Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du behöver inte lämna utan barnen! Du behöver inte ha några bevis för att lämna!

Sök kvinnojouren och ta med dig barnen! De kommer inte skicka hem dina barn för att du inte har bevis nog.

/Lizzie
Nej men sen kan det ligga mig i fatet om jag inte kan bevisa att han faktiskt är hotfull och att jag har skäl att tro att han gör allvar av hoten. Jag kan förlora boende och/eller vårdnad om ett halvår för att jag helt saknar bevis på beteendet. Hur många mammor har inte stått där med ord mot ord? Hur många barn är det inte som faktiskt ber att får slippa träffa läskiga pappor men som ändå tvingas iväg?! Är det 3år sedan en pojke blev dödad av sin egen pappa under ett umgänge som sonen absolut inte ville på??

Kan jag undvika att mina barn blir del av den statistiken genom att hålla mig kall en- två månader till så att jag kan backa upp mitt vittnesmål med bevis i form av inspelningar av hur han förminskar, hotar, förlöjligar och skrämmer sina barn så är det så jag får göra.

Jag har fått inbjudande till visning på två olika trerummare iaf! Det står dock inget om hur jag ligger till i ev kö utan att jag är "en av" de kallade och att jag måste närvara.
Nu kommer jag inte kunna det men ska maila och förklara situationen tänkte jag. Kanske kan jag få bara tacka ja direkt. Hoppas kan man alltid.

Nej men sen kan det ligga mig i fatet om jag inte kan bevisa att han faktiskt är hotfull och att jag har skäl att tro att han gör allvar av hoten. Jag kan förlora boende och/eller vårdnad om ett halvår för att jag helt saknar bevis på beteendet. Hur många mammor har inte stått där med ord mot ord? Hur många barn är det inte som faktiskt ber att får slippa träffa läskiga pappor men som ändå tvingas iväg?! Är det 3år sedan en pojke blev dödad av sin egen pappa under ett umgänge som sonen absolut inte ville på??

Kan jag undvika att mina barn blir del av den statistiken genom att hålla mig kall en- två månader till så att jag kan backa upp mitt vittnesmål med bevis i form av inspelningar av hur han förminskar, hotar, förlöjligar och skrämmer sina barn så är det så jag får göra.

Hur gamla är dina barn? Kan de inte berätta hur de pappan behandlar sin mamma?

Oavsett om du får ha barnen hos dig, så kan det ändå bli så att pappan har umgängesrätt - det betyder inte att du förlorar barnen eller boende. Om din man får umgängesrätt med barnen så hjälper det inte hur mycket bevis du har ändå. Tyvärr. Men det är ingen ursäkt för att inte lämna, för nu mår både du och barnen dåligt och kommer få ärr för livet.

/Lizzie

Jag har fått inbjudande till visning på två olika trerummare iaf! Det står dock inget om hur jag ligger till i ev kö utan att jag är "en av" de kallade och att jag måste närvara.
Nu kommer jag inte kunna det men ska maila och förklara situationen tänkte jag. Kanske kan jag få bara tacka ja direkt. Hoppas kan man alltid.
Håller tummarna!

Tacka ja utan att se lägenheten! Även om det inte är en drömlägenhet så är det ett nytt boende och det behöver du och barnen.

/Lizzie

Skulle du gå nu så kontaktar du soc, DOM gör en utredning om hur pass hotfullt du lever, DU ska int bevisa någonting.

Det är trögt med bostäder. Bebisen har vart sjuk och jag är helt slut. Hela min kropp längtar efter den där mannen jag lärde känna för så många år sedan. Det värker efter att få gå och lägga huvudet på hans bröst och kramas, sådär som som jag brukade göra för att hämta energi. Men det finns inget att hämta där mer. Jag tittar på honom nu och känner - ingenting. Jag känner mig så oerhört ensam. Jag har insett att han troligen varit otrogen till och från under flera år också. Ovanpå allt annat känns det väl inte så dramatiskt, mest bara... Jag känner mig så väldigt... mja... resurslös? Dålig? Jag har öst ur mig all energi, all kärlek, all lojalitet och omtänksamhet jag kunnat. Och sedan, när resurserna tog slut, då grävde jag i botten och hittade ännu lite till. Och ändå räckte det inte. Hade jag så lite att ge? Nej, det är han som är trasig, han som behöver för mycket. Men det är en sak att veta, med hjärnan, och en helt annan att känna det i själen.
Jag ligger vaken på natten, ser mörkret falla och sen hur ljuset återvänder. Och längtar. Längtar efter att få börja om, skapa mitt eget liv med barnen. Längtar efter att få skratta högt igen. Efter att få lära känna mina barn på nytt, få lägga kraft på relationen och att hjälpa dem att bygga självkänsla istället för att bara tjata om prestation och att ta ansvar hela tiden. Längtar efter dagar när vi bara kan vara utan att vänta på att nåt ska bli fel. Längtar efter att få säga "det gör inget - vi hjälps åt att städa/laga/leta" istället för att skälla.

Oroar mig. För hur barnen ska må. För att pengarna inte ska räcka. För att han ska bråka om husförsäljningen. För att han ska ha nåt lurt planerat så att han lyckas få barnen helt själv.

Nätterna är längtan och oro. Och ändå vila - i känslan av att jag genuint inte vill rädda "oss" längre. Och i kärleken när jag sitter med min lilla bebis i famnen och ammar i natten. Och HAN ligger där bredvid men det är som att han egentligen inte finns, det är bara vi två - min lilla och jag - i vårt mjuka gryningsljus. Och jag älskar så förtvivlat djupt den lilla människan.

Jag kommer ihåg när beslutet var taget. Kommer ihåg när vi äntligen hade vårt eget, bebisen treåringen och jag.

Vi har det så galet bra. Vi är så tighta vi tre.

Nuförtiden lånar bebisen mina tröjor och treåringen tittar ner på mig och säger "det ordnar sig lilla mamma".

Vi fixade det!

Jag håller tummarna så hårt för dig, att du snart får rå om bara er. I lugn och ro.

Jag får stanna ett tag till. Dels för att alla bevis jag hade försvann när säkerhetskopieringen av telefonen inte funkade(?)och dels för att Jag är rädd att han vägrar föra över föräldradagar till mig så att jag kan vara hemma med lilla. Jag måste ta ut föräldrapenning på heltid för att överhuvudtaget gå runt.
Jag vill INTE stå i läget att han får boendet för lilla om ett halvår när mina dagar är slut. Han kommer inte vara hemma med hen utan lämna iväg hit och dit. Han har inget intresse av det faktiska föräldraskapet och struntar helt i hur barnet känner inför att bli avlämnad hos folk hen inte känner. Och han kommer INTE lämna hen hos mig när han jobbar.

Till dess behöver jag:
  • Samla bevis; spela in på telefonen hur han beter sig, anteckna dagar när saker händer och vad som händer. Jag har inspelning på i stort sett dygnet runt och raderar helt enkelt de filer där det inte finns nåt tydligt. Mycket är ju sånt som inte hörs. Miner, mumlande utom hörhåll, blickar, suckar. Men några gånger i veckan kommer de där dagarna när han svär och ryter på både mig och barnen om allt mellan himmel och jord. För det mesta saker som vi inte förstår hur det är ett problem ens. Barnen ska tydligen komma springande och kasta sig i famnen på honom när han kommer hem? Fast inte för snabbt och inte för hårt och inte om han har nycklar i fickorna. Gör de inte det(eller gör det på fel sätt)blir de nonchalerade resten av dagen. I bästa fall. Jag ska tydligen fråga om han vill duscha när han kommer hem? Inte för att jag själv ska ställa mig i duschen utan för att vara trevlig. Eller nåt?
  • Förbereda för polisanmälan ang avlyssningen, om det är nån idé. Det hände för drygt ett år sedan(det jag VET iaf). Kanske är det inget att anmäla om 9 mån när lilla får börja dagis? Tror man får fängelse i högst 2 år och har det gått längre är det preskriberat?
  • Kolla upp hemförsäkringen ang rättsskydd. Jag har inte en chans att betala advokat själv. Hur funkar det ens? Betalar försäkringsbolaget rubbet? Eller står jag för en viss procent själv?
  • Jag ska skriva ner en sammanfattande text att utgå ifrån hos familjerätten då jag kommer begära samarbetsavtal där ang boendet för barnen. Och en text till regionens familjestödsteam dit jag kommer söka mig för att få hjälp i hur jag ska prata med barnen om separationen och den konflikt som de kommer hamna mitt i(inte innan det har hänt dock förstås men det kommer göra det tämligen snabbt). Jag ska också be dem om stöd för mig själv, någon(kristeam?)som jag kan prata med kring allt jag själv känner.
  • Sammanställa en lista på familjerättsadvokater i närområdet och googla huruvida de är bra... eller nåt.... Och skriva ett inledande mail som jag bara kan skicka iväg den dag det behövs för jag vet att hjärnan kommer vara frusen av skräck.
  • Försöka våga lita på en vän som skulle kunna samla ihop saker till mig, möbler och sånt.
  • Har ställt mig i alla bostadsköer i kommunen redan.
  • Kontakta en advokat som kan fastighet/äktenskap. Han gick in med 0 kronor. Jag vill absolut inte att han får ut nåt av försäljningen. Han kan ta hela bohaget om han vill men ev pengar kvar tillhör vår borgenär.
Har jag glömt nåt?

Har barnen pass så se till att ha kontroll över dem.
Se till att ha tillgång till alla recept som du och barnen behöver.

Har du bankkonto som han har tillgång till eller möjlighet att se dina transaktioner så ordna ett konto som bara du har tillgång till.

Det kan vara en bra idé att ha en väska med det nödvändigaste packad om du kan behöva lämna hemmet hastigt. Om han har kontroll på sånt som dina och barnens kläder och annat kan du lägga undan något då och då så att han inte blir misstänksam.

Har barnen pass så se till att ha kontroll över dem.
Se till att ha tillgång till alla recept som du och barnen behöver.

Har du bankkonto som han har tillgång till eller möjlighet att se dina transaktioner så ordna ett konto som bara du har tillgång till.

Det kan vara en bra idé att ha en väska med det nödvändigaste packad om du kan behöva lämna hemmet hastigt. Om han har kontroll på sånt som dina och barnens kläder och annat kan du lägga undan något då och då så att han inte blir misstänksam.
Utifrån din yrkesmässiga erfarenhet. Skulle du säga att all den dokumentation som ofta kommer på tal i trådar som den här, används den vanligtvis till något som helst? Ingen av de vårdnadskriser som jag har hört talas om, har handlat om att soc eller jurister har gått igenom all den där dokumentationen. Hur är det med det där egentligen?

Utifrån din yrkesmässiga erfarenhet. Skulle du säga att all den dokumentation som ofta kommer på tal i trådar som den här, används den vanligtvis till något som helst? Ingen av de vårdnadskriser som jag har hört talas om, har handlat om att soc eller jurister har gått igenom all den där dokumentationen. Hur är det med det där egentligen?
Familjerätten har inte gjort det, det är ju ingen domstol även om namnet säger annorlunda.
Man behöver inte bevisa något där.

Huruvida juridiska ombud/advokater gör det vågar jag inte uttala mig om.

Man får spela in samtal man själv deltar i, även utan att berätta att man gör det, så där finns det inte mycket att anmäla för känner jag?

Man får spela in samtal man själv deltar i, även utan att berätta att man gör det, så där finns det inte mycket att anmäla för känner jag?
Han har avlyssnat min telefon. Med hjälp av spyware. Han har själv spelat upp två inspelningar för mig(från när jag varit ensam hemma/i bilen)eftersom han ansåg dem vara bevis på otrohet så jag VET att han gör detta.
Han har också, när han varit arg, frågat ut mig om telefonsamtal jag haft när jag vet att han inte var hemma så han måste ha avlyssnat då också. Han deltar alltså inte själv i samtalen utan lyssnar med hjälp av mikrofonen antar jag i min mobil.
Nu har jag sedan dess fabriksåterställt telefonen och installerat anti virus program plus en app som gör att man behöver en kod för att öppna alla appar var för sig och som "rensar" systemet på skräp.
Jag har också koll på internetanvändning och batteriåtgång för att kunna upptäcka om det går ovanligt mycket helt plötsligt.

Jättebra att du gjort en punktlista över vad du ska göra!

Det du bör kolla upp är om din hemförsäkring täcker tvister mellan er. Det är nämligen inte alla försäkringar som gör det.

Exempelvis Folksam:
"Rättsskyddsförsäkringen gäller inte för tvister mot någon som du är gift med, har varit gift med eller varit sambo med.

Försäkringen kan dock gälla för tvist om vårdnad, umgänge och barns boende. Om tvisten uppkommit tidigast ett år efter att skilsmässoansökan gjordes, eller ett år efter att ni flyttade isär.

Om du saknar rätt till rättsskydd kan du under vissa förutsättningar få dina ombudskostnader ersatta från Rättshjälpsmyndigheten. Din jurist kan hjälpa dig med din ansökan om rättsskydd som rättshjälp och vägleda dig igenom processen."

Jättebra att du gjort en punktlista över vad du ska göra!

Det du bör kolla upp är om din hemförsäkring täcker tvister mellan er. Det är nämligen inte alla försäkringar som gör det.

Exempelvis Folksam:
"Rättsskyddsförsäkringen gäller inte för tvister mot någon som du är gift med, har varit gift med eller varit sambo med.

Försäkringen kan dock gälla för tvist om vårdnad, umgänge och barns boende. Om tvisten uppkommit tidigast ett år efter att skilsmässoansökan gjordes, eller ett år efter att ni flyttade isär.

Om du saknar rätt till rättsskydd kan du under vissa förutsättningar få dina ombudskostnader ersatta från Rättshjälpsmyndigheten. Din jurist kan hjälpa dig med din ansökan om rättsskydd som rättshjälp och vägleda dig igenom processen."
Tack! Det hade jag ingen aning om(vi har folksam...). Vad tusan gör jag om det inte täcker? Om det blir tvist så står jag kanske där och måste betala hundratusentals kronor helt själv... Jag har ca 10.000 undanlagt åt barnen sen är det slut... Helvete vad svårt allt är. Det är som att samhället VILL att man ska tvingas stanna. Svårt att hitta ekonomiskt hållbart boende, svårt att ta kontakter med myndigheter utan att partnern får reda på det, osäkert om man kommer få vara med sina barn, osäkert om man ekonomiskt kommer klara att slåss för sina barn. Det är bara den ena tegelväggen efter den andra att banka huvudet i...

Tack! Det hade jag ingen aning om(vi har folksam...). Vad tusan gör jag om det inte täcker? Om det blir tvist så står jag kanske där och måste betala hundratusentals kronor helt själv... Jag har ca 10.000 undanlagt åt barnen sen är det slut... Helvete vad svårt allt är. Det är som att samhället VILL att man ska tvingas stanna. Svårt att hitta ekonomiskt hållbart boende, svårt att ta kontakter med myndigheter utan att partnern får reda på det, osäkert om man kommer få vara med sina barn, osäkert om man ekonomiskt kommer klara att slåss för sina barn. Det är bara den ena tegelväggen efter den andra att banka huvudet i...
Ja, samhället vill indirekt att man ska stanna. Det är lite så ett patriarkalt samhälle ser ut. Kvinnan ska ha mindre makt och vara beroende av sin man. Det är ändå bra att vara medveten om det tänker jag. Övriga världen är ibland värre än Sverige där dock, men tyvärr så är det ändå märkbart här.

För övrigt. Det du skrev om att han visste om telefonsamtal osv kändes sjukt läskigt. Var försiktig! Jag funderar på hur man kollar upp om det finns kameror i hemmet - det känns inte otroligt i ditt fall. Och om det är så så känns det läskigt med buke. Igen. Var försiktig.

Jag bor i Uppsala, har bara en liten 3a ihop med min man och två små hundar som inte tycker om barn. Men, behöver du fly akut på sekunden och bara behöver en bäddsoffa någon natt för att mellanlanda så finns den ändå. Mer kan jag tyvärr inte erbjuda med det boendet jag har idag.

Han har avlyssnat min telefon. Med hjälp av spyware. Han har själv spelat upp två inspelningar för mig(från när jag varit ensam hemma/i bilen)eftersom han ansåg dem vara bevis på otrohet så jag VET att han gör detta.
Han har också, när han varit arg, frågat ut mig om telefonsamtal jag haft när jag vet att han inte var hemma så han måste ha avlyssnat då också. Han deltar alltså inte själv i samtalen utan lyssnar med hjälp av mikrofonen antar jag i min mobil.
Nu har jag sedan dess fabriksåterställt telefonen och installerat anti virus program plus en app som gör att man behöver en kod för att öppna alla appar var för sig och som "rensar" systemet på skräp.
Jag har också koll på internetanvändning och batteriåtgång för att kunna upptäcka om det går ovanligt mycket helt plötsligt.
Åh då är det jag som missuppfattat, jag trodde du menade att du var orolig att han skulle anmäla dig för att du har inspelning på och spelar in honom, mitt misstag!

Ja, samhället vill indirekt att man ska stanna. Det är lite så ett patriarkalt samhälle ser ut. Kvinnan ska ha mindre makt och vara beroende av sin man. Det är ändå bra att vara medveten om det tänker jag. Övriga världen är ibland värre än Sverige där dock, men tyvärr så är det ändå märkbart här.

För övrigt. Det du skrev om att han visste om telefonsamtal osv kändes sjukt läskigt. Var försiktig! Jag funderar på hur man kollar upp om det finns kameror i hemmet - det känns inte otroligt i ditt fall. Och om det är så så känns det läskigt med buke. Igen. Var försiktig.

Jag bor i Uppsala, har bara en liten 3a ihop med min man och två små hundar som inte tycker om barn. Men, behöver du fly akut på sekunden och bara behöver en bäddsoffa någon natt för att mellanlanda så finns den ändå. Mer kan jag tyvärr inte erbjuda med det boendet jag har idag.
Tack för erbjudandet ❤️ Uppsala är långt bort dock. Allt är långt bort för oss men viljan att hjälpa känns tröstande.

Jag har tänkt på kameror men jag är ganska säker på att det är telefonen han använt. Dels för att han själv säger så och dels för att ena telefonsamtalet han undrade över hade jag sittande på trappan utanför ytterdörren samt vandrande runt i trädgården.
Jag tar för säkerhets skull förgivet numer att allt jag säger och gör spelas in. Därför behöver jag ta alla kontakter med hyresvärdar, myndigheter osv via mail vilket inte alltid går... De uppmanar mig att ringa istället. Och så framstår jag som skum och oseriös när jag inte kan det.

Jag kom på en sak gällande husförsäljningen. Om jag har fattat rätt så kan han kräva 1/3 av ev vinst eftersom vi är 3 som står som ägare.
Därtill gäller att vi som gifta ska dela allt 50/50 i övrigt. Det flesta möbler har han köpt och han får gladeligen ta alltihop, nya möbler löser jag. Han kan ta all elektronik också för jag litar inte på att det är används för att övervaka. Allt annat är småsaker som inte är nåt att tjafsa om.
Men, om vi ska dela allt 50/50. Då borde det gälla hans besparingar också? Jag VET att han har undanstoppat pengar. Bara inte hur mycket. Vid nåt tillfälle för nåt år sedan såg jag hans bankkonto när han skulle be om hjälp med en överföring, då hade han över 60.000 på sitt vanliga lönekonto sådär dagarna innan löning. Jag vill inte ha hans pengar men om ovanstående gäller så kanske man kan ha det som påtryckning? Att han får ha sina besparingar ifred om han ger fasen i huspengarna(som han faktiskt inte moraliskt har nåt rätt till).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka