Att sysselsätta hundar!

Timsetim

Trådstartare
Hur dåligt mår egentligen hunden av att inte få lika mycket sysselsättning som rasen egentligen kräver? Tanken slog mig efter att ha läst alla inlägg här om hur viktigt det är att sysselsätta hunden och uppmaningar till nya hundägare att verkligen köpa rätt hund efter hur mycket man kan sysselsätta den. Det jag tänker på är alla hundar jag träffat genom åren på olika hästgårdar jag hjälpt till på. Dessa har varit av olika raser, små som stora. Men ingen av dom har haft någon annan uppgift än att vara stallhundar. Inga kurser eller annan sysselsättning utanför gården. Den enda som uppvisade viss "störning" var en border collie som ständigt jagade bollar. Men trots detta så var hon en mycket trevlig hund, stannade på gården, vaktade när hon skulle och var snäll och go. Dvs uppfyllde kraven som ägare hade. ¨

Men som sagt, hur dåligt mår egentligen dessa hundar som inte har någon speciell uppgift eller sysselsättning?

/Timsetim :)
 
Det beror på hunden. Det finns exemplar av alla raser som kan trivas som "gårdshund". Men jag tror inte många hundar skulle tack nej till träning ;).
Men en border collie som enbart "stallhund" låter väldigt fel :crazy:.
 
Det är ju väldigt individuellt. Men för att slippa riskera "problem" med hunden så gör man både sig själv och hunden en tjänst om man väljer rätt ras från början.

Som stallhund, händer det ju en del i alla fall. Det är ofta liv och rörelse som hunden måste hålla koll på.

Men trots detta så var hon en mycket trevlig hund, stannade på gården, vaktade när hon skulle och var snäll och go

Hunden du beskriver ovan har ju i alla fall en uppgift i sin vardag. Hon vaktar när det behövs. Det innebär att hon håller koll och inverkar vid behov. Men visst mår de som bäst om de får någon sorts berikning i sitt liv.

Sen är det frågan om hur kunniga dessa ägare är på att se på hunden om den mår dåligt. Att hunden slutar äta är inte alls säkert. De kan visa sig i så många olika beteenden att man inte upptäcker det. Tyvärr finns det nog många hundar som lider i det tysta.

I det vilda så utvandrar vargar om de inte får en uppgift och känner sig delaktiga i sin flock. En hund eller en varg på kolmården har inte den möjligheten.

Många hundar sover nog bort sitt liv.
 
En hund kan arbeta för fullt trots att vi människor inte ser det. Gårdshundar har ofta fullt upp med att hålla koll på gårdens människor och djur, men det beror förstås på graden av liv och rörelse på just den gården. För hunden som kräver mer blir dock även ett sådant här liv trist och diverse felbeteenden kan visa sig. Så länge hunden inte har några knepiga beteenden för sig och inte resignerat till att bli en apatisk sovare så mår hunden bra. Dock tror många att deras apatiska sovare mår skitbra just därför att den är så lugn och snäll.

Hundar som inte har någon uppgift alls, utan bara ligger och sover bort dagarna, mår inte alls bra. De har ofta resignerat så pass att de inte reagerar nämnvärt på något.
 
min schäfer skulle trivas utmärkt som gårdshund, bara det inte var ett för stort stall (hon är så himla lat), medan labben fått så tråkigt att han hade hittat på egna aktiviteter (jaga vilt eller hälsa på grannarna). det beror lite på individen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 661
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 084
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 876
Senast: Hedinn
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp