Det stora problemet är lagstiftning, prejudikat och direktiv som står i vägen för att myndigheter ska kunna agera på ett annat sätt än de nu gör. Den här tråden visar på hur snett det kan bli när lagstiftares intentioner inte är helt kompartibla med verkligheten.
Som tjänsteman kan jag inte göra saker som jag kanske skulle vilja eftersom det går emot lagstiftning och kommunens direktiv. Sen finns det situationer där man kan tänka mer själv och kryssa sig fram mellan det. T ex hade jag kunnat skicka ett meddelande om att vi avslutat mötet med maken, det är konkret fakta, och att han sagt att han var på väg till ts. Socialtjänsten blir mer och mer fyrkantig, man får checklistor att följa, handläggare och chefer blir mer och mer rädda för att göra fel, det leder till att man inte vågar göra allt man kan, man ser bara till att uppfylla minimikraven. Själv är jag inte längre kvar inom socialtjänsten.
Så svaret på varför ts inte får hjälp av de skyddsnät som finns i samhället ligger i att hon inte gjort det som behövs för att få del av olika typer av stöd. Sen kan man absolut tycka att det är helt felaktigt av hjälparna att ställa dessa krav, men det är det faktum som finns att förhålla sig till. Är man gift utan inlämnad ansökan om skilsmässa finns det många saker som man inte kan få tillgång till. De undantag som jag varit med om har varit när den äkta hälften suttit i häkte eller fängelse. Likadant med polisanmälningar, vid flera situationer behövs det för att man ska kunna beviljas stöd.
Samhällets intentioner går inte i takt med verkligheten, och de som befinner sig i situationer som ts får lida för det.