Bukefalos 28 år!

Att resa bort när man har häst-vilka "papper" ska man lämna till stallägaren?

M

Madeleine Nilsson

Vi reser en del och när vi är borta får hästen gå på vila (ute dygnet runt, tillsammans med andra hästar). Vi står på inackorderingsstall, så givetvis får hon daglig tillsyn. Innan har jag förutom viktiga tel.nr och adresser, lämnat hennes försäkringsnummer och vacc.intyg till stallägaren då h*n ville det. Och ja, lite allmän info om hästen, vad göra om hon blir sjuk/skadar sig etc.
Men hur nödvändigt är det att lämna försäkr.nr. och vacc.intyg? Är det något annat som jag glömt, som är viktigare? Räcker det inte att stallägaren vet vad hästen är vaccinerad mot och när?
 
Sv: Att resa bort när man har häst-vilka "papper" ska man lämna till stallägaren?

Jag brukar lämna passnummer, chipnummer, försäkringsnummer. Vaccinationsintyg behövs ju egentligen inte om inte hästen är aktuell för vaccinering när ni är borta. Chipnummer och passnummer så att hästen kan identifieras om den skulle bli stulen eller avlida. Försäkringsnummer så att inte ekonomifrågan inte ska fördröja behandling om något händer. Jag brukar dessutom alltid lämna en skriven fullmakt att den som har ansvar för hästen har rätt och skyldighet att agera för hästens bästa (även om det innebär nödslakt) om något allvarligt händer och vi inte kan nås. Det är min mardröm att min häst ska behöva lida för att vi inte kan svara i telefon.
 
Sv: Att resa bort när man har häst-vilka "papper" ska man lämna till stallägaren?

Tack för svaret! Då vet jag lite bättre hur jag ska göra.
 
Sv: Att resa bort när man har häst-vilka "papper" ska man lämna till stallägaren?

Jag skulle nog lämna vaccinations intyget.... ifall hästen skadar sig och ev. behöver en ny stelkramps vaccination. Då behöver veterinären veta när den senast fick sputan och om den behöver fyllas på. Får hästen sprutan så är det ju skönt att få det inskrivet direkt i intyget....

Mina inhyrningar har alltid sina vaccinations intyg här, dels ifall någon häst skulle skada sig, dels om det kommer ut en veterinär akut och nån häst snart ska vaccineras så är det lätt att kolla det.... Annars lät det jätte bra med pass mm och fullmakt.
 
Sv: Att resa bort när man har häst-vilka "papper" ska man lämna till stallägaren?

Jag reser mycket i tjänsten och min älskade man kan ingetting om hästar varför jag...

..lämnar pass samt ett brev som innehåller följande:

* Uppgifter hur man kan nå mig samt...

* Kontaktuppgifter till ett antal personer som får fatta beslut om hästen när jag är borta, om jag inte går att nå.

* En fullmakt som ger dessa personer rätt att fatta beslut om
hästen tex måste nödslaktas.:eek:

* Kontaktuppgift till skadereglerare på försäkringsbolaget samt försäkringsbolagets veterinär.

* I fullmakten framgår det att man skall agera utifrån hästens bästa och inte vänta på ev beslut från försäkringsbolaget först.

Det viktigaste för mig är att hästen inte behöver lida, formalia klarar jag upp när jag kommer hem.

Som tur är har aldrig något hänt.

Lycka till!

Frasse
 
Sv: Att resa bort när man har häst-vilka "papper" ska man lämna till stallägaren?

Skulle just också till att skriva att du bör lämna en skriftlig fullmakt på vad den som tar hand om hästen har rätt att göra med hästen och hur den ska agera om något händer.
Jag lämnar utöver det kopia på försäkringsbrevet, pass/vaccintyg, kontaktuppgifter till mig.

Apo
 

Liknande trådar

Hästhantering Flytta gärna om tråden hamnat galet! Hej! Det är så att jag tänkt resa till NY en vecka i slutet av januari. Jag har egen gård med...
2
Svar
25
· Visningar
4 314
Senast: tess91a
·
Hästvård Vi har fyra unghingstar som går på lösdrift hos en kompis i går morse när hon tittade till dom på morgonen var allt lugnt och de stod...
2
Svar
23
· Visningar
5 051
Senast: Malacki
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 597
Senast: Legolaz
·
A
Hästmänniskan Fick en Thailandsresa i julklapp och tackar givetvis inte nej. Frågan är vem som ska ta hand om min ögonsten medan jag är borta? I...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 988
Senast: Jerseyite
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp