Bukefalos 28 år!

Att köra häst med öppen lucka

Sv: Att köra häst med öppen lucka

Kl
Det var ngn som hänvisade till vad hästambulansförare hade för rekommendation.

I det fallet är det skillnad.
För en kolikhäst eller dylikt,ska man strippa trailern iom det finns risk för att de lever :devil: eller lägger sig ner. De har även andra sätt att hålla upp en skadad häst- med vagga. Den körs av proffs, som ej heller känner till djurets normala sätt att färdas.

tycker att det är självklart att ett klaustrodjur som hästen mår bättre med stor yta, MEN den bör inte ges möjlighet till större rörelsefrihet än nödvändigt-iom de är tunga djur o med den växande rörelseenergin kan enorma krafter att spela in- även för övriga trafikanter.
Det är av den anledningen som man ska säkra sin häst i den mån som det går.
Trafiksäkerhet!

Hur bred är en 1½-hästars?
Troligen mer normalt för just en häst.

Har nog förresten aldrig sett ngn tävlingsmänniska, som då färdas mer än övriga, som åker utan mellanvägg.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag kör med luckan öppen vid behov, till exempel när det är varmt. Min häst trivs med att kunna se sig omkring.. Är det väldigt kallt ute så är den stängd.

Min häst åker oxå utan mellanvägg. Dom gångerna vi kört med mellanväggen så har hon ramlat, trampat av sig transportskydden osv..

Jag har en d-ponny på 148 och jag tycker inte att hon skvalpar omkring även om hon är liten, tvärtom, hon står som fastspikad i golvet och är lugn och sansad.

Jag ser hellre att min häst är lugn och trivs så mycket som det går när hon står i transport än att hon ska behöva ramla och trampa av sig skydden och skada sig, känns som att risken för att transporten ska välta eller att man skulle få sladd eller nått, är större när man har en orolig häst som "galopperar på stället" inne i transporten än när hästen står lugnt och snällt och käkar sitt hö?

Nu har min häst extremt dålig balans i transporten alltså, man måste krypa fram i svängarna, med mellanväggen tappar hon balansen även om man kör så sakta man kan.

Så länge det inte finns någon direkt fakta eller lag på vad som är säkrast så får hon stå utan mellan vägg. :)
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Hur bred är en 1½-hästars?
Troligen mer normalt för just en häst.


Tyvärr inte Kurtan.

Henra 1 1/2 hästars: 130 cm i innerbredd.
Christ comet 2 hästars: 165 cm i innerbredd. Det skiljer alltså 35 cm i bredd, och med en 170 stor häst finns det inget som skvalpar alls, precis som Lovisaleonora sen länge även påpekat och upplyst de oinvigda som aldrig utövat detta om :cool:
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Nu har vi ett svartvitt fall igen:grin: allt eller inget 78 cm eller 154cm.
Man kan t o m ha lång o kort bom fram- som ger ett mkt väl tilltaget utrymme.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

130 låter lagom- för vilken stor häst som helst:bow:

Om den allra fetaste hästen är 1 m bred, kan inte ens den bredda sig med benen mer än detta mått.
Det kan finnas andra förklaringar till att hästen inte klarar normalt utrymme. som avsaknad av fönster, för lågt i tak, mörkfärgad, 0 belysning, dåliga erfarenheter, dålig förare, obefintlig stötdämpning, bulor på däcken........................................
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

130 låter lagom- för vilken stor häst som helst:bow:

Om den allra fetaste hästen är 1 m bred, kan inte ens den bredda sig med benen mer än detta mått.
Det kan finnas andra förklaringar till att hästen inte klarar normalt utrymme. som avsaknad av fönster, för lågt i tak, mörkfärgad, 0 belysning, dåliga erfarenheter, dålig förare, obefintlig stötdämpning, bulor på däcken........................................

Japp. Och om då 130 cm anses helt ok för en 155 cm "stor" häst, så är 35 cm ytterligare även det helt okej för en 170+ stor häst utan att det finns ngn som helst märklig katastrof varning på det hela eller skvalpande hästar.
PS: man lastar även ponnyer i 1 1/2 hästars släp : )
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag försöker ju att kompromissa här- inte allt eller inget.

Ju högre häst, desto större risk för vingel.

Jag märker en enorm skillad på mina 168 0 184.
Höjden på hästen har inget med bredden att göra. Det finns fyrkantiga hästar:grin:

Ju lägre tyngdpunkt desto mer stabil- bättre vägegenskaper.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Ju högre häst, desto större risk för vingel.

Jag märker en enorm skillad på mina 168 0 184.
Höjden på hästen har inget med bredden att göra. Det finns fyrkantiga hästar:grin:

Ju lägre tyngdpunkt desto mer stabil- bättre vägegenskaper.

Hehe : ) Särskilt lär det bli vingligt isåfall om hästen står på enbart högra sidan med mellanvägg snarare än jämnt fördelat i trailern :angel:

Japp precis, ang. bredden - och därför passar det aldeles utmärkt för min. :angel:
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

:cool:Ingen vettig människa ställer den på hö sida.

Jo förresten. De som tror att deras häst är så speciell o blir rädd av att ha trafiken alldeles intill sig.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Nu tror jag att jag uttryckt allt jag har att säga i tråden faktiskt och det är bara du och jag kvar i den, dax att sluta :bow:
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har varit på föreläsning MED djurambulansen. Inte OM djurambulans och sjuka djur-transport. VISS skillnad.

De hänvisade till att ALLA hästar borde åka brett. Jag tycker att de som har behov av det ska åka brett.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Men det är skillnad på brett o brett.
Jag anser oxå att de ska åka brett- dvs bredare än vad de flesta spiltorna är idag, men inte helt utan- hela bredden.
Är du 100 på att han menade brett- som i 160-170 cm?

Sen har vi vad TSV anser med säkert- för övrig trafik- lagar o regler.
De vill ju inte ens ha hästar åkandes i släp, som alltid är en större risk än i ett fordon med egen hjuldrift o hydralisk bromsverkan.

Givetvis ska man se till sin individ OM den har fobier o åker bättre superbrett eller utan skydd, men någonstans måste man sen se tilll individerna o sträva efter större säkerhet o inte bli hemmablind- bara för att.

Jag får intryck av att du utgår från rangliga kassa mellanväggar, superfeta kanske dräktiga ston:confused:
Att det alltid har gått bra, innebär inte att det kommer att göra så imorgon.
Jag har aldrig krockat, så bälte o krockkudde är helt onödigt.:cool:

Har sagt mitt nu:angel:
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Men igen; har man stora hästar blir det du anser superbrett inte så himla mycket plats över. Det finns inte trampa runt space. Jag har i flera inlägg nu poängterat att jag menar STORA hästar, då finns inte plats att trampa runt. Inte mer plats än det finns för normalstora hästar i 1,5 hästars släp, som f ö anses väldigt trafiksäkra (se tidigare inlägg).

Om min halvblodsvalack var dräktig och superfet vill jag vara skapt som en nors. Däremot var han bred, lång och relativt hög. Och krävde hela utrymmet.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Men det beror ju på att jag har en av landets största hästar som jag har svårt att se att det skulle vara bra.:confused:

Hur gör britterna som har extremt stora hästar?
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Du menar om det inte är bra för dig är det omöjligt bra för någon annan?

Mitt intresse för britternas lösning är i dagsläget relativt svalt, nästintill obefintligt. Jag har hittat lösningar på mina problem, och nöjer mig därvidlag.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Nej att man rättfärdigar sina egna beslut- där lastsäkringen är begränsad.

Levande last ska begränsas i sin rörelsefrihet- i den mån som det är möjligt.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Kan det kanske finnas andra lösningar än de som är rätt för dig, din situation, din häst och din transport?

"Egentligen vet man något först när man nästan ingenting vet. Tvivlet växer med kunskaperna."
Johann Wolfgang von Goethe

Kanske???:)
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Nej att man rättfärdigar sina egna beslut- där lastsäkringen är begränsad.

Levande last ska begränsas i sin rörelsefrihet- i den mån som det är möjligt.

Nä nu får du ge dig.
Att din häst är stor har väl inget att göra med det hela? Uppenbarligen är den inte bredåkare eller klaustrofobisk. Som sagt, för en STOR häst är lastutrymmet som skiljer mellan en enhästars transport och en tvåhästars utan mellanvägg 35 cm. Och det är redan bevisat att det stadigaste man kan använda i fråga om vart vikten är placerad i trailern, är just en 1, 5 hästars boggievagn.

Kom åter när du har erfarit vad en riktig bredåkare innebär, och hur lugnt denna åker i en FULLT ACCEPTABELT bred transport utan mellanvägg, där vikten som sagt blir MYCKET stabil och stadig just pga att utrymmet inte alls är för stort i ngn alls bemärkelse..
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Kan - helt apropå - meddela att man INTE får godkänna så snedlastat släp som det blir med hästen på ena sidan i släpet när det kommer till säkrad, död last.

Blir du stoppad med så fellastat släp får du lasta om innan du kör vidare. Alltså bör det ju vara SÄKRARE att lasta utan mellanvägg. Lasten är ju - om man ser mellanvägg som lastsäkring - felplacerad....
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har alltid luckan stängd nu men de har jag inte alltid haft, jag hade innan en häst som blev helt knäpp om den va stängd, inte panik eller så han ville bara att den skulle vara öppen! Den gick inte att stänga. Fast på vintern fick han lova att stampa för då tkr jag de e för kallt och när det tex regnar med ville ju inte han skulle bli blöt och kall.

För mig är det inget problem med luften om jag har luckan har bra ventilation, två olika sätt på luckan mer eller mindre ventilation, ventilations lucka i taket och fönstren går att öppna på olika sätt.

Jag åkte en gång med en som hade en gammal släp hon körde med luckan stängd och när vi va framme å öppnade dörren möttes vi av ett moln av ånga och hästen va genomsvettig....
Olika på olika transporter tkr jag, jag tkr helt klart hon bör köra med luckan öppen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 046
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 651
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 987
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Häst
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp