att lyfta ben på unghäst

sommarvind

Trådstartare
Jag har en 8 månader ardennerhingts som jag nyligen köpt och han är inte mycket hanterad. Det som vi sysslar med just nu är att ha grimma på sig, ut och leda honom med sällskapshäst , borstning varvat med mycket beröring. Han har även provat att ha ett svetttäcke på sig och det gick jätte bra:) När vi är ute och går brukar han ha ett schabrak med täckgjord runt som en liten lightvariant av sadel tänker jag. Allt detta fungerar kanon.

Det som är lite klurigare är att få honom mer bekväm med att lyfta benen. Han har aldrig blivit verkad tidigare men hovarna ser bra ut (är uppfödd på lösdrift) Men just nu håller jag på att tränar lite varje dag med att få lov att lyfta benen på honom så att han så småningom kan få blir verkad av hovslagare.

frambenen går bra att lyfta, han vill dock inte hålla uppe hoven mer än några sekunder. Bakbenen är lite svårare med han liksom gör små kosparkar när man försöker lyfta dom. Jag har då backat tillbaks för att bara känna på bakbenen uppifrån och ner utan att försöka lyfta dom.

Har ni några bra tips och metoder på hur man tränar att lyfta bakben samt få honom att hålla uppe hoven längre stunder?

kanske är det bara eltning som gäller?
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Jag förstår inte vad eltning betyder, men jag har bara övat och övat, det viktigaste har varit att lyckas hålla kvar hoven så att ungen inte lär sig att det lönar sig att slita och dra.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

jag menade öva och öva tills de ger sig.

Du menar att hålla kvar hoven trots att hästen visar obehag?

Finns de inte risk för att han tappar förtroendet för mig då?

Jag vet inte men de känns väldigt farligt att hänga kvar i ett sparkande bakben så därför har jag rytit nej och backat tillbaka till endast beröring.

Fel av mig kanske?
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Håll kvar utan att göra en stor grej av det. Lyckas han rycka loss benet så gör det ingenting, men lyft upp det direkt. Och så fort han står kvar den extra sekunden med benet i din hand lugnt så släpper du och berömmer.

Hemligheten är att släppa benet innan hästen tänker tanken att rycka det från dig.

Men någon gång måste vara den första att be om lite extra, att få hålla kvar benet och då lär hästen streta men så fort den är lugn så släpp ner. Då är träningen slut för idag.

Min unghäst höll jag på med lite så varje dag. Ett ben först och sedan borsta och greja och ut och gå kanske och sedan när vi kom in igen så tog vi ett annat ben.

Det tar sin tid men gör ingen stor grej av att hästen rycker benen i början. Var bara tyst och ta upp benet igen och se till att det är DU som släpper ner benet.

Jag har ältat på min ponny i flera månader och nu först efter kanske ett halvår så kan jag lyfta alla fyra benen och hålla kvar så länge jag vill utan protester :)
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Säger som Görel (fast jag bara tränat lite äldre hästar men med samma problem).

Ta ordentligt tag och hitta läge där det går att hålla emot. Tror det kan bli jobbigt om du backar undan för han blir inte mindre och du vill inte lära honom att komma undan med det bara han viftar med hoven.

Gyllene regel - beröm när det går bra och ignorera när det går mindre bra.

DVS - håll i så länge han stretar och släpp ner när han blir stilla.
Med alternativ att du håller lite längre för varje dag och berömmer varje gång du lyft (om det är omöjligt att hålla längre stund).
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

okej jag förstår vad du menar. Jag har rytit nej när han har gjort kosparkar av den anledningen att jag inte uppskattar sådana beteenden även om han är ung så har jag ändå sagt ifrån med rösten.

Jag tycker att din metod låter sund och jag skall göra efter denna :)

Det som blir en affär för honom är att han tappar balansen ganska snabbt efter att ja lyft upp bakbenet. Men jag antar att det kan vara en bra idé att inte lyfta hoven så högt i början?
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Klart att hästen tycker att det är obehagligt när den inte vet vad som händer. Jag skulle vilja kalla det ovana istället.

Har haft tre föl som jag lärt, började med att lyfta korta stunder och släppa så fort de kändes avslappnade. Som MiaS skriver har jag berömt det som varit rätt och ignorerat det som varit fel. Inget av mina föl har varit särskilt krångligt.
Har sett andra som släppt vid minsta ryck från hästen vilket lärt hästen att den enkelt slipper.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Den tappar inte balansen, men det är enklare för den att stå på 4 ben än 3 ben. Men knappast omöjligt. Min lilla står på två ben i hagen :angel:

Är det så att den lägger all tyngd på dig så tryck tillbaka och tvinga den stå med egen balans på sina andra tre ben. Ställ den mot en vägg så den kan luta sig mot den istället om den nu känner att den måste det.

Försök häva det beteendet så fort som möjligt, om den vill lägga all sin tyngd på det upplyfta benet/dig. Din häst är 8 månader idag, jag har inte så stor koll på ardenner men gissar att snart väger den betydligt mer ;)

Inte kul att senare stå med 800kg häst som vill ha stöd av dig för att hålla uppe ett ben ;)
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Okej, men ja upplever att han får svårt att balansera sig när ja lyfter särskilt bak..Han liksom faller ner på knä rätt som de är eller så är det så att han gör det för att komma undan:p Ja han är rätt så tung redan nu:crazy:

kanske är ja för svag:o jag tror ja får ta hjälp av min sambo som är betydligt starkare. Hoppas att övning ger färdighet nu så de slipper bli problem. Jag har visserligen bara haft honom i två veckor så vi har inte tränat så länge.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Jag skulle ha hållt kvar benet när han försöker rycka undan. När han lugnat sig så släpper man ner det och berömmer.

Är han verkligen aldrig verkad? Jag har/(är kvar fortfarande) jobbat på en stor hästgård med massor med unghästar och föl. Första gången man lyfter upp hoven och ska verka så brukar dem stå blickstilla och nästan vara i chock tillstånd.
Vi har våra också på lösdrift men de behöver verkas ändå med jämna mellanrum. Ändå har de riktigt bra hagar, mycket kompisar osv. men de sliter ändå inte tillräckligt, utan måste verkas regelbundet ändå.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Alla mina föl har gått ner på knä första gångerna när man lyfter bakben. Det är inte för att de inte kan hålla balansen utan snarare att de tror att de inte kan göra det.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Han är ju tyvärr aldrig det:grin:

Hade han vart min från starten hade jag absolut verkat honom tidigare.

Men dom som hade honom hade mer hästar än vad dom klarade av så det har ju inte blivit vare sig någon hantering eller verkning.

Men trots detta ser hovarna bra ut (av de man hunnit kunna se) och benställning är även den korrekt.

ja får fortsätta med övningarna och hoppas att det ger sig, men det är inte helt lätt:)
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Kan någon uppehålla honom med något när du lyfter, så han inte hinner fundera så mkt på vad du gör? Eller ställa honom nära en vägg så han kanske kan ta lite stöd emot den tills han hittat sin egna balans?

Jag har en shettiskorsning så när man lyfter bak ibland börjar och liksom dra det fram och tillbaks. Inte sparka, men den rörelsen fast långsamt. Nu är han så liten att det inte är några problem att hänga med, men på en stor häst hade det inte varit så roligt... Brukar bara ignorera och hålla kvar, och inte låta honom sätta ner foten förrän han står lugnt. Inte så lätt på ett tungt kallblod kanske :P
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Håller med de andra som svarat. Få bukt med detta på momangen, det blir inte lättare med åldern :p.
Håll i så länge han "sprattlar", men jag brukar göra så att jag fjädrar med lite i rörelsen så att man inte tjuvhåller benet helt fixerat. Då är det lättare att dels hålla kvar taget om benet och dels blir det inte lika tvingande för hästen.
Håll benet lågt även om han börjar röra sig från dig och dra benet uppåt. Försök hänga med om han skuttar lite, utan att göra en grej av det. När han slappnat av för ett ögonblick släpper du.
Ryta vet jag inte om det hjälper, när de är så unga har de liksom inte något syfte med det dom gör, det är bara en reaktion. (Däremot kan de utveckla ett syfte om de märker att sprätta med benen gör att man kliver undan och de vinner någonting med det.)
Lycka till!
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

på momangen vet jag inte om de är möjligt. Jag vill absolut inte känna mig stressad när jag tränar honom. Däremot tror jag på regelbunden träning varje dag.
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Det som blir en affär för honom är att han tappar balansen ganska snabbt efter att ja lyft upp bakbenet. Men jag antar att det kan vara en bra idé att inte lyfta hoven så högt i början?

Tänk på hur du själv står när du lyfter.
Du ska stå så att du inte kommer i vägen även om han skickar kosparkar, så länge han inte verkligen siktar och visar att dom är riktade mot dig hade jag inte rutit åt honom, bara harklar mig lite för att visa att jag inte tycker om det, och ofta gör jag inte ens det, för det brukar ofta helt enkelt vara spänningar som visar sig när man lyfter, och då brukar det försvinna av sig själv när dom slappnar av i momentet.

Jag brukar placera mig själv vid hästen sida, om det är höger bak som jag ska lyfta, så lägger jag upp vänster hand på ryggen på hästen. Sedan lyfter jag benet med höger hand om senan långt ner mot kotan, och börjar alltid med att ta benet framåt mot mig själv, just för att hästen oftast har mycket enklare att slappna av med benet där, och gör dom bara det då är det sedan vanligtvis inga problem att böja ihop det och för bak det där hovis vill ha det för att kunna jobba på ett bra sätt.

Lycka till, det är aldrig enkelt när hästarna inte fått lära sig sådant här från början. Och säger som många andra, se till att ta tag i det ordentligt snarast, för du kommer ha en väldigt stor och stark häst att slåss med väldigt snart om du inte lyckats få ordning på det snarast. Och en ardennerhingst som inte kan lyfta på benen ordentligt kommer du troligtvis ha grymt svårt att en hovis som ens vill ta i med tång, det är alldeles för stora skaderisker.

/Camilla
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

Haha, nej, såklart går det inte att lösa på momangen, det kommer ta lite tid. Men ta tag i problemet på momangen:) Vilket du ju gjort med denna tråd också!
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

jag tror du har skrivit lite fel på höger och vänster / sett framifrån eller normalt bakifrån. För med hästens höger bak och din vänster hand på hästens rygg, lyfta benet framåt mot dig....

Det går inte ihop ;)

Men jag tror jag förstår hur du egentligen menar och jag har gjort precis likadant och så gör även min hovslagare när han träffar nya hästar!
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

jag tror du har skrivit lite fel på höger och vänster / sett framifrån eller normalt bakifrån. För med hästens höger bak och din vänster hand på hästens rygg, lyfta benet framåt mot dig....

Det går inte ihop ;)

Men jag tror jag förstår hur du egentligen menar och jag har gjort precis likadant och så gör även min hovslagare när han träffar nya hästar!

Japp, du har helt rätt:laugh:
Lite dålig på höger och vänster :angel:

Lägger såklart min vänster hand på hästens rygg när jag ska lyfta vänster bak...

/Camilla
 
Sv: att lyfta ben på unghäst

nu har han gjort framsteg både igår och idag:laugh: höger bak fungerar bra att lägga upp på knät nu en kort stund. Släpper ner innan han tänker göra det , med de benet har han gjort enorma framsteg på 2 dagar. Han kosparkar ingenting när de gäller detta benet längre.

Däremot kan han va lite seg på att lyfta upp det då han står stadigt på marken med det.

Höger ben däremot är inte lika trevligt, han har börjat att kicksparka dvs sparka backut ja fick mig en smocka och det fick faktiskt han också:devil: Inte okej:eek:

Är det vanligt att de är särskilt ett ben som dom kan va lite besvärligare med?
Jag backade tillbaks till endast beröring och sedan fick ja honom att lyfta benet när ja höll handen ganska högt upp på benet och då fungerade de bättre. Lite ljus i tunneln iallafall:)

Vi har under övningarna haft honom bunden relativt kort och så har en medhjälpare stått på hästens motsatta sida och vart som ett litet stöd för honom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 398
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 617
Senast: Stereo
·
Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
10 220
Senast: WildHorse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp