Att klippa sig kort (utbruten från Vad gör vi? Del CLXXIV)

Så var det klart! :nailbiting: Herregud så annorlunda det känns! Och jag var så nervös hos frisören att jag började gråta på vägen hem bara för att alla spänningar släppte först då.

När hon höll på och klippte så ville jag vid något tillfälle stoppa henne för det kändes som om hon bara tog mer och mer och mer... Men jag lät henne hålla på och hon förklarade vad hon gjorde och varför, stämde av lite med mig hur jag ville ha det osv. Så oerhört duktig och lugn. Jag ska tveklöst tillbaka till henne när det behövs nästa gång.

Visa bifogad fil 121314
Skitsnyggt!
Själv funderat på att klippa kort länge. Kanske börjar bli dags göra slag i saken. Om jag vågar.
 
Skitsnyggt!
Själv funderat på att klippa kort länge. Kanske börjar bli dags göra slag i saken. Om jag vågar.
Klart du vågar! Om du inte är nöjd med hur ditt hår är nu så kan du ju lika gärna vara missnöjd med kort hår som med längre hår :D Och det växer ut igen.
 
Haha ja precis! Nu var jag precis ute med hundarna igen. Sjukt varmt. Kom in, duschade, sköljde igenom håret och passade på att föna det lite bakåt efteråt (utan värme då.. :D). Redan nu ligger håret lite annorlunda, och det torkar ju löjligt fort. Och jag blev inte ens svettig i nacken efter promenaden nu heller! Alltså, svetten brukar rinna i nacken på mig. Det ska bli intressant att se hur ofta jag måste tvätta håret nu. Med tanke på.. allt, så känns det som att det kanske inte behöver bli så ofta. Så hårtvätt mer sällan och minimalt med schampo. Det är ju galet. Just nu undrar jag varför normen inte är att alla "ska" ha kort hår :rofl:
Jag behövde liksom en ärta med schampo när jag gjorde saneringen efter jag kom hem från BB och då hade jag definitivt inte gjort något med håret överhuvudtaget på 4,5 dygn... 😳 Med långt hår så hade det gått en flaska känns det som. För att inte tala om enkelheten med att det räcker att dra fingrarna igenom håret för att hålla tovor borta och inte minst 25 min dedikerat borstande
 
Klart du vågar! Om du inte är nöjd med hur ditt hår är nu så kan du ju lika gärna vara missnöjd med kort hår som med längre hår :D Och det växer ut igen.
Det gör ju det. Mitt växer dessutom som ogräs en normal sommar så det dröjer inte alltför länge heller. Kanske får bli en sommarpresent till mig själv.
 
Ja fy fasen för långt hår. Ni som har det, ta inte illa upp, det är min subjektiva upplevelse av allt jäkla pill med långt och tjockt hår.

Jag var igår hos frisören och fick frågan om "vi sparar eller om vi ska klippa igen?". KLIPP!!
Det är bara att inse, jag passar bättre i olika korta frisyrer, det är lättare att sköta och jag trivs bättre.

Så nu ska jag sluta med alla mina idéer om att då och då spara ut axellångt. Enough is enough.
 
Jag har smugit på tanken att klippa kort.
Ser tråden och börjar fundera 😎
Ni som vågat är ju supertuffa och det blev så snyggt!

Men

Jag har alltid haft långt hår. Har alltid uppsatt i hästsvans. Trivs i långt på festligare tillfällen. Har löjligt lite hår. Lite tunt och ja, lite glest. Jag kan inte göra en fläta då det inte finns något att fästa en tofs i i slutet. 😬😞
Går det ens att göra nåt bra då?
Jag är sällan eller aldrig till frisör men då lär man ju behöva göra det 🙈
Tycker jag är för rund för lugg och det lär ju inte förändras om hela håret blir kort?
 
Jag har smugit på tanken att klippa kort.
Ser tråden och börjar fundera 😎
Ni som vågat är ju supertuffa och det blev så snyggt!

Men

Jag har alltid haft långt hår. Har alltid uppsatt i hästsvans. Trivs i långt på festligare tillfällen. Har löjligt lite hår. Lite tunt och ja, lite glest. Jag kan inte göra en fläta då det inte finns något att fästa en tofs i i slutet. 😬😞
Går det ens att göra nåt bra då?
Jag är sällan eller aldrig till frisör men då lär man ju behöva göra det 🙈
Tycker jag är för rund för lugg och det lär ju inte förändras om hela håret blir kort?
Det finns massa korta frisyrer utan lugg. Eller ja, iallafall inte en lugg som täcker pannan. Min lugg skulle ligga mig i ögonen om den hängde rakt ner.

(Bild föreställande ofixat hår på fredagsliten människa)
 

Bifogade filer

  • 20230616_191814.jpg
    20230616_191814.jpg
    166 KB · Visningar: 159
Jag har smugit på tanken att klippa kort.
Ser tråden och börjar fundera 😎
Ni som vågat är ju supertuffa och det blev så snyggt!

Men

Jag har alltid haft långt hår. Har alltid uppsatt i hästsvans. Trivs i långt på festligare tillfällen. Har löjligt lite hår. Lite tunt och ja, lite glest. Jag kan inte göra en fläta då det inte finns något att fästa en tofs i i slutet. 😬😞
Går det ens att göra nåt bra då?
Jag är sällan eller aldrig till frisör men då lär man ju behöva göra det 🙈
Tycker jag är för rund för lugg och det lär ju inte förändras om hela håret blir kort?

Det finns massor av korta frisyrer för olika ansiktstyper med och utan lugg. En av de bästa är en lite asymetrisk snedlugg som förlänger ansiktet och 'skär' av det lite. Jag själv har ett fullmånansikte.

https://therighthairstyles.com/32-super-cute-looks-with-short-hairstyles-for-round-faces/
 
Jag har smugit på tanken att klippa kort.
Ser tråden och börjar fundera 😎
Ni som vågat är ju supertuffa och det blev så snyggt!

Men

Jag har alltid haft långt hår. Har alltid uppsatt i hästsvans. Trivs i långt på festligare tillfällen. Har löjligt lite hår. Lite tunt och ja, lite glest. Jag kan inte göra en fläta då det inte finns något att fästa en tofs i i slutet. 😬😞
Går det ens att göra nåt bra då?
Jag är sällan eller aldrig till frisör men då lär man ju behöva göra det 🙈
Tycker jag är för rund för lugg och det lär ju inte förändras om hela håret blir kort?
Så tänkte faktiskt jag också "jag vill kunna ha fina frisyrer på fest."

Men så tänkte jag om: hur ofta går jag på fest egentligen? Och är det faktiskt en bra anledning att ha långt hår?

Jag har ingen pannlugg, gillar inte det.

Det finns ju massor med korta frisyrer. Bildgoogla "short hairstyles women" för inspiration.

Givetvis ska du göra som du vill, men om du klipper och blir missnöjd så växer det ju faktiskt ut igen.
 
Jag har alltid haft långt hår. Har alltid uppsatt i hästsvans. Trivs i långt på festligare tillfällen. Har löjligt lite hår. Lite tunt och ja, lite glest. Jag kan inte göra en fläta då det inte finns något att fästa en tofs i i slutet. 😬😞
Går det ens att göra nåt bra då?
Jag är sällan eller aldrig till frisör men då lär man ju behöva göra det 🙈
Tycker jag är för rund för lugg och det lär ju inte förändras om hela håret blir kort?
Jag har aldrig haft kort hår jag heller, men lär ju få det igen om jag inte klipper mig på nytt :p
Det jag varit mest rädd för, förutom att själva håret i sig ska bli fult och konstigt, har varit att mitt huvud ska se stort ut, att jag måste hålla på och styla det för att få det i någon fungerande frisyr osv. Och det verkar som om jag var rädd för det helt i onödan. Dels som sagt var för att jag nu för första gången känner att jag faktiskt har en frisyr. Vill jag sedan ändra om massor med olika hårsprayer osv lär det vara betydligt enklare jämfört med när jag var långhårig.

Idag var också första dagen då jag var ute lite bland folk med mitt korta hår. Ingen har tittat på mig som att det är något konstigt med mitt hår och deras bemötande mot mig har varit precis som folk brukar bemöta mig. Undantaget har varit när jag mött grannar, kollegor eller bekanta. Herregud så mycket komplimanger jag fått! Aldrig varit med om något liknande :rofl: Med andra ord: tvärt emot allt det jag var rädd för.

Kan du hitta någon frisör du litar på så kan du ju också gå dit med en bild på något du tycker är snyggt och fråga om hen tror att du skulle passa bra i något liknande :)
 
Jag har en tendens att tröttna på mitt hår, så när jag haft det långt ett tag så får jag lust att spara ut till långt och tvärtom. Jag gillar känslan av långt hår, att ha nåt att dra fingrarna igenom och att kunna göra fina flätor som uppsättning. Men. 99,9 procent av dagarna blir det bara en vanlig hästsvans. Och fördelarna med kort hår är ju så mycket mer, mindre schampo, mindre svettigt, mindre bök med frisyr (jag har så kort att det bara behöver rufsas till med handduk när det är tvättat). Enda nackdelen är väl att man måste klippa sig oftare, men det får det vara värt.
 
Jag har aldrig haft kort hår jag heller, men lär ju få det igen om jag inte klipper mig på nytt :p
Det jag varit mest rädd för, förutom att själva håret i sig ska bli fult och konstigt, har varit att mitt huvud ska se stort ut, att jag måste hålla på och styla det för att få det i någon fungerande frisyr osv. Och det verkar som om jag var rädd för det helt i onödan. Dels som sagt var för att jag nu för första gången känner att jag faktiskt har en frisyr. Vill jag sedan ändra om massor med olika hårsprayer osv lär det vara betydligt enklare jämfört med när jag var långhårig.

Idag var också första dagen då jag var ute lite bland folk med mitt korta hår. Ingen har tittat på mig som att det är något konstigt med mitt hår och deras bemötande mot mig har varit precis som folk brukar bemöta mig. Undantaget har varit när jag mött grannar, kollegor eller bekanta. Herregud så mycket komplimanger jag fått! Aldrig varit med om något liknande :rofl: Med andra ord: tvärt emot allt det jag var rädd för.

Kan du hitta någon frisör du litar på så kan du ju också gå dit med en bild på något du tycker är snyggt och fråga om hen tror att du skulle passa bra i något liknande :)
Sådär tänker jag också,
Att jag inte skulle mäkta med det, att det inte kommer passa, att huvudet ser helt gigantiskt ut.

Vad härligt att du trivs!
Då vet man ju att det föll väl ut och! 👌
 
Så tänkte faktiskt jag också "jag vill kunna ha fina frisyrer på fest."

Men så tänkte jag om: hur ofta går jag på fest egentligen? Och är det faktiskt en bra anledning att ha långt hår?

Jag har ingen pannlugg, gillar inte det.

Det finns ju massor med korta frisyrer. Bildgoogla "short hairstyles women" för inspiration.

Givetvis ska du göra som du vill, men om du klipper och blir missnöjd så växer det ju faktiskt ut igen.
Exakt, jag går på fest typ en gång om året. På vanliga födelsedagskalas brukar det blir uppsatt ändå tom 😂

Ska goggla det! Tack!
 
Så var det klart! :nailbiting: Herregud så annorlunda det känns! Och jag var så nervös hos frisören att jag började gråta på vägen hem bara för att alla spänningar släppte först då.

När hon höll på och klippte så ville jag vid något tillfälle stoppa henne för det kändes som om hon bara tog mer och mer och mer... Men jag lät henne hålla på och hon förklarade vad hon gjorde och varför, stämde av lite med mig hur jag ville ha det osv. Så oerhört duktig och lugn. Jag ska tveklöst tillbaka till henne när det behövs nästa gång.

Visa bifogad fil 121314

Det blev ju super!

Jag klippte av mig allt efter att ha färgat sönder håret bortom räddning i tjugoårsåldern, och körde sådär kort ganska länge. Väldigt praktiskt och skönt att slippa engagera sig så mycket.
 
Nu sitter jag här och funderar på att raka lite på sidorna :rofl: Grejen är att mitt hår gärna fluffar upp sig ganska rejält, och utan styling så blir det lite boll-liknande på huvudet ändå, och i mina ögon lite tantigt. Kanske skulle det se bättre ut om jag rakade lite, alltså inte ta bort allt utan så långt som möjligt med rakapparaten. Å andra sidan vet jag inte om det kanske är ungefär vad jag har redan... Hm.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 851
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
42 790
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag är trött på mitt hår. Sådär trött på det att jag känner för att raka av allt :p Efter en stunds funderande kom jag på att det kanske...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
9 988
Senast: kittin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp