Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Instämmer.
Ju längre tråden blir desto märkligare är allt. Leker TS med oss?
Det blir allt mer osannolikt.

Jag har inte läst hela tråden i närtid så jag har ingen uppfattning om det, men generellt så friar jag hellre än fäller när det gäller allvarliga ämnen, och avstår hellre från att skriva om jag misstänker det än att riskera att tvinga bort någon som faktiskt på riktigt behöver råd och stöd.

Och när allt i ens liv vänds upp och ned och man är fast i sin egen tankevärld, så är det nog rätt vanligt att det framstår som irrationellt för en utomstående. Oavsett vad det är man försöker bryta från, så är det ju en process man måste gå igenom själv.

(Så länge det inte fiskas efter pengar, då skulle det vara en annan sak.)

Och det kan man inte alltid förren man har FÅTT hjälpen. Det är det sista jag säger om det. Kom igen när ni riskerar samma saker.
Problemet med den taktiken som du har haft att stryka honom medhårs är ju att den uppenbarligen inte fungerar, för nu hotar han dig ändå till livet för att inte tvångsförsäljningen ska gå igenom. Då är det kanske dags att byta taktik. Fram med det tunga artilleriet. Polisanmäl. Om inte för din egen skull så för barnens skull, ta det här hotet på allvar.

Han har sannolikt redan förstått att det här håller på att glida honom ur händerna i och med tvångsförsäljningen, så du riskerar saker redan nu genom att passivt ta emot hans hot.

Senast ändrad:
Jag kommer dock inte överleva att tvångssälja huset enligt mannen ifråga.

Nåt soc visste. Samtidigt som de lät honom åka hem till mig efter ett upprörande möte(de visste att han skulle åka till mig för han sa det till dem)och ringde inte ens och förvarnade mig om hans humör trots att jag bad om det.

Jag står ensam. Ingen del av samhällets skyddsnät fångar mig.
Nej det är nog svårt när det är så subtilt allting. När har du tillgång till lägenheten så ni kan flytta ut?

@Jahaja
En ytterligare sak jag inte begriper. Förklara om du vill, eller låt bli.

Har äktenskap någon särskild betydelse för dig och för mannen. Religiöst, kulturellt eller annat?
För många är det bara ett juridiskt papper. Eller ett bevis på gemensam kärlek. Den kärleken finns ju inte i detta fallet
Eftersom det verkar vara en så stor sak, och du tvekar - för mig - obegripligt mycket?

@Jahaja
En ytterligare sak jag inte begriper. Förklara om du vill, eller låt bli.

Har äktenskap någon särskild betydelse för dig och för mannen. Religiöst, kulturellt eller annat?
För många är det bara ett juridiskt papper. Eller ett bevis på gemensam kärlek. Den kärleken finns ju inte i detta fallet
Eftersom det verkar vara en så stor sak, och du tvekar - för mig - obegripligt mycket?
Det hänger väll ihop med detta:
Han har ju makten. Klart som fasen att myndigheter kan agera även om man är gifta! Man äger inte sin fru eller sina barn!
Skickar jag in om skilsmässa nu lär han känna sig hotad, kränkt och förminskad och agera efter det. Om jag ligger lite lågt kan han få bygga upp känslan av att jag minsann är på väg tillbaka och gå med på det jag behöver.
Sen kan jag skicka in om skilsmässa. När barnen officiellt bor på min adress och jag har en dörr att låsa som han inte har nycklar till.

Vad går inte att förstå? Han använder barnen för att straffa mig. Han har legat på om att lämna landet och flytta utomlands tillsammans. Nu gick jag och förstörde(precis som mina veka uppfostringsmetoder förstör barnen)det. Han har inte lagt den iden på hyllan dock, det vet jag. Senast igår pratade Han om pass till barnen och fastigheter han har köpt till dem i landet han vill flytta till.

Jag vet. Det är farligt att lämna. Men det är också livsfarligt att stanna.
Min uppfattning var att det var att kliva ut i helvetet att begära skilsmässa. I retrospektiv fattar jag inte hur jag orkade. Men, jag är också friare och gladare idag, har bättre ekonomi och framförallt har hans makt över mig minskat. Pga barn finns en del kvar men det är faktiskt en piss i Mississippi mot innan.
Det är LIVSfarligt att lämna.

Hörni, "du måste göra så, varför inser du inte, du måste helt enkelt ta steget att lämna..."

Det tar genomsnitt 7 försök till att lämna innan det faktiskt sker det är också då som det dödliga våldet är som störst risk att hända. Män som aldrig tagit till fysiskt våld innan, slår ihjäl sin partner när de faktiskt tar steget på riktigt, Det som TS gör eller skriver kan te sig helt irrationellt, men vi är inte rädda bakom våra skärmar, och kan tänka rationellt utifrån det TS skriver. Jag tycker faktiskt en del av er kan tänka på tonen här...

Jag kommer dock inte överleva att tvångssälja huset enligt mannen ifråga.

Nåt soc visste. Samtidigt som de lät honom åka hem till mig efter ett upprörande möte(de visste att han skulle åka till mig för han sa det till dem)och ringde inte ens och förvarnade mig om hans humör trots att jag bad om det.

Jag står ensam. Ingen del av samhällets skyddsnät fångar mig.
Förlåt om du redan fått denna fråga men har du kontakt med någon kvinnojour som kan hjälpa dig?

Fruktansvärd sits du sitter i. :(

Hörni, "du måste göra så, varför inser du inte, du måste helt enkelt ta steget att lämna..."

Det tar genomsnitt 7 försök till att lämna innan det faktiskt sker det är också då som det dödliga våldet är som störst risk att hända. Män som aldrig tagit till fysiskt våld innan, slår ihjäl sin partner när de faktiskt tar steget på riktigt, Det som TS gör eller skriver kan te sig helt irrationellt, men vi är inte rädda bakom våra skärmar, och kan tänka rationellt utifrån det TS skriver. Jag tycker faktiskt en del av er kan tänka på tonen här...
Du menar på riktigt då att den enda möjligheten ts faktiskt har är att gå tillbaka? För det är ju det alternativet som faktiskt återstår, varken mer eller mindre eftersom TS varken kommer ha pengar eller möjlighet att få hjälp av myndigheter innan hon är skild. Det funkar INTE så att myndigheter hjälper till i det här läget, det krävs att man vill lämna och att man faktiskt lägger in polisanmälan om våld för att få hjälp. NEJ, myndigheterna kan inte hjälpa i det här skeendet. Vad är din lösning då på det hela?

Du menar på riktigt då att den enda möjligheten ts faktiskt har är att gå tillbaka? För det är ju det alternativet som faktiskt återstår, varken mer eller mindre eftersom TS varken kommer ha pengar eller möjlighet att få hjälp av myndigheter innan hon är skild. Det funkar INTE så att myndigheter hjälper till i det här läget, det krävs att man vill lämna och att man faktiskt lägger in polisanmälan om våld för att få hjälp. NEJ, myndigheterna kan inte hjälpa i det här skeendet. Vad är din lösning då på det hela?
Det står det ju inte, livet är inte svartvitt. TS håller ju på att lämna, de är separerade. Man kan väll ha förståelse för att det är en svår process och att det som verkar irrationellt för en person som inte är skräckslagen är en rimlig strategi för den som lever i den hotfulla situationen.

Det står det ju inte, livet är inte svartvitt. TS håller ju på att lämna, de är separerade. Man kan väll ha förståelse för att det är en svår process och att det som verkar irrationellt för en person som inte är skräckslagen är en rimlig strategi för den som lever i den hotfulla situationen.
När det kommer till myndigheter - jo det är svartvitt. Jag jobbar på myndighet och det finns inte en chans i hela norden att vi skulle kunna se genom fingrarna eller hjälpa någon eller släppa igenom denna om den inte gjort sin del i det hela. TS verkar tro att myndigheterna ska sköta det här åt henne. Det är inte så. De kan inte göra ett skit så länge inte ts och även hennes barn om de är tillräckligt gamla inte gör sin del i det hela. Så enkelt är det. Tyvärr (och jo, jag har full förståelse för att det är en svår situation, jag har suttit i den själv, det ger dock inte myndigheter befogenheter som de inte har enligt de lagar som finns).

När det kommer till myndigheter - jo det är svartvitt. Jag jobbar på myndighet och det finns inte en chans i hela norden att vi skulle kunna se genom fingrarna eller hjälpa någon eller släppa igenom denna om den inte gjort sin del i det hela. TS verkar tro att myndigheterna ska sköta det här åt henne. Det är inte så. De kan inte göra ett skit så länge inte ts och även hennes barn om de är tillräckligt gamla inte gör sin del i det hela. Så enkelt är det. Tyvärr.
Men vi är ju människor här på forumet inte myndigheter. Vi kan därför bemöta människor med förståelse.

Absolut men flera saker kan ju vara sanna samtidigt. Som att lämna är det farligaste en kvinna kan göra, att det är svårt att få hjälp innan något faktiskt har hänt och att mycket myndighetshjälp inte kommer förrän efter att skilsmässa. Det är ju ett inbyggt moment 22 i dessa situationer.
Just därför undrar jag vad er lösning är? Eftersom TS skulle behöva hjälp med ekonomin, tilldelning av föräldradagar, sälja huset (som blir en lång process om det ska tvångssäljas, det är inget som görs på en vecka) och annars jobba, vilket hon inte kan då, som jag förstår det, den minsta inte har förskola, så undrar jag vad er lösning är?

Just därför undrar jag vad er lösning är? Eftersom TS skulle behöva hjälp med ekonomin, tilldelning av föräldradagar, sälja huset (som blir en lång process om det ska tvångssäljas, det är inget som görs på en vecka) och annars jobba, vilket hon inte kan då, som jag förstår det, den minsta inte har förskola, så undrar jag vad er lösning är?
Det finns ingen tydlig lösning, det är livet. Det finns ett antal mer eller mindre dåliga allternativ i den här situationen och ingen av oss kan bestämma vilket av dessa TS ska välja.

Det finns ingen tydlig lösning, det är livet. Det finns ett antal mer eller mindre dåliga allternativ i den här situationen och ingen av oss kan bestämma vilket av dessa TS ska välja.
Ok tack. Då vet jag att ni inte vet hur det ska lösas heller. Som sagt. Myndigheter kan inte ge henne en ekonomi så hon får ett självständigt liv innan hon är skild. Så enkelt är det tyvärr.

Det stora problemet är lagstiftning, prejudikat och direktiv som står i vägen för att myndigheter ska kunna agera på ett annat sätt än de nu gör. Den här tråden visar på hur snett det kan bli när lagstiftares intentioner inte är helt kompartibla med verkligheten.

Som tjänsteman kan jag inte göra saker som jag kanske skulle vilja eftersom det går emot lagstiftning och kommunens direktiv. Sen finns det situationer där man kan tänka mer själv och kryssa sig fram mellan det. T ex hade jag kunnat skicka ett meddelande om att vi avslutat mötet med maken, det är konkret fakta, och att han sagt att han var på väg till ts. Socialtjänsten blir mer och mer fyrkantig, man får checklistor att följa, handläggare och chefer blir mer och mer rädda för att göra fel, det leder till att man inte vågar göra allt man kan, man ser bara till att uppfylla minimikraven. Själv är jag inte längre kvar inom socialtjänsten.

Så svaret på varför ts inte får hjälp av de skyddsnät som finns i samhället ligger i att hon inte gjort det som behövs för att få del av olika typer av stöd. Sen kan man absolut tycka att det är helt felaktigt av hjälparna att ställa dessa krav, men det är det faktum som finns att förhålla sig till. Är man gift utan inlämnad ansökan om skilsmässa finns det många saker som man inte kan få tillgång till. De undantag som jag varit med om har varit när den äkta hälften suttit i häkte eller fängelse. Likadant med polisanmälningar, vid flera situationer behövs det för att man ska kunna beviljas stöd.

Samhällets intentioner går inte i takt med verkligheten, och de som befinner sig i situationer som ts får lida för det.

Citera mig gärna där jag skriver att TS ska gå tillbaka till sitt ex.

När det kommer till myndigheter - jo det är svartvitt. Jag jobbar på myndighet och det finns inte en chans i hela norden att vi skulle kunna se genom fingrarna eller hjälpa någon eller släppa igenom denna om den inte gjort sin del i det hela. TS verkar tro att myndigheterna ska sköta det här åt henne. Det är inte så. De kan inte göra ett skit så länge inte ts och även hennes barn om de är tillräckligt gamla inte gör sin del i det hela. Så enkelt är det. Tyvärr (och jo, jag har full förståelse för att det är en svår situation, jag har suttit i den själv, det ger dock inte myndigheter befogenheter som de inte har enligt de lagar som finns).
Nej det är det faktiskt inte. inte ens för myndigheter, även om det kan te sig så, mycket av lagar är tolkningsbara, så mycket kan hnadla om vilken handläggare man får - tyvärr.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur