Bukefalos 28 år!

Att köra häst med öppen lucka

Sv: Att köra häst med öppen lucka

De gånger det för andra gått helt åt helsike har det inte gjort varken till eller från med mellanvägg.

Märk nu att jag inte finner någon anledning att plocka ut mellanväggen till en ponny, men väl till en stor häst som inte åker bekvämt i en trång spilta.
Mellanväggen som förstängning kommer inte i något fall att räknas då den inte tar hela hästens vikt.
Jag vet inte vilken typ av mellanvägg som du utgår ifrån, men min- med mittstolpe håller då iallfall.
Vet inte varför du kan se ngt mellanting mellan smalt o superbrett- o kan heller inte se vilken typ av häst som det skulle krävas för- Shire/ Clydesdale kanske.
Om man har mellanväggen flyttad, så kan lasten ej röra sig lika mkt o man har mer marginal- utifall att ngt händer.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har sett vad som händer med en "vanlig" mellanvägg (Boj, Trane, Brenderup t ex) när ett normalstort (550 kg) halvblod tränger mot den. Den böjer sig i ramen. Det är inte att hålla vikten.

Vad jag upprepade gånger försökt säga är att det blir inte superbrett om man tar ett av våra vanligaste släp (Trane från slutet 90- början av 20-talet), slänger ut mellanväggen och lastar in 600-700 kg halvblod. Detta är vanliga förutsättningar (både hästexemplet och vagnen bör vara våra vanligaste i landet) och att hästen kan flytta vikt i den omfattning att det blir en trafikfara (med dessa förutsättningar) vet jag inte är möjligt utom i extremfall, t ex att släpet är på väg utför brant slänt etc. Å andra sidan räddar inte mellanväggen något i den situationen.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag kan hålla med om att det finns mellan"väggar" som är rangliga o för låga, för min smak iallafall. Jag valde en som är mkt stabil- även för min 180+ på över 800kg. Tittade även på själva spiltlängden.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag ser det som självklart att prioritera en så säker transport som möjligt, just av omtanke om hästen.
Har absolut inget emot en säker transport. Men vi har olika åsikter om vad det innebär. Jag håller heller inte med dig om att man ska utsätta hästen för vad som helst för en tänkt, teoretisk hög säkerhet.

Med din argumentation skulle det vara helt ok att slopa sådana skyddsåtgärder till förmån för ökad bekvämlighet, eftersom de ändå nästan aldrig behövs. Det håller jag inte med om.
Då förstår du inte mitt resonemang. Det är inte bekvämlighet i sig jag prioriterar.
Använder du skyddshjälm och dito väst när du kör bil?

Tyvärr, och det är här det spricker, har hästen inte möjlighet att stå kvar bredbent i mitten vid en kraftig och snabb undanmanöver eller en olycka.
Det är här vi har olika åsikter.

Men man kan också vända på resonemanget. En orolig och protesterande häst i spilta ökar risken för egna misstag i trafiken, likaså gör en "fellastad" (vikten förskjuten i sidled) transport det.

Så vilket är värst? Att spiltåkare förorsakar olyckor eller att breddåkare förorsakar att transporten stjälper vid olycka av andra orsaker? Hypotetiskt alltså.


Det är intressant att se hur du undviker alla argument som talar mot din uppfattning. Om du har rätt borde du lätt kunnat smula sönder dom.

Alldeles oavsett man via statistik eller annat kan visa skillnader åt ena eller andra hållet, så tycker jag din reaktion på bredåkare är enormt överdriven.

LIA
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Märk nu att jag inte finner någon anledning att plocka ut mellanväggen till en ponny, men väl till en stor häst som inte åker bekvämt i en trång spilta.

SOM SAGT; de hästar jag låtit åka brett har inte haft något i sidled att valsa på. De har stått pall i mitten. Det har inte funnits den plats du anser att det finns i sidled att valsa på. Alltså ingen säkerhetsrisk som du påstår i ditt resonemang.

Mellanväggen som förstängning kommer inte i något fall att räknas då den inte tar hela hästens vikt.

Exakt! Även jag har påtalat detta mkt tydligt hela diskussionen, att det gäller STOR häst, samt jag har även nämnt bredden på transportens lastutrymme. Det sitter ett gäng härinne och argumenterar att det blir så stort utrymme extra att hästen skulle "skvalpa" omkring därinne, vilket är ren nonsens för en så stor häst, precis som du påpekar.

vill fortfarande, till de som insisterar, gärna se statistik på att olyckor med transport för stor häst utan mellanvägg skulle vara representerad högre i olycksstatistiken. Svaret på den förfrågan är att det inte existerar ngn sån statistik, vilket jag är väl medveten om. Men skulle det finnas statistik så återigen vågar jag GARANTERA att olycks statistiken inte är högre än med hästar som åker med mellanvägg - snarare tvärtom, eftersom väldigt många dessutom lastar sina hästar som åker själva på HÖGER sida i trailern utan att ha koll på riskerna med detta.

rent allmänt skulle jag vilja påstå att det sitter mycket folk här och argumenterar för saker de inte verkar ha vare sig erfarenhet eller kunskap om - det är rena spekulationer som inte stämmer för fem öre.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Har absolut inget emot en säker transport. Men vi har olika åsikter om vad det innebär. Jag håller heller inte med dig om att man ska utsätta hästen för vad som helst för en tänkt, teoretisk hög säkerhet.
Jag har bara litet svårt att se att färd i släp med mellanvägg närmar sig "utsätta hästen för vad som helst".;)
Använder du skyddshjälm och dito väst när du kör bil?
Nej det gör jag inte - och i linje med några resonemang i tråden skulle jag lika gärna kunna köra utan bälte också eftersom det gått bra för andra att köra utan bälte många mil, eftersom bältet ändå inte är någon absolut garanti mot skador, eftersom det känns trångt och jobbigt att köra med bälte och eftersom bältet till och med kan utgöra en fara i undantagsfall... :angel:
Men man kan också vända på resonemanget. En orolig och protesterande häst i spilta ökar risken för egna misstag i trafiken, likaså gör en "fellastad" (vikten förskjuten i sidled) transport det.

Så vilket är värst? Att spiltåkare förorsakar olyckor eller att breddåkare förorsakar att transporten stjälper vid olycka av andra orsaker? Hypotetiskt alltså.
Jag avstod från att kommentera den frågan eftersom jag ärligt talat inte förstod den. Inte heller jag tycker att det är någon bra idé att köra omkring med en orolig och protesterande häst, oavsett hur den står. Som jag redan antytt flera gånger menar jag att det djur som blir oroligt och protesterande i spilta i första hand borde ges förutsättningar att acceptera situationen istället för att kompromissa med transportsättet. (Annars skulle vi kunna fortsätta på samma linje och köra de hästar på balvagn som är för klaustrofobiska för att ens vilja åka hästtransport utan mellanvägg...) I de fall alla utvägar provats och en häst oundvikligen måste åka fristående så behöver man åtminstone vara medveten om den risk detta kan innebära - istället för att sticka huvudet i sanden och tro saker.
En vältningsolycka är naturligtvis lika hemsk oavsett om den orsakats - eller underlättats - av att en häst stått spiltad på "fel" sida i transporten eller av att hästen kunnat röra sig fritt.
Alldeles oavsett man via statistik eller annat kan visa skillnader åt ena eller andra hållet, så tycker jag din reaktion på bredåkare är enormt överdriven.
Det är möjligt att den är, men det kan jag leva med i just den här frågan.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har bara litet svårt att se att färd i släp med mellanvägg närmar sig "utsätta hästen för vad som helst".;)


Som jag redan antytt flera gånger menar jag att det djur som blir oroligt och protesterande i spilta i första hand borde ges förutsättningar att acceptera situationen istället för att kompromissa med transportsättet. (Annars skulle vi kunna fortsätta på samma linje och köra de hästar på balvagn som är för klaustrofobiska för att ens vilja åka hästtransport utan mellanvägg...) I de fall alla utvägar provats och en häst oundvikligen måste åka fristående så behöver man åtminstone vara medveten om den risk detta kan innebära - istället för att sticka huvudet i sanden och tro saker.

Det är möjligt att den är, men det kan jag leva med i just den här frågan.

Du påstår en massa saker och backar upp det med antaganden om hur det bör påverka transporten, med en fortfarande säkrad (uppbunden) häst med fram och bakbom, som dessutom fyller ut utrymmet mkt väl - stor häst.

skulle jättegärna få illustration exakt hur dina antaganden och påståenden bottnar i praktiska erfarenheter. Vad för erfarenhet har du av hästar som ej vill åka smalt? och vad för erfarenhet har du av olyckor där transporten vält pga. detta?

"tro" saker var det som sagt - illustrera gärna!

i övrigt håller jag med LIA om att du gör en höna av en fjäder med lösa antaganden om vad som du anser BORDE vara en fara. Under tiden transporteras hästar utan mellanvägg hela tiden, ston med föl, stora hästar som åker fantastiskt utmärkt och lugnt utan mellanvägg, jämfört med mellanvägg. det säljs helbommar och bakbommar till trailers just för att möjliggöra detta syfte då det är så otroligt vanligt. Flera kända hästprofiler intygar att hästar åker lugnast och säkrast på det sättet, om de visat att de hellre åker brett. så som sagt - utan statistik och ens en antydan till att det finns en olycks statistik för just detta sätt att transportera - JA du gör en höna av en väldigt intetsägande liten fjäder, och insisterar dessutom på fjädern å det grövsta.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Vi ska också tillägga att i de undersökningar som gjorts har 1,5hästars-tranporterna bedömts som optimala då hästens vikt centreras i släpet och bakom bilen...
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Nackdelen med de är att de är smala o då mer vindkänsliga.

Det är en enorm skillnad på att köra en tung häst som dessutom har sin tyngdpunkt högt upp- kontra en normalstor. Än mer vindkänslig.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Men hur gäller det med min lilla rackare i ett Brunte Lux -77 då?
Vi borde ju vobbla fram o välta i varje kurva, spreciellt när jag kör... :angel:
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Äsch då. Du har väl ponnies:angel: eller ett mkt aerodynamiskt släp o kör i 30:bow::banana:;)
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

en fortfarande säkrad (uppbunden) häst med fram och bakbom, som dessutom fyller ut utrymmet mkt väl - stor häst.
Om du fortfarande är övertygad om att en transportgrimma spelar någon roll ifråga om hästens rörliga massa i sidled, så släpper jag gärna frågan som utsiktslös att diskutera vidare.
skulle jättegärna få illustration exakt hur dina antaganden och påståenden bottnar i praktiska erfarenheter.
Det varken kan eller har jag lust att göra, den poängen(?) bjuder jag på.
Vad för erfarenhet har du av hästar som ej vill åka smalt? och vad för erfarenhet har du av olyckor där transporten vält pga. detta?
Jag har ingen erfarenhet av någotdera, de hästar jag hanterar har inga problem med mellanväggar. Jag kan inte heller se att det skulle spela någon roll för diskussionen, på samma sätt som att det inte krävs personlig erfarenhet av bilolyckor för att inse nyttan med bilbälte.
Under tiden transporteras hästar utan mellanvägg hela tiden
Jag tror inte att någon av oss vare sig vet eller har möjlighet att ta reda på hur många hästar som åker med respektive utan mellanvägg, och jag tror dessutom att det totala antalet vältningsolyckor med hästtransport är för litet för att ge underlag till någon djupare statistisk analys. Men du gav mig ett uppslag där, nu blev jag nyfiken... :) Däremot tror jag att det finns en anledning till varför de officiella rekommendationer jag refererade till existerar. Det, generella kunskaper om fordon och lastsäkring, och sunt förnuft räcker för mig.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Vi ska också tillägga att i de undersökningar som gjorts har 1,5hästars-tranporterna bedömts som optimala då hästens vikt centreras i släpet och bakom bilen...
Det låter rimligt och vettigt tycker till och med jag, både för transport med och utan mellanbom/vägg... :)
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har bara litet svårt att se att färd i släp med mellanvägg närmar sig "utsätta hästen för vad som helst".
Tänkte på din likgiltighet för hästars behov mm.
Undrar över dina hästinsikter. "fritt skvalpandes omkring"

Använder du skyddshjälm och dito väst när du kör bil?

Nej det gör jag inte - och i linje med några resonemang i tråden ...
Men varför inte? Eftersträvar du inte noll risk i samband med olyckor? Säkerligen har många fler skadats (mer) för att dom inte haft något av dessa skydd, jämfört med olyckor som kan ha berott på bredåkande.
Försöker hitta lite balans och konsekvens här.

LIA
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Kan man inte se det så här.
Fakta: Det finns detaljerade lagar om hur man får transportera levande djur (däribland hästar) men inga lagar eller ens rekommenadationer ang mellanvägg eller inte- under förutsättning att man kör enbart med EN häst i släpet. (Däremot bör man binda hästen i ett släp som är avsett att dras av personbil.)

OM man i det enskilda fallet väljer mellanvägg eller ej beror på hästens beteende, hästens storlek, vilken typ av släp man har. (Nytt eller gammalt , typ av mellanvägg, släpets bredd osv.

Ingen har helt fel men ingen har heller helt rätt heller- det beror på situationen. Och hur det förhåller sig i en speciell situation kan man omöjligt uttala sig om på nätet.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

men inga lagar eller ens rekommenadationer ang mellanvägg eller inte-
Rekommendationer finns faktiskt, och är hänvisade till tidigare i tråden.
Tänkte på din likgiltighet för hästars behov mm.
Undrar över dina hästinsikter. "fritt skvalpandes omkring"
Min uppfattning om hästars behov utgår från att de inte gillar att ligga i ett vält släp... och att det är rimligt med vissa inskränkningar i bekvämlighet till förmån för säkerhet. Skall man hårddra behovsaspekten skall man nog inte hålla hästar överhuvudtaget för nöjes skull. Uttrycket fritt skvalpandes omkring skall ses i sitt sammanhang, jag pratade om last och lastsäkring och i det sammanhanget är en fristående häst att anse som... ganska fritt skvalpande omkring, i händelse av yviga manövrer.
Men varför inte? Eftersträvar du inte noll risk i samband med olyckor?
Nej, om du uppfattat mig på det viset har jag uttryckt mig klumpigt och otydligt, och det ber jag om ursäkt för. Hade jag strikt eftersträvat noll risk hade jag varken ägnat mig åt hästar, åt bilkörning eller framför allt de två i kombination... ;)

Däremot känner jag att den här hästen, åtminstone för min del, är för död för att fortsätta slå nu (bildligt talat alltså). De argument jag menar är viktiga har jag lagt fram så utförligt jag kan, och den som inte tagit till sig dem hittills kommer nog inte att göra det senare heller. Jag har lyssnat på vad framför allt du och mackan hävdar, och våra uppfattningar skiljer sig åt. Längre än så tror jag inte vi kommer, så för min del släpper jag frågan här med en tillönskan om olycksfri hästtransportering oavsett sätt!
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Men det är ju ingen skillnad; normalstor häst i 1,5 hästars eller en stor häst utan mellanvägg. Ingen av dem skvalpar omkring.

Förstår du nu hur jag menar?
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

OM man i det enskilda fallet väljer mellanvägg eller ej beror på hästens beteende, hästens storlek, vilken typ av släp man har. (Nytt eller gammalt , typ av mellanvägg, släpets bredd osv.

Ingen har helt fel men ingen har heller helt rätt heller- det beror på situationen. Och hur det förhåller sig i en speciell situation kan man omöjligt uttala sig om på nätet.
Du har alldeles rätt i det första stycket. Det här sidospåret kom till i o m Snubbelfots kategoriska fördömande av tillämpandet av bredåkning (73). Jag m fl håller inte med, och för min del beror det fr a på just hästen och dess beteende i en transport.

I teorin kan man måla upp vilken situation som helst, den ena mer osannolik än den andra. Bättre att hålla sig till troliga och antagliga samt med förutsättningar och konsekvenser man finner troliga.

LIA
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 073
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 299
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 654
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp