Att lämna i smyg

Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kikade på min kommun, Oxelösund, även där får man skolskjuts👍
Kommunen är skyldig till att ordna skolskjuts om man bor längre än ett visst avstånd från skola. Frågan är mest hur de hanterar separerade föräldrar. Om man har rätt till skolskjuts om den ena föräldern bor nära skolan och den andra långt ifrån eller om man flyttar och vill gå kvar i sin gamla skola och inte byta till en som ligger närmre.

Har skrivit till flera privatpersoner som hyr ut bostäder. En har svarat. Kanske kan vi få hyra där trots min anmärkning. En villa på en hästgård🤩Ett sovrum för lite men vi får tränga ihop oss. Långt till skolan bara och tveksamt om skolbussen går den vägen... Det ligger ute i "ingenstans". Mellan kommer inte gilla det....
Skolskjutsen har ju andra diskuterat så hoppar över det.
Det boende du skaffar nu behöver ju inte vara något permanent. Nu behöver du ett eget boende så du kan starta ditt nya liv. När du väl kommit ifrån ditt ex så kan du i lugn och ro planera för en stabil framtid på en mer permanent plats. Kanske är den platsen det första boendet men ta inte det för givet.

Ang skolskjuts, jag har lite koll tack vare den här tråden och egna efterforskningar. Mellan bör ha rätt till skoltaxi iaf fram till sommaren eftersom hen går på lågstadiet samt det saknas buss som stannar vid hens skola. Hen skulle behöva gå 1 km från Storas skola helt själv om hen åkte bussen.
Stora har en NPF diagnos och skulle ev kunna få skoltaxi tack vare det. Dock tror jag inte att bussåkande skulle vara nåt stort problem egentligen. De lägenheter jag tittar på ute på landsbygden har busshållplats utanför dörren i princip och har ändstation utanför hens skola. Stora är duktig på att hålla koll på sånt som t ex nummer på bussen. Oron är väl att hen hinner bli för distraherad på väg hem och missar att plinga i tid och hamnar på fel ställe då. Eller att hen råkar ut för att andra barn retas på bussen och blir rädd för att åka. Stora har en del svårigheter att förstå sociala situationer och hamnar ofta i lägen där hen blir driftkucku eller lurad. Och det kan bli en utmaning att hinna till bussen när jag börjar jobba då jag kommer åka hemifrån en timme innan bussen går och hen måste då planera vad hen gör så att hen hinner med bussen. Stora har mycket svårt med tid, hur lång tid saker tar, hur mycket tid som gått etc. Och mitt jobb på sjukhuset tillåter inte alltid att jag ringer och jagar hen. Det inte inte den typen av jobb där man bara kan gå ifrån garanterat vissa tider.
Men hen borde kunna få skoltaxi tack vare diagnosen som sagt, inga garantier dock...

Nu ska jag få titta på ytterligare en lägenhet, en 4:a. En liten en men ändock 3 sovrum! En förening hyr ut den och de har bestämt sig för att ignorera min anmärkning eftersom jag var ärlig med den och skulden är betald🤩🥰

Landsbygden försvann som alternativ. Stora vägrar bo växelvis men det gör också att hen inte har rätt till skolskjuts till skola utanför adressens upptagningsområde. Och hen fixar inte ett skolbyte just nu. Om nu pappan ens skulle gå med på det. Just för tillfället är han tämligen kommunikativ så kanske. Men jag tror som sagt inte att Stora skulle orka ny miljö, nya lärare, nya klasskompisar mitt i allt annat som händer.
Och jag har inte råd att skjutsa fram och tillbaka ens en termin.
Nya lägenheter att titta på idag och imorgon. I staden. Man får inte veta vilken plats i kön man har hos det bolaget så jag har ingen aning om ifall det är nån idé att hoppas. Är jag på plats 2 eller 17 liksom?

Landsbygden försvann som alternativ. Stora vägrar bo växelvis men det gör också att hen inte har rätt till skolskjuts till skola utanför adressens upptagningsområde. Och hen fixar inte ett skolbyte just nu. Om nu pappan ens skulle gå med på det. Just för tillfället är han tämligen kommunikativ så kanske. Men jag tror som sagt inte att Stora skulle orka ny miljö, nya lärare, nya klasskompisar mitt i allt annat som händer.
Och jag har inte råd att skjutsa fram och tillbaka ens en termin.
Nya lägenheter att titta på idag och imorgon. I staden. Man får inte veta vilken plats i kön man har hos det bolaget så jag har ingen aning om ifall det är nån idé att hoppas. Är jag på plats 2 eller 17 liksom?
Om de inte redovisar plats så kanske det finns möjlighet att hoppa lite i kön om man ringer och pratar med dem?

Mailat ena bolaget och de följer kösystemet men kunde iaf säga att de gör en individuell hyresgäst prövning när man blir erbjuden bostad så det är inte omöjligt att få lägenhet via dem med anmärkning.

Pappan har kontaktat terapeut. Till sig själv. Två gånger har han fått vara här hela natten också faktiskt. Det var t o m jag som bad honom komma. För att jag somnade stående. Stod vid spisen och stekte köttbullar - vaknade sittande på en köksstol. Inget minne av att jag satt mig där. Och det fanns bara honom att ringa.
Men det var ok. Han håller avstånd till mig, lyssnar in barnen, ger Stora rätten att bestämma om hen vill prata/vara nära. Stora gick självmant och sa godnatt och kramades med pappan igår🥰
Han har fått sköta allt själv eftersom jag däckat. Utom matlagning för den här varit färdig. Disk, matlådor, barn, lägga Lilla. Ta upp snorig Lilla och spola näsa och trösta. Lägga igen. Få de stora att göra det de ska och komma i säng. Det har funkat helt okej. Så glad om det faktiskt kan bli bra, så att barnen kan få en hel familj fast i olika hus liksom. Så att de inte behöver sakna och längta. Eller undra varför pappa valde bort dem. Och glad för mig själv. Kanske kan jag slippa oroa mig i 20 år till?

Mailat ena bolaget och de följer kösystemet men kunde iaf säga att de gör en individuell hyresgäst prövning när man blir erbjuden bostad så det är inte omöjligt att få lägenhet via dem med anmärkning.

Pappan har kontaktat terapeut. Till sig själv. Två gånger har han fått vara här hela natten också faktiskt. Det var t o m jag som bad honom komma. För att jag somnade stående. Stod vid spisen och stekte köttbullar - vaknade sittande på en köksstol. Inget minne av att jag satt mig där. Och det fanns bara honom att ringa.
Men det var ok. Han håller avstånd till mig, lyssnar in barnen, ger Stora rätten att bestämma om hen vill prata/vara nära. Stora gick självmant och sa godnatt och kramades med pappan igår🥰
Han har fått sköta allt själv eftersom jag däckat. Utom matlagning för den här varit färdig. Disk, matlådor, barn, lägga Lilla. Ta upp snorig Lilla och spola näsa och trösta. Lägga igen. Få de stora att göra det de ska och komma i säng. Det har funkat helt okej. Så glad om det faktiskt kan bli bra, så att barnen kan få en hel familj fast i olika hus liksom. Så att de inte behöver sakna och längta. Eller undra varför pappa valde bort dem. Och glad för mig själv. Kanske kan jag slippa oroa mig i 20 år till?
Vad bra att du ändå kunde använda honom som hjälp! Och toppen att han har kontaktat en terapeut, förhoppningsvis kan han med hjälp och på sikt bli en tillräckligt bra pappa varannan vecka eller vad ni nu kommer överens om.

Jag orkar inte mer...
Nu är Släkting förbannad för att pappan varit här. Släkting har betalat bolånet och tycker därmed att hen har veto ang vem som befinner sig i huset. Nu är Släkting som sagt skitarg och ifrågasätter om jag ens uppskattar all hjälp jag får, säger att jag ljuger, att jag går bakom ryggen på hen och att jag ska "passa mig för snart har jag satt min sista potatis". Jo och hen ska ringa polisen om pappan visar sig i huset igen.
Det är ju inte som att pappan varit här och haft filmkväll med mig. Han har umgåtts med barnen. Två gånger har jag ringt honom för att Lilla inte kunnat sova och jag har varit så trött att jag känt hur jag blir arg. Så han har haft hand om Lilla medan jag sovit några timmar på natten. En gång har jag ringt för att Stora gick bärsärkargång medan Lilla och Mellan satt och grät och skrek åt hen att sluta. Och Släkting har själv sagt att hen inte orkar stötta upp när Stora går loss då Släkting blir så arg på Stora.
Jag orkar inte mer konflikter. Jag orkar inte försöka göra alla VUXNA nöjda längre. Vad i själva helvete spelar det för roll att pappan, med tillåtelse av mig, kommer hit ibland för att hjälpa till med SINA barn?! Min uppfattning är att alla barn, även Stora, har tyckt om att han kommit. Senast jag bad om hjälp med Stora skötte pappan det hela otroligt bra och Stora lugnade sig och kramade pappa efter konflikten. Så han skärper sig ju. Om det är permanent får tiden utvisa men jag kan ju inte vägra låta honom vara med barnen när de frågar efter honom och han sköter det bra!

Men jag måste hålla mig väl med Släkting eftersom hen ställer upp som borgenär för lägenheten. Och jag måste kommunicera med pappan kring barnen. Och jag måste samarbeta så att alla barn får en möjlighet till vardaglig och positiv kontakt efter sina behov med sin pappa. Vilket i Storas fall helst är hemma i villan med mig i bakgrunden. Men då blir Släkting arg.
Då ska jag säga åt pappan att han får umgås med barnen i enrummaren han hyr. Men då blir Stora tveksam och vill inte.
Då tycker soc att jag inte ger Stora och pappa en chans till relationsbyggande på ett sätt som är tryggt för Stora. Så de får vara hemma hos oss. Men då är Släkting arg och vill inte hjälpa mig längre. Och då blir jag hemlös när villan är såld.

KAN JAG FÅ EN JÄVLA PAUS?!?!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar