarbeten, ett jobb med 40 timmars vecka M-F bör ligga på närmare 20 000/månad idag och att jobba 6 dagars vecka och att jobba längre dagar än 8 h bör ge 30 000 - 40 000 för att inte betraktas som slaveri.

Det är dags att hästnäringen saneras och att det plockas bort en massa svartjobb.

Har man inte råd att anställa personal med rimlig lön och rimliga anställningsvillkor så får tävlingsryttarna för tusan ta av sig sina vita ridbyxor och mocka skit själv :mad:
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Jag jobbar som hästskötare/stallansvarig på ett inackorderingsstall.

Får 5000 kr vitt före skatt, uppstallning med foder och strö ingår samt boende i eget hus med el och vatten.
Arbetsuppgifterna är hyfsat enkla och få, jag mockar 6 boxar om dagen, sköter in/ut och fodringar samt anläggningen dvs sladdar ridhus och kör in ensilage med traktorn. Samt rider en av gårdens hästar och ansvarar för beställning av foder och spån, alla hästars hovslagare och veterinär.
Har tjänstebil som jag kör när det är stallärenden.

Kan uppskatta det till att jag jobbar 6-7h om dagen 5 dagar i veckan, alltid ledig fredag kväll.
Det är ett fritt och ansvarsfullt jobb. Jag bestämmer själv hur jag vill jobba, med fodringstiderna som utgångspunkt.

Har inte mycket lön kvar att leva på när räkningarna är betalda men trivs ändå väldigt bra. Förut fick jag ut ca 11.000 i månaden ("vanligt" jobb) men hade då kostnader för hästarna på ca 4000 och en hyra på 2000 samt bensinpengar till och från stallet, elräkningar osv som jag slipper nu.

Ser det som en tillfällig period i mitt liv. Jag trivs väldigt bra här och får pyssla i stallet hela dagarna. Blir absolut inte slutkörd av jobbet utan ser det som att jag aldrig behöver gå till jobbet - jag är ju bara i stallet.
Blir inte kvar här för alltid men trivs just nu och tänker ägna detta/dessa år åt tävlingarna och träningen och sen göra nåt annat.

Kan tillägga att jag arbetar extra helger på ett annat stall, där får jag 70 kr/h.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Jag jobbade i ett stall ca 10 månader innan jag fick nog, det var halvdant boende samt att nästan leva som en i familjen som hade hästgården, svårt med privatlivet om man är 22 som jag var då.
Jag arbetade relativt hårt för de 1500:- samt kost och halvdann logi 7 dagar i veckan med lite ledigt då och då.
Som en liten sporre fick jag lite ridlektioner men även en del utskällningar för bagateller.

Ett råd från mig skulle vara att välja ett ställe att jobba på som inte ligger allt för långt hemmifrån samt att du har körkort och bil eller moped, jag var helt låst ute i skogen och då är det inte så lätt när man måste be om skjuts osv för att åka o handla mm.
Jag fick heller inte ugås med granntjejen av någon anledning men gjorde det endå...
Ta inte vilket svart skitjobb som hällst, kolla upp stället riktigt innan du åker iväg lite längre hemifrån.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

, ett jobb med 40 timmars vecka M-F bör ligga på närmare 20 000/månad idag och att jobba 6 dagars vecka och att jobba längre dagar än 8 h bör ge 30 000 - 40 000 för att inte betraktas som slaveri.

Då kan vi nog börja titta på jobben inom barnomsorg och äldreomsorg också! Jag (förskollärare) har PRECIS (efter förra lönesamtalet) lyckats pressa mig över "20000-krs-spärren", och det finns de som jobbar inom äldreomsorgen som tjänar betydligt mindre än så. Jag har nyligen haft en dag i veckan när jag jobbade 7-17, så långa arbetsdagar förekommer inom alla yrken inte bara för hästskötare...
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

och du vet väl att du är skyldig att skatta för boende, mat och stallplats?
hur vet du att det är vitt arbete?
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

och du vet väl att du är skyldig att skatta för boende, mat och stallplats?
hur vet du att det är vitt arbete?

Ja, det vet jag.
Jag vet att det är vitt för att jag är anställd av ett aktiebolag och får lönespecifikationer varje månad.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Det betyder tyvärr inte att lönen är vit... Den kan mycket väl vara det, men det är inte säkert. Att den är vit handlar ju om de betalar in arbetsgivaravgifter och skatt för dig eller inte, det märker du om inte annat på deklarationen.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Hej!

Visst är det så att barn- och äldreomsorg inte heller har mycket betalt, men där är lönen iaf vit. Jag känner flera som jobbar från 7 på morgonen till 20 på kvällen VARJE dag, 5 dagar/vecka, alltså inte bara en dag i veckan. En dag/vecka långt tycker jag är mer regel än undantag i serviceyrken.

/ Lavinia, som jobbar 7-17.30 2 dagar/vecka, men då med 2 h rast mitt på dagen (helt värdelöst!)
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Det betyder tyvärr inte att lönen är vit... Den kan mycket väl vara det, men det är inte säkert. Att den är vit handlar ju om de betalar in arbetsgivaravgifter och skatt för dig eller inte, det märker du om inte annat på deklarationen.

Jaså, nej det kanske det inte gör då, men den skall iaf vara vit och det litar jag på till fullo.

Jag kanske är en av de få men jag trivs oerhört bra på mitt arbete, jobbar hos väldigt trevliga människor (vi äter ofta middag tillsammans på helgerna osv), har inte alls slitsamma arbetsuppgifter, väldigt mycket frihet, väldigt mycket ansvar.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

det är bra!
hur gör du när du skattar för boendet? hur tar du upp det i deklarationen?
jag har sökt ett jobb nämligen där boende ingår och jag vet inte var i deklarationen man skriver det.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Japp, det är dyrt att ha häst... fast kostnaderna för att hålla häst har aldrig varit så låga som nu historiskt sett, Gustav Adolf köpte en häst för en summa pengar som då motsvarade hela Sveriges BNP - idag skulle det motsvara miljardbelopp :eek:
Källa på det?
En väldigt stor anledning till de höga kostnaderna och till de usla "lönerna" (det tar emot att kalla lite fickpengar för lön) är att den enda utveckling som har hänt i häststallarna sedan 1700-talet är att man har fått gummihjul på skottkärran och elektriskt lyse.
Kan ju bero på att hästarna inte har ändrat sig...
Kostnaderna/arbetstid (tid är pengar) per djurenhet är på tok för höga = dålig lönsamhet = slavarbete.... eftersom många inom hästnäringen inte inser sitt eget bästa så måste man försöka få dom till att bli lite mera som övriga bönder, då kan dom få bättre lönsamhet och då kan på sikt dom dåliga lönerna komma upp i lite högre nivå också.

En annan anledning till slavlönerna är att det ofta saknas affärsmässigt tänkande... det gäller att behålla kompetent personal - inte byta ut mot nästa årskull med småflickor !
Men om skatterna gör att inlärningskostnaderna för nyanställda understiger kostnaden för att ge någon en vettig lön så är det ekonomiskt rationellt.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

jag tror det flesta ridjobb ser ut så. boende och stallplats plus fickpengar på 2000-4000... tyvärr

:eek: Har det verkligen inte blivit bättre? För knappt tjugo år sedan hade jag 2500 kr i månaden inklusive logi. Då var det så mycket tal om att hästskötaryrket skulle uppgraderas och bli ett riktigt yrke.

Det verkar dock ha fungerat för travsporten. En eloge till den!
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

En gång i tiden stod ALLA slags i djur i bås där man mockade ur med grep... numera är det i princip bara hästfolk som envisas med sånt stenålderstänkande.

Redan på 50 talet var det många som satte in linutgödsling i kostallet där dom hade sådär en 7-8 kor för att det sparade in arbetstid - idag finns det stall för 40 hästar eller fler där man bara mockar ur med grep och skottkärra... vilket är fullständig idioti !

Maskiner är så gott som alltid billigare än människor vid rationell stordrift om man tittar i lite längre perspektiv - maskiner behöver man lära sig att hantera - vilket gör att man förlorar på en hög personalomsättning.

Om hästarna har förändrats eller inte är egentligen ganska ointressant frågeställning i sammanhanget, men det faktum att både personalpolitik och arbetsuppgifter ser likadana ut i dagens häststallar som för 200 år sedan trots att VÄRLDEN har förändrats är anmärkningsvärt.

Rivningsarbetare idag använder rivningsrobotar, städerskorna har fått åkbara skurmaskiner, bönderna har fått satelitnavigerade traktorer som håller kursen själva på åkern, bankkassörerna har fått datorer (idag får man ansöka om man vill ha pantbrev i pappersform), korna mjölkas av robotar som via transpondersystem håller reda på hur länge sen just kon Rosa mjölkades... hästskötaren har fått gummihjul på skottkärran - Hurra för utvecklingen i häststallen :crazy:

Stenåldersmetoder och stenåldersteknologi leder till stenålderslöner !

Att köra vitt är ofta mer lönsamt än att köra svart eftersom man med vita pengar kan göra avdrag för sina investeringar... bland annat då investeringar i ny teknik.

Vad gäller hästen Streif som Gustaf Adolf köpte för den hiskliga summan av 1000 riksdaler trots riksrådets protester och som dog strax efter kungen år 1632 så är detta väl dokumenterade uppgifter.

Det är också väl kännt att man under medeltiden kunde köpa hela byar och mindre städer för samma summor som vissa betalade för köp av enskilda hästar.

Tom namnet på uppfödaren av Alexanders häst Bukefalos finns bevarat åt eftervärlden...

Att rabbla historiska källor för att vanligt folk förr i världen aldrig i h-vete skulle haft råd att köpa något annat än ett slaktfärdigt ök skulle ta upp bra många sidor !
 
Senast ändrad:
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Men kor och hästar har man ju av två helt olika syften. Korna har man för mjölken, hästarna för sporten och rekreationen. Om man höll en häst lika stilla som en ko så skulle den inte vara speciellt kul att rida. Alltså så måste hästen kunna röra sig i sin box och alltså så kommer den att bajsa lite varstans.

Sedan så är det ju en stor skillnad mellan ko- och hästbajs. Kobajset är mer som en vätska, hästbajset mer som en deg. Dessutom så har jag sett en sådan där "modern" ladugård med bajsränna och det var inte speciellt rent där.

Sist men inte minst så är det idioti att använda sig av kvinnor som stallpigor. Det finns ingenting och har aldrig funnits någonting som heter stallpigor, bara stalldrängar. Kvinnor i allmänhet har mindre muskulatur och muskelfästen i överkroppen. Ja, det finns kvinnor som är starkare och segare än män. Ja, hästtjejer är inga mesiga flickor. Men om man låter slumpen välja 100 män och 100 kvinnor till stallarbete på heltid så kommer det förr eller senare ta ur sin rätt.

Teoretiskt sett så skulle det väl kunna gå att ha någon slags robot som mockar. Men då får man fler problem än man löser, även om vi antar att hästen inte är rädd för mockningsroboten. Jag rekommenderar alla att läsa på om den artificiella intelligensens och robotikens historia.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Nu är ju kostall med båsplatser och "bajsränna" knappast särskilt modernt, såna stallar var toppmoderna för sådär en 40-50 år sedan :D.

Idag håller man kor i lösdrift med djupströbädd och har antingen mjölkrobot eller karusell, finns tom automatiska ryktmaskiner till kor :idea:... så en "modern" ko rör sig förmodligen mer vissa dagar än vad en del stackars hästar gör.

Att man håller hästar för sport eller rekreation borde egentligen snarare leda till ökad teknisk utveckling... ju mindre mantimmar som läggs på mockning och fodring - desto fler
mantimmar kan ju då satsas på just rekreation och sport, en väldig enkel ekvation i slutändan.

Vad gäller mockningsrobot så varför i helskotta ska hästen vara inne i stallet under tiden som det mockas ? Hästarna skall ju ändå ha utevistelse så då kan ju maskinen mocka under tiden som hästen är i rasthage eller motsvarande... eller så har man djupströbädd och mockar ur med traktor nån gång per år.

Man trodde länge att det inte skulle gå att automatisera bomullsplockningen... idag går det inte en massa negrer på fälten och plockar bomull längre. Skulle någon bara satsa lite tid, pengar och tankekraft på en mockningsmaskin så skulle såna finnas ganska snart (då inte i form av värdelösa dammsugare eller liknande). Talade med en kompis om detta och inom en ½ timme hade vi kommit fram till 3 olika koncept för mekaniserad mockning i befintliga teknikfientliga stallbyggnader, när jag får tid över nån gång ska jag bygga ett par prototyper för vidare utveckling... sen är frågan om nån kan tänkas att betala pengar för produkten med tanke på hur tradionsbundna hästfolket är :grin:

Att just stallarbetet är så tungt beror till väldigt stor del i brist på mekanisering/automatisering ! Tex varför slita ut människor på att sköta om nån förbannad spångång istället för att ha ett betonggolv och mekaniserad eller automatisk rengöring ?

Det behövs att hästfolket ändrar "tänk" helt enkelt och inser att ju färre monotona, tunga och obekväma arbetsuppgifter som utförs av människor ju bättre är det för både människor och hästar.

Och med detta kan då komma mer kvalificerad arbetskraft i kombination med lägre kostnad per djurenhet = högre löner och fler laglydiga stallägare.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Man trodde länge att det inte skulle gå att automatisera bomullsplockningen... idag går det inte en massa negrer på fälten och plockar bomull längre.
Du jämför äpplen och päron. Bomullsplockning kan automatiseras för att man vet precis var själva bomullen finns. Mockning är ibland något av en skattjakt.
Att just stallarbetet är så tungt beror till väldigt stor del i brist på mekanisering/automatisering ! Tex varför slita ut människor på att sköta om nån förbannad spångång istället för att ha ett betonggolv och mekaniserad eller automatisk rengöring ?
Den svaga länken är hästen. Skall hästar stå på något slags betonggolv så får du snart göra klister av dom. Visst så kan man bädda med halm, men det skulle krävas ofantliga mängder för att det skulle bli bekvämt - halm som ändå kommer att kastas.

Det finns redan en utmärkt mockningsrobot - en ung, frisk & stark man.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Nog fasen vet jag var hästskiten finns.... så det är ungefär lika mycket "skattjakt" som med bomullsplockningen.

Vad gäller spångång så är det ju i stallgångar som detta otyg förekommer, något som är fruktansvärt föråldrat och opraktiskt... i synnerhet när spångången är förlagd på ett sånt sätt att den inte går att sköta om med traktor eller hjullastare.

Jag har sett ett inte föraktligt antal stallar i mina dar... för olika djurslag men mest för hästar eftersom jag har hållit på med såna fyrbentingar i sådär en 20-30 år... och har drivit och arbetat i häststallar med plats för mellan 5-65 hästar under den tiden.

Så, jag har väl en viss inblick i vad det innebär att hålla häst...

Hästnäringen hålls tillbaka av sig själv pga att hästfolket är allt annat än innovationsbenägna och håller fast vid föråldrade metoder istället för att förändras i takt med en föränderlig omvärld, det behövs nytänkande för att hästeriet ska utvecklas.

Själv föredrar jag ju unga kvinnor i tajta ridbyxor i stallen istället för unga starka karlar, men det är ju en fråga om personliga preferenser :D.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Det finns stall där man har effiktiviserat själva mockningen genom att ha skitränna utanför boxarna. Att mocka en box tar inte många minuter, däremot tar det onödigt med tid (och arbetskraft) att springa med kärror, speciellt som man på många ställen har gödselstacken en bra bit från stallarna.

Att fodra hästar behöver heller inte ta några tider om man har en vagn och sen bara öppningsbara luckor till hästarna.

Även ut & insläpp kan lätt effiktiviseras i många stall då det bara är att öppna/stänga boxdörrarna och låta hästarna själva gå ut/in från hagen i gångar.



Och det med män vs kvinnor behöver jag nog inte ens kommentera. Du kan då inte stött på någon redig hästtjej i dina dagar. :grin:

Den svaga länken är hästen. Skall hästar stå på något slags betonggolv så får du snart göra klister av dom. Visst så kan man bädda med halm, men det skulle krävas ofantliga mängder för att det skulle bli bekvämt - halm som ändå kommer att kastas.

Det brukar vara betong/stengolv i stall.
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Hmmm... Svarta pengar och slavarbete... Den "fina" hästsportens baksida. Det är många, många pengar som rullar varje år utan att skattemydigheten har en aning om det. Jag skrev om det på min blogg för någon månad sen och fick en massa skit för det :)

Till syvende och sist så är det ändå upp till var och en vad man är beredd att jobba för?!? Om ingen tog ett jobb för 4000:-/månaden så skulle ju arbetsgivaren vara tvungen att höja budet eller göra jobbet själv? Det handlar om grundprincipen i ekonomi efterfrågan-marknad.

Tycker du att du inte är värd mer lön så stanna kvar... annars så kanske du borde söka något annat? :)
 
Sv: Att jobba med hästar/ i stall(LÖN?)

Nog fasen vet jag var hästskiten finns.... så det är ungefär lika mycket "skattjakt" som med bomullsplockningen.
Så du menar att hästbajset med i stort sett 100% sannolikhet finns inom ett visst begränsat utrymme, dag ut och dag in, år ut och år in? Och att hästbajset aldrig råkar gömmas under halm? För det är inom så strikta ramar en bomullsplockarmaskin måste arbeta. Om bomullen en dag skulle växa på marken eller på 3 m höga stjälkar så är bomullsplockarmaskinen komplett värdelös.

Kom igen när du kan konstruera en robot som har en allmän artificiell intelligens, dvs den blir inte helt ställd om ljuset råkar ändras, och som inte kostar skjortan.
Själv föredrar jag ju unga kvinnor i tajta ridbyxor i stallen istället för unga starka karlar, men det är ju en fråga om personliga preferenser :D.
Det är kanske det som är problemet. Att hästfolk förutsätter att de som arbetar i stallet måste älska hästar.
Och det med män vs kvinnor behöver jag nog inte ens kommentera. Du kan då inte stött på någon redig hästtjej i dina dagar. :grin:
Varför öppnar du inte en flyttfirma där du bara anställer kvinnor?
Det brukar vara betong/stengolv i stall.
My bad.
 

Liknande trådar

Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 697
Skola & Jobb Jag sitter i en situation som jag tror att ganska många tycker är lite "lyxig", jag tycker det känns total pannkaka! Lite snabb...
2
Svar
24
· Visningar
2 797
Senast: moster
·
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 193
Senast: Supersalt
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp