Att ta med hunden

Jag hade, precis som andra i tråden, verkligen uppskattat om jag kunde gå in på tex pressbyrån för att handla något att äta om jag åker kollektivt och det blir strul med tågen. Jag hade också uppskattat om det var möjligt att äta på uteserveringar med hund hela tiden. Tittar jag på uteserveringarna här nära mig så är det ofta så att den sträcker sig på två sidor av ingången och då hade det ju varit lätt att säga att hundar får vara på den ena halvan av serveringen - inte på den andra. Så kan folk som vill ta med hund göra det och de som vill slippa hundar kan göra det med.

På ställen där det säljs mat, kläder eller möbler vill jag inte ha hundar. Det hade kunnat fungera om alla som hade hund var riktiga hundmänniskor och faktiskt visade respekt med sina hundar, men tyvärr ser det ju inte ut så idag. Det räcker ju med att se hur djuraffärerna alltid har piss-skydd vid ingången som hanhundar måste ha, bara för att se ett möjligt problem med det hela...
 
Har inte hund idag, men har levt med hund en stor del av livet och nej... jag tycker inte att hundar "ska" få följa med överallt. Vi drog aldrig med hundarna in till affärer, restauranger, caféer och liknande. De hade det skönast hemma. Det kan enskilda näringsidkare få bestämma själva och jag tycker det är tråkigt att vissa hundägare inte kan respektera andra människors syn på saken.

Jag tror inte heller att det alltid är för hundarnas bästa att följa med överallt. Har suttit på krogen och sett hundar ligga under borden. Stilla och skötsamma javisst, men jag tror inte att de får ut särskilt mycket av att ligga i den bullriga miljön. Och det handlar inte om att ligga under bordet medan husse/matte tar en öl, de låg där hela kvällen.

Har jobbat i djuraffär där folk självklart fick ta med sina hundar in. Satan i gatan vad vi fick torka hundpiss hela tiden. Då får vi ju ändå anta att vi som jobbade där, som gillar hundar, är mer toleranta än gemene butiksmedarbetare men nog blev vi trötta på det. Hundägarna brydde sig inte ens om att säga till trots att vi hade lappar uppe om att vi gärna vill få veta om hunden har kissat så vi kan städa upp. Med det i bagaget så nej... hundar behöver verkligen inte följa med överallt.
 
Jag hade, precis som andra i tråden, verkligen uppskattat om jag kunde gå in på tex pressbyrån för att handla något att äta om jag åker kollektivt och det blir strul med tågen. Jag hade också uppskattat om det var möjligt att äta på uteserveringar med hund hela tiden. Tittar jag på uteserveringarna här nära mig så är det ofta så att den sträcker sig på två sidor av ingången och då hade det ju varit lätt att säga att hundar får vara på den ena halvan av serveringen - inte på den andra. Så kan folk som vill ta med hund göra det och de som vill slippa hundar kan göra det med.

På ställen där det säljs mat, kläder eller möbler vill jag inte ha hundar. Det hade kunnat fungera om alla som hade hund var riktiga hundmänniskor och faktiskt visade respekt med sina hundar, men tyvärr ser det ju inte ut så idag. Det räcker ju med att se hur djuraffärerna alltid har piss-skydd vid ingången som hanhundar måste ha, bara för att se ett möjligt problem med det hela...

Håller helt med, det där med att få någonting att äta "på vägen" är svårt med hund. Det har hänt att jag har slängt upp honom under armen, öppnat dörren och bara "Ursäkta, FÖRLÅT, men jag skulle verkligen vilja ha en take away kaffe. Äääääääär det okej om jag smiter in med hunden JÄTTESNABBT?". Oftast har det varit OK men inte alltid. En gång kom kassörskan ut med kaffe och kortautomat :D
 
Håller helt med, det där med att få någonting att äta "på vägen" är svårt med hund. Det har hänt att jag har slängt upp honom under armen, öppnat dörren och bara "Ursäkta, FÖRLÅT, men jag skulle verkligen vilja ha en take away kaffe. Äääääääär det okej om jag smiter in med hunden JÄTTESNABBT?". Oftast har det varit OK men inte alltid. En gång kom kassörskan ut med kaffe och kortautomat :D
Förut var det ok att ta med hund på pressbyrån på övre plan inne på centralen. Eller ja, det satt ingen förbudsskylt där iaf, däremot var det hundförbud på nedre plan. Sedan dök det upp förbudsskyltar även på övre plan. Gissar att det hade dykt upp klagomål eller något... Men ja, jag har lekt med tanken på att fråga ändå någon gång. Det kanske kan lyckas.
 
Jag tycker om när man får ta med hunden på restaurang, café, bar etc. Det är trevligt att få ha med sina lurviga kompisar och de uppskattar att få vara med. Tycker också ofta att stämningen blir trevligare och mer avslappnad när det får vara hund med.
Har ärlig talat aldrig upplevt det vara något problem, i stort sett alla hundar har skött sig exemplariskt utan att störa.
De flesta som har hund som av olika anledningar inte klarar restaurangmiljö verkar alltså lämna sina hundar hemma, har min slutsats varit.

Önskade att flera ställen var tydliga med att ”här är hunden välkommen” både på hemsidor och med skyltar utanför. Det underlättar både för den som har hund men också den som absolut inte vill vistas i samma lokal eller på samma servering som hundar.
Upplever i alla fall att det blir mer och mer vanligt att man får ta med hund och att det uttryckligen står på hemsida/sociala medier i alla fall i Stockholm :)
 
Förut var det ok att ta med hund på pressbyrån på övre plan inne på centralen. Eller ja, det satt ingen förbudsskylt där iaf, däremot var det hundförbud på nedre plan. Sedan dök det upp förbudsskyltar även på övre plan. Gissar att det hade dykt upp klagomål eller något...

Eller så har någon hund pissat ner tidningarna som var längst ner i hyllan. Skulle jag ha en egen affär, som inte är djurinriktad, skulle jag aldrig i livet tillåta hundar i butiken av endast den anledningen. Alldeles för många har ingen koll på sin Ludde när han lyfter på benet (eller så bryr de sig inte). Det blir ett helt onödigt ekonomiskt svinn för inte brukar hundägarna vilja ersätta skadan de orsakat, å nej.
 
Jag har nog aldrig tänkt på att hundar inte skulle vara välkomna på uteserveringar. Jag har haft med våra hundar genom tiderna på uteserveringar och aldrig fått något klagomål.

Nu har jag en stor mastiff och honom placerar jag under bordet om det är mycket folk men ofta får jag frågan om han kan få komma fram av nyfiken personal. :D På Sibylla har han fått vatten och köttbullar av personalen.:angel:
 
Som hundälskare förstår jag ändå att det finns människor som inte känner som jag, av olika skäl. Personligen tycker jag att det är trevligt med platser som tillåter hundar, och väljer att besöka sådana ställen framför ställen där hundar inte är välkomna. Jag tycker att ägaren av butiken/restaurangen/stället etc själv ska få bestämma om hund är välkommen eller ej. Anser också att vissa platser är olämpliga för hundar, ex matbutiker, apotek, sjukhus och andra offentliga lokaler. Tycker heller inte att det är konstigt att hundar inte är tillåtna på vissa badstränder eller ex i Botaniska Trädgården i Göteborg.

Min uppfattning är också att människor som jämför hundar med barn inte gör det ur perspektivet att hund och barn är jämlika utan ur perspektivet att det finns platser som är olämpliga för hundar och platser som är olämpliga för barn. Personligen så tycker jag, som inte är förtjust i barn, att det är olämpligt att ta med småbarn på finare restauranger då dessa ofta stör andra gäster. Att låta barn fritt ränna runt inne i butiker och varuhus är inte heller lämpligt.
 
Jag tycker att man oftast brukar kunna få ta med sig hund åtminstone på uteserveringar och det är jag tacksam för. Är man på resande fot med hund så funkar det inte alltid att lämna hundarna i bilen - det kan vara för varmt eller för kallt. Att lämna på ett okänt hotell känns inte heller som en höjdare. Jag tar det dock aldrig för givet utan ringer eller mejlar innan och kan nog inte minnas när jag senast fick ett nej.
 
Eller så har någon hund pissat ner tidningarna som var längst ner i hyllan. Skulle jag ha en egen affär, som inte är djurinriktad, skulle jag aldrig i livet tillåta hundar i butiken av endast den anledningen. Alldeles för många har ingen koll på sin Ludde när han lyfter på benet (eller så bryr de sig inte). Det blir ett helt onödigt ekonomiskt svinn för inte brukar hundägarna vilja ersätta skadan de orsakat, å nej.
Fattar inte att man inte lär sina hanhundar det där alltså. Ingen av mina har någonsin ens tänkt tanken att kissa inne i en butik..
Eller jo, Ammo började lyfta en gång som unghund - men jag tog tag i det där och då och sedan har det aldrig hänt. Blir vansinnig, man får inte kissa inne.
 
Ramlade precis över en diskussion i FB-gruppen "Kan jag ta med hunden tro?" där en del verkade vara högst kränkta över att en del är hundrädda eller inte tycker om hundar. Gissar att en del utav er också är medlemmar där och har läst diskussionen. Det urartade lite till att muslimer anser att hundar är orena osv. Summa summarum, en del verkar inte alls förstå att alla inte älskar deras PÄLSKLINGAR och i Sverige så har vi hundar och hundar är som våra barn. Otrevliga restaurangägare, där vill jag inte äta mer osv.

Jag kan personligen tycka att det är synd att hundar inte är välkomna på alla uteserveringar, eftersom jag själv är hundägare och gärna dricker ett glas vin på sommaren med hunden i knät. Men någon form av förståelse måste det ju finnas för att alla andra faktiskt inte tycker att min hund meningen med livet. Kränktheten fick verkligen ett nytt ansikte.

Vad anser ni om saken? Ska hundar få vara med överallt? Är Sverige lagom, för hundovänligt eller för hundvänligt?
Sverige är överlag hundvänligt tycker jag, många affärer att hitta där hundar får följa med i båda klädaffärer och i stort sett alla utom livsmedelsaffärer vilket är förståeligt. Rest runt mycket i södra delarna av sverige och sällan problem att få ha med hunden.

Dom flesta är faktiskt trevliga och tillmötesgående när det kommer till hunden.
 
Exakt, det är precis vad jag menar! Det ska vara fritt som kund att välja vilka affärsidkare man vill stödja, precis som det ska vara fritt för affärsidkaren att välja vilket kundsegment man vill vända sig till, hundägare eller allergiker/personer som av religiösa skäl anser hundar som orena/ hundrädda etc.

En ändring av regler och bestämmelser skulle inte medföra så stora skillnader från dagens läge, lite fler hundtillåtna restauranger, pubar, uteserveringar och affärer. Det är antagligen bara hundvänner som skulle lägga märke till förändringen.

För inte så länge sedan motiverades hundförbud med smittrisker. Vilka smittor har överförts från hundar till människor luftburet?
Vill du att hundar ska vara inne i livsmedelsaffärer?

Vill du att det ska finnas hundhår på nyinköpta kläder?

Vill du att en blöt snöig vinterhund råkar avsätta sin fukt och sin lukt på dina kläder på restaurangen?

Jag vill inte sitta på en restaurang och känna lukten av en blöt vinterhund.

Jag vill inte ha hundhår på kläderna.

Jag vill inte ha hundar i livsmedelsaffärer.
 
Vill du att hundar ska vara inne i livsmedelsaffärer?

Vill du att det ska finnas hundhår på nyinköpta kläder?

Vill du att en blöt snöig vinterhund råkar avsätta sin fukt och sin lukt på dina kläder på restaurangen?

Jag vill inte sitta på en restaurang och känna lukten av en blöt vinterhund.

Jag vill inte ha hundhår på kläderna.

Jag vill inte ha hundar i livsmedelsaffärer.
Men med dom lagarna och reglerna vi har i Sverige så är det ju en icke-fråga angående att ha hundar där det finns mat? Hur kan det ens vara en diskussionsfråga när det inte är ett alternativ öht och knappast lär bli heller? :)

Resterande frågor tänker jag bara att om butikerna/restaurangerna som väljer att välkomna hundar skyltar tydligt med det så behöver ju inte du utsättas för hundår på kläderna eller känna lukten av blöt vinterhund samtidigt som dom som inte tycker det är ett problem kan välja att gå till dessa butikerna/restaurangerna. Det kommer ju aldrig bli så att alla butiker/restauranger välkomnar hundar så länge det är upp till butikerna/restaurangerna själva att bestämma.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 375
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 297
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 943
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp