att lyfta ben på unghäst

Sv: att lyfta ben på unghäst

Jag har haft en häst som var väldigt ohanterad och på det extremt bakskygg. Det gick knappt att klappa bakom manken, än mindre lyfta bakbenen...
Hon kunde också kosparka.

Att de har en bättre och sämre sida är ganska vanligt, min hovslagare förklarade det som att de liksom vi är höger och vänsterhänta/"hovad". Vi måste träna dem lika mycket från båda sidor, kanske ännu lite mer på den svåra sidan.
Och som du har gjort, traggla på tills han har förstått vad du vill och att det är okey.
Men! Tänk på din egen säkerhet när du håller på, stå så att han inte kan träffa dig om han slår och använd hjälm.
Jag "ritade" en bild åt en kompis för att förklara hur man kan stå för att minimera risken (hon hade liknande problem), så jag lägger in den här med.

lyftabakhov.jpg

(hästen på bilden har inget med problemet att göra:angel:)

Jag gjorde så att jag började lyfta bakbenet lite framåt, höll kvar lite och satte ner igen. Upprepade massor av gånger tills det var okey.
När det fungerade så började jag gå bak från det läget och därmed ta med benet lite utåt och bakåt. Här är det ovärderligt att ha någon som håller i hästen, om den skulle försöka veva med benet (för att försöka träffa dig) så kan personen som håller hästen backa den. Och om inte annat så kan den personen avleda hästen genom att klappa den lite.

Envishet lönar sig, träna, träna och träna.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

*delvis KL*

Ja, min erfarenhet är också att de tänker "ensidigt" eller hur man ska säga. Något som funkar på ena sidan funkar inte automatiskt på andra... som att hjärnhalvorna inte kopplar riktigt. Det är liksom en helt ny situation, ungefär som när en sak hästen är rädd för i höger varv sedan går bra, men byter man varv så är den lika farlig i det varvet tills den vant sig.

Sedan kan det ju vara så att den har en mjukare och en stelare sida (särskilt om du övat mer på ena sidan än andra) och därför reagerar olika. Det är nog bara tålamod som gäller, och positiv förstärkning (utom när den gör "genomtänkt" dumma saker) - berömma när den är duktig och ignorera när det inte blir rätt, precis som du beskriver att du gör.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Ett extra grimskaft är bra att ha när man har problem med en häst som sparkar när man ska lyfta benen. Spelar ingen roll om det är föl eller vuxen häst. Då får man som en extra förlängning på handen och man riskerar inte att göra illa vare sig hästen eller sig själv.
Lägg grimskaftet runt benet och låt det hasa ner till hovleden, om hästen lyfter och sparkar så kan man hålla sig på säkert avstånd men ändå hålla kvar så att hästen inte får belöning genom att man släpper hoven vilket man ju oftast gör om hästen vevar med benet.

Unghästar och föl och hästar som har problem att stå på tre ben ställer jag gärna mot en vägg, vet inte hur det fungerar, men det brukar då bli enklare och lugnare.
Har hästen stressat upp sig så ge lite godis på golvet/marken. Hästen blir automatiskt lugnare när den sänker sitt huvud eftersom det då frigörs endorfiner (har för mig var det ordet åtminstone).

/M
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Prova att hålla kvar tills han slutar göra motstånd. släpp sen hoven helt och hållet. Då har du "vunnit" i hans ögon och samtidigt visat att det fungerar att lita på dig :laugh:
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

numera går det jättebra att kratsa alla fyra hovarna. Inga mer kosparkar ingenting.

Han är jätte duktig.

Men ja funderar på när hovslagaren verkar så ställer han ju ibland sitt ben imellan, är de nåt ja skall träna på också?

Eller räcker det gott och väl så långt ja kommit och så får man ta de lite efterhand med lite mer avancerade grepp?

Alt överlåta de till hovslagaren? De är väll inte alltid som dom ställer sitt ben i mellan?
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

De allra flesta hovslagare vill nog ställa sitt ben emellan för det är tungt att hålla upp en hov vid verkning och skoning. Så det tränar i alla fall jag på unga hästar, att lyfta benen i "hovslagarposition" och hålla upp en längre stund än den ganska korta tid det tar att kratsa.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

då träna vi på det med. Han är jätteduktig och hålla upp varje hov ca 1 minut har ja övat med. Han skulle säkert kunna så längre men ja börjar försiktigt.

Vill inte rusa fört fort fram nu när han gjort sådana framsteg. Från början fick man knappt röra bakbenen så han har verkligen gjort framsteg.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Har du gjort så att du har lyft med grimskaft eller mer händerna? Har du "följt" med eller hållit emot sparkarna?
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

jag har använt händerna. Jag har följt med i hans vevningar med benet så gott som möjligt och försökt hålla kvar tills han håller benet still och släppt precis i det tillfället. Har han försökt göra välriktade sparkar så har ja korrigerat honom vilket resulterat i att han skärpt sig med samma.

Några gånger har man tappat benet men jag har då vart relativt snabb med att lyfta upp det igen. Om jag väl ha fått böjt ihop leden så har de gått väldigt bra. dvs ex vänster hand håller i benet och höger hand har ja hållt som ett stadigt stöd vid hoven. De ben som de har tagit längst tid med är hans vänstra bakben.

Så nu är de ju som sagt hovslagarpositionen kvar att öva på då.

Vid hans första verkningstillfälle vad tror ni om att ge honom lite räddningsdroppar i förebyggande syfte? Just för att de är första gången tänker ja.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

jag undra mest för jag har med en unghäst som inte tycker om när jag lyfter bakbenen hon vevar och vill inte stå stilla alls, men ska öva mycket på det som du säger eftersom det har gett resultat för dig :)

En fråga till börja du med att lyfta lite rakt fram eller du hade det direkt upp till "verknings plats"?
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

ja förstår. Innan jag ens började att försöka lyfta så höll ja endast på med mycket beröring av benen. Ganska bestämd beröring dvs inte fjäderlätt för de kan ha en kittlande inverkan.

Stryka längs benen uppifrån och ner till hoven och de är först när hästen accepterar det som ja har gått vidare.

När du sedan börjar träna benlyft så räcker de att du tar en bit under knät och försöker få hästen att lyfta benet därifrån. Nöj dig med att inte lyfta så högt i början.

Positivt bara dom går med på att lyfta lite och lågt och utan kosparkar än att rusa på och begära att dom skall lyfta högt från början.

När de sedan går bra att lyfta benen på en relativt låg höjd så kan du börja att försöka lyfta och även ta ett tag vid hoven så hästen får ett stöd där. Men nöj dig fortfarande med relativt låga lyft.


Kanske känner hästen sig såpass trygg efter ett tag att du kan testa lägga upp hoven på ditt knä.

Sedan kan du succesivt begära högre lyft allt eftersom hästen känner sig säkrare.

Se till att ha hästen bunden relativt kort (om den är van att stå bunden) Annars be någon hålla i. Blir lätt att hästen bara valsar runt om den inte står fast på något vis.

Såhär har ja gått tillväga jag har fått många bra tips bl a här på buke och i denna tråd. Men glöm inte att sålla lite och välj ut de som du tror är bäst för just din häst. Det är alltid lätt att sitta bakom en skärm och säga gör si eller så. Men denna metod har fungerat för mig och ja fick framsteg ganska omgående. Men bli inte besviken om de tar tid. Vi får inte glömma bort att de är individer med olika mognadsgrad. Jag har lyft benen bakåt de tyckte ja va smidigast.

Lycka till
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Så nu är de ju som sagt hovslagarpositionen kvar att öva på då.

Vid hans första verkningstillfälle vad tror ni om att ge honom lite räddningsdroppar i förebyggande syfte? Just för att de är första gången tänker ja.

Jag har en 2 åring som har varit jobbig med framförallt sina bakben. Han är fjantig för det mesta och livrädd för nya människor. Fråga mig inte varför då hans syskon är översociala och helst sitter i knät på besökare.

Men så fick jag lov att byta hovslagare och häststackarn (som så var 8-9 månader) fick nästan ett nervöst sammanbrott. Trots att jag övat mycket med att lyfta hovarna och han var ju verkad tidigare. Men när den nya hovslagaren kom blev han som förbytt och glömde precis allt. Det gick inte alls bra första gången och så här i efterhand hade det nog varit bra med lite lugnande faktiskt. Men jag trodde inte han skulle reagera så häftigt för verkning med tidigare hovslagare gick riktigt bra.

Så hur reagerar din häst på nya människor? Det allra bästa är om hovslagaren är ute i ett annat ärende och bara klappar och lyfter lite på fötterna. Sen är det ju bra om man säger till hovslagaren redan när man bokar tid att hästen varit väldigt obekväm med att lyfta fötterna och inte är hanterad så jättemycket och att man har tränat så mycket som möjligt men att hästen kanske inte är helt "hovslagarsäker" eller hur man nu ska uttrycka det.
 
Senast ändrad:
Sv: att lyfta ben på unghäst

Han sitter också hellst i knät när det gäller alla människor. Ja tänkte att man kanske kunde ha dropparna som lite understödjande behandling. Jag har beställt en flaska. Kan va bra att ha hemma. Kanske kan va bra för hovslagarens skull om inte annat.

Ja hade en tanke att han får stå brevid när mina andra häst verkas först innan de blir hans tur. Då får han höra på ljuden osv.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Igår var hovslagaren här och verkade honom för första gången:)

Han skötte sig exemplariskt:love:

så stolt över honom:laugh:
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Som Görel skrev måste de lära känna hur de ska beté sig.
Beröm när den är duktig o var tyst annars- om den inte direkt sparkar efter dig.

Tycker att man ska ta för vana att ta alla fyra då de lär sig ritualen- lyfter redan innan man har kommit fram till nästa ben.

Jag säger nog oxå -Lyft! o de lyfter utan att man vidrör benet ... senare.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Vad i hela friden är räddningsdroppar? :confused: Receptfritt, eller? Har aldrig hört talas om det!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 397
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 617
Senast: Stereo
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 206
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 475

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp