Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack för erbjudandet ❤️ Uppsala är långt bort dock. Allt är långt bort för oss men viljan att hjälpa känns tröstande.

Jag har tänkt på kameror men jag är ganska säker på att det är telefonen han använt. Dels för att han själv säger så och dels för att ena telefonsamtalet han undrade över hade jag sittande på trappan utanför ytterdörren samt vandrande runt i trädgården.
Jag tar för säkerhets skull förgivet numer att allt jag säger och gör spelas in. Därför behöver jag ta alla kontakter med hyresvärdar, myndigheter osv via mail vilket inte alltid går... De uppmanar mig att ringa istället. Och så framstår jag som skum och oseriös när jag inte kan det.

Jag kom på en sak gällande husförsäljningen. Om jag har fattat rätt så kan han kräva 1/3 av ev vinst eftersom vi är 3 som står som ägare.
Därtill gäller att vi som gifta ska dela allt 50/50 i övrigt. Det flesta möbler har han köpt och han får gladeligen ta alltihop, nya möbler löser jag. Han kan ta all elektronik också för jag litar inte på att det är används för att övervaka. Allt annat är småsaker som inte är nåt att tjafsa om.
Men, om vi ska dela allt 50/50. Då borde det gälla hans besparingar också? Jag VET att han har undanstoppat pengar. Bara inte hur mycket. Vid nåt tillfälle för nåt år sedan såg jag hans bankkonto när han skulle be om hjälp med en överföring, då hade han över 60.000 på sitt vanliga lönekonto sådär dagarna innan löning. Jag vill inte ha hans pengar men om ovanstående gäller så kanske man kan ha det som påtryckning? Att han får ha sina besparingar ifred om han ger fasen i huspengarna(som han faktiskt inte moraliskt har nåt rätt till).
Om du säger att han får behålla sina besparingar så kommer han göra det OCH hävda sin rätt med huspengarna. För det är så sådana män fungerar.

Kan du inte ha en burner att ringa med? Det finns telefoner så billiga som 300 kr, och sedan kontantkort på det (ja det finns fortfarande!).

När du inte använder den så tänker jag att du har den avstängd, med någon kod som han garanterat inte kan. Förhoppningen är att han aldrig ska hitta den. Men om han gör det så ska han i varje fall inte komma in i den. Bra att ha ifall han tar din vanliga telefon också tänker jag. Då kan du ringa på hjälp iaf.

Han har avlyssnat min telefon. Med hjälp av spyware. Han har själv spelat upp två inspelningar för mig(från när jag varit ensam hemma/i bilen)eftersom han ansåg dem vara bevis på otrohet så jag VET att han gör detta.
Han har också, när han varit arg, frågat ut mig om telefonsamtal jag haft när jag vet att han inte var hemma så han måste ha avlyssnat då också. Han deltar alltså inte själv i samtalen utan lyssnar med hjälp av mikrofonen antar jag i min mobil.
Nu har jag sedan dess fabriksåterställt telefonen och installerat anti virus program plus en app som gör att man behöver en kod för att öppna alla appar var för sig och som "rensar" systemet på skräp.
Jag har också koll på internetanvändning och batteriåtgång för att kunna upptäcka om det går ovanligt mycket helt plötsligt.

Försök skaffa en mobil till och ha ett kontantkort i den. Eller om du har någon gammal mobil ligger som går att använda. Se sedan till att mobilen är gömd så han inte kan avlyssna dig.

/Lizzie

Jag funderar på att gå in på lokala kvinnojourens kontor. Jag känner mig så ensam. Jag orkar inte vara ensam längre. Jag vill så gärna få berätta för någon vad som händer. Få bryta ihop och berätta.

Jag är bara så himla rädd för att han lyckas övertyga rätten och får barnen.

Jag ska skriva ett mail till en advokat tror jag. Beskriva läget och hur det har varit och fråga hur jag borde gå vidare. Jag vill helst få både vårdnad och boende för barnen men inser att det är en dröm. Men iaf 75 % av boendet. Då är det inte så många dagar de behöver vara ensamma med honom.
Borde jag polisanmäla avlyssningen? Eller strunta i det för samarbetet skull? Har jag chans att få 75%boende? Vad händer när mina föräldradagar är slut om han vägrar föra över sina(som planen var och som vi gjorde med förra)? Måste jag låta bebisen bo med honom då? Jag har bara varit ifrån bebisen 40 min som längst. Visst byter pappa blöjor då och då men definitivt inte dagligen. Bebis älskar pappa. Men det är jag som skött hen, matat hen, varit uppe på nätterna med hen osv. Ska hen bara helt plötsligt flyttas och träffa mig lite då och då? Jag är beredd att låta pappan komma var tredje dag och spendera några timmar, t ex över kvällsmat och läggning, med bebis. När bebis äter annat än bröstmjölk kan pappan ta med sig hen några timmar - bebis är han fin mot. Än så länge. Men innan bebis fyller ett är jag inte beredd att låta hen bo borta. Efter ett får vi diskutera ev övernattning.
Jag tror som sagt att pappan egentligen skulle tycka att det var ganska lattjo att vara kul pappa några dagar i månaden och låta mig vara den tråkiga som tjatar och ställer krav. Då kan han också berätta för alla hur utsatt han är som fått sina barn tagna men gör så gott han kan med den lilla tid de har ihop.
Lyckas han inte hitta ett sätt att tortera mig via barnen så lägger han nog ner ganska fort.

Och fortfarande finns inga bostäder. Inte som jag har råd med iaf. Bara hus med hyror på 15.000, 13.000 och 22.000 i kallhyra. Inte ens med bostadsbidrag kan jag få runt det.

Senast ändrad:
Jag ska skriva ett mail till en advokat tror jag. Beskriva läget och hur det har varit och fråga hur jag borde gå vidare. Jag vill helst få både vårdnad och boende för barnen men inser att det är en dröm. Men iaf 75 % av boendet. Då är det inte så många dagar de behöver vara ensamma med honom.
Borde jag polisanmäla avlyssningen? Eller strunta i det för samarbetet skull? Har jag chans att få 75%boende? Vad händer när mina föräldradagar är slut om han vägrar föra över sina(som planen var och som vi gjorde med förra)? Måste jag låta bebisen bo med honom då? Jag har bara varit ifrån bebisen 40 min som längst. Visst byter pappa blöjor då och då men definitivt inte dagligen. Bebis älskar pappa. Men det är jag som skött hen, matat hen, varit uppe på nätterna med hen osv. Ska hen bara helt plötsligt flyttas och träffa mig lite då och då? Jag är beredd att låta pappan komma var tredje dag och spendera några timmar, t ex över kvällsmat och läggning, med bebis. När bebis äter annat än bröstmjölk kan pappan ta med sig hen några timmar - bebis är han fin mot. Än så länge. Men innan bebis fyller ett är jag inte beredd att låta hen bo borta. Efter ett får vi diskutera ev övernattning.
Jag tror som sagt att pappan egentligen skulle tycka att det var ganska lattjo att vara kul pappa några dagar i månaden och låta mig vara den tråkiga som tjatar och ställer krav. Då kan han också berätta för alla hur utsatt han är som fått sina barn tagna men gör så gott han kan med den lilla tid de har ihop.
Lyckas han inte hitta ett sätt att tortera mig via barnen så lägger han nog ner ganska fort.

Och fortfarande finns inga bostäder. Inte som jag har råd med iaf. Bara hus med hyror på 15.000, 13.000 och 22.000 i kallhyra. Inte ens med bostadsbidrag kan jag få runt det.
Advokat är ungefär det dyraste som finns. Det är mycket bättre att du vänder dig till soc och till familjerätten. Samt kvinnojour. Instanser som kan området och har som arbete att hjälpa människor.

Advokat är ungefär det dyraste som finns. Det är mycket bättre att du vänder dig till soc och till familjerätten. Samt kvinnojour. Instanser som kan området och har som arbete att hjälpa människor.
Men de kan inte lagen. Eller? Och jag vågar fortfarande inte överlämna mitt och mina barns framtida liv till människor som kan få för sig saker och ting och separera oss. Jag vet inte om jag kan nå fram till dem, få dem att förstå. Eller om jag bara gör helvetet ännu värre. Lämnar barnen ensamma med det.

Och jag vet ärligt talat inte vad jag tror att kvinnojouren ska göra. De måste ha hört fruktansvärda livsöden. Och så kommer jag och grinar över att maken är sur och kritisk. Vilket gnäll liksom. Och får jag nu inte faktiskt stöd av dem utan de säger att det "låter jobbigt men inte särskilt akut" och så kommer det fram till maken att jag varit där - då tar det hus i helvete vill jag lova.

Och jag vet ärligt talat inte vad jag tror att kvinnojouren ska göra. De måste ha hört fruktansvärda livsöden. Och så kommer jag och grinar över att maken är sur och kritisk. Vilket gnäll liksom. Och får jag nu inte faktiskt stöd av dem utan de säger att det "låter jobbigt men inte särskilt akut" och så kommer det fram till maken att jag varit där - då tar det hus i helvete vill jag lova.
Varför skulle han få veta det? Jag hoppas att de har tystnadsplikt.

Men de kan inte lagen. Eller? Och jag vågar fortfarande inte överlämna mitt och mina barns framtida liv till människor som kan få för sig saker och ting och separera oss. Jag vet inte om jag kan nå fram till dem, få dem att förstå. Eller om jag bara gör helvetet ännu värre. Lämnar barnen ensamma med det.
Familjerätten kan lagen. Man ser också till att hålla sig uppdaterad vid ändringar i lagstiftningen och nya prejudicerande mål. Det finns även en riksförening som har både utbildningar och nyhetsutskick så att de som arbetar där ska vara uppdaterade på vad som gäller. En del är jurister andra är socionomer med vidareutbildning.

Kvinnojouren har träffat på så många olika former av våld, hela skalan från misshandel till att styra sin partner med sitt humör. De kommer inte att säga att du gnäller.
De får inte tala om för maken att du varit där.

Alltså han har gps på din bil, han avlyssnar din telefon. Du är rädd för honom. Det är nog för att söka kvinnojour. Jag har i mitt yrke anmält liknande med barn inblandade till socialtjänsten för att barnen ska få hjälp. Om det nu är så att han kan vara en kul pappa då och då och inte är en omedelbar fara för barnen så bara ta all hjälp som finns för att komma därifrån själv innan du går under så barnen inte har en vettig förälder kvar. Socialen och familjerätten är proffs på att hantera detta. En advokat kan man blanda in senare beroende på utfall. Det finns många jurister som av olika skäl inte är advokater och av dem jobbar många inom offentlig förvaltning som proffs på detta redan beskrivit.

Alltså han har gps på din bil, han avlyssnar din telefon. Du är rädd för honom. Det är nog för att söka kvinnojour. Jag har i mitt yrke anmält liknande med barn inblandade till socialtjänsten för att barnen ska få hjälp. Om det nu är så att han kan vara en kul pappa då och då och inte är en omedelbar fara för barnen så bara ta all hjälp som finns för att komma därifrån själv innan du går under så barnen inte har en vettig förälder kvar. Socialen och familjerätten är proffs på att hantera detta. En advokat kan man blanda in senare beroende på utfall. Det finns många jurister som av olika skäl inte är advokater och av dem jobbar många inom offentlig förvaltning som proffs på detta redan beskrivit.
Vill bara säga att gps på bilen är standard på många bilar. Min volvo från 2015 kan man gå in i appen och direkt se vart den är parkerad. Klickar man på körjournal så ser man samtliga resor man har gjort från vilken adress till vilken adress, exakta tidpunkter, datum och hur långt det var däremellan. Man kan på så sätt också räkna ut om man har åkt raka vägen eller tagit en omväg.

Det här är standardutförande, inget som behöver installeras extra. Inget problem i välfungerande förhållanden, men oj så fel det kan bli i fel händer :crazy:

Vill bara säga att gps på bilen är standard på många bilar. Min volvo från 2015 kan man gå in i appen och direkt se vart den är parkerad. Klickar man på körjournal så ser man samtliga resor man har gjort från vilken adress till vilken adress, exakta tidpunkter, datum och hur långt det var däremellan. Man kan på så sätt också räkna ut om man har åkt raka vägen eller tagit en omväg.

Det här är standardutförande, inget som behöver installeras extra. Inget problem i välfungerande förhållanden, men oj så fel det kan bli i fel händer :crazy:
Så är fallet här med. Men han använder den specifikt för att kolla upp var jag är.

Så är fallet här med. Men han använder den specifikt för att kolla upp var jag är.
Ja jag förstod att så var fallet. Usch så trisst.

Min man har gått in o kollat en enda gång. Då var jag sen hem, och han blev orolig, så han ville se om jag var på väg, om det hade hänt något. Man ser även varningar där så hade jag krockat så hade han fått upp felmeddelanden osv. Men jag förstår verkligen att det går att använda på fel sätt och kontrollera ens partner.

Jag insåg ena dagen att bilen troligen bröt mot min tystnadsplikt som personlig assistent. Den gav ju ut adressen till min brukare varje gång jag var på jobbet.

Familjerätten kan lagen. Man ser också till att hålla sig uppdaterad vid ändringar i lagstiftningen och nya prejudicerande mål. Det finns även en riksförening som har både utbildningar och nyhetsutskick så att de som arbetar där ska vara uppdaterade på vad som gäller. En del är jurister andra är socionomer med vidareutbildning.
Jag läste på lite hur det funkar när man ansöker om samarbetssamtal. Bl a kan de prata med barnen också, speciellt lite större barn som dessa, om hur de skulle vilja ha det. Jag är nästan 100 säker på att barnen skulle uppge att de vill bo mest med mamma, kanske hälsa på pappa ibland. Hur tungt väger det om pappan ställer sig negativ till det?

Jag har berättat nu. Lite av det. För en närstående. Som direkt blev orolig och påpekade att han inte tänker på barnens bästa och att de absolut inte skulle må bra om de skulle bo ensamma med honom. Jag kanske vågar maila kvinnojouren också och be om ett möte. Men jag vet ju aldrig när han jobbar så jag vet inte förrän med nån timmes varsel när jag kan ha ett möte. Sen måste jag promenera dit också eftersom han annars kommer ifrågasätta vad jag gjort i den stadsdelen.

Jag läste på lite hur det funkar när man ansöker om samarbetssamtal. Bl a kan de prata med barnen också, speciellt lite större barn som dessa, om hur de skulle vilja ha det. Jag är nästan 100 säker på att barnen skulle uppge att de vill bo mest med mamma, kanske hälsa på pappa ibland. Hur tungt väger det om pappan ställer sig negativ till det?
Och vad händer om han lovat gamingdator, utlandsresor, hundvalpar och annat skoj och så säger de att de vill bo mest hos pappa för det? Kan samtalsledare se igenom det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII

Barn

Hund

Katt, Andra Djur