Att prata med barn (Utbruten från Det som "alla andra" verkar kunna)

Du ska inte låtsas att det är en trettioåring. Du ska prata med barn som de människor de är. Ingen babyröst eller sånt fånigt.

Problemet är ju att jag (vi?) inte har något att prata med barn om. Just för att de inte är vuxna kan inte relatera till dem.
Idag var det korsförhör om vilken som är min favorit Babblare. Jag är så pass hemma att jag vet att det är ett barnprogram, men jag vet inget mer än så. Lätt att hålla igång ett samtal då :D
 
Problemet är ju att jag (vi?) inte har något att prata med barn om. Just för att de inte är vuxna kan inte relatera till dem.
Idag var det korsförhör om vilken som är min favorit Babblare. Jag är så pass hemma att jag vet att det är ett barnprogram, men jag vet inget mer än så. Lätt att hålla igång ett samtal då :D
Vad pratar du med en kompis om? Samma sak.
 
Idag var det korsförhör om vilken som är min favorit Babblare. Jag är så pass hemma att jag vet att det är ett barnprogram, men jag vet inget mer än så. Lätt att hålla igång ett samtal då :D
I såna lägen gör jag precis som när jag pratar med en vuxen som frågar om nåt som jag inte har koll på: "oj, det vet jag knappt vad det är! Vad är det för nåt? Är det roligt? Vilken är din favorit?" etc.
 
Vad pratar du med en kompis om? Samma sak.

Nja, tror inte det blir bra. Då är vi tillbaka på regeringsbildning och liknande.
I såna lägen gör jag precis som när jag pratar med en vuxen som frågar om nåt som jag inte har koll på: "oj, det vet jag knappt vad det är! Vad är det för nåt? Är det roligt? Vilken är din favorit?" etc.

Och jag är genuint ointresserad av barnrelaterade saker så jag säger att jag måste jobba och går vidare :D
 
I såna lägen gör jag precis som när jag pratar med en vuxen som frågar om nåt som jag inte har koll på: "oj, det vet jag knappt vad det är! Vad är det för nåt? Är det roligt? Vilken är din favorit?" etc.

Ja, att ställa följdfrågor och låta barnet prata är ju inga konstigheter, det är värre när man förväntas vara aktiv...

Jag gör vad jag kan för att vara trevlig, ge dem fokus när de pratar och behandla barn som "folk", men de tenderar att vara jätterädda för mig :o
 
Nja, tror inte det blir bra. Då är vi tillbaka på regeringsbildning och liknande.
Och jag är genuint ointresserad av barnrelaterade saker så jag säger att jag måste jobba och går vidare :D
Jag måste säga att jag mest tolkar det du skriver som att du är dålig på att vara trevlig/artig och kunna chitchatta lite med folk? Förstår du hur jag menar? Man kan inte prata regeringsbildande med vilken vuxen som helst heller utan man anpassar ju samtalet efter den man talar med. För mig är det mest bara vanligt hyfs, att visa intresse för den jag talar med även om det är något jag personligen inte är intresserad av.

Att inte kunna tala med barn för att det enda du vill tala om är regeringsbildning låter kämpigt socialt, kort sagt.
 
Jag måste säga att jag mest tolkar det du skriver som att du är dålig på att vara trevlig/artig och kunna chitchatta lite med folk? Förstår du hur jag menar? Man kan inte prata regeringsbildande med vilken vuxen som helst heller utan man anpassar ju samtalet efter den man talar med. För mig är det mest bara vanligt hyfs, att visa intresse för den jag talar med även om det är något jag personligen inte är intresserad av.

Att inte kunna tala med barn för att det enda du vill tala om är regeringsbildning låter kämpigt socialt, kort sagt.

Regeringsbildning var ett exempel, mest för att belysa att man inte prata med barn om vad som helst.
Jag kan prata med vuxna, varför skulle jag ha problem med det bara för att jag inte kan handskas med barn?
 
Regeringsbildning var ett exempel, mest för att belysa att man inte prata med barn om vad som helst.
Nej, precis som att man inte kan prata med vilken vuxen som helst om vad som helst heller. Man är artig och trevlig och anpassar konversationen. Det är liksom inte svårare än så.

Om ett barn frågar dig om babblarna och du inte ställer följdfrågor för att det inte intresserar dig så låter det ju som att det bör vara ett jätteproblem även med vuxna för dig. För du är väl knappast intresserad av allt som vuxna har att säga heller? :confused:
 
Nej, precis som att man inte kan prata med vilken vuxen som helst om vad som helst heller. Man är artig och trevlig och anpassar konversationen. Det är liksom inte svårare än så.

Om ett barn frågar dig om babblarna och du inte ställer följdfrågor för att det inte intresserar dig så låter det ju som att det bör vara ett jätteproblem även med vuxna för dig. För du är väl knappast intresserad av allt som vuxna har att säga heller? :confused:
Jag håller helt med @sthu här. Det är omöjligt att ha en konversation längre än typ tre meningar med ett barn för mig. Det tillför ingenting för mig. Barn läser ofta det och pratar med någon som tycker det är kul att prata med barn. Jag låter helst bli. :D
 
Jag håller helt med @sthu här. Det är omöjligt att ha en konversation längre än typ tre meningar med ett barn för mig. Det tillför ingenting för mig. Barn läser ofta det och pratar med någon som tycker det är kul att prata med barn. Jag låter helst bli. :D
Och jag förstår inte hur man kategoriskt kan säga att alla under en viss ålder är ointressanta för en. För mig tyder det på väldigt begränsande social skills faktiskt.
 
Nej, precis som att man inte kan prata med vilken vuxen som helst om vad som helst heller. Man är artig och trevlig och anpassar konversationen. Det är liksom inte svårare än så.

Om ett barn frågar dig om babblarna och du inte ställer följdfrågor för att det inte intresserar dig så låter det ju som att det bör vara ett jätteproblem även med vuxna för dig. För du är väl knappast intresserad av allt som vuxna har att säga heller? :confused:

Nu var ju jobbet ett annat exempel, jag har inte tid att småprata på jobbet (och ungarna ville ha svar på frågan, i samma andetag som de ville veta vad jag gjorde och vad jag hette. Egentligen bryr de sig nog inte om svaret för de frågar varenda dag).

Så vänta här nu, bara för att jag är genuint ointresserad av barn innebär det att jag är socialt inkompetent och ointressad av människor? Hur kom du fram till det?

Jag undviker ointressanta människor, är det så konstigt? Jag kan vara proffsigt social men kan jag lägga min energi på intressanta människor gör jag hellre det.
 
Och jag förstår inte hur man kategoriskt kan säga att alla under en viss ålder är ointressanta för en. För mig tyder det på väldigt begränsande social skills faktiskt.
Det är helt okej att du tycker det. Jag motbevisas gärna, men jag har inte träffat något yngre barn som jag har haft en konversation med, som har tillfört något i mitt liv än. Äldre barn, typ 10-12-14 och upp tycker jag däremot ofta kan tillföra något till en konversation. :)
 
Det är helt okej att du tycker det. Jag motbevisas gärna, men jag har inte träffat något yngre barn som jag har haft en konversation med, som har tillfört något i mitt liv än. Äldre barn, typ 10-12-14 och upp tycker jag däremot ofta kan tillföra något till en konversation. :)

Men det är väl ändå många vuxna man möter i livet och konverserar med som inte tillför något alls i ens liv? Varken konversationen eller personen. Det tillhör ju livet i sig liksom.
 
Men det är väl ändå många vuxna man möter i livet och konverserar med som inte tillför något alls i ens liv? Varken konversationen eller personen. Det tillhör ju livet i sig liksom.
Absolut! Men jag tycker att dom flesta konversationer är trevliga, så då tillför dom något för mig. Jag tycker inte det är trevligt att prata med barn, så då undviker jag det. Det innebär inte att jag inte svarar ett barn som tilltalar mig, det är bara ett konstaterande att jag inte får ut något av det.

Tilläggas bör att jag jobbade som skolfotograf i flera år, dagis-(eller vad man kallar det nu)personalen gillade mig verkligen och tyckte att jag gjorde ett bra jobb och önskade att företaget skulle skicka mig fler år. Så jag KAN kommunicera med barn, jag gillar det bara inte. :D
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 920
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
20 21 22
Svar
436
· Visningar
28 666
Trädgård & Växter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
Svar
11
· Visningar
682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp