Att stänga av vattnet vid hårtvätt & tandborstning (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 40)

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 179
  • Visningar Visningar 8 269

Bukefalos 30 år!

Jag fryser lite helt enkelt de där 30 sekunderna eller vad någon sa att det var när man tvålar in sig, man överlever.

Som i alla liknande situationer gör ju inte de 3-6 literna någon skillnad. Men gör man det flera gånger i veckan, om hela Sveriges befolkning eller hela världen skulle göra det. Ja, då skulle det bli problem. Sen är det så klart så att om man istället för att ha igång vattnet, drar upp temperaturen i badrummet till 25 grader för att inte frysa, så spelar det ju mindre roll.

Jag blöter ner mig. Stänger av vattnet, schamponerar och tvålar in kroppen. Sätter igång vattnet och tar ansiktsrengöring samtidigt som jag sköljer bort schampo och tvål. Sköljer av allt. Klart. Jag hinner inte börja frysa. När jag epilerar benen så låter jag dock duschen vara igång, det gör inte lika ont då.

Stänger så klart av kranen när jag borstar tänderna. Finns det människor som inte gör det? Och sköljer inte munnen efteråt. Men så använder jag alldeles för lite tandkräm, så det blir inte så mycket varken skum eller mintsmak :D.
Ja och om man fryser och då duschar 5 minuter längre så blir det både dyrare, mer energiåtgång och mer vattenförbrukning. Ibland är inte det snålaste det bästa utan något som skapar större förbrukning.

Egen brunn och egen varmvattenberedare så jag betalar ju för det själv och har eget ansvar för att brunnen inte sinar.

Det är säkert så för just dig, men det är ju inte så att de tär en allmän sanning att om han har egen brunn så är det eget ansvar för att den inte sinar. Det är inte alls ovanligt med vanliga villaområden där det är enskilt VA och vattenuttag i allra högsta grad påverkar även grannarna :)

Ja och om man fryser och då duschar 5 minuter längre så blir det både dyrare, mer energiåtgång och mer vattenförbrukning. Ibland är inte det snålaste det bästa utan något som skapar större förbrukning.
Precis. Alla onödiga liter har negativ påverkan, oavsett om det är pga av långa duschar eller att man inte stänger av vattnet under schamponering och tvålning. Det effektivaste är så klart om man inte gör av med mer än vad som behövs, i någon ände eller på något sätt.

Jag droppar bara lite vatten på tandborsten, däremot stänger jag absolut inte av vattnet när jag duschar. Snarare tvärtom, jag brukar sitta på golvet i duschen och filosofera under min varma dusch.

Ibland gör jag dock bara snabbduschar för att jag mest behöver skölja av mig lite svett.

Det är säkert så för just dig, men det är ju inte så att de tär en allmän sanning att om han har egen brunn så är det eget ansvar för att den inte sinar. Det är inte alls ovanligt med vanliga villaområden där det är enskilt VA och vattenuttag i allra högsta grad påverkar även grannarna :)
För mig är det så, ja. Jag bor på egen gård och både färskvattenbrunnen och infiltrationen ligger på egen mark med hyfsat stort avstånd till närmaste grannar. Säkert påverkar vi ändå i någon mån varandra, men inte så att grannen inte kan duscha alls om jag duschar i 15 minuter istället för 5. Vi har också rätt gott om vatten här med grundvattnet nära ytan och en stor sjö i närheten.

Jag förundras över hur kallt många verkar ha det i dusch/badrum. Har man duschdörrar upplever jag att det aldrig blir kallt I duschen så länge man inte öppnar dörrarna.
Jag har nog aldrig frusit i något badrum när jag stängt av vattnet när jag tänker efter. Har haft alla varianter från duschdraperi till duschkabin och allt däremellan.

Stänger självklart av både vid tandborstning och när jag schamponerar och tvålar in mig.
Det beror kanske en del på hur varmt man duschar också? 🙂

För mig är det så, ja. Jag bor på egen gård och både färskvattenbrunnen och infiltrationen ligger på egen mark med hyfsat stort avstånd till närmaste grannar. Säkert påverkar vi ändå i någon mån varandra, men inte så att grannen inte kan duscha alls om jag duschar i 15 minuter istället för 5. Vi har också rätt gott om vatten här med grundvattnet nära ytan och en stor sjö i närheten.
Ja det är ju osannolikt att du sitter på ett helt eget grundvattenmagasin.

Men … nu upprepar jag mig lite som en papegoja. Om man bekymrar sig så över sin vattenkonsumtion - hur tänker ni på toa? Spolar ni efter varje kiss? Eller bara när det är nåt mer? Som i Kalifornien där skyltarna uppmanade: If it’s yellow let it mellow; if it’s brown, flush it down! Med flera kiss om dagen borde man spara massor med vatten där! Locket på, bara! 💛

Men … nu upprepar jag mig lite som en papegoja. Om man bekymrar sig så över sin vattenkonsumtion - hur tänker ni på toa? Spolar ni efter varje kiss? Eller bara när det är nåt mer? Som i Kalifornien där skyltarna uppmanade: If it’s yellow let it mellow; if it’s brown, flush it down! Med flera kiss om dagen borde man spara massor med vatten där! Locket på, bara! 💛
Vi har haft stopp en gång, två spolbilar hemma på skärtorsdagen 😅 de rekommenderade att aldrig använda snålspolningen, så jag gör inte det och spolar varje gång. En hink varmt vatten samtidigt som man spolar rensar rören ordentligt 😁 passar på att göra så när jag torkar golven.

sen blir kiss som står i toan så äckligt..

På dagen spolar jag efter varje besök, men på nätterna när jag är uppe på toa spolar jag inte utan gör det först på morgonen. Sedan tycker jag inte att det är så lyckat att spara en massa papper i toan heller - om man nu inte lägger det någon annanstans - för stopp vill man ju inte ha!

Vi har haft stopp en gång, två spolbilar hemma på skärtorsdagen 😅 de rekommenderade att aldrig använda snålspolningen, så jag gör inte det och spolar varje gång. En hink varmt vatten samtidigt som man spolar rensar rören ordentligt 😁 passar på att göra så när jag torkar golven.

Alltså... det skulle aldrig falla mig in att inte spola efter varje toalettbesök :yuck:

Eftersom jag har rätt gamla rör har jag stränga order från rörmokaren att inte installera en snålspolande toalett och det tänker jag lyda. Tack och lov har jag aldrig fått något rejält stopp.

Ja det är ju osannolikt att du sitter på ett helt eget grundvattenmagasin.
Det gör jag ju sannolikt inte, nej. Däremot släpper jag ju i långsamt takt ut mitt duschvatten igen efter användning i och med att det passerar trekammarbrunn och infiltration så i det långa loppet tror jag inte att mitt duschande påverkar grundvattennivån nämnvärt :) Däremot - skulle det bli en extremt torr sommar typ 2018 igen så drar jag ju ner på det mesta utom det vatten vi själva och djuren dricker!

Alltså... det skulle aldrig falla mig in att inte spola efter varje toalettbesök :yuck:

Eftersom jag har rätt gamla rör har jag stränga order från rörmokaren att inte installera en snålspolande toalett och det tänker jag lyda. Tack och lov har jag aldrig fått något rejält stopp.
Jag tyckte jag var så duktig innan som nästan alltid använde snål-spolning. Iden är bra och jag försöker vara försiktig när jag använder kranar och dusch, men jag hade ingen aning om att vara "för duktig" kan bli väldigt dyrt.

Ahaaa! Undrar hur det fungerar där borta i CA?

Vad gäller min man (som aldrig spolar efter kiss...) antar jag att han inte använder papper efteråt, utan bara skakar på snoppen lite lagom. Själv använder jag (ju) papper... även då.

Jag tyckte jag var så duktig innan som nästan alltid använde snål-spolning. Iden är bra och jag försöker vara försiktig när jag använder kranar och dusch, men jag hade ingen aning om att vara "för duktig" kan bli väldigt dyrt.
Vår toastol har en sådan där halvspolningsvariant, men det är ju ingen vits att använda den för då får man bara spola två gånger istället...

0_Yxq8CbsAZc765eur.webp
0_Yxq8CbsAZc765eur.webp

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur