Att skicka med mellis till skolan (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 43)

Bukefalos 30 år!

Skolan som tjatar om att barnen ska ha matsäck med sig till förmiddagsrasten, trots att de äter lunch redan vid 11. Som att det inte går åt nog med mat ändå
Våra barns skola har också systemet med fm mellis/frukt och utedagarna 1gång/v är det lite förstärkt mellis som gäller. Inga konstigheter tycker jag, mina barn äter frukost 06.30 hemma och är rätt tomma på energi vid 09.30 oavsett om dom är hemma eller på skolan. Dock har jag aldrig upplevt att det skulle bli nån tävling utan skolan är väldigt duktiga på att sätta upp riktlinjer med att det är frukt eller en smörgås som gäller. Inte fika eller sött. Dom lär även barnen dela med sej till de barn som kanske glömt eller föräldrar inte kunnat skicka med.

Våra barns skola har också systemet med fm mellis/frukt och utedagarna 1gång/v är det lite förstärkt mellis som gäller. Inga konstigheter tycker jag, mina barn äter frukost 06.30 hemma och är rätt tomma på energi vid 09.30 oavsett om dom är hemma eller på skolan. Dock har jag aldrig upplevt att det skulle bli nån tävling utan skolan är väldigt duktiga på att sätta upp riktlinjer med att det är frukt eller en smörgås som gäller. Inte fika eller sött. Dom lär även barnen dela med sej till de barn som kanske glömt eller föräldrar inte kunnat skicka med.
Skolan har bistår med frukt också, tis-fredag som barnen får ta fritt av. Stor skål i alla klassrum.

Menar du verkligen att skolan ska låta bli att berätta för Lisas föräldrar att hon skulle behöva en frukt eller riskaka vid 10-rasten så att hon kan koncentrera sig bättre under dagen? För att några andra helt fiktiva föräldrar eventuellt inte har råd att skicka med frukt till sina barn?
Kan du citera var jag har påstått det?

Nej. Läraren ska följa lagen. Hen kan omöjligt veta Lisas ekonomiska status. Hen kan inte veta om hens privilegierade uttalande får det att knytas i förälderns mage. En mage som kanske inte fått något i sig på dagar.

Det är en sak att vara privilegierad. Det är en helt annan sak att bete sig som en röv istället för använda sin empati och tänka sig in i hur det skulle vara att faktiskt inte kunna äta sig ohungrig på dagar. Att tanken på att kunna köpa 500 gram frukt och grönt till varje familjemedlem är fullkomligt surrealistisk eftersom verkligheten är att frukt och grönt är något man kanske kan ge sina barn någon gång ibland och då det absolut billigaste och såklart inga 500 gram per person.

Man behöver inte bete sig illa för att man inte kan greppa hur andras levnadsstandard ser ut. Då är det bättre att hålla tyst istället för att göra bort sig.

Jag bor i Österrike och här ska barnen ha med sig mellanmal till skolan och pa de flesta ställen även pa förskolan. Men barnen far ingen lunch i skolan utan det far man köpa pa fritids för dom barnen som gar dit. I klass 1-4 har barnen skola till 11:45 eller 12:40 sa det behövs ett mellanmal. I varan skola betalar vi 4€ per termin för frukt/grönsaker som barnen kan äta om dom vill men oftast behövs lite mer. I klass 5-8 har barnen längre skola, min dotter (11ar) kommer hem 13:40, men i hennes skola kan dom även köpa mellanmal pa förmiddagsrasten. Jag är glad för mellanmalet i skolan, mina barn är daliga frukostätare och nu slipper jag tjata om att äta pa morgonen.

Jag har inte upplevt det hos oss men jag har hört att det ibland är lite "tävling" mellan föräldrarna med att göra en sa häftig mellanmalsbox som möjligt (bento) med macka, frukt och grönsaker utstansade i olika figuerer osv. Det finns mänder pa sociala medier.

Men jag förstar ärligt talat inte varför det ska vara sa mycket uppstandelse om ett barnen tar med sig en frukt? Är det verkligen sa manga familjer som inte har rad med en liten frukt till barnen? Jag vill inte "trampa ngn pa tarna" och ber om ursäkt om ngn tar illa upp men jag förstar verkligen inte. I Österrike betalar vi nästan lika mycket skatt som i Sverige, lönerna ligger ungefär lika men vi far betala skolmat, skolmaterial (allt utom de flesta böcker). Barnen gör ofta utflykter, skolresor, skidkurs/svimkurs. Nästa vecka ska barnen aka till stan och ga pa teater som kostar 15€/barn. Men jag hör i stort sätt aldrig ngn beklaga sig över att det kostar för mycket. Dock kan man söka hjälp hos kommunen för dom dyrare utgifterna som skidkurs och inkomstsvaga familjer kan fa en "skolstartpeng" i början av höstterminen. Men för att skicka med lite mellanmal till skolan har jag aldrig hört ngn diskussion om.
Gissningsvis blir det kanske mer livat i frågan här i Sverige för att vi har lagstadgat i skollagen att skolan ska vara avgiftsfri, skolan FÅR INTE ställa krav på frukt/mellis osv. Men gör det ofta ändå, vilket är frustrerande. Det är skolan som borde lösa problemet för de får inte lägga över frågan på föräldrarna.

Jag blev sååå jäkla trött på frukttvånget. Mina ungar åt inte frukt. Samma kantstötta frukt åkte fram och tillbaka. Så jag skickade med två riskakor. Åh NEJ. Dom var smaksatta. Ajabaja. Då pratade jag med lärarna och sen vart det tyst. Mina barn behövde också mellis för att orka.

Nej. Läraren ska följa lagen. Hen kan omöjligt veta Lisas ekonomiska status. Hen kan inte veta om hens privilegierade uttalande får det att knytas i förälderns mage. En mage som kanske inte fått något i sig på dagar.

Det är en sak att vara privilegierad. Det är en helt annan sak att bete sig som en röv istället för använda sin empati och tänka sig in i hur det skulle vara att faktiskt inte kunna äta sig ohungrig på dagar. Att tanken på att kunna köpa 500 gram frukt och grönt till varje familjemedlem är fullkomligt surrealistisk eftersom verkligheten är att frukt och grönt är något man kanske kan ge sina barn någon gång ibland och då det absolut billigaste och såklart inga 500 gram per person.

Man behöver inte bete sig illa för att man inte kan greppa hur andras levnadsstandard ser ut. Då är det bättre att hålla tyst istället för att göra bort sig.
Räcker ju med ett äpple, det väger inte 500g..sen att rekommendationen kanske är 500g per dag innebär inte att ett äpple på rasten mellan frukost och lunch inte räcker.

Vad jag mer menar är att många fler än de allra fattigaste föräldrar har inte råd med den tävlingen som blir barn/föräldrar mellan med vilket mellanmål barnen har med sig till skolan, när inte ett äpple är gott nog längre utan det ska vara så mycket mer än så med. Då blir det inte bara de allra fattigaste som inte har råd utan en betydligt större grupp också. Ett reellt problem faktiskt.
Tänker att ha råd eller inte råd. Barnen får i sig en massa oerhört onyttigt godis som de inte borde äta när de borde äta frukt.

Så läraren borde helt enkelt säga att de får ha med frukt/grönsak eller ingenting. (vilket jag tror att jag skrev tidigare). Det är ingen naturlag att bara för att barn ska ha med frukt till skolan så måste det bli en godistävling.

(jag har inte erfarit någon sådan tävling utan det är kanske lokalt)

Fick ni inte sudd och pennor i skolan det fick vi. Jag gick i skolan under -80 och början av -90. Man fick dock bara en uppsättning så slarvade man bort så fick man skaffa eget.
Folk tog ju med egna pennor och sudd och så för att de ville, tex om man ville ha stiftpenna. I ungens klass också, tex suddbara färgpennor har varit populärt, ungen gillar mer stift. Jag upplevde ingen tävlan i det, men kanske skulle man upplevt en sådan om det hade varit svårt att köpa en penna och ett sudd.

Dvs det är kanske lättare att strunta i en tävling och himla med ögonen om man hade kunnat köpa en viss penna om man velat. Jämfört med om man vet att man inte kan.

Angående att man kan skicka med ett äpple så kostar ett äpple idag 5 kr st (utjämnat över året) det är 100 kr i månaden för ett barn under terminerna 1100 kr på ett år, har man fler barn blir det såklart mer än så. 1100 kr räcker till vinterkläder, skor etc saker som många inte har råd med till sina barn.
Ja alltså egentligen är det inte mycket pengar jämfört med mycket annat man handlar och barnen ska ju ändå faktiskt äta minst ett par frukter om dagen så det är väldigt bra att de får ett tillfälle i skolan.

Men med det sagt så blir det ju en stor påse frukt att ta hem från affären även när man bara har ett barn och äpplen tar ju upp en del plats. (jag har ju släpat den där fruktpåsen själv och sett hur snabbt den krymper) Så det upplevs som mycket som bara tar slut utan att man får någonting av det hemmavid. Även om det typ är bland de bästa måltider barnet får på dagen :)

Så som fruktätandet ser ut i Sverige i övrigt är ju risken faktiskt att det är den enda frukten barnet äter på en dag och att det är under en kort tid -låg och mellanstadiet så det är ju en viktig måltid för livet.

Tror ett problem är att många ser frukt som värdelöst och därmed drygt att lägga pengar på även ur en tight ekonomi, inte bara ur en ekonomi där man har svårt att ha råd.

(bara det faktum att tydligen mer välbeställda då på vissa platser hellre tydligen ger sina barn någonting sämre att äta visar ju på att de/folk ser frukt som värdelöst snarare än episkt bäst.)

Tänker envisas med att det bästa är att de som har råd tar med, de som har glömt får av skolan och regeln är frukt eller inget.

Senast ändrad:
Ja alltså egentligen är det inte mycket pengar jämfört med mycket annat man handlar och barnen ska ju ändå faktiskt äta minst ett par frukter om dagen så det är väldigt bra att de får ett tillfälle i skolan.

Men med det sagt så blir det ju en stor påse frukt att ta hem från affären även när man bara har ett barn och äpplen tar ju upp en del plats. (jag har ju släpat den där fruktpåsen själv och sett hur snabbt den krymper) Så det upplevs som mycket som bara tar slut utan att man får någonting av det hemmavid. Även om det typ är bland de bästa måltider barnet får på dagen :)

Så som fruktätandet ser ut i Sverige i övrigt är ju risken faktiskt att det är den enda frukten barnet äter på en dag och att det är under en kort tid -låg och mellanstadiet så det är ju en viktig måltid för livet.

Tror ett problem är att många ser frukt som värdelöst och därmed drygt att lägga pengar på även ur en tight ekonomi, inte bara ur en ekonomi där man har svårt att ha råd.

(bara det faktum att tydligen mer välbeställda då på vissa platser hellre tydligen ger sina barn någonting sämre att äta visar ju på att de/folk ser frukt som värdelöst snarare än episkt bäst.)

Tänker envisas med att det bästa är att de som har råd tar med, de som har glömt får av skolan och regeln är frukt eller inget.
Hade inte det enklaste varit om skolan hade erbjudit frukt/grönsak och något knäcke att tugga på? Nu när vi har regeln om att skola ska vara avgiftsfri och man inte får ställa krav på föräldrar att de ska köpa mellis till barnen att ha i skolan?

Det var aldrig frågan. Skolan ska vara gratis. Skolan får därför inte uppmuntra barnen att ta med sig även om det är frivilligt. Att inte förstå att det skapar problem när skolan uppmuntrar till att ta med är mycket priviligerat. Det kan tyckas vara en struntsumma men för någon annan kan det innebära att föräldern själv får låta bli att äta lunch. Alla har inte råd att köpa frukt eller annat till sina barn att ta med.
Det var just för att privilegierade människor inte förstod sådant som det blev lagstadgat att skolan ska vara gratis. Det finns inga undantag.

Att det inte finns några undantag är du dock inte sant.

Skollagen
8 § Utbildningen ska vara avgiftsfri.

Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg som behövs för en god kunskapsutveckling i enlighet med
utbildningens mål.

Eleverna ska utan kostnad erbjudas näringsriktiga skolmåltider.

Avgifter i samband med ansökan om plats får inte tas ut.
Lag (2023:951).

9 § Trots 8 § får det förekomma enstaka inslag som kan medföra en obetydlig kostnad för eleverna.
I samband med skolresor och liknande aktiviteter får det, trots övriga bestämmelser i denna lag, i enstaka fall under ett läsår förekomma kostnader som ersätts av vårdnadshavare på frivillig väg. Sådana aktiviteter ska vara öppna för alla elever. Ersättningen får inte överstiga huvudmannens självkostnad för att eleven deltar i aktiviteten.

(Sen påstår jag inte att det är stöd för att kräva att barnen har med sig frukt varje dag)

Hade inte det enklaste varit om skolan hade erbjudit frukt/grönsak och något knäcke att tugga på? Nu när vi har regeln om att skola ska vara avgiftsfri och man inte får ställa krav på föräldrar att de ska köpa mellis till barnen att ha i skolan?
Absolut, men vår kommun priorieterar inte det, eller skolböcker. Det är bara en rik kommun med socialdemokratiskt styre och de är inte intresserade av att ge mer än bland de lägsta skolpengen som landet har. De är intresserade av andra saker som att bygga grejs för pengarna.

Och ok välj ngt annat, men det är nog svårt att övertyga väljarna om vilket annat parti som skulle välja vård och skola framför att vräka pengar på whatever som befolkningen inte vill ha.

De flesta väljare har ju inte ens fattat att det är kommunen som står för pengarna till skolan, de tror det är riksdagsvalet som gör skillnad där :arghh:

Med det sagt så självklart gav lärarna av knäckebröd i det akuta och sa att jag behövde ta med en frukt till till eftermiddagen.

När det gäller skolan i vår kommun är liksom en frukt till mellis det absolut minsta problemet.

När det gäller skolan i hela landet är det också ett ganska litet problem jämfört med betygssystemet, läroplanen och lärarutbildningen :(

Men absolut man ska ju inte tänka att man inte skulle kunna lösa alla dessa problem.

Sedan finns det en ännu svårare fråga - föräldrar som inte klarar av att skicka med mellis eller utflyktsmat för att de inte bryr sig eller är på spektrat. Jag hör till dem som kunde komma med en femtiolapp i näven till orientering på en friluftsdag. Det funkade inte heller.

(då fanns inte bokstavsdiagnoserna och jag hade åtminstone en förälder som hade behövt stöd. En femtiolapp var mycket pengar då - motsvarande ett par hundra idag - men det hjälpte ju inte om det inte fanns tid eller affärer i närheten)

Absolut, men vår kommun priorieterar inte det, eller skolböcker. Det är bara en rik kommun med socialdemokratiskt styre och de är inte intresserade av att ge mer än bland de lägsta skolpengen som landet har. De är intresserade av andra saker som att bygga grejs för pengarna.

Och ok välj ngt annat, men det är nog svårt att övertyga väljarna om vilket annat parti som skulle välja vård och skola framför att vräka pengar på whatever som befolkningen inte vill ha.

De flesta väljare har ju inte ens fattat att det är kommunen som står för pengarna till skolan, de tror det är riksdagsvalet som gör skillnad där :arghh:

Med det sagt så självklart gav lärarna av knäckebröd i det akuta och sa att jag behövde ta med en frukt till till eftermiddagen.

När det gäller skolan i vår kommun är liksom en frukt till mellis det absolut minsta problemet.

När det gäller skolan i hela landet är det också ett ganska litet problem jämfört med betygssystemet, läroplanen och lärarutbildningen :(

Men absolut man ska ju inte tänka att man inte skulle kunna lösa alla dessa problem.
Politiker är väldigt känsliga för påtryckningar och just mellis är ju något som man på kommunal nivå kan påverka eftersom det är den del av skolan som kommunen styr över. Då går man till skolnämnden (barn och utbildning eller vad den nu heter i ens kommun) och lyfter sina åsikter kring mellis.

Betygsystem, läroplan och lärarutbildning är statligt så det är en längre process.

Senast ändrad:
Politiker är väldigt känsliga för påtryckningar och just mellis är ju något som man på kommunal nivå kan påverka eftersom det är den del av skolan som kommunen styr över. Då går man till skolnämnden (barn och utbildning eller vad den nu heter i ens kommun) och lyfter sina åsikter kring mellis.

Betygsystem, läroplan och lärarutbildning är statligt så det är en längre process.
Nu skrev jag ju överst att kommunerna styr över skolpengen och skolorna och att vår kommun inte anser att skolmateriel och pengar (lokaler, lärare, specialpedagoger, osv osv) är någonting skolan behöver. Så om jag gick till utbildningsnämnden skulle jag prata om pengar över huvud taget, böcker eller skolmateriel inte om frukt.

Jag skrev också mycket tydligt att betygssystem, läroplan är statligt och lärarutbildningen är ju universiteten.

Jag är på inskolning på en ny skola idag (samma kommun). Ingen fruktstund här!

Och allmänt mycket bättre rutiner och arbete med ordning och reda, vara en bra kompis osv.

Intressant hur det kan skilja sig åt.

Tänker att ha råd eller inte råd. Barnen får i sig en massa oerhört onyttigt godis som de inte borde äta när de borde äta frukt.

Så läraren borde helt enkelt säga att de får ha med frukt/grönsak eller ingenting. (vilket jag tror att jag skrev tidigare). Det är ingen naturlag att bara för att barn ska ha med frukt till skolan så måste det bli en godistävling.

(jag har inte erfarit någon sådan tävling utan det är kanske lokalt)
Jag vet inte riktigt om jag förstår ditt inlägg i relation till mitt är jag rädd?

Jag vet inte riktigt om jag förstår ditt inlägg i relation till mitt är jag rädd?
Jag känner att det här med tävlan som du skriver om känns väldigt främmande och jag tänker att det kanske inte är det vanligaste och väldigt lätt för en lärare som vill och för en förälder att föreslå att kväsa i just fruktstundssituationen.

Att det inte finns några undantag är du dock inte sant.

Skollagen
8 § Utbildningen ska vara avgiftsfri.

Eleverna ska utan kostnad ha tillgång till läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg som behövs för en god kunskapsutveckling i enlighet med
utbildningens mål.

Eleverna ska utan kostnad erbjudas näringsriktiga skolmåltider.

Avgifter i samband med ansökan om plats får inte tas ut.
Lag (2023:951).

9 § Trots 8 § får det förekomma enstaka inslag som kan medföra en obetydlig kostnad för eleverna.
I samband med skolresor och liknande aktiviteter får det, trots övriga bestämmelser i denna lag, i enstaka fall under ett läsår förekomma kostnader som ersätts av vårdnadshavare på frivillig väg. Sådana aktiviteter ska vara öppna för alla elever. Ersättningen får inte överstiga huvudmannens självkostnad för att eleven deltar i aktiviteten.

(Sen påstår jag inte att det är stöd för att kräva att barnen har med sig frukt varje dag)
Med ”enstaka fall” menas verkligen enstaka, alltså 2-3 fall per år och man syftar på typ en bussbiljett eller inträde på museum. Inte frukt varje dag.

Jag känner att det här med tävlan som du skriver om känns väldigt främmande och jag tänker att det kanske inte är det vanligaste och väldigt lätt för en lärare som vill och för en förälder att föreslå att kväsa i just fruktstundssituationen.
Jag tror inte alls det är ovanligt nej. Jag hör och ser samma problem runt om i olika skolor. Men visst. Jag gissar att i de finare områdena i Stockholm har man kanske inte de problemen. Det är mer ett fattigt problem, så att säga.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka