Att klippa sig kort (utbruten från Vad gör vi? Del CLXXIV)

En till här som trivs väldigt bra med kort hår. Behöver gå till frisören ungefär var 5-6e vecka för att det ska hålla sig någorlunda snyggt och hanterligt. Det är inte så mycket längden som tjockleken som ställer till det om det går för långt mellan besöken. Jag har inte supertjockt hår men tillräckligt för att behöva tunnas ur en hel del för att se bra ut kort.

Av styling så behöver jag kamma till det när det är vått efter dusch och passar då på att dra i någon "all in one"-produkt. Låter jag det självtorka helt på egen hand så får jag enstaka hårtofsar som sticker ut på konstiga ställen. Produkten ger liiite mer stadga åt mina många men tunna hårstrån. Fördelen med kort hår är att det krävs väldigt lite styling för att man ska se resultat av den extra mödan. Med långt hår hade jag alltid känslan av att det gjorde det samma vilken möda jag la ner på det, det såg likadant ut oavsett.
 
Ok, det går inte snabbt för mig, men nu har jag bokat tid för klippning :nailbiting: Skickade en bild på mitt schema till frisören och frågade om hon hade någon tid på någon av mina lediga dagar, och jodå. I mitten av juni blir det av. Herregud. Jag är livrädd :rofl: (och så fruktansvärt galet less på mitt långa hår)
 
Jag gick från den röda manen som nåde ner på baken när det var usläppt, till rakat på sidorna och kort hästsvans, till nu som mest 30 mm :D

Underbart att bara köra trimmer när det känns långt, noll underhåll, minimal schampoåtgång, torkar på ingen tid alls, inga tovor, inget trassel, inga långa lösa hår i möblerna... Väldigt svårt att tro att det blir långt hår för mig igen!
 

Bifogade filer

  • 1090966_10151522798150946_1497905267_o.jpg
    1090966_10151522798150946_1497905267_o.jpg
    103,9 KB · Visningar: 242
Så var det klart! :nailbiting: Herregud så annorlunda det känns! Och jag var så nervös hos frisören att jag började gråta på vägen hem bara för att alla spänningar släppte först då.

När hon höll på och klippte så ville jag vid något tillfälle stoppa henne för det kändes som om hon bara tog mer och mer och mer... Men jag lät henne hålla på och hon förklarade vad hon gjorde och varför, stämde av lite med mig hur jag ville ha det osv. Så oerhört duktig och lugn. Jag ska tveklöst tillbaka till henne när det behövs nästa gång.

20230615_102107-01.jpeg
 
Så var det klart! :nailbiting: Herregud så annorlunda det känns! Och jag var så nervös hos frisören att jag började gråta på vägen hem bara för att alla spänningar släppte först då.

När hon höll på och klippte så ville jag vid något tillfälle stoppa henne för det kändes som om hon bara tog mer och mer och mer... Men jag lät henne hålla på och hon förklarade vad hon gjorde och varför, stämde av lite med mig hur jag ville ha det osv. Så oerhört duktig och lugn. Jag ska tveklöst tillbaka till henne när det behövs nästa gång.

Visa bifogad fil 121314
Gud vad snyggt! Krävs det någon styling alls?
 
Gud vad snyggt! Krävs det någon styling alls?
Troligen inte! Nu lär det bli att se annorlunda ut framöver eftersom håret fortfarande är vant vid lååångt och tungt och alltid uppsatt i knut bak på huvudet. Men det enda frisören gjorde (efter att ha klippt själva frisyren och tunnat ur håret lite) var att spraya på liite saltvatten och föna torrt. Hon frågade om jag ville ha någon stylingprodukt i eller så, men jag tackade nej just för att jag vill se hur håret beter sig naturligt. Hon hade också full förståelse för att det känns som att gå med en mössa på huvudet i vanliga fall, just för att det är så tjockt.

Jag visade henne bilden jag hade, förklarade att jag ville ha minimalt med fix och bara vill ha det enkelt och svalt. Hon verkade förstå precis vad jag var ute efter. Men så är hon ca 60 år gammal nu och har jobbat som frisör i princip hela livet. Hon har hunnit klippa de flesta frisyrer som finns :p
 
Så var det klart! :nailbiting: Herregud så annorlunda det känns! Och jag var så nervös hos frisören att jag började gråta på vägen hem bara för att alla spänningar släppte först då.

När hon höll på och klippte så ville jag vid något tillfälle stoppa henne för det kändes som om hon bara tog mer och mer och mer... Men jag lät henne hålla på och hon förklarade vad hon gjorde och varför, stämde av lite med mig hur jag ville ha det osv. Så oerhört duktig och lugn. Jag ska tveklöst tillbaka till henne när det behövs nästa gång.

Visa bifogad fil 121314

Fint! :up:
 
Så var det klart! :nailbiting: Herregud så annorlunda det känns! Och jag var så nervös hos frisören att jag började gråta på vägen hem bara för att alla spänningar släppte först då.

När hon höll på och klippte så ville jag vid något tillfälle stoppa henne för det kändes som om hon bara tog mer och mer och mer... Men jag lät henne hålla på och hon förklarade vad hon gjorde och varför, stämde av lite med mig hur jag ville ha det osv. Så oerhört duktig och lugn. Jag ska tveklöst tillbaka till henne när det behövs nästa gång.

Visa bifogad fil 121314
Jättesnyggt! Jag har haft kort i omgångar, men tycker fixandet är så trist, och att behöva gå och klippa mig så ofta. Annars trivs jag egentligen i kort 🤩
 
Troligen inte! Nu lär det bli att se annorlunda ut framöver eftersom håret fortfarande är vant vid lååångt och tungt och alltid uppsatt i knut bak på huvudet. Men det enda frisören gjorde (efter att ha klippt själva frisyren och tunnat ur håret lite) var att spraya på liite saltvatten och föna torrt. Hon frågade om jag ville ha någon stylingprodukt i eller så, men jag tackade nej just för att jag vill se hur håret beter sig naturligt. Hon hade också full förståelse för att det känns som att gå med en mössa på huvudet i vanliga fall, just för att det är så tjockt.

Jag visade henne bilden jag hade, förklarade att jag ville ha minimalt med fix och bara vill ha det enkelt och svalt. Hon verkade förstå precis vad jag var ute efter. Men så är hon ca 60 år gammal nu och har jobbat som frisör i princip hela livet. Hon har hunnit klippa de flesta frisyrer som finns :p
Vad smidigt! Jag skulle vilja klippa mig kort då de är så snyggt på andra men tror inte jag kan bära upp det så fint! Gjorde hon några "personliga justeringar" från den bilden du visade henne så det skulle passa ansiktsform? Eller visste du lite själv att du passade i den frisyren?
 
Vad smidigt! Jag skulle vilja klippa mig kort då de är så snyggt på andra men tror inte jag kan bära upp det så fint! Gjorde hon några "personliga justeringar" från den bilden du visade henne så det skulle passa ansiktsform? Eller visste du lite själv att du passade i den frisyren?
Jag har alltid(!) varit säker på att jag inte alls passar i kort, och nästan alltid använt håret för att försöka gömma mig bakom det osv. Just det där tänket "det är fint på alla förutom mig". Det hon framförallt gjorde var väl egentligen att klippa lite kortare lugg än på min bild, för att det inte skulle hamna i ögonen. Sedan vill mitt hår naturligt lägga sig åt andra håll än rakt ner så att ha en rak "vanlig" lugg fungerar inte för mig. Vi pratade inget egentligen om ansiktsform, utan bara om hur jag ville ha det rent praktiskt :angel:

Hon berättade dock att hon hade klippt det i massor av olika etapper osv, tunnade ur det med rakblad på vissa ställen och så för att få ett naturligt och lite mjukt utseende. Annars hade det bara blivit som en tjock, kantig klump på huvudet (vilket jag också alltid varit rädd för, för jag vet hur tjock och bökigt mitt hår kan vara). Det är möjligt att sådant är standard när man klipper korta frisyrer, men det gäller väl också att frisören vågar och framförallt kan, förstår hur håret kommer bete sig osv. Antar jag.

Med allt det sagt så gick jag till frisören i morse med tanken "Jag är ju inte nöjd nu heller, så egentligen spelar det ingen roll" snurrande på repeat i skallen :rofl:
 
Så var det klart! :nailbiting: Herregud så annorlunda det känns! Och jag var så nervös hos frisören att jag började gråta på vägen hem bara för att alla spänningar släppte först då.

När hon höll på och klippte så ville jag vid något tillfälle stoppa henne för det kändes som om hon bara tog mer och mer och mer... Men jag lät henne hålla på och hon förklarade vad hon gjorde och varför, stämde av lite med mig hur jag ville ha det osv. Så oerhört duktig och lugn. Jag ska tveklöst tillbaka till henne när det behövs nästa gång.

Visa bifogad fil 121314
Skitsnyggt ju! Det passar dig riktigt bra!

Jag har haft riktigt kort "pottfrilla' i många år förut, men har det nu långt. Saknar det korta nu på sommaren.
 
Kan nog redan konstatera att det ska mycket till för att jag ska återgå till att ha långt hår. Det är varmt ute nu, tokigt varmt, MEN jag blir inte svettig om hela huvudet, svetten rinner inte i nacken bara för att jag rastat hundarna lite kort och jag kan känna vinden även bak på huvudet. Helt underbart.

Sedan skulle jag duscha när jag kom hem, och pga saltvattnet frisören sprayade i så kändes det som en bra idé att tvätta håret lite, jag gillar inte saltvattenskänslan riktigt. Alltså. Mitt schampo lär räcka i ett år eller något?! Jag tänkte verkligen på att ta lite, men även det blev på tok för mycket. Tog ännu mindre balsam. Hade nog klarat mig med ännu mindre ändå... Klev ur duschen, torkade mig och gnuggade håret med handduk och efteråt droppade det inte ens om huvudet! Det brukar ta timmar(!) för mitt hår att torka utan hårfön i vanliga fall. Efter det fick mitt hår för sig att lägga sig framåt på ett inte allt för snyggt sätt, så jag blötte ner det lite igen, föste det bakåt och hoppas på att det ska torka så istället. I värsta fall får jag väl ordna lite hårspray att peta i, men just nu känns det som en lätt grej att göra med tanke på hur skönt allt annat är.
 
Kan nog redan konstatera att det ska mycket till för att jag ska återgå till att ha långt hår. Det är varmt ute nu, tokigt varmt, MEN jag blir inte svettig om hela huvudet, svetten rinner inte i nacken bara för att jag rastat hundarna lite kort och jag kan känna vinden även bak på huvudet. Helt underbart.

Sedan skulle jag duscha när jag kom hem, och pga saltvattnet frisören sprayade i så kändes det som en bra idé att tvätta håret lite, jag gillar inte saltvattenskänslan riktigt. Alltså. Mitt schampo lär räcka i ett år eller något?! Jag tänkte verkligen på att ta lite, men även det blev på tok för mycket. Tog ännu mindre balsam. Hade nog klarat mig med ännu mindre ändå... Klev ur duschen, torkade mig och gnuggade håret med handduk och efteråt droppade det inte ens om huvudet! Det brukar ta timmar(!) för mitt hår att torka utan hårfön i vanliga fall. Efter det fick mitt hår för sig att lägga sig framåt på ett inte allt för snyggt sätt, så jag blötte ner det lite igen, föste det bakåt och hoppas på att det ska torka så istället. I värsta fall får jag väl ordna lite hårspray att peta i, men just nu känns det som en lätt grej att göra med tanke på hur skönt allt annat är.
Det blev riktigt snyggt!!!

Jag har haft kort hår i flera år och älskar det, testat att återgå till långt sparade ut i 2 år med tanken att jag måste ha långt när jag gifter mig. 2v innan jag gifte mig klippte jag av skiten för att jag insåg att jag aldrig i mitt liv kommer ha långt hår, varför ska jag då ha det när jag gifter mig?

Mitt tips med kort hår. Jag är allmänt lat på morgonen, kliver upp drar en borste genom och på sin höjd lite mousse för att få den kaxiga looken. Men jag har ganska mycket självfall, så när det börjar bli långt lockar det sig gärna och jag äger inte ens ett värmeverktyg eller en hårfön. Jag slänger på mig en keps för att håret inte ska locka sig, när det torkat lite mousse, klart.
Sedan är det sjukt mycket roligare att gå till frisören, det kan (om man vill) bli en förändring var gång. Man går inte ut och ser likadan ut :)
 
Kan nog redan konstatera att det ska mycket till för att jag ska återgå till att ha långt hår. Det är varmt ute nu, tokigt varmt, MEN jag blir inte svettig om hela huvudet, svetten rinner inte i nacken bara för att jag rastat hundarna lite kort och jag kan känna vinden även bak på huvudet. Helt underbart.

Sedan skulle jag duscha när jag kom hem, och pga saltvattnet frisören sprayade i så kändes det som en bra idé att tvätta håret lite, jag gillar inte saltvattenskänslan riktigt. Alltså. Mitt schampo lär räcka i ett år eller något?! Jag tänkte verkligen på att ta lite, men även det blev på tok för mycket. Tog ännu mindre balsam. Hade nog klarat mig med ännu mindre ändå... Klev ur duschen, torkade mig och gnuggade håret med handduk och efteråt droppade det inte ens om huvudet! Det brukar ta timmar(!) för mitt hår att torka utan hårfön i vanliga fall. Efter det fick mitt hår för sig att lägga sig framåt på ett inte allt för snyggt sätt, så jag blötte ner det lite igen, föste det bakåt och hoppas på att det ska torka så istället. I värsta fall får jag väl ordna lite hårspray att peta i, men just nu känns det som en lätt grej att göra med tanke på hur skönt allt annat är.
Förlåt att jag skrattreagerar men jag upplevde EXAKT samma saker dom du beskrev. Hur lite schampo och balsam som behövs, hur snabbt håret torkar, DET GÅR ATT HA MITT HÅR I EN FRISYR SOM FAKTISKT HÅLLER! Varför har jag inte kapat det tidigare?
 
Förlåt att jag skrattreagerar men jag upplevde EXAKT samma saker dom du beskrev. Hur lite schampo och balsam som behövs, hur snabbt håret torkar, DET GÅR ATT HA MITT HÅR I EN FRISYR SOM FAKTISKT HÅLLER! Varför har jag inte kapat det tidigare?
Haha ja precis! Nu var jag precis ute med hundarna igen. Sjukt varmt. Kom in, duschade, sköljde igenom håret och passade på att föna det lite bakåt efteråt (utan värme då.. :D). Redan nu ligger håret lite annorlunda, och det torkar ju löjligt fort. Och jag blev inte ens svettig i nacken efter promenaden nu heller! Alltså, svetten brukar rinna i nacken på mig. Det ska bli intressant att se hur ofta jag måste tvätta håret nu. Med tanke på.. allt, så känns det som att det kanske inte behöver bli så ofta. Så hårtvätt mer sällan och minimalt med schampo. Det är ju galet. Just nu undrar jag varför normen inte är att alla "ska" ha kort hår :rofl:
 
Det blev riktigt snyggt!!!

Jag har haft kort hår i flera år och älskar det, testat att återgå till långt sparade ut i 2 år med tanken att jag måste ha långt när jag gifter mig. 2v innan jag gifte mig klippte jag av skiten för att jag insåg att jag aldrig i mitt liv kommer ha långt hår, varför ska jag då ha det när jag gifter mig?

Mitt tips med kort hår. Jag är allmänt lat på morgonen, kliver upp drar en borste genom och på sin höjd lite mousse för att få den kaxiga looken. Men jag har ganska mycket självfall, så när det börjar bli långt lockar det sig gärna och jag äger inte ens ett värmeverktyg eller en hårfön. Jag slänger på mig en keps för att håret inte ska locka sig, när det torkat lite mousse, klart.
Sedan är det sjukt mycket roligare att gå till frisören, det kan (om man vill) bli en förändring var gång. Man går inte ut och ser likadan ut :)
Keps var en spännande tanke. Det måste jag testa. Har hittills alltid undvikt att ha keps på eftersom jag inte vill bli varmare än vad jag redan är :cautious:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 855
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
42 790
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag är trött på mitt hår. Sådär trött på det att jag känner för att raka av allt :p Efter en stunds funderande kom jag på att det kanske...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 988
Senast: kittin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp