Menar inte att du nödvändigtvis skuldbelägger, utan vill snarare poängtera att exakt det scenariot att vara utsatt för våld som barn (och särskilt i flera olika miljöer samtidigt, både i hemmet och i skolan till exempel som i ditt barns fall med mobbing) är en välkänd riskfaktor för att själv utsätta andra för våld, för att ha problem med det sociala samt en rad andra saker.Stora har enorm empatisk kapacitet. Har alltid pysslat om och frågat alla hur de mår. Fått beröm i skolan för att hen är så öppen för att lära känna nya personer. Hen är go min Stora
Men hen förstår inte riktigt andra personer eller sociala normer.
Klart hen är arg! Jag är inte ute efter att skuldbelägga Stora, hen reagerar helt förståeligt. Jag är bara helt slut av att få stryk dagligen och aldrig få sova. Och SER att pappan kämpar med samma saker.
Stora säger inget till soc. Hen bad mig säga till dem vad hen sagt till mig men när handläggarna pratade med hen nekar hen till att det skulle ha hänt eller att hen skulle ha sagt så. Jag vågar inte chansa på att polisanmäla när Stora inte är med på det.
Pappan krånglar. Vägrar godkänna att barnens folkbokföring flyttas. Påtalar för mig att jag aldrig kommer klara ekonomin. Lovar att hämta möbler/saker men dyker inte upp.
Huset är så gott som sålt. Ska skriva kontrakt nästa vecka. Skulle skriva denna vecka men pappan var sjuk och han måste ju också skriva på. Såg honom köra runt i firmabilen så särskilt sjuk var han nog inte.
Det krånglas med föräldradagarna med. Jag vet aldrig från ena veckan till den andra om jag har nån inkomst.
Pappan godkänner inte att Lilla går på förskola. Jag har försökt prata med honom om vilken förskola men han svarar inte. Jag har då satt hen i kö till ett par olina ändå men båda vårdnadshavare måste godkänna placeringen innan den kan påbörjas. Jag måste börja jobba om några veckor. Jag vet inte vad jag ska göra med Lilla då. Pappan måste jobba säger han. Han reser en hel del inom landet i ett av sina jobb så han kan mycket väl helt enkelt inte vara hemma.
Handläggarna på soc kan inte göra nåt åt att han inte samarbetar säger de utan hänvisar till samarbetssamtalen på familjerätten. Som han såhär 3 mån senare fortfarande vägrar godkänna.
Jag har börjat titta på olika fonder för att ev kunna ansöka och få hjälp så att jag klarar mat och räkningar de närmaste månaderna efter flytt om det blir så att han vägrar både ta hand om Lilla och låta hen gå på fsk. Jag har sökt bostadsbidrag men lär få avslag eftersom han inte godkänner att barnen är skrivna på min adress.
Att då "nöja sig", i brist på bättre ord, med att hänvisa till en eventuell ärvd funktionsnedsättning i pappans gener riskerar skymma diverse välkända riskfaktorer i barnets miljö och även förringa betydelsen av våldet. (Jag kan ärligt talat störa mig lite på detta ur ett funktionsrätts-perspektiv också, för oavsett genuppsättning från start så har alla barn rätt till en personlig utveckling som våldet förstås inte ger goda förutsättningar för alls, men du har tillräckligt med problem redan så vi behöver inte diskutera den biten vidare.)
Dum fråga kanske men har du tagit upp barnets sömnproblem med hen på dagtid eller bara nattetid?
När det gäller polisanmälan så är det egentligen inte bara anmälan i sig utan också själva processen att prata med barnet om våldet och möjligheten att anmäla som jag tänker på, samt det potentiellt relationsbyggande i det. Att signalera att om hen antingen nu eller framöver vill anmäla våldet så är du beredd att stötta hen i det eftersom du tar det på allvar. Har du inte redan frågat om ytterligare våld som kan ha förekommit så kan det också vara ett tillfälle att göra det.