Att klippa sig kort (utbruten från Vad gör vi? Del CLXXIV)

Mitt tips är att gå till en lite mer erfaren frisör. Många unga frisörer vågar inte tillräckligt och har inte tillräcklig erfarenhet för att se vad som skulle bli snyggt på en viss person när man önskar något lite okonventionellt (dvs allt annat än långa beach waves). Jag ber alltid frisören om råd och märker stor skillnad på ålder och erfarenhet.
 
Jag hade kort hår förut och mitt krav var att jag inte skulle behöva fixa det med massa produkter och det fungerade väldigt bra. Jag saknade dock att just kunna sätta upp det i tofs så idag har jag långt hår som nästan alltid är i hästsvans eller knut. Undrar ibland varför jag har långt hår eftersom jag alltid sätter upp det, men jag trivs nog ändå bättre med det, fast det korta var jättesnyggt! Så go for it! Det värsta som händer är att du inte gillar det och då växer det ut igen :)
 
Brutalt gammal bild, men:

62954_430796086740_7479056_n.jpg


(Mobiltelefonen?! :laugh: )

Jag hade den här frisyren (både med och utan sidecut) under många års tid och den är otroligt lätthanterlig. Gjorde sällan något alls annat än att borsta till luggen. Nu har jag en bob med gardinlugg men har bestämt mig för att klippa kort igen så fort vårt bröllop är avklarat, av precis samma anledning som du; jag gör aldrig något med håret ändå och sätter ändå bara upp det i knut för att det inte ska vara ivägen.
 
Jag minns att jag läste om att det fanns appar där man kunde lägga in en bild av sig själv och prova med olika frisyrer, färger etc. någon som vet någon sån?
 
Klippte av mitt långa/halvlånga hår för typ 15 år sen. till riktigt kort. Rakat på sidorna och nacken och lite längre mitt på. Typisk 80-talsfrissa. Det tog ett par klippningar innan jag (och min frisör) fick till ett bra stuk.
Älskart😊
Har inte ångrat mig en dag och får massor av komplimanger.
Tvättar, låter det självtorka och geggar i lite mousse i luggen för att slippa få den i ögonen. Superenkelt. Enda nackdelen är att jag måste klippa mig var 5-6 vecka.
 
Jo, det är just det jag drömmer om: ett praktiskt hår. Jag har väldigt tjockt hår som blir som en varm mössa varje sommar och jag lider. Och det känns så lockande att kunna ha hår som torkar snabbt osv.

En del av det som får mig att tveka är att varje gång jag kollar efter kort hår-frisyrer för kvinnor så är det väldigt mycket hårspray, fix och pill för att få frisyrerna att se bra ut. Då försvinner ju hela den praktiska biten med kort hår, och dessutom har min partner astma så jag känner inte riktigt att det är en bra idé att först ösa på med hårspray och sedan krama honom :cautious: Att helt raka av mig håret är jag inte intresserad av. Så eh... Ja. Jag behöver prata med en duktig frisör för att se vad som alls går att göra.

Har du tjockt hår så kommer du klara dig bra utan en massa hårprodukter. Ev lite vax om man vill forma lite extra.

Jag har haft riktigt kort hår de senaste 35 åren och tycker det är SÅ skönt! Jag har under alla år haft tunt och mjukt hår, och nu efter klimakteriet är det ännu tunnare :banghead: . Skulle inte kunna ha långt hår om jag så velat. Jag använder saltvattenspray, fönar hårt (går på 2 minuter pga den korta frisyren) - håller sig snyggt hela dagen.

Förr använde jag hårmousse, men tycker att saltvattenspray är bättre.

/Lizzie
 
Mitt tips är att gå till en lite mer erfaren frisör. Många unga frisörer vågar inte tillräckligt och har inte tillräcklig erfarenhet för att se vad som skulle bli snyggt på en viss person när man önskar något lite okonventionellt (dvs allt annat än långa beach waves). Jag ber alltid frisören om råd och märker stor skillnad på ålder och erfarenhet.
Hur hittar man en sådan frisör? Jag har inte varit till frisör på måååånga år, så jag har verkligen noll koll på hur man hittar en bra.
 
Jag har googlat och googlat och tänker mig att typ det här borde bli bra? Inte färgen då utan "bara" själva klippningen. Känns som en frisyr som kanske inte behöver så mycket styling och där det inte gör jättemycket om det växer ut och blir längre...
hottest-short-haircuts-women-red-long-pixie.jpg
 
Om man tycker om att klippa sig så kan man ha kort hår 😅 Det växer ju ut direkt och så blir det nån jobbig mellanlängd innan man kan sätta upp det igen.
 
Jag tycker kort hår kräver mer styling än långt, men kanske är för att jag har lite besvärliga virvlar? När håret är långt och lite tyngre hålls virvlarna mer iordning. Med kortare hår står det åt alla håll vid virvlarna så måste duscha och föna varje morgon.
 
Välj någon som ser ut att ha passerat 30 åtminstone 😉
Jag följde ditt råd :D

Har nu varit och pratat med en frisör som jag vet är väldigt erfaren. Har sett hennes frisörsalong här så länge jag kan minnas. Vi pratade lite, jag visade bild på hur jag tänkt mig på ett ungefär och hon sa direkt att det där tror hon blir skitsnyggt (m.a.o. är hon iaf inte rädd för att klippa en sådan frisyr :p ).

Hon hade också ganska lång väntetid, vilket jag ser som positivt för det bör innebära att hon är uppskattad och har återkommande kunder. Det är bara hon som jobbar i salongen och den ligger lite utanför allt, finns inte markerad på google maps osv så det är inte direkt någon kändisfrisör vi snackar om.

Så, om några veckor ska jag dit igen och då ryker nog håret :nailbiting:
 
Jag följde ditt råd :D

Har nu varit och pratat med en frisör som jag vet är väldigt erfaren. Har sett hennes frisörsalong här så länge jag kan minnas. Vi pratade lite, jag visade bild på hur jag tänkt mig på ett ungefär och hon sa direkt att det där tror hon blir skitsnyggt (m.a.o. är hon iaf inte rädd för att klippa en sådan frisyr :p ).

Hon hade också ganska lång väntetid, vilket jag ser som positivt för det bör innebära att hon är uppskattad och har återkommande kunder. Det är bara hon som jobbar i salongen och den ligger lite utanför allt, finns inte markerad på google maps osv så det är inte direkt någon kändisfrisör vi snackar om.

Så, om några veckor ska jag dit igen och då ryker nog håret :nailbiting:
Jag hade en liknande frisyr fr länge sedan och trivdes jättebra i den, tyvärr slutade hon klippa och jag hittade aldrig någon som var lika bra.
 
Jag blev ju ofrivilligt korthårig efter att haft typ till axlarna, nja kanske inte riktigt så långt, men trivdes bra med riktigt kort hår, så det kör jag på, den första bilden är det lite för långt, men finns ingen tid hos frissan, och snart tar jag fram klippmaskinen 😁
Kl
Collage_2023-04-19_16_49_41.jpg
ipp du kort, ångrar du dig så växer det ut 👍
 
Jag gick från långt - mellanlångt - kort - jättekort - halvkort.

Har väldigt tjockt hår (sa jag _väldigt_ tjockt hår?) Gör väldigt lite till vardags med håret, drar en hårborste genom håret.

Min frisör är väldigt duktig och det tror jag också är A och O, annars är risken stor att man blir missnöjd eller får hålla på och fixa väldigt mycket.

Man är ju dock tvungen att klippa sig oftare om man vill behålla en kort frisyr eftersom håret växer ganska snabbt.
 
Men jaaa, kort hår! 😍

Jag har haft kortare hår under flertalet år nu och det är så skönt att bara låta det vara, speciellt om sommaren när mitt hår är så tjockt. Ångrar det inte en sekund.

Jag brukar inte använda stylingprodukter utan drar bara fingrarna igenom håret och låter det bero. Jag klipper det hos frisören någon gång per år och underhåller sidor och baksida med hjälp av snäll vän och en billig trimmer med 9 mm-skär.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 079
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
919
Senast: mandalaki
·
Kropp & Själ Jag har aldrig haft för vana att gå till frisören men gjorde det i alla fall för några månader sedan. Den frisören tyckte jag skulle...
29 30 31
Svar
608
· Visningar
42 991
Senast: EmmaW
·
Äldre Jag är trött på mitt hår. Sådär trött på det att jag känner för att raka av allt :p Efter en stunds funderande kom jag på att det kanske...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
10 027
Senast: kittin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp