Att ta med hunden

Voeux

Trådstartare
Ramlade precis över en diskussion i FB-gruppen "Kan jag ta med hunden tro?" där en del verkade vara högst kränkta över att en del är hundrädda eller inte tycker om hundar. Gissar att en del utav er också är medlemmar där och har läst diskussionen. Det urartade lite till att muslimer anser att hundar är orena osv. Summa summarum, en del verkar inte alls förstå att alla inte älskar deras PÄLSKLINGAR och i Sverige så har vi hundar och hundar är som våra barn. Otrevliga restaurangägare, där vill jag inte äta mer osv.

Jag kan personligen tycka att det är synd att hundar inte är välkomna på alla uteserveringar, eftersom jag själv är hundägare och gärna dricker ett glas vin på sommaren med hunden i knät. Men någon form av förståelse måste det ju finnas för att alla andra faktiskt inte tycker att min hund meningen med livet. Kränktheten fick verkligen ett nytt ansikte.

Vad anser ni om saken? Ska hundar få vara med överallt? Är Sverige lagom, för hundovänligt eller för hundvänligt?
 
Jag tycker inte att hundar behöver följa med överallt men önskar att kunskapen kring servicehundar skulle vara större. Jag har själv servicehund och de "vanliga" hundägarna som promt ska ha med hunden överallt ställer till det en del för oss.
 
Ramlade precis över en diskussion i FB-gruppen "Kan jag ta med hunden tro?" där en del verkade vara högst kränkta över att en del är hundrädda eller inte tycker om hundar. Gissar att en del utav er också är medlemmar där och har läst diskussionen. Det urartade lite till att muslimer anser att hundar är orena osv. Summa summarum, en del verkar inte alls förstå att alla inte älskar deras PÄLSKLINGAR och i Sverige så har vi hundar och hundar är som våra barn. Otrevliga restaurangägare, där vill jag inte äta mer osv.

Jag kan personligen tycka att det är synd att hundar inte är välkomna på alla uteserveringar, eftersom jag själv är hundägare och gärna dricker ett glas vin på sommaren med hunden i knät. Men någon form av förståelse måste det ju finnas för att alla andra faktiskt inte tycker att min hund meningen med livet. Kränktheten fick verkligen ett nytt ansikte.

Vad anser ni om saken? Ska hundar få vara med överallt? Är Sverige lagom, för hundovänligt eller för hundvänligt?
Det är ju rätt stor skillnad på att ha sin dvärgpinscher i knät på uteserveringen mot att folk får kliva över en rottis ligger och blockerar halva stället.
 
Sverige är för hundovänligt enligt min uppfattning. En hund som inte stör eller ofredar andra gäster bör få vara med på uteserveringarna, om inte serveringens ägare vill ha hundfritt. Dessutom tycker jag att det ska vara fritt för en restaurangägare att bestämma om hundarna ska få vara med inne i restaurangen också. Detsamma borde gälla hundar i affärer och på attraktioner, affärens ägare bestämmer.

De som inte vill ha hundsällskap väljer en annan restaurang/affär/attraktion. Alltså ska marknaden, inte myndigheter bestämma var hundar är tillåtna eller inte.
 
Det är ju rätt stor skillnad på att ha sin dvärgpinscher i knät på uteserveringen mot att folk får kliva över en rottis ligger och blockerar halva stället.
Ja men det är inte lätt att reglera så att dvärgisen får ligga i knät men inte rottisen på golvet.
Det behöver finnas konsekventa regler.

Jag tycker att det är rimligt att hundar inte får följa med inomhus i affärer (undantag då djuraffärer) eller restauranter/serveringar/caféer och liknande matställen eftersom jag tycker att allergiker generellt sett bör få möjlighet att gå på "matlokal" och att den "rätten" nog övertrumfar hundägarens "rätt" att ta med sig hunden. Dock tycker jag att det bör vara OK på uteserveringar som ju inte är en sluten lokal på samma sätt.

Jag tycker att det är fånigt att bli kränkt över att hunden inte får följa med vart som helst.
Generellt sett så tycker jag det verkar vara ganska rimligt "hundvänligt" i Sverige. Dock finns det ett gäng hundägare som borde bli bättre på att hålla sina kompisar kopplade, och ett gäng som skulle kunna /borde bli bättre på att plocka upp bajset.
 
Ja men det är inte lätt att reglera så att dvärgisen får ligga i knät men inte rottisen på golvet.
Det behöver finnas konsekventa regler.

Jag tycker att det är rimligt att hundar inte får följa med inomhus i affärer (undantag då djuraffärer) eller restauranter/serveringar/caféer och liknande matställen eftersom jag tycker att allergiker generellt sett bör få möjlighet att gå på "matlokal" och att den "rätten" nog övertrumfar hundägarens "rätt" att ta med sig hunden. Dock tycker jag att det bör vara OK på uteserveringar som ju inte är en sluten lokal på samma sätt.

Jag tycker att det är fånigt att bli kränkt över att hunden inte får följa med vart som helst.
Generellt sett så tycker jag det verkar vara ganska rimligt "hundvänligt" i Sverige. Dock finns det ett gäng hundägare som borde bli bättre på att hålla sina kompisar kopplade, och ett gäng som skulle kunna /borde bli bättre på att plocka upp bajset.
För min del handlar det inte om att bli kränkt, men jag har en hund som har svårt att vara ensam hemma och jag reser mycket med honom. Det hade ju varit jäkligt skönt att kunna käka ute och ha med sig hunden då.


Älskar Espresso House av denna anledning.
 
Sverige är för hundovänligt enligt min uppfattning. En hund som inte stör eller ofredar andra gäster bör få vara med på uteserveringarna, om inte serveringens ägare vill ha hundfritt. Dessutom tycker jag att det ska vara fritt för en restaurangägare att bestämma om hundarna ska få vara med inne i restaurangen också. Detsamma borde gälla hundar i affärer och på attraktioner, affärens ägare bestämmer.

De som inte vill ha hundsällskap väljer en annan restaurang/affär/attraktion. Alltså ska marknaden, inte myndigheter bestämma var hundar är tillåtna eller inte.

På vad syftar du med "attraktion"?

Inne i affär: själv skulle jag inte gilla hundar (eller andra djur för den delen) i en klädaffär, eftersom hundar och andra djur kan lämna spår på kläderna (oftast rimligen päls, men ibland "doftmarkeringar" också....

Du verkar mena att hundarna ska ha rätt att tränga bort de människor som inte gillar hundar, som är rädda för hundar eller allergiska mot hundar, i stället för tvärt om?
 
För min del handlar det inte om att bli kränkt, men jag har en hund som har svårt att vara ensam hemma och jag reser mycket med honom. Det hade ju varit jäkligt skönt att kunna käka ute och ha med sig hunden då.

Älskar Espresso House av denna anledning.

Ja, håller helt med. Det är ju en sak att önska att det fanns mer platser där hunden är välkommen, en helt annan att bli kränkt över att hunden inte är det. En del i diskussionen var dock genuint kränkta över saken.

Jag önskar också att det fanns fler ställen! Utbudet i Stockholm är dock ganska bra, men man får ju läsa på lite och prata med andra hundägare för att få lite koll på var man kan gå. Min närmsta galleria kallar sig "extra hundvänlig". Det är kul!
 
Tror det är för kallt i Sverige för att få till det som i varmare länder, där står dörrar öppna jämt och dom flesta aktiviter sker utomhus
Då är det lättare att ha med hund dessutom blir inte hundarna skitiga så som dom blir större delen av året här. Så nej jag vill inte ha hundar på hm och subway framöver heller:).
 
På vad syftar du med "attraktion"?

Inne i affär: själv skulle jag inte gilla hundar (eller andra djur för den delen) i en klädaffär, eftersom hundar och andra djur kan lämna spår på kläderna (oftast rimligen päls, men ibland "doftmarkeringar" också....

Du verkar mena att hundarna ska ha rätt att tränga bort de människor som inte gillar hundar, som är rädda för hundar eller allergiska mot hundar, i stället för tvärt om?
Jag älskar hundar men skulle verkligen inte vilja ha hundar inne i kläd och mataffärer. Dom är faktiskt ganska skitiga av sig.
 
Jag älskar hundar men skulle verkligen inte vilja ha hundar inne i kläd och mataffärer. Dom är faktiskt ganska skitiga av sig.

Beror ju på hund. Min lille är kortpälsad och går dessutom omvägar runt vattenpölarna. Dessutom kan jag lätt bära honom under armen om jag vill gå in och köpa en kaffe snabbt på vägen innan jag kilar vidare. Det hade inte märkts av, alls. Men jag förstår också att förbudet måste gälla alla, alltså även min lilla rena under armen.
 
Jag skulle jättegärna gå på hundvänligt kafé/restaurang, det som skulle frustrera mig vore att jag inte skulle få ha alla hundarna runt just mig.

Men jag har full förståelse för att inte alla är som jag. På hundforum tänker man inte alltid på att det finns folk som aldrig någonsin har interagerat med en hund, som inte begriper dem överhuvudtaget, kanske till och med är rädda för dem. Och när det hänt incidenter hund/människa eller hund/hund så tycker jag mig ofta se att ”min hund har VERKLIGEN aldrig gjort såhär förut”.

På kaféer/restauranger tycker jag att människan går före hunden.
 
Jag tycker inte det är okej att ha med sig hunden i affärer. Vare sig mat- eller klädaffärer. Om det inte är en servicehund såklart.
Uteserveringar tycker jag är helt okej att folk har hundar på, men samtidigt lite kluven. Vissa hundar klarar att inte hoppa och gnälla mot andra hundar, andra inte. Det känns som det blir svårt att reglera hundars uppträdande och storlek och då kommer möjligen diskussionen upp om skrikande och störande barn upp också. Hellre än tyst dobbermann än en klättrande skrikande barn om jag får välja! Men tre stora hundar på samma uteservering som inte kan uppföra sig lugnt kan nog skrämma iväg många gäster.
 
Nej som varande hundägare sedan -96 tycker jag inte att hundar behöver vara med överallt. Visst kan det bli knöligt att inte kunna ta med hunden på vissa ställen men i ärlighetens namn, jag har valt att leva med hund, det valet kan och ska jag inte tvinga på andra.

Hemma hos mig anser jag att folk får respektera att min hund bor här lika mycket som jag och övriga familjemedlemmar gör. Integrera med hunden behöver ingen göra men respekt och hövlighet precis som mot andra familjemedlemmar personen kanske inte specifikt är där för att hälsa på anser jag är givet.
 
Jag tycker inte det är okej att ha med sig hunden i affärer. Vare sig mat- eller klädaffärer. Om det inte är en servicehund såklart.
Uteserveringar tycker jag är helt okej att folk har hundar på, men samtidigt lite kluven. Vissa hundar klarar att inte hoppa och gnälla mot andra hundar, andra inte. Det känns som det blir svårt att reglera hundars uppträdande och storlek och då kommer möjligen diskussionen upp om skrikande och störande barn upp också. Hellre än tyst dobbermann än en klättrande skrikande barn om jag får välja! Men tre stora hundar på samma uteservering som inte kan uppföra sig lugnt kan nog skrämma iväg många gäster.

Hade faktiskt skrikande klättrande barn i huvudet också, men var rädd för att skriva det :o
 
Nu har jag inte hund, men då jag hade hund ville jag inte lämna henne ensam mer än någon kortare tid - och det löste jag genom att anpassa mitt liv efter det.
Funkade inte att gå på den serveringen - ja, då gick -vi- inte på den serveringen. Och handlade gjorde jag antingen en ytterst kortis med hund i bil, alternativt storhandlade som hundledig.

Och inte upplevde -vi- Sverige som hundovänligt.
 
Jag är inte hundägare själv, men mina bästa vänner både i Skottland och Sverige är det så jag känner ändå att jag kan uttala mig. Vännen som har hund här är svensk från början och säger ofta att hon tycker det är skönt att Skottland är så mycket mer hundvänligt än Sverige. Massor av barer, caféer och restauranger tillåter hundar här, både inne och ute, men oftast med ganska strikta regler och en "three barks and you're out"-policy.

När det gäller affärer är det en annan grej tycker jag, eftersom både hund + hundägare och andra besökare där rör sig betydligt mer och riskerar att stöta ihop. Är man rädd för hundar kan jag förstå om det känns jobbigt, medan man på en bar/restaurang/café kan välja att gå en bit ifrån när man passerar bordet där hunden är, eller välja ett annat ställe.

Jag känner dock att det är lite svårt att se objektivt på saken som hundälskare, och jag förstår till viss del de som säger att det är hundägaren själv som valt det livet. Men lite mer hundvänligt skulle det väl kunna bli, tycker jag, under förutsättningen att det finns tydliga regler och att det hanteras på ett sätt som gör att alla kan trivas.
 
På vad syftar du med "attraktion"?

Inne i affär: själv skulle jag inte gilla hundar (eller andra djur för den delen) i en klädaffär, eftersom hundar och andra djur kan lämna spår på kläderna (oftast rimligen päls, men ibland "doftmarkeringar" också....

Du verkar mena att hundarna ska ha rätt att tränga bort de människor som inte gillar hundar, som är rädda för hundar eller allergiska mot hundar, i stället för tvärt om?
Exakt, det är precis vad jag menar! Det ska vara fritt som kund att välja vilka affärsidkare man vill stödja, precis som det ska vara fritt för affärsidkaren att välja vilket kundsegment man vill vända sig till, hundägare eller allergiker/personer som av religiösa skäl anser hundar som orena/ hundrädda etc.

En ändring av regler och bestämmelser skulle inte medföra så stora skillnader från dagens läge, lite fler hundtillåtna restauranger, pubar, uteserveringar och affärer. Det är antagligen bara hundvänner som skulle lägga märke till förändringen.

För inte så länge sedan motiverades hundförbud med smittrisker. Vilka smittor har överförts från hundar till människor luftburet?
 
Jag älskar hundar och har haft hund tidigare. Om jag är på en uteservering så tycker jag det är trevligt med hundar omkring. Men- jag tycker inte det är självklart att hundar ska få vara överallt. Och då får man som ägare anpassa sitt liv till det och gå på de ställen där hundar är välkomna.
Jag startade för några år sedan en liknande tråd. Anledningen var att jag varit med om några händelser tex en person som blev sur över att inte få ta med sig hunden in på museum. Även en restaurang där jag var med en kollega som är allergisk och där hen sa att om hunden får vara inomhus så kommer jag behöva gå. Restaurangpersonalen sa att hunden fick vara på uteservering men inte inomhus vilket hundägaren inte gillade då "Det är kallt utomhus ".
Vissa offentliga ställen som museer tycker jag inte hundar ska vara på eller tex apotek då alla måste ha möjlighet att kunna hämta ut medicin.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 311
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 947
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp