Bukefalos 28 år!

Att köra häst med öppen lucka

Sv: Att köra häst med öppen lucka

Lite OT ang varför just grova sideimpact:angel: är så farliga för oss.

I en kollision på bilens sida blir det whiplash i sidled för huvudet.

Vid första kontakt med den som erfarit sådant utan krockkuddegardin, kan den drabbade vara vid medvetande, men sen hamna i koma pga att hjärnhalvorna slits isär o irreparabla skador kan uppstå.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Jag har fått panikbromsa med bredåkande häst o det hände inte mer än att mattan i transporten låg ihoprullad i främre delen...
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Nåja, hon blir förbannad när det blir trångt o i 2år så åka jag bak med henne för att hålla henne någotsånär mindre förbannad.

Hon är ju inte fri, hon står mindre trångt men sitter ju såklart fast så det är bakdelen hon kan flytta, ställas ig mer bekvämt utan att behöva röra mellan väggen o bli förbannad, varför det skulle vara mer osäkert förstår jag inte riktigt?
Välter släpet så vad skulle mellanväggen göra?
Självklart är mellanväggen ett hinder OM släpet har vält, men dess syfte är mer att förhindra att det överhuvudtaget sker- lika lätt.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Då hade du tur.

Vet en häst som åkte med mattan under bommen o bröt ryggen.

Sätt fast mattan!
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Självklart är mellanväggen ett hinder OM släpet har vält, men dess syfte är mer att förhindra att det överhuvudtaget sker- lika lätt.

det är det ju inte : ) Mellanväggen är till för att skilja hästar åt när man transporterar mer än en och förhindra att de lutar sig på varandra. : ) Om vi nu inte räknar sto med föl förstås : )
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Självklart är mellanväggen ett hinder OM släpet har vält, men dess syfte är mer att förhindra att det överhuvudtaget sker- lika lätt.

NU kör ju vi ofta olika hästar brett o har då aldrig upplevt att det skulle vara vingligare eller lättare för släpet att välta för att hästen står på bredare yta med bakbenen.

Och eftersom hästen står mer i mitten, borde det snarae vara tvärtom, vältrisken minskar.
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

*KL*
Kollektiv-svar... :)

Jag diskuterar inga lösa hästar. Jag diskuterar dina påståenden om huruvida mellanvägg är säkrare än utan mellanvägg. att hästen är fastbunden förutsätter jag eftersom det är lag på att den så skall vara och inte säkert annars.
Även om ett transportgrimskaft hindrar att hästen vänder sig i transporten har det marginell eller försumbar betydelse ifråga om lastsäkring i sidled.
För det är nämligen så att en häst som står brett i trailern, faktiskt fördelar vikten i trailern mer än en som står lastad på ena sidan med mellanvägg.
Av någon anledning väljer du att helt bortse från det faktum att den levande massan hos en i sidled fritt rörlig häst spelar större roll för vältningsrisken än huruvida hästen vid lugn färd står i mitten eller ena sidan av skåpet. (En häst behöver stå i så bred spagat att hovarna stödjer mot ytterväggarna för att betraktas som annat än fritt rörlig i det här sammanhanget.)
Så läs på lite tack.
Jag har läst på. Man behöver man läsa på för att få samtliga körkortsbehörigheter.
För mig verkar du vara dåligt insatt i vad hästar innebär och fr a vad hästar är. Din likgiltighet när det gäller deras behov och begränsningar är tråkiga att läsa om.
Det är intressant att du väljer att se det så. Jag ser det som självklart att prioritera en så säker transport som möjligt, just av omtanke om hästen.
Naturligtvis kan man måla upp vilket tänkbart scenario som helst och utifrån detta "bekräfta" sin hypotes. Med ditt sätt att resonera skulle all transport av hästar, utom i stor lastbil, förbjudas. För risken för olyckor finns ju alltid.
Absolut, risken för olyckor finns alltid - därför använder man bilbälte och barnstol i bilen och hjälm på motorcykeln även om det är extremt sällan dess skyddsfunktioner behövs. Med din argumentation skulle det vara helt ok att slopa sådana skyddsåtgärder till förmån för ökad bekvämlighet, eftersom de ändå nästan aldrig behövs. Det håller jag inte med om.
Med en spiltad häst har man jämvikten kraftigt förskjuten åt ena sidan, och kommer rörelseriktningen åt det hållet vid en eventuell olycka, så stjälper transporten tidigare än om hästen står bredbent i mitten.
Det skriver jag absolut under på. Tyvärr, och det är här det spricker, har hästen inte möjlighet att stå kvar bredbent i mitten vid en kraftig och snabb undanmanöver eller en olycka.
Dessutom är jag inte lika övertygad som du om att mellanväggen håller för vilka belasningar som helst.
Jag är inte heller övertygad om att den håller för vilka belastningar som helst, och det finns säkert stora skillnader i hållfasthet mellan väggar och bommar i olika transporter.
Jag har kört många, många mil med häst som står utan mellanvägg. De står still.
Om dessa mil även innefattar många tillbud med häftiga undanmanövrer och en och annan olycka, så är jag beredd att ompröva min ståndpunkt. Annars hänvisar jag till tidigare svar, att det handlar om skolexempel på sannolikhetsinlärning.

Det är farligt att överhuvudtaget ge sig ut på vägen, med eller utan häst i släp, absolut. Men det motiverar inte att i något slags fatalistisk anda välja mindre säkra transportsätt än nödvändigt.
Välter släpet så vad skulle mellanväggen göra?
Inte ett skvatt, och antagligen till och med mer problem än nytta. Men poängen är att mellanväggen kan göra sannolikheten mindre att släpet välter från första början.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

*KL*
Kollektiv-svar... :)

Även om ett transportgrimskaft hindrar att hästen vänder sig i transporten har det marginell eller försumbar betydelse ifråga om lastsäkring i sidled.

Av någon anledning väljer du att helt bortse från det faktum att den levande massan hos en i sidled fritt rörlig häst spelar större roll för vältningsrisken än huruvida hästen vid lugn färd står i mitten eller ena sidan av skåpet. (En häst behöver stå i så bred spagat att hovarna stödjer mot ytterväggarna för att betraktas som annat än fritt rörlig i det här sammanhanget.)

Jag har läst på. Man behöver man läsa på för att få samtliga körkortsbehörigheter.

då tycker jag att du ska ta dig en titt på "utrymmet" som blir i en 1,65 meters bred transport där en 1.70 häst står. Det är nämligen inga jätteutrymmen vi pratar om, och återigen - mellanväggen gör inte ett dyft för att förhindra ett släp från att välta. HUR i all världen resonerar du när du säger detta? du har vikten på ena sidan av trailern, får du sladd eller släpet börjar vobbla så gör den vikten att olyckan är precis lika trolig som om hästen inte har en mellanvägg i det utrymme jag pratar om. det är av just den anledningen som ensam häst med mellanvägg ska lastas på vänster sida av trailern, dvs in mot vägen, inte vägkanten.

jag har också körkortsbehörighet, och dessutom koll på att det som sagt inte är förbjudet över huvud taget att köra utan mellanvägg, vilket du påstod att det borde vara (olagligt) i ditt första inlägg, och som vi konstaterat är helt felaktigt.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Mattan satt fast!

Eftersom hon satt fast med huvudet så borde det vara omöjligt att följa med mattan under..
:confused:
Dåligt i såna fall.

Tänk dig en brant nerförsbacke o mattan ger efter o den sitter fast.
Kroppen åker inunder bommen.

Om det finns ngn statistik på hur släp välter, så är det det 90% åt höger- tank, container you name it- högertrafikländer. Senast i förra veckan välte ett containersläp med flis här i trakterna- o Ja! till höger.

Mackan. visst finns mellanväggen- just för att det ska kunnas transporteras 2 häst, men om man nu bara har EN i en 2 hästars har väggen även en annan funktion.

Ska ge mig o försöka ge mig ut o transportera min häst så säkert som jag kan-MED halvsnedställd mellanvägg;) tjingeling
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

då tycker jag att du ska ta dig en titt på "utrymmet" som blir i en 1,65 meters bred transport där en 1.70 häst står. Det är nämligen inga jätteutrymmen vi pratar om
Nej, litet drygt en hästbredd ju med en så stor häst.
mellanväggen gör inte ett dyft för att förhindra ett släp från att välta. HUR i all världen resonerar du när du säger detta? du har vikten på ena sidan av trailern, får du sladd eller släpet börjar vobbla så gör den vikten att olyckan är precis lika trolig som om hästen inte har en mellanvägg i det utrymme jag pratar om.
Visst är vältningsrisken större i den riktning som en inspiltad häst står än åt andra hållet, inga som helst invändningar där. Men genom att låta hästen stå fri i transporten är vältningsrisken inte längre begränsad till (eller åtminstone betydligt större) i ena riktningen, utan gäller plötsligt båda riktningarna - vartill effekten av massans (hästens) sidoacceleration adderas.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Nej, litet drygt en hästbredd ju med en så stor häst.

Visst är vältningsrisken större i den riktning som en inspiltad häst står än åt andra hållet, inga som helst invändningar där. Men genom att låta hästen stå fri i transporten är vältningsrisken inte längre begränsad till (eller åtminstone betydligt större) i ena riktningen, utan gäller plötsligt båda riktningarna - vartill effekten av massans (hästens) sidoacceleration adderas.


ja precis (ang bredden). Inga större marginaler med andra ord.

ang. vältningsrisken (delvis knapplån här nu):
skulle gärna vilja se statistik på transport olyckor med välta transporter, där det varit utan mellanvägg. Jag vågar nämligen garantera att statistisken inte är ett dugg högre för dessa än för trailerkörning med mellanvägg. Helt garanterat.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

skulle gärna vilja se statistik på transport olyckor med välta transporter, där det varit utan mellanvägg. Jag vågar nämligen garantera att statistisken inte är ett dugg högre för dessa än för trailerkörning med mellanvägg. Helt garanterat.
Det tycker jag också skulle vara intressant, men jag har inte hört talas om någon sådan djupstudie. Jag är inte riktigt lika övertygad som axel om utfallet (fördelningen av vältningsolyckor åt respektive håll), men jag vet inte heller om det är så viktigt i det här sammanhanget. Det jag med en dåres envishet hävdar är ju helt enkelt att a) en häst utan mellanvägg ur lastsäkringssynpunkt är att betrakta som fritt rörlig i lastutrymmet, och att b) förstängning av rörlig last minskar vältningsrisken. Konstigare än så är det ju inte.
Det kan säkert finnas undantagsfall där avsteg är både rimligt och befogat, men mot att använda mellanvägg som generell princip hittar jag inga hållbara argument.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

:confused:
Dåligt i såna fall.

Tänk dig en brant nerförsbacke o mattan ger efter o den sitter fast.
Kroppen åker inunder bommen.

Om det finns ngn statistik på hur släp välter, så är det det 90% åt höger- tank, container you name it- högertrafikländer. Senast i förra veckan välte ett containersläp med flis här i trakterna- o Ja! till höger.

Mackan. visst finns mellanväggen- just för att det ska kunnas transporteras 2 häst, men om man nu bara har EN i en 2 hästars har väggen även en annan funktion.

Ska ge mig o försöka ge mig ut o transportera min häst så säkert som jag kan-MED halvsnedställd mellanvägg;) tjingeling

Ja, inte tillräckligt för att hållas kvar när en 500 kilos kloss började springa baklänges i transporten..

I mitt släp finns iallafall ingen plats för kroppen åka under bommen..
Och även om mattan börjar glida så ska det ju en del till att det enbart är bakdelen som glider in under framdelen.. för att bryta ryggen.

Men visst, vill det sig illa så kan ju vad 17 som helst ske.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Beror ju helt på hästen. Om hästen åker uselt med mellanväggen i ser jag absolut ingen anledning att ha den kvar i släpet. Vi kör de flesta med mellanväggen i (mjuk mellanvägg) i nuvarande släp, men det är rejält tilltaget i bredd. Och som sagt; stora (breda) hästar får åka utan mellanvägg.

Ett par incidenter med panikbromsningar, körning i vägkant (utanför asfalt), trängningar, undanmanöver har jag ju varit utsatt för under åren. Inget vi inte kommit undan med blotta förskräckelsen hittills. Däremot har jag ett par kompisar som haft incidenter med hästar som fått klaustrofobi och i varierande grad förstört släp p g a att de ansett sig inte kunnat balansera. Hur jag vet? Hästarna lugnade sig när de fick åka brett.

Tidigare har Djurambulansen förespråkat "ut med mellanväggen" vid sina föreläsningar. Det var så jag kom på vad som fattades min f d kuse. Han stod för trångt för att kunna balansera sig, inte konstigt att det var stökigt vid lastning och körning!
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Däremot har jag ett par kompisar som haft incidenter med hästar som fått klaustrofobi och i varierande grad förstört släp p g a att de ansett sig inte kunnat balansera. Hur jag vet? Hästarna lugnade sig när de fick åka brett.
Det är inte min mening att låta dryg nu, men menar du att det finns någon principskillnad mellan det resonemanget och att låta ett barn som inte trivs fastspänt i barnstolen istället sitta fritt i sätet, för att slippa konfliktsituationer och tidsödande tillvänjning/inlärning?

(En gradskillnad absolut, på flera sätt, men en principskillnad?)

(Och jo, den här hästen är nog för död för att fortsätta slå nu. ;) )
 
Senast ändrad:
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Det står inget om bredd förutom att de ska kunna bredda sig, men man får förutsätta att ett släp anpassat för 2 st. hästar är ngt för brett för soloåkande.

Det står dock att hästen ska stå rak, vilket man inte kan garantera om den har hela bredden.

Lite nyfiken. Var står det nåt om att hästen ska stå rak? Det står inget i Jbv:s föreskrifter - de jag klippte ur.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

I fordonets längdriktning.

Lovisa..... Att ha 1 M. bredd räknas nog som brett, men 1,5 räknas som väl brett.
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Aha, det är en personlig åsikt - inget lagkrav/eller myndighetsrekommenadation?

Har i alla fall lärt mig (genom denna tråd) att man får ha översta lyckan öppen. Trodde det var ett lagkrav. Bra att veta när sommarvärmen kommer! :) Har ibland varit motigt att stänga luckan ibland
 
Sv: Att köra häst med öppen lucka

Självklart är det gigantisk skillnad mellan hästen och barnet. Självklart.

Jag har utan egen förskyllan kommit i konstiga situationer i trafiken (med hästsläp). De gånger det för andra gått helt åt helsike har det inte gjort varken till eller från med mellanvägg.

Märk nu att jag inte finner någon anledning att plocka ut mellanväggen till en ponny, men väl till en stor häst som inte åker bekvämt i en trång spilta.

SOM SAGT; de hästar jag låtit åka brett har inte haft något i sidled att valsa på. De har stått pall i mitten. Det har inte funnits den plats du anser att det finns i sidled att valsa på. Alltså ingen säkerhetsrisk som du påstår i ditt resonemang.

Mellanväggen som förstängning kommer inte i något fall att räknas då den inte tar hela hästens vikt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 567
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 189
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 024
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp