Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
För att finnas i mina barns liv? Jajamän sålänge barnen får det bra nu så kan han få göra vad fasen han vill med och mot mig.

Och "låt honom inte". Hur jäkla enkelt är det. Så när jag vägrar pass med hänvisning till hans tidigare planer ang flytt, som soc fått info om(!). Vad händer då tro? Vart tar det vägen vid en ev tvist? När den generösa pappan bara vill få resa till sol och värme med sina kära barn. Och den egoistiska mamman står ivägen för att hon är svartsjuk?
Men det är bara att. Tills man står där själv.
Med tanke på våldet mot Stora så skyddar du ju inte barnen, det handlar inte bara om vad han gör mot dig.

Det är ju en senare fråga, poängen var att risken att han drar utomlands med barnen finns ju i så fall oavsett om du lämnar in pappren om skilsmässa eller ej.

Med tanke på våldet mot Stora så skyddar du ju inte barnen, det handlar inte bara om vad han gör mot dig.

Det är ju en senare fråga, poängen var att risken att han drar utomlands med barnen finns ju i så fall oavsett om du lämnar in pappren om skilsmässa eller ej.
Som Stora nu har ändrat sin utsaga om. Pappa har inte gjort så säger hen nu. Bara gjort samma som mamma. Dvs hålla i/spärra vägen för när syskon varit i riskzonen eller när hen slår så att det riskerar att skada mig. Jag har aldrig SETT honom slå eller ta stryptag. Det är vad Stora sagt till mig. Som hen nu säger inte stämmer.

Nu har Stora vänt sig mot mig istället. Jag är dum som kastat ut pappa. Hen saknar pappa(men vill inte bo med pappa). Hen vill att pappa ska komma på besök. Eller bo med pappa om Mellan och Lilla också gör det. Eller att vi ska bo alla tillsammans allra helst. Det är mammas fel att vi inte gör det.

För att såhär är det. Han var inte ett rövhål från början. Han är inte ens det jämt nu. Hade han varit så här från början hade barnen aldrig blivit till. Är det så svårt att förstå? Att man kan älska någons positiva sidor och uppskatta dem trots att man VET att det är skådespeleri och man avskyr de andra sidorna. Man vet att bakom masken döljer sig en riktig skithög.

Och ja, jag har ringt honom för backup när jag nära på blivit medvetslös av sömnbrist. Vad skulle jag göra? Socialjouren ville inte komma och hjälpa mig med tonåring som dödshotsde småsyskon och pucklade på mig. Jag skulle bara ha tuppat av och hoppats att barnen reder sig tills jag vaknar? Soc själva var ju så impade av hans vilja att vara närvarande för sina barn. De gjorde en utredning så då är väl allt bra då.
Han kan fortsätta. Jag kommer få leva de närmaste 17 åren med vetskapen om att blir han missnöjd med mig kanske barnen/barnet inte kommer tillbaka från pappaveckan. Men huvudsaken är att jag skiljer mig och polisanmäler hit och dit så att alla andra får se att jag gjort rätt.

Och folk undrar varför mammor(som har det ÄNNU värre än mig)ställer sig på tågspår med sina barn. Och nej, det har jag inga planer på(här finns ina tågspår på många mils avstånd heller). Jag är stabilare än jag någonsin varit. Bara arg. På att ingen förstår. På att det finns en enda mall att agera efter där jag måste riskera precis allt. Arg på att folk tror att soc hjälper. Att den som ber om stöd ska få det. Jag vill ju lämna. Håller på att lämna. Men jag måste lämna smart. Eftersom han spelar spel med våra barn som insats. Det handlar inte om att få rätt. Det handlar om att se till att barnen i slutändan får ett fungerande liv. Helst med två fungerande föräldrar. Inte ens efter allt det här önskar jag honom nåt ont. Kan han hitta ett fungerande sätt att vara förälder på så vore det det allra bästa som kan hända både barnen och mig(det är tungt att vara ensam 24/7!)
Kan han utvecklas och bli en bra partner till någon annan som också kan vara en bra vuxen i mina barns liv - underbart, det krävs en by!
Mår han bra så mår mina barn bra. Win win.
Jag tror att du gör precis allt du kan och på det sätt som du finner bäst. Jag och vi andra på Buke hejar på och ger råd utifrån vår egen erfarenhet eller förståelse för din situation. Eller kanske brist på förståelse i vissa fall. Jag tycker att du är stark som är så öppen med hur du känner och vad du upplever i det här.

Och emellanåt får du råd som kanske inte riktigt har fingertoppskänsla för var du befinner dig just nu eller hur du har bedömt situationen. Jag tror ändå att råden kommer från en god plats även om de inte passar för ditt vägval.

Kämpa på! Vi tror på att det kommer att lösa sig för dig.

Vem skulle jag ringa då? Släkting som inte kunde ta sig till oss? Socialjouren som inte tyckte de behövde komma? Min chef? Jultomten?

Och jag SÄGER ju tydligt till soc att jag gör såhär för att jag är rädd för repressalier och hämndaktioner. Att jag oroar mig för att han ska försöka isolera barnen från mig. Jag har månader av sms att visa där det blir glasklart att han vägrar svara på direkta frågor. Vägrar ta gemensamma beslut. Håller mig på halster eller gör som han själv vill. Men det vill ingen se.
Jag har sagt ja till stöd. Jag har sagt att vi behöver det. HUR kan mitt civilstånd räknas mer än det jag SÄGER.
Ditt civilstånd räknas eftersom det handlar om juridik och juridik är stelbent liksom byråkrati som ju också är stelbent. Jag menar inte på något sätt att din situation inte är svår, utan att det är svårt för socialen och andra stödfunktioner att se att din partner är våldsam eller hotfull på ett sätt som gör att det frigörs resurser för dig och barnen från socialtjänsten så att ni kan få skydd och han bedöms som en risk i barnens liv så pass att han inte kan ha vårdnad om dom på någon nivå.
Jag vet inte hur man bedömer flyktrisk och risk att föra ut barnen ur landet. Jag tänker att man då tittar på hur det ser ut med släktingar och kontakter i "hemlandet" dit personen förväntas fly. Ett annat sätt är att inte medge din fd att orda pass åt barnen, då kan de inte resa ut.

Nu har Stora vänt sig mot mig istället. Jag är dum som kastat ut pappa. Hen saknar pappa(men vill inte bo med pappa). Hen vill att pappa ska komma på besök. Eller bo med pappa om Mellan och Lilla också gör det. Eller att vi ska bo alla tillsammans allra helst. Det är mammas fel att vi inte gör det.
Det är ganska vanligt förekommande att barn som blivit utsatta för våld vill fortsätta träffa föräldern som varit våldsam eller till och med bo ihop ibland, det pratade som sagt även min väns barn om till och från efter att min vän lämnat den våldsamma pappan, det betyder förstås inte att det är en bra idé att flytta ihop igen. Men det antar jag att du är medveten om redan.

Det är lätt att säga det här utifrån men försök att inte ta det personligt när hen säger sådant, du är långt ifrån ensam om att hamna i den situationen.

Det är ganska vanligt förekommande att barn som blivit utsatta för våld vill fortsätta träffa föräldern som varit våldsam eller till och med bo ihop ibland, det pratade som sagt även min väns barn om till och från efter att min vän lämnat den våldsamma pappan, det betyder förstås inte att det är en bra idé att flytta ihop igen. Men det antar jag att du är medveten om redan.

Det är lätt att säga det här utifrån men försök att inte ta det personligt när hen säger sådant, du är långt ifrån ensam om att hamna i den situationen.
Det är inte konstigt. Han är hens pappa. Och kan vara alldeles underbart omtänksam och snäll. Också.
Stora vill ju ha den pappan. Jag vill ha den mannen. Jag är gammal nog att kunna tvinga mig själv att se mannen som verkligen finns. Det är såklart inte Stora.
Jag tar det inte personligt. Jag är trygg i vad jag reagerar på och varför jag agerade.

• Gilla
Reactions: Mkb
Jag har sagt ja till stöd. Jag har sagt att vi behöver det. HUR kan mitt civilstånd räknas mer än det jag SÄGER.
Civilstånd regleras av lagar. Det du säger är bara vad du säger.

Att fortsätta vilja vara gift med någon kan aldrig räknas som om att fortsätta vilja vara gift med honom.

Många fortsätter envist att berätta för dig att ingen har lagliga möjligheter att få riktig hjälp utan den där skilsmässan. Varför tror du inte på oss?

Detta är ett internetforum där flera har yrkeserfarenhet av loiknande situationer som din. Tro på dem.

Skicka in skilsmässopapperen

Civilstånd regleras av lagar. Det du säger är bara vad du säger.

Att fortsätta vilja vara gift med någon kan aldrig räknas som om att fortsätta vilja vara gift med honom.

Många fortsätter envist att berätta för dig att ingen har lagliga möjligheter att få riktig hjälp utan den där skilsmässan. Varför tror du inte på oss?

Detta är ett internetforum där flera har yrkeserfarenhet av loiknande situationer som din. Tro på dem.

Skicka in skilsmässopapperen
Och jag har erfarenhet av den här mannen.

Och jag har erfarenhet av den här mannen.
Om du tänkt vara gift med den här mannen 18 år till, vad gör du den dagen släktingen vänder ryggen till och inte lånar ut mer pengar till dig? Mannen lär ju älska att du är i hans grepp, men kommer ju inte vilja försörja dig vilket vi sett i tråden, Soc kan inte enligt de lagar som finns bevilja några pengar eftersom du är gift och det är maken som ska försörja dig, du får inget underhåll eller för den delen bostadsbidrag från försäkringskassan, pengar du har rätt till och att söka när du är skild. Barnens pappa har också struntat i att skriva på både skolbyte, ansökan om busskort, vaccinering, språkval etc. Det är det lilla problemet med att inte skilja sig om man är separerad.

Det är helt omöjligt att utläsa om du egentligen vill skilja dig när det väl kommer till kritan. Men en sak är säker - du blir verkligen inte fri om du inte lämnar in papperen. Och - oavsett - kan du inte få den hjälp du tycker du har rätt till när du fortfarande är gift. Den får man när man är skild.

Jag väljer att lämna tråden nu för råden som jag och många andra ger tas ju inte emot utan blir mest en fnysning. Jag önskar dig lycka till och hoppas för barnens skull att allt löser sig.

Jag tror att du gör precis allt du kan och på det sätt som du finner bäst. Jag och vi andra på Buke hejar på och ger råd utifrån vår egen erfarenhet eller förståelse för din situation. Eller kanske brist på förståelse i vissa fall. Jag tycker att du är stark som är så öppen med hur du känner och vad du upplever i det här.

Och emellanåt får du råd som kanske inte riktigt har fingertoppskänsla för var du befinner dig just nu eller hur du har bedömt situationen. Jag tror ändå att råden kommer från en god plats även om de inte passar för ditt vägval.

Kämpa på! Vi tror på att det kommer att lösa sig för dig.
Läs det här igen TS, @Jahaja , det är fint skrivet.
Jag tror alla ger råd utifrån att de vill dig väl, men håller helt med om att många helt saknar fingertoppskänsla i inläggen just nu. Håll i och håll ut, detta du är i nu kommer inte vara för evigt, försök ta hand om dig själv också :heart

Han har ju makten. Klart som fasen att myndigheter kan agera även om man är gifta! Man äger inte sin fru eller sina barn!
Skickar jag in om skilsmässa nu lär han känna sig hotad, kränkt och förminskad och agera efter det. Om jag ligger lite lågt kan han få bygga upp känslan av att jag minsann är på väg tillbaka och gå med på det jag behöver.
Sen kan jag skicka in om skilsmässa. När barnen officiellt bor på min adress och jag har en dörr att låsa som han inte har nycklar till.

På vilket sätt har han makten? För han förhalar underskrifter? Förskoleplats borde kunna ordna sig ändå tänker jag.

Annars så är du vuxen, har arbete, bil och egen bostad. Du har ett starkt ”kapital” i bara det.

Men hörni, ja hon kan få mer hjälp om hon skiljer sig, men är det ingen som fattar att hon är RÄDD? Det farligaste en kvinna kan göra är att lämna en man, nu är hon ju på G/har lämnat , men vågar inte än skicka in skilsmässopapper för hon vet inte vad han gör då? (Ja, JAG vet att det ändå är bättre att göra det men jag är inte känslomässigt engagerad i den här mannen). Jag tror det gått fram rätt tydligt nu att ni tycker hon ska skicka in skilmässopapprerna... Kan tråden kanske få fortsätta få vara TS ventil?

Poängen är du får lite mer makt när du skickat in pappren. Det är skitläskigt men nödvändigt tillslut. Det gör också att han inte kan skyffla undan alla eventuella tillgångar innan, de räknas från den dag tingsrätten mottar din ansökan. Han måste inte skriva under, du kan skicka in den själv.

Poängen är du får lite mer makt när du skickat in pappren. Det är skitläskigt men nödvändigt tillslut. Det gör också att han inte kan skyffla undan alla eventuella tillgångar innan, de räknas från den dag tingsrätten mottar din ansökan. Han måste inte skriva under, du kan skicka in den själv.

Och, passa på nu när du har bostad och han inte så blir barnen troligen skrivna hos dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat