Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej inte automatiskt, man måste kunna visa att man verkligen lever isär, folkbokförda på olika adresser osv. Men har man inte ens skickat in pappren är det helt stopp, då bedöms man tillsammans.
Han är ännu skriven här. Och hsr rätt till det vad jag kan utläsa på skatteverket.se. Han äger del av bostaden, har minderåriga Han är vårdnadshavare för som bor här och har bara ett tillfälligt boende på annan plats.

Ring 11414. Du kan även gå in och anmäla på nätet om det känns skönt att formulera dig i lugn och ro, så kontaktar de dig sen.

Den sortens brott går mig veterligen inte att anmäla på hemsidan.
1000033963.webp

Det är hans problem och inte ditt.
Skit i det.
Men betala absolut INTE lånet.
Förmodligen inte ett bra råd. Om båda står på lånet är ts solidariskt ansvarig att betala lånet om inte mannen gör det.
@Jahaja En till viktig punkt på alla du behöver ringa: banken. Ring dem så snart som möjligt och beskriv situationen. Be om anstånd med amortering och om det går att pausa räntebetalningarna en period (de lär adderas till totala skulden men det kan det vara värt för att få några månaders paus). Kommunens skuldrådgivare (heter det så?) kan förmodligen ge råd och berätta vilka möjligheter det brukar finnas.

Förmodligen inte ett bra råd. Om båda står på lånet är ts solidariskt ansvarig att betala lånet om inte mannen gör det.
@Jahaja En till viktig punkt på alla du behöver ringa: banken. Ring dem så snart som möjligt och beskriv situationen. Be om anstånd med amortering och om det går att pausa räntebetalningarna en period (de lär adderas till totala skulden men det kan det vara värt för att få några månaders paus). Kommunens skuldrådgivare (heter det så?) kan förmodligen ge råd och berätta vilka möjligheter det brukar finnas.
Edit: om du inte står på lånet: följ inte ungs råd

Och räknas det då som att vi inte är gifta från den dagen jag skickar in handlingarna?
Jag tänker att det hjälper att skicka in papperna, de kommer att stämplas med datum när de kommer in och från det datumet kollar man på in utgifter samägda saker etc när det sedan bodelas. Så saker han gör efter det tex säljer av något etc kommer att dras från hans del av samägandet. Ju fortare du skickar in desto fortare kan även vårdnad och sådant börja hanteras. Så länge du avvaktar så lever du ju bara i limbo, du kommer varken framåt eller bakåt.

Jag tänker att jag ska ringa först och kolla lite allmänt. Kan man vara anonym?
Om det går skulle jag helst vilja visa smsen för en utredare på polisen INNAN jag beslutar mig om anmälan eller inte.
Ja det är ju bara att inte säga sitt namn när man ringer. Det brukar däremot vara knepigt att vara anonym i efterhand. Med det sagt tycker jag inte du ska vara anonym, du behöver att polisen gör anteckningar som visar på hans hot ifall något händer. De ska ha ditt namn där så de är medvetna om att det finns en hotfull situation, för din och barnens skull <3.

Om det går skulle jag helst vilja visa smsen för en utredare på polisen INNAN jag beslutar mig om anmälan eller inte.
Om man anmäler något som polisen inte bedömer är något brottsligt så läggs det ner direkt. Så du kan låta dem avgöra. Tvärtemot vad man tror får den man polisanmäler inte något besked om det ifall polisen inte startar en förundersökning (? rätt begrepp?). När närstående helt oskyldigt (fel person) blev indragen i anmälningshärva fick hen bra stöd av polisen. De berättade bl a att de får mängder av oriktiga anmälningar och omöjligt skulle hinna med att kontakta alla som blir anmälda. Närstående fick veta av den som anmält, inte polisen.
Det är alltså riskfritt att anmäla av den anledningen. Bara de som du berättar för får veta det. Exet måste själv kontakta polisen och fråga. Själv får man ett brev från polisen som bekräftar anmälan.

Du kan ringa anonymt och ställa en generell hypotetisk fråga (”är det här ett hot?”).

Det finns ingen anledning till att visa sms innan man anmäler. Det finns sällan resurser heller för att få sätta sig ned men en utredare innan man gjort anmälan. Kanske är det möjligt om du går in på en polisstation och gör anmälan på plats. Om du anmäler så kommer polisen att göra en bedömning av materialet. Antingen inleder man en förundersökning eller så beslutar man att inte göra det. Om förundersökning inleds så var beredd på att det kan dröja innan något riktigt händer. Alla ärenden konkurrerar med varandra och de med högst prioritet är ärenden där någon sitter frihetsberövad, där barn är misstänkt eller målsägare samt de ärenden med högst straffvärde.

Jag hade inte, så som beskrivits i tråden, räknat med att få nån form av snabbspår genom att nämna Bops (det funkar inte så) och inte heller att ett samtal till 11414 nödvändigtvis kommer resultera i att polisen ”har koll”.

Senast ändrad av en moderator:
Exet måste själv kontakta polisen och fråga. Själv får man ett brev från polisen som bekräftar anmälan.
Och inte ens då får man veta.
Jag vet att jag är polisanmäld massor av gånger.
Det var del i maktspelet från en av mina hyresgäster, en av översittarna som jag råkat ut för.
5 år av terror.

De påstod att de hade anmält så jag ville kontrollera sanningshalten i det och fick veta att det lämnar de inte ut.
Vid ett senare tillfälle så försökte Polisen reda i röran då det kloggade igen deras system.
Det fanns en hög på över 2 decimeter med anmälningar mot mig som saknade verklighetsförankring.

Polisen hotade vederbörande med anmälan om falsk tillvitelse och eländet upphörde mot mig.
Jag vet att de har återupptagit aktiviteten upprepade gånger mot andra.

De berättade bl a att de får mängder av oriktiga anmälningar och omöjligt skulle hinna med att kontakta alla som blir anmälda. Närstående fick veta av den som anmält, inte polisen.
Det är alltså riskfritt att anmäla av den anledningen. Bara de som du berättar för får veta det. Exet måste själv kontakta polisen och fråga.
Anledningen till att man inte informerar alla som anmäls för brott handlar INTE om att man inte har tid att kontakta misstänka personer eller att det finns massa okynnesanmälningar. Det är för att det skulle förstöra 9 av 10 utredningar om de misstänkta omgående fick veta att de är anmälda. Ska vederbörande inte omgående gripas/anhållas finns det ett antal åtgärder att ta innan det är dags att höra misstänkt och delge misstankar. Således lämnar inte polisen ut information om att man är misstänkt heller bara för att man ringer och frågar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka