Att lara om - hoppsits

Fossing

Trådstartare
Jag har precis borjat trana for en ny tranare och tydligen ar min hoppsits helt katastrofalt uppat vaggarna fel! :D
Jag larde mig hoppa pa ridskola, och dar skulle man sta upp i stigbyglarna nar hasten hoppade av och forhoppningsvis kom man over tillsammans. Nar jag sedan hoppade min egna ponny under en lang tid var det aldrig nagon som sa nagot om min hoppsits, bara vi kom over.

Nu ska jag helt plotsligt hoppa sahar>
jump2.gif


Alltsa satet nara hasten och bakat, fold through the hips och underskankeln langre fram an vad jag ar van vid.

Men hur sjutton lar man om?? Forutom att min tranare star bredvid och skriker "SNAP" varje gang jag hoppar... :D

Hur har ni blivit larda?
 
Sv: Att lara om - hoppsits

jag lärde mig som du hoppa på ridskola, stå upp några galopp språng innan hindret och fram med handen och allt sånt :p.(hoppade dock 50cm som om det vore 150cm :/)

när jag skaffade egen häst så gick detta inte alls, att stå upp innan hindret = öka farten, tog jag fram handen lika långt som innan så fick jag inte tag i hästen förens 500m senare. så fick lära om helt och hållet, sitta ner större delen av banan för att kunna samla ihop hästen och komma rätt på hindret och reda mig lätt när hästen hoppade. alltid en nära kontakt med hästen för att kunna räta upp mig direkt efter hindret, samla och rida på nästa.
tror att du själv bara kan se vad för hopp stil som passar dig och din häst, kan hända att du bara behöver lära dig att följa med hästen bättre.
du har ingen film så man ser hur du hoppar nu?
 
Sv: Att lara om - hoppsits

Ja precis sa har jag ocksa blivit lard :D
Mellan hindrena gar det ganska bra, jag har rattsa latt for att anpassa sitsen efter hasten, jag sitter alltid ner i anridningen och har bra timing i attack box. Men sa fort hasten hoppar av star jag dar i stigbyglarna, blir alldeles for upprat i overlivet och handen foljer inte med fram. Jag hinner liksom inte vika fram overkroppen!

Jag har ocksa blivit lard att ge mycket eftergift over hindret (Gud nade en om man drog hasten i munnen i spranget liksom!!), men det far jag ocksa skall for nu, att jag kastar fram handen, min tranare tycker att jag ska ha kontakt med hastens mun hela tiden. Vafan vad svart det ska vara! :D

Jag hoppar inte min egen hast, sa det har ingenting med hasten och mitt samspel att gora, jag ska ju kunna hoppa alla hastar i balans.
 
Sv: Att lara om - hoppsits

Jag säger - som alltid - Ankrumpa!!! :D

Tänk dig att du ska se ut som en anka över hindret, puta ut med baken så mycket du kan och fortsätt håll trampet och balansen i stigbyglarna. Din tränare har förmodligen rätt om handen också, eftergift ska man alltid ge men det finns väldigt många ryttare som bokstavligen kastar fram handen och därmed stör hästens balans och sin egen sits. Vissa hästar kan också känna sig "övergivna" i språnget och börja stanna framför hinder för att de behöver lite extra kontakt och stöd "hela vägen".

En sak du också kan prova är att hoppa utan stigbyglar för att lära dig att vänta på hästen och lära dig känna hästens rörelser ordentligt.

Lycka till! :)

EDIT: Jag menar att det är skillnad på eftergift - att fortfarande ha kontakt med hästens mun men mjukt följa med framåt så den inte får ett ryck i bettet, och att totalt släppa kontakten med tygeln :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att lara om - hoppsits

Åhhh :( Jag behöver också lära mig att hoppa med ankrumpa:D Men jag vette tusan hur jag ska lära mig det. Jag har stort problem med att jag blir för rak i överlivet och kastar snarare fram höften än bak med rumpan. Alltså helt jävla fel.

Hur börjar man lära om??? Just nu har jag FULLT upp att ratta, rida ihop och inte hoppa av för tidigt (jag har alltså fula ovanan att hoppa av före hästen). Så hur i hela fridens ska jag hinna med att tänka ankrumpa mitt i allt?? :o Help?? :D
 
Sv: Att lara om - hoppsits

att överdriva brukar vara ett super bra sätt att lära om :D. extra korta stigbyglar (=mer böjda knän och svårt att vara rak över hindret), en brygga av tyglarna + fegisrem så du inte kan ta fram handen så mycket och var gärna yttepytte lite efter i språnget (dvs; krångla inte för mycket med avstånden i början och bara åk med).

jag var väldigt jockey inspirerad i mitt hoppande innan :p, vilket gjorde att jag hade jockey sits över hindrena typ. men det gjorde att jag fick en fin ank rumpa i språnget sen när jag började hoppa "normalt". testa bara att hoppa ett hinder i kortkorta stigläder och vara rak i ryggen samtidigt :rofl: väldigt o stabilt ^_^
 
Sv: Att lara om - hoppsits

Bra tips :) Som jag skrev i mitt förra inlägg kan det vara bra att hoppa utan stigbyglar om man har ovanan att hoppa före hästen, för det är i stort sett omöjligt att göra det utan :)
 
Sv: Att lara om - hoppsits

Hahaha ja det brukar ju det. Men jag vet fasen inte när jag ska hinna lägga in det när jag är fullt upptagen med att inte tappa andan. :D Synd bara att sadeln är så lite framåtskuren så jag kan inte ha kortare läder än jag har, då hamnar knäna utanför och det är ju inte speciellt skönt. Jag skulle vilja ha kortare läder egentligen. :( Men jag får försöka göra det bästa av situationen.

Jag kastar inte fram händerna utan bara överkroppen och håller mig lite för rak i höften antar jag.

Det har dock blivit lite bättre, men inte mycket. Såhär såg det ut i somras.
32452023.jpg


Vet inte hur det ser ut idag men det känns väl rätt lika. Men har äntrat mitt anridningssätt helt så jag hoppas att det börjar bli bättre. Rider med kortare läder än på bilden och försöker få fram underskänkeln lite och tänka mycket uppåt i anridningen. På den tiden bilden är tagen föll jag fram med överlivet och bak med skänkeln innan avhoppet och jag hoppade av före hästen många gånger.

Så mitt problem är väl att jag mest vill få tillbaka min överkropp ovanför sadeln. Hamnar gärna över manken på hästen som ni ser. :devil::mad:

Kan detta bero på att hästen är byggd som en kamel och ser ut som fan exteriört? Han har sadelläget extremt långt bak och blir då väldigt lång i framdelen.

Ursäkta TS för trådkap :o
 
Senast ändrad:
Sv: Att lara om - hoppsits

sätt ut lite små hinder på din ute ritts stig och ut och galoppera barbacka över dom? då slipper du tänka på anridning, svängar och sånt onödigt :p och bara flyta på. det hjälper inte att få tillbaka rumpan i språnget men du kommer inte att få lika lätt att kasta fram överkroppen (dvs om du inte vill ha din hästs jätte manke i magen :p). tänk dressyr och var nära hästen.
 
Sv: Att lara om - hoppsits

Vaddå tror du inte att den är skön att ha i magen?? Just för att den är så hög blir den ju perfekt att vila på i sprången :angel::D Mardrömmen är ju att landa på den i ett bocksprång när man rider barbacka! :rofl: Men det har hittills inte hänt ännu. Rider en hel del barbacka.
Ja man kanske ska prova rida lite mer över hinder barbacka. Har en del uppsatta på ens tig, men nu är det på tok för blött för att galoppera på stigarna och snart kommer snön. Yeeejjj!! :p
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 473
Senast: Raderad medlem 120709
·
Katthälsa I mitten av Juli sa avlivade vi varan gamling (22 ar gammal). Kvar blev en 10 ar gammal katt. det har aven funnits en till katt i...
Svar
2
· Visningar
1 322
Senast: Inglorion
·
Hästvård Hur noggrant foljer ni vets order och vad kravs for att ni ska franga dessa? En av vara femarshingstar brot kaken haromdagen. Han...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 953
Senast: Corminta
·
Hästhantering Hej, har ventilerat det här lite i andras tradar men inte fatt nagon reaktion sa jag tankte att det kanske ar battre att starta en egen...
Svar
17
· Visningar
1 899
Senast: daphna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp