Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det stora problemet är lagstiftning, prejudikat och direktiv som står i vägen för att myndigheter ska kunna agera på ett annat sätt än de nu gör. Den här tråden visar på hur snett det kan bli när lagstiftares intentioner inte är helt kompartibla med verkligheten.

Som tjänsteman kan jag inte göra saker som jag kanske skulle vilja eftersom det går emot lagstiftning och kommunens direktiv. Sen finns det situationer där man kan tänka mer själv och kryssa sig fram mellan det. T ex hade jag kunnat skicka ett meddelande om att vi avslutat mötet med maken, det är konkret fakta, och att han sagt att han var på väg till ts. Socialtjänsten blir mer och mer fyrkantig, man får checklistor att följa, handläggare och chefer blir mer och mer rädda för att göra fel, det leder till att man inte vågar göra allt man kan, man ser bara till att uppfylla minimikraven. Själv är jag inte längre kvar inom socialtjänsten.

Så svaret på varför ts inte får hjälp av de skyddsnät som finns i samhället ligger i att hon inte gjort det som behövs för att få del av olika typer av stöd. Sen kan man absolut tycka att det är helt felaktigt av hjälparna att ställa dessa krav, men det är det faktum som finns att förhålla sig till. Är man gift utan inlämnad ansökan om skilsmässa finns det många saker som man inte kan få tillgång till. De undantag som jag varit med om har varit när den äkta hälften suttit i häkte eller fängelse. Likadant med polisanmälningar, vid flera situationer behövs det för att man ska kunna beviljas stöd.

Samhällets intentioner går inte i takt med verkligheten, och de som befinner sig i situationer som ts får lida för det.
Jag håller helt med, tycker inte det jag skrev innan går i direkt kontrast till det du skriver.

Just därför undrar jag vad er lösning är? Eftersom TS skulle behöva hjälp med ekonomin, tilldelning av föräldradagar, sälja huset (som blir en lång process om det ska tvångssäljas, det är inget som görs på en vecka) och annars jobba, vilket hon inte kan då, som jag förstår det, den minsta inte har förskola, så undrar jag vad er lösning är?
Kan du ändå se att en människa kan ha alla de lösningarna framför näsan, och VETA själv att realistiskt så är det rätt väg, men ÄNDÅ välja en annan för man är RÄDD? TS vet nog ganska starkt själv att hon bör skilja sig (om inte anant vet hon det efter den här tråden). Det är ju ingen i tråden som skrivit att det är FEL att polisanmäla elelr skilja sig, men saker och ting är situationsbundna, TS är ju rädd för vad han ska ta sig till om hon lämnar in skilsmässoansökan, du kan inte begripa att man tvekar då? Som sagt, det farligaste en kvinna kan göra är att läman en man som utövar någon typ av våld mot henne, ha det med i tankebanorna när man skriver att det bara är att lämna. ( för att förtydliga så är det fortfarande ingen som säger att hon ska stanna elelr gå tillbaka, utan att vi i tråden kan ha lite mer förståelse för TS svar).

Det är ingen som skriver att man inte TYCKER att TS ska skilja sig? Men man kan förståelse för andras verklighet.

Nej det är det faktiskt inte. inte ens för myndigheter, även om det kan te sig så, mycket av lagar är tolkningsbara, så mycket kan hnadla om vilken handläggare man får - tyvärr.
Oj, är det så? Åtminstone vårt handläggarstöd och det vi hade när jag jobbade för fk med utlandsbetalningar är inte öppet för att man som handläggare får göra fel. Men ditt kanske är? Du håller ju dessutom med Görel, vilket är exakt det många av oss skriver och menar. Lagar går före enskilda individers svårigheter. Som tjänsteman kan man liksom inte skita i lagarna och handläggarstöden är skrivna efter dessa.
Citera mig gärna där jag skriver att TS ska gå tillbaka till sitt ex.
Vad är din lösning då när släkting inte kan låna ut mer pengar och ts sitter där med tre barn och en man som vägrar ta sitt ansvar för sin familj?

Kan du ändå se att en människa kan ha alla de lösningarna framför näsan, och VETA själv att realistiskt så är det rätt väg, men ÄNDÅ välja en annan för man är RÄDD? TS vet nog ganska starkt själv att hon bör skilja sig (om inte anant vet hon det efter den här tråden). Det är ju ingen i tråden som skrivit att det är FEL att polisanmäla elelr skilja sig, men saker och ting är situationsbundna, TS är ju rädd för vad han ska ta sig till om hon lämnar in skilsmässoansökan, du kan inte begripa att man tvekar då? Som sagt, det farligaste en kvinna kan göra är att läman en man som utövar någon typ av våld mot henne, ha det med i tankebanorna när man skriver att det bara är att lämna. ( för att förtydliga så är det fortfarande ingen som säger att hon ska stanna elelr gå tillbaka, utan att vi i tråden kan ha lite mer förståelse för TS svar).

Det är ingen som skriver att man inte TYCKER att TS ska skilja sig? Men man kan förståelse för andras verklighet.
Jodå. Jag ser barn också. Och ingen som bryr sig om dessa.

Jodå. Jag ser barn också. Och ingen som bryr sig om dessa.
Med tanke på att både BUP, socialen och skolan är inkopplad så är väll övervakningen av barnens välmående redan påslaget. Det är väll massor som bryr sig om barnen. Tom pappan på sitt eget skruvade sätt bryr sig om barnen och verkar för tillfället bete sig någorlunda rimligt mot dem.

Just nu är väll hotet mot deras mamma det största problemet.

Oj, är det så? Åtminstone vårt handläggarstöd och det vi hade när jag jobbade för fk med utlandsbetalningar är inte öppet för att man som handläggare får göra fel. Men ditt kanske är? Du håller ju dessutom med Görel, vilket är exakt det många av oss skriver och menar. Lagar går före enskilda individers svårigheter. Som tjänsteman kan man liksom inte skita i lagarna och handläggarstöden är skrivna efter dessa.

Vad är din lösning då när släkting inte kan låna ut mer pengar och ts sitter där med tre barn och en man som vägrar ta sitt ansvar för sin familj?
Vad jag förstår så är TS lösning att först flytta ut till en egen bostad så hon kan låsa om sig om helvetet bryter löst och tidigare i tråden hade TS en bostad på gång. Varför tvångsförsäljning av bostaden ska ske innan skilsmässan kan bara juristen TS varit i kontakt med svara på. Men jag kan absolut förstå att man följer sin jurists rekommendation i det här läget.

För egen del trycker jag på att ts ska polisanmäla hotet för att jag tror att hennes man har genomskådat charaden nu, han kan mycket väl ha förstått vid det här laget att hon lämnar honom.

Alltså kanske hon redan nu är i precis det läget som hon har försökt undvika genom att hålla sig passiv. I sådana fall så går det inte alltid heller att vänta ut en sådan situation, eftersom den kan bli ganska akut. Om det är nu hon lämnar honom i mannens ögon, då måste hon kanske göra det fullt ut även i samhällets ögon för att få den hjälpen utifrån och kunna skydda sig själv och i förlängningen också sina barn.

Så för mig är det kombinationen av försäljningen av huset och det senaste dödshotet som gör att jag tänker att ts måste ha hjälp, bland annat via polisen. Att fortsätta låtsas att det inte är slut kanske det redan är för sent för. Det är det som oroar mig med ts sits, kopplas polisen in kan de göra en bedömning av hotbilden mot ts.

Det är LIVSfarligt att lämna.

Hörni, "du måste göra så, varför inser du inte, du måste helt enkelt ta steget att lämna..."

Det tar genomsnitt 7 försök till att lämna innan det faktiskt sker det är också då som det dödliga våldet är som störst risk att hända. Män som aldrig tagit till fysiskt våld innan, slår ihjäl sin partner när de faktiskt tar steget på riktigt, Det som TS gör eller skriver kan te sig helt irrationellt, men vi är inte rädda bakom våra skärmar, och kan tänka rationellt utifrån det TS skriver. Jag tycker faktiskt en del av er kan tänka på tonen här...
Såna här inlägg känns farliga. Om TS man ÄR farlig så är det ju ännu viktigare att hon polisanmäler och skiljer sig. Skräm henne inte från att göra det som kan hjälpa henne.

Om man kollar på rubriken till den här tråden.

"Att lämna i smyg"

Sug på den karamellen... För det är just det som TS försöker göra. Lämna i smyg så maken inte ska typ märka något.

Tyvärr går det att lämna ett äktenskap "i smyg" - något som jag tror TS rent intellektuellt förstår, men försöker hålla sig passiv för att inte reta upp mannen i onödan. Det kommer inte gå och det är uppenbart att det inte funkar. TS har passerat gränser för vad som räknas i "i smyg" och mannen har redan räknat ut vad hon sysslar med. Och han kommer göra allt för att hon inte ska lyckas.

Alltså måste TS samla kraft för att lämna med dunder och brak - lämna in ansökan om skillsmässa. Hon kommer säkert få ett helvete från mannen, men förstå då kommer Socialtjänst etc kunna stötta.

/Lizzie

Med tanke på att både BUP, socialen och skolan är inkopplad så är väll övervakningen av barnens välmående redan påslaget. Det är väll massor som bryr sig om barnen. Tom pappan på sitt eget skruvade sätt bryr sig om barnen och verkar för tillfället bete sig någorlunda rimligt mot dem.

Just nu är väll hotet mot deras mamma det största problemet.
Tycker du utifrån tråden de gör tillräckligt?

Såna här inlägg känns farliga. Om TS man ÄR farlig så är det ju ännu viktigare att hon polisanmäler och skiljer sig. Skräm henne inte från att göra det som kan hjälpa henne.

Om man kollar på rubriken till den här tråden.

"Att lämna i smyg"

Sug på den karamellen... För det är just det som TS försöker göra. Lämna i smyg så maken inte ska typ märka något.

Tyvärr går det att lämna ett äktenskap "i smyg" - något som jag tror TS rent intellektuellt förstår, men försöker hålla sig passiv för att inte reta upp mannen i onödan. Det kommer inte gå och det är uppenbart att det inte funkar. TS har passerat gränser för vad som räknas i "i smyg" och mannen har redan räknat ut vad hon sysslar med. Och han kommer göra allt för att hon inte ska lyckas.

Alltså måste TS samla kraft för att lämna med dunder och brak - lämna in ansökan om skillsmässa. Hon kommer säkert få ett helvete från mannen, men förstå då kommer Socialtjänst etc kunna stötta.

/Lizzie
Jag håller med båda inläggen här och var tvungen att kolla när tråden startades - det var i slutet av oktober 2024.
Om det inte har lyckats att smyga ut genom dörren med barnen och försvinna på snart 1,5 år så känns det som att det är dags att ändra taktik.

Det är LIVSfarligt att lämna.

Hörni, "du måste göra så, varför inser du inte, du måste helt enkelt ta steget att lämna..."

Det tar genomsnitt 7 försök till att lämna innan det faktiskt sker det är också då som det dödliga våldet är som störst risk att hända. Män som aldrig tagit till fysiskt våld innan, slår ihjäl sin partner när de faktiskt tar steget på riktigt, Det som TS gör eller skriver kan te sig helt irrationellt, men vi är inte rädda bakom våra skärmar, och kan tänka rationellt utifrån det TS skriver. Jag tycker faktiskt en del av er kan tänka på tonen här...
Men det verkar ju inte handla om det i det här fallet. TS verkar inte rädd för att han ska ta till våld och oavsett vad statistik m m säger så är det nog hon, ingen på buke, som själv får avgöra den risken.

Det hon verkar rädd för är att han ska få barnen. Och där verkar hon ha fastnat i samma idé som så många i hennes situation gör: de överskattar mannens övertag. I verkligheten kanske han inte alls har charmat hela omgivningen och han kanske inte alls har charmat socialen. Men väldigt många inlägg handlar om att han har bättre läge hos soc än vad hon har, och väldigt många är på temat "Om han/jag gör såhär, hur kommer det att framstå för soc då?"

Och jag förstår att det är en effekt av att nån satt sig på en väldigt länge men jag tror att början till en lösning är att försöka ta sig ur den föreställningen.

(Detta innebär inte att jag har en åsikt om huruvida hon behöver dra igång skilsmässan)

För alla som tänker att jag är ett troll eller nåt annat;

Nu har jag flyttat. Och lämnat in om skilsmässa.
Min verklighet:
Han kommer till min nya bostad minst ett par gånger i veckan och stannar flera timmar trots att jag både muntligt och skriftligt sagt
att jag inte inte vill detta. Jag har rådgjort med polis och så länge han inte fysiskt tränger sig in eller hotar för att komma in samt jag får det på film så finns inget att anmäla. Jag klarar inte att provocera honom till det. Barnen är alltid precis där. Jag vill inte att de får bevittna det. Jag KAN INTE. Rent fysiskt, jag fryser ihop när han kommer.
Han hämtar och lämnar barn lite som han vill trots att jag efterfrågar tider och planering.
Han vägrar betala underhåll.
Han vägrar godkänna förflyttning av barnens folkbokföring=mitt bostadsbidrag blir betydligt lägre och jag kan inte söka underhållsstöd från FK då barnen inte är skrivna hos mig.
Han vägrar godkänna förskoleplaceringen för Lilla som nu har blivit av med platsen hen erbjöds. Samtidigt vägrar pappa att ta tag i föräldraledigheten han sa sig vilja ta ut när jag skulle börja jobba=jag kan inte börja jobba.
Jag har sökt om försörjningsstöd men de var inte hoppfulla att det kommer beviljas. Jag har ju jobb. En arbetsgivare som vill ha mig i arbete, gärna igår. Bedömningen tar inte hänsyn till sånna omständigheter som att en vårdnadshavare kan både blockera förskola och vägra föräldraledighet.

Så jag har ingen inkomst längre. Alls. Släkting kan inte stötta mig ekonomiskt mer. Mina sparpengar är slut.

Socialtjänsten säger bara att barn ha rätt till båda sina föräldrar och att jag måste ta egna beslut i fråga om barnen och om jag vill hålla dem från pappan för stt skydda dem. Att jag ska skaffa ett ombud.
Att jag ju alltid kan stämma på vårdnad och boende. Att de ser att vi behöver hjälp för att samarbeta men att de inte kan tvinga honom.

Så så gick det. Jag kan inte betala hyran eller köpa mat. Än finns det att trolla med i matväg. Jag lever på en portion havregrynsgröt om dagen för att få maten att räcka så länge som möjligt och har nu tappat äver 10 kg på en månad. Jag har inget behov av att gå ner i vikt.
Sen hoppas jag kunna få matkassar av kyrkan.
Jag har räkningar hos advokaten att betala på flera tusen innan hen kan hjälpa mig mer så ska jag stämma så får jag klara mig utan ombud. Jag har inte pengarna till det heller dock.

Moment 22. Och jag kommer inte slutändan bli hemlös och barnen hamna hos pappa.

För alla som tänker att jag är ett troll eller nåt annat;

Nu har jag flyttat. Och lämnat in om skilsmässa.
Min verklighet:
Han kommer till min nya bostad minst ett par gånger i veckan och stannar flera timmar trots att jag både muntligt och skriftligt sagt
att jag inte inte vill detta. Jag har rådgjort med polis och så länge han inte fysiskt tränger sig in eller hotar för att komma in samt jag får det på film så finns inget att anmäla. Jag klarar inte att provocera honom till det. Barnen är alltid precis där. Jag vill inte att de får bevittna det. Jag KAN INTE. Rent fysiskt, jag fryser ihop när han kommer.
Han hämtar och lämnar barn lite som han vill trots att jag efterfrågar tider och planering.
Han vägrar betala underhåll.
Han vägrar godkänna förflyttning av barnens folkbokföring=mitt bostadsbidrag blir betydligt lägre och jag kan inte söka underhållsstöd från FK då barnen inte är skrivna hos mig.
Han vägrar godkänna förskoleplaceringen för Lilla som nu har blivit av med platsen hen erbjöds. Samtidigt vägrar pappa att ta tag i föräldraledigheten han sa sig vilja ta ut när jag skulle börja jobba=jag kan inte börja jobba.
Jag har sökt om försörjningsstöd men de var inte hoppfulla att det kommer beviljas. Jag har ju jobb. En arbetsgivare som vill ha mig i arbete, gärna igår. Bedömningen tar inte hänsyn till sånna omständigheter som att en vårdnadshavare kan både blockera förskola och vägra föräldraledighet.

Så jag har ingen inkomst längre. Alls. Släkting kan inte stötta mig ekonomiskt mer. Mina sparpengar är slut.

Socialtjänsten säger bara att barn ha rätt till båda sina föräldrar och att jag måste ta egna beslut i fråga om barnen och om jag vill hålla dem från pappan för stt skydda dem. Att jag ska skaffa ett ombud.
Att jag ju alltid kan stämma på vårdnad och boende. Att de ser att vi behöver hjälp för att samarbeta men att de inte kan tvinga honom.

Så så gick det. Jag kan inte betala hyran eller köpa mat. Än finns det att trolla med i matväg. Jag lever på en portion havregrynsgröt om dagen för att få maten att räcka så länge som möjligt och har nu tappat äver 10 kg på en månad. Jag har inget behov av att gå ner i vikt.
Sen hoppas jag kunna få matkassar av kyrkan.
Jag har räkningar hos advokaten att betala på flera tusen innan hen kan hjälpa mig mer så ska jag stämma så får jag klara mig utan ombud. Jag har inte pengarna till det heller dock.

Moment 22. Och jag kommer inte slutändan bli hemlös och barnen hamna hos pappa.
Superjobbigt just nu, men det mesta borde ju gå att lösa med ett konstruktivt samtal med soc. Bor han kvar i huset, och barnen är fortfarande skrivna där hos honom? Då måste dom ju få en ny adress när huset är sålt?

Det måste ju gå att få honom att lämna besked om han ska vara pappaledig nu, eller om det är dags för dagis?

Och han har verkligen ingenting i ditt hem att göra överhuvud taget. Det borde väl också soc kunna vara med att göra en plan för, vilka dagar han har barnen och en neutral bytesplats, t ex deras skola? Se till att soc ordnar ett möte där att sånt här kommer ner på pränt och undertecknas, så som du har det nu kan du verkligen inte ha det!

Starkt jobbat att du har kommit därifrån.

En vuxen måste vara skriven där man tillbringar sin dygnsvila, vad gäller barn? Går det att tvinga på igenom en folkbokförings ändring så?

Släpp inte in honom!!!!
Han får träffa barnen på sina dagar och tider men inte hemma hos dig.
Var tydlig med att du inte hindrar umgänge men det ska inte ske i din lägenhet....

Kan du prata med kommunen/förskoleansvarig om din situation och att du behöver få in barnet på förskola så du kan jobba?

Det låter väldigt stelbent att det behövs båda föräldrarnas godkännande för en plats, det låter som bäddat för strul för varje familj som har det struligt i vuxenrelationerna...
Jag är helt säker på att de varit med om liknande situation tidigare.

Kan du prata med kommunen/förskoleansvarig om din situation och att du behöver få in barnet på förskola så du kan jobba?

Det låter väldigt stelbent att det behövs båda föräldrarnas godkännande för en plats, det låter som bäddat för strul för varje familj som har det struligt i vuxenrelationerna...
Jag är helt säker på att de varit med om liknande situation tidigare.
Det ska definitivt gå att få plats ändå!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat