Att ta med hunden

Det här är faktiskt en av de (övervägande) anledningarna till att jag valde att flytta till och bo kvar i Skottland. Det är otroligt lätt och trevligt att röra sig med hund i samhället och jag har verkligen, trots att så gott som alla avslappnade pubar/barer/hotell tillåter hundar aldrig varit med om att djuren varit störiga.
I vissa lokaler har man avskärmade områden där djur är tillåtna och trots att varje bord haft en "egen" hund har där aldrig varit problem. Jag antar att folk helt enkelt inte gitter ta med en hund som inte fungerar och att det är en oskriven regel att man inte stör.
Personligen tycker jag att det är superpraktiskt eftersom jag jobbar mycket och inte vill ge hundarna mer ensamtid och för att jag verkligen gillar att ha mina hundar omkring mig så gott som hela tiden. :)
Klädbutiker är lite sisådär med hund och det tycker jag är helt okej, likaså med matbutiker. Där ska jag ju inte spendera någon tid ändå liksom.
Det borde definitivt vara upp till butiksägaren.
 
Lite OT, men det har jag aldrig sett! Är det vanligt verkligen? :o
Det är det nog. Jag hade aldrig sett det i min närmaste djurbutik tidigare men enligt andra har skylten "alltid" suttit där. Retligt den gången jag såg den, vi hade då provat selar en bra stund på hunden och såg den först när vi gick ut :o Ingen i personalen sa något heller, inte då och inte vid tidigare tillfällen som hunden hade varit med där inne och då hade de ändå hjälpt till med provning så de bör ju ha sett att han inte hade något kisskydd på sig. Nu kissar inte min inne men det kunde ju inte personalen veta.
 
Men med dom lagarna och reglerna vi har i Sverige så är det ju en icke-fråga angående att ha hundar där det finns mat? Hur kan det ens vara en diskussionsfråga när det inte är ett alternativ öht och knappast lär bli heller? :)

Resterande frågor tänker jag bara att om butikerna/restaurangerna som väljer att välkomna hundar skyltar tydligt med det så behöver ju inte du utsättas för hundår på kläderna eller känna lukten av blöt vinterhund samtidigt som dom som inte tycker det är ett problem kan välja att gå till dessa butikerna/restaurangerna. Det kommer ju aldrig bli så att alla butiker/restauranger välkomnar hundar så länge det är upp till butikerna/restaurangerna själva att bestämma.
Jag har inget emot hundar, är definitivt inte rädd för hundar, men det finns många hundägare som är rätt "egendomliga" runt hanteringen av sina hundar.
Som inte tycker att det är något problem med att hundens smutsighet, smutsar ner någon annan t.ex.. Eller att hunden ligger i vägen, så att andra snubblar över den.

Onyktra människor (t.ex. på något slags näringsställe) har dessutom en tendens att överskatta sina förmågor på alla plan.

Normalt sett, är hundar/hundägare inget problem på uteserveringar eftersom det ofta finns lite mer yta och valet att gå in för att slippa ha hundar i närheten, men det är ju en ganska liten del av året, där det går att använda uteserveringar.

Och jag vill verkligen inte ha hundar inomhus på en restaurang. Skadan är ju redan skedd, om hunden snor min mat t.ex. därför att hundägaren inte har ordning på hunden, då hjälper det inte om den blir "utvisad" efter händelsen.

Det finns alldeles för många hundägare, som anser att deras hund minsann aldrig skulle smutsa ner, stjäla mat, eller ställa till något som helst obehag för någon utomstående.

En hund som egentligen är gladlynt, och vill hälsa på folk kan exempelvis upplevas som väldigt "jobbig" av utomstående.

Och det är oändligt få kategorier av affärer/inomhusevenemang primärt avsedda för människor där jag kan se att en hund (förutom då pyttehund i väska) egentligen passar i.
Några exempel:
Porslinsaffär? Nej, det räcker med en svansviftning så kan saker gå i kras.
Möbler? Nej, hunden kan hoppa upp i soffan eller sängen med skitiga tassar.
Kläder? Nej, stor risk för hundsmuts och hår på nya kläder som ännu inte har fått en ägare.
Muséer? Nej, Sköra föremål kan förekomma som är exponerade på ett väldigt attraktivt sätt för hunden.
Matbutiker? Nej, för många saker att äta på.

Har du några exempel på inomhusaktiviteter avsedda för människor, där hundar inte är tillåtna idag, som du tycker att det vore jättebra, och skulle fungera jättebra med att tillåta hundar?
 
Jag har inget emot hundar, är definitivt inte rädd för hundar, men det finns många hundägare som är rätt "egendomliga" runt hanteringen av sina hundar.
Som inte tycker att det är något problem med att hundens smutsighet, smutsar ner någon annan t.ex.. Eller att hunden ligger i vägen, så att andra snubblar över den.

Onyktra människor (t.ex. på något slags näringsställe) har dessutom en tendens att överskatta sina förmågor på alla plan.

Normalt sett, är hundar/hundägare inget problem på uteserveringar eftersom det ofta finns lite mer yta och valet att gå in för att slippa ha hundar i närheten, men det är ju en ganska liten del av året, där det går att använda uteserveringar.

Och jag vill verkligen inte ha hundar inomhus på en restaurang. Skadan är ju redan skedd, om hunden snor min mat t.ex. därför att hundägaren inte har ordning på hunden, då hjälper det inte om den blir "utvisad" efter händelsen.

Det finns alldeles för många hundägare, som anser att deras hund minsann aldrig skulle smutsa ner, stjäla mat, eller ställa till något som helst obehag för någon utomstående.

En hund som egentligen är gladlynt, och vill hälsa på folk kan exempelvis upplevas som väldigt "jobbig" av utomstående.

Och det är oändligt få kategorier av affärer/inomhusevenemang primärt avsedda för människor där jag kan se att en hund (förutom då pyttehund i väska) egentligen passar i.
Några exempel:
Porslinsaffär? Nej, det räcker med en svansviftning så kan saker gå i kras.
Möbler? Nej, hunden kan hoppa upp i soffan eller sängen med skitiga tassar.
Kläder? Nej, stor risk för hundsmuts och hår på nya kläder som ännu inte har fått en ägare.
Muséer? Nej, Sköra föremål kan förekomma som är exponerade på ett väldigt attraktivt sätt för hunden.
Matbutiker? Nej, för många saker att äta på.

Har du några exempel på inomhusaktiviteter avsedda för människor, där hundar inte är tillåtna idag, som du tycker att det vore jättebra, och skulle fungera jättebra med att tillåta hundar?

Om du har varit med om dylikt på serveringar som tillåter hundar förstår jag att du tycker att det är en dålig idé.
 
Om du har varit med om dylikt på serveringar som tillåter hundar förstår jag att du tycker att det är en dålig idé.
Det har jag.

Dessutom i Frankrike där någon annan tråddeltagare hade uppfattningen att alltid rådde harmoni mellan hundägare och icke-hundägare, samt att hundar fick följa med i mycket större utsträckning än här.
 
Det har jag.

Dessutom i Frankrike där någon annan tråddeltagare hade uppfattningen att alltid rådde harmoni mellan hundägare och icke-hundägare, samt att hundar fick följa med i mycket större utsträckning än här.
Det låter helt vansinnigt. Gick hunden lös på restaurangen? Var ägaren där?
Jag har helt ärligt svårt att se hur någonting dylikt skulle kunna hända utan att det orsakde totalt rabalder i hela restaurangen! En lös hund tillräckligt stor för att obehindrat hoppa upp på ett bord och sno mat från gäster vid ett annat bord. Det är ju på intet sätt någonting som händer då och då eller ens sällan där det tillåts hundar.
 
Och jag vill verkligen inte ha hundar inomhus på en restaurang. Skadan är ju redan skedd, om hunden snor min mat t.ex. därför att hundägaren inte har ordning på hunden, då hjälper det inte om den blir "utvisad" efter händelsen.
Och då är det ju enkelt att du helt enkelt undviker sådana restauranger där hundar tillåts inomhus? :)

Majoriteten av alla restauranger tillåter ju fortfarande inte hundar inomhus så jag kan inte se hur det kan vara ett problem att några få gör det. Jag har inga problem med att hundar är inomhus på restauranger (och för sakens skull, jag har inte med mig min hund eftersom han inte fungerar i den miljön så jag talar inte utifrån att jag måste ha med honom överallt) och går oftast på restauranger där hundar är tillåtna, just för att jag vill stötta deras verksamhet och för att dom ska kunna vara kvar så det finns alternativ för dom med hundar. Varför är det ett problem om vissa tillåter hundar inne?

Återigen, det kommer aldrig handla om att alla restauranger kommer bli tvingade till att släppa in hundar - det finns och kommer finnas andra alternativ också.

Matbutiker? Nej, för många saker att äta på.
Varför fortsätter du argumentera för att hundar inte ska vara välkomna i matbutiker? Ingen har argumenterat för att dom ska få vara det och det finns ca noll saker som tyder på att det kommer vara tillåtet öht. Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma med detta - det är inte okej som det är nu och kommer inte vara okej inom en överskådlig framtid heller.

Vad gäller övriga butiker du tar upp så tänker jag personligen att det återigen bör vara upp till ägaren av stället - vill typ en näringsidkare av hundra tillåta hundar med allt vad det innebär så är det väl trevligt för folk som vill ha med sig hundar och dom som inte uppskattar det får gå till typ dom andra 99 ställena som säljer samma grejer men inte tillåter hundar. Jag tycker du förstorar upp det här något enormt och jag kan verkligen inte begripa varför det är ett problem att vissa tillåter hundar så länge majoriteten av alla inte gör det.

Och nej, jag ser inte alls så stora problem med att hundarna får följa med in i ex butiker - så länge det är skyltat att dom är välkomna så andra kan välja att inte gå dit.
 
Och då är det ju enkelt att du helt enkelt undviker sådana restauranger där hundar tillåts inomhus? :)

Majoriteten av alla restauranger tillåter ju fortfarande inte hundar inomhus så jag kan inte se hur det kan vara ett problem att några få gör det. Jag har inga problem med att hundar är inomhus på restauranger (och för sakens skull, jag har inte med mig min hund eftersom han inte fungerar i den miljön så jag talar inte utifrån att jag måste ha med honom överallt) och går oftast på restauranger där hundar är tillåtna, just för att jag vill stötta deras verksamhet och för att dom ska kunna vara kvar så det finns alternativ för dom med hundar. Varför är det ett problem om vissa tillåter hundar inne?

Återigen, det kommer aldrig handla om att alla restauranger kommer bli tvingade till att släppa in hundar - det finns och kommer finnas andra alternativ också.


Varför fortsätter du argumentera för att hundar inte ska vara välkomna i matbutiker? Ingen har argumenterat för att dom ska få vara det och det finns ca noll saker som tyder på att det kommer vara tillåtet öht. Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma med detta - det är inte okej som det är nu och kommer inte vara okej inom en överskådlig framtid heller.

Vad gäller övriga butiker du tar upp så tänker jag personligen att det återigen bör vara upp till ägaren av stället - vill typ en näringsidkare av hundra tillåta hundar med allt vad det innebär så är det väl trevligt för folk som vill ha med sig hundar och dom som inte uppskattar det får gå till typ dom andra 99 ställena som säljer samma grejer men inte tillåter hundar. Jag tycker du förstorar upp det här något enormt och jag kan verkligen inte begripa varför det är ett problem att vissa tillåter hundar så länge majoriteten av alla inte gör det.

Och nej, jag ser inte alls så stora problem med att hundarna får följa med in i ex butiker - så länge det är skyltat att dom är välkomna så andra kan välja att inte gå dit.

Det är intressant att du inte har några konkreta svar på min fråga, vilka typer av affärer eller evenemang (inomhus alltså), där det idag inte är tillåtet med hundar, som du tycker att det borde vara tillåtet i.

Trådens förutsättning i början var att hundar borde vara tillåtna på betydligt fler ställen än idag.

Fler ställen, skulle t.ex. kunna innebära livsmedelsaffärer.

Jag anser att det absolut inte ska finnas "en massa" fler ställen där hundar är tillåtna. Väljer en affärsinnehavare att släppa in hundar i annat än framförallt djuraffärer, så är det antagligen inte särskilt klokt ur affärssynpunkt, utan snarare en förlustaffär.

Många känner obehag runt hundar, fler än vad många hundägare tror, några är allergiska, och hundar med vidhängande hundägare, är inte alltid så lätta att ha att göra med. Frågan är om det är vissa hundägare som är ouppfostrade, eller om det är vissa hundar är ouppfostrade är en intressant filosofisk fråga.

Att folk inte lyckas ens lyckas hålla hundar kopplade i naturreservat med koppeltvång året runt, är rätt betecknande för folks uppfattning om sin egen hund (som aldrig skulle komma på tanken att jaga något djur...).

Personligen tycker jag att det inte finns någon som helst anledning, till att folk som valt att ha hund, samtidigt vägrar att acceptera att livet faktiskt blir annorlunda med hund än utan hund. Precis som livet med katt eller häst blir annorlunda än livet utan djuren.

Eftersom djur av olika slag kan orsaka obehag eller besvär för andra runt omkring, som inte medför djur, eller kan orsaka olika sorters skador på egendom, så blir livet med djur helt enkelt mer begränsat, men i gengäld så får man ju gjädjen av att umgås med sina djur.
 
Det är intressant att du inte har några konkreta svar på min fråga, vilka typer av affärer eller evenemang (inomhus alltså), där det idag inte är tillåtet med hundar, som du tycker att det borde vara tillåtet i.
Därför att jag inte tycker att det är något fel på hur det är nu, jag har noll problem med att hundar är välkomna ibland men oftast inte. Och jag tycker det är rimligt att det är upp till ägaren att avgöra, vilket jag också skrivit några gånger. Det enda jag tycker är negativt i dagsläget är att det oftast är dåligt skyltat på många ställen, för det tror jag skulle kunna underlätta både för folk med hund som folk utan hund.

Sen håller jag inte med om att det nödvändigtvis är en förlustaffär att tillåta hundar - det beror ju helt på vad en har för verksamhet liksom och hur måna hundägare som väljer att stötta verksamheten bara för att kunna komma dit.

Däremot tycker jag att dina frågor och din fasa över att hundar skulle vara tillåtna i mataffärer är överdrivna och det var vad jag svarade på från början - oavsett om hundar är välkomna i en massa fler butiker så har vi fortfarande lagar kring livsmedelshantering, alltså blir hela diskussionen om hundar i mataffärer löjlig och helt irrelevant.
 
Väljer en affärsinnehavare att släppa in hundar i annat än framförallt djuraffärer, så är det antagligen inte särskilt klokt ur affärssynpunkt, utan snarare en förlustaffär.
Jag är tveksam. Många inrättningar tillåter hund och verkar klara sig alldeles utmärkt ex. Åhléns och Nk. De verkar dessutom bli fler och fler, enligt ta med hunden finns det 157 ställen som klassas som hundvänliga i Göteborg. I Stockholm över 300.

Men oavsett är det, återigen, upp till näringsidkaren och självklart upp till kunden att välja ett annat ställe om så önskas.
 
Min uppfattning är också att människor som jämför hundar med barn inte gör det ur perspektivet att hund och barn är jämlika utan ur perspektivet att det finns platser som är olämpliga för hundar och platser som är olämpliga för barn. Personligen så tycker jag, som inte är förtjust i barn, att det är olämpligt att ta med småbarn på finare restauranger då dessa ofta stör andra gäster. Att låta barn fritt ränna runt inne i butiker och varuhus är inte heller lämpligt.
Fast vad har det ens med saken att göra? Och varför ens dra upp barn som ränner fritt i butiker? Det har ju noll att göra med att man inte får ta med hundar för att en plats ska vara tillgänglig för alla människor. Min poäng är att det inte finns något syfte med jämförelsen över huvud taget. Ingen drar upp utekattet som springer fritt och använder grannens rabatt som toalett, utan det är just barn som alltid tas upp när det diskuteras hundar. Och jag är rätt övertygad om att mängden personer som är allergiska mot barn är ganska få. Att vissa platser är olämpliga för (vissa!) barn gör inte att det är rimligt med förbud, så redan där har hela jämförelsen tappat sitt syfte.
 
Trådens förutsättning i början var att hundar borde vara tillåtna på betydligt fler ställen än idag.

Nä, trådstarten handlade om att jag förfasades över personer som blivit kränkta över att deras pälsklingar inte alltid uppskattas. Så snarare tvärtom. Frågeställningen var också väldigt öppen: "Är Sverige lagom, för hundovänligt eller för hundvänligt?" Ingenstans har jag indikerat att hundar bör vara tillåtna på betydligt fler ställen.
 
Så är det i samtliga djuräffärer jag varit in i de senaste åren iaf. Har dock bara varit in i djuraffärer i Stockholmstrakten.

Yes, finns på "min" djuraffär på Kungsholmen också. Tycker det är toppen!

Gissar dock att det största kissproblemet kommer från hundar med ägare som inte bryr sig eller har dålig koll, och just de ägarna lär inte sätta på kisskydd på sina hundar heller. Men man kan ju hoppas att några medvetna ägare som vet att deras hundar kan skvätta ibland använder dem!
 
Fler ställen, skulle t.ex. kunna innebära livsmedelsaffärer.

Nej, det kommer det aldrig någonsin att innebära, då vi har en livsmedelslagstiftning som effektivt sätter stopp för dylikt.
__ __ __ __ __ __ __ __
Personligen så kvittar det mig att hundar (eller andra djur) inte är välkomna i diverse butiker, caféer, restauranger etc.
Jag släpar nämligen inte med mig någon hund på dylika aktiviteter. Inte heller ut på marknader, hem till folk "bara för att". Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.
 
För övrigt var jag och annan Bukefalist på uteservering med våra hundar igår. Vi fick vattenskål och till och med hundglass från personalen, som blev väldigt uppskattat av de fyrbenta. Min skrutt skaffade många nya kompisar som stannade och klappade, av både personal och gäster. Jag tror hundarnas närvaro kan ge mervärde för många, också, inte bara smuts och kiss och stök. Jag tror inte det stället skulle gå runt och bjuda på gratis hundglass ifall hundarna hade varit dåliga för deras verksamhet.
 
Jag är tveksam. Många inrättningar tillåter hund och verkar klara sig alldeles utmärkt ex. Åhléns och Nk. De verkar dessutom bli fler och fler, enligt ta med hunden finns det 157 ställen som klassas som hundvänliga i Göteborg. I Stockholm över 300.

Men oavsett är det, återigen, upp till näringsidkaren och självklart upp till kunden att välja ett annat ställe om så önskas.
Om NK, som ju så tydligt vänder sig till överklass, övre medelklass, tillåter hundar numera, så har de kanske en kundkrets, som är just lite mer uppfostrad, och tar hand om sina hundar?? Så att det blir lite mindre problem.

Senast jag var där, alltså ett år sedan, så var hundar inte välkomna på Åhléns city i Stockholm. Åtminstone inte den hunden som jag hade med just då. Medelstor, glad och lurvig.

Men en sak stämmer inte i ditt inlägg. De stora varuhusen klarar sig inte alls superbra ekonomiskt alls. Tvärtom. Så att tillåta hundar kan vara ett slags "sista halmstrå" för att öka omsättningen.
 
Om NK, som ju så tydligt vänder sig till överklass, övre medelklass, tillåter hundar numera, så har de kanske en kundkrets, som är just lite mer uppfostrad, och tar hand om sina hundar?? Så att det blir lite mindre problem.

Senast jag var där, alltså ett år sedan, så var hundar inte välkomna på Åhléns city i Stockholm. Åtminstone inte den hunden som jag hade med just då. Medelstor, glad och lurvig.

Det är skillnad med hundar ägda av hundägare, som tränar och fostrar hunden, och alla de där som inte riktigt tycker det behövs...

Jag tror ju dock inte att överklass och uppfostrad hund nödvändigtvis är en direkt korrelation :D
 
Om NK, som ju så tydligt vänder sig till överklass, övre medelklass, tillåter hundar numera, så har de kanske en kundkrets, som är just lite mer uppfostrad, och tar hand om sina hundar?? Så att det blir lite mindre problem.

Senast jag var där, alltså ett år sedan, så var hundar inte välkomna på Åhléns city i Stockholm. Åtminstone inte den hunden som jag hade med just då. Medelstor, glad och lurvig.

Det är skillnad med hundar ägda av hundägare, som tränar och fostrar hunden, och alla de där som inte riktigt tycker det behövs...
För ett år sedan svarade Åhléns på frågan om hundar var välkomna: "Hej Jesper! Ja, hundar är välkomna in på Åhléns City Stockholms varuhus, men vi kan inte svara för övriga företag i huset som Hemköp, Systembolaget och restaurangerna. Vänligen, Åhléns" så endera var personen du frågade inte medveten om detta eller så såg ni ut att tillhöra de ekipage som inte tycker uppfostran behövs så hen drog en fuling?

Och alla är faktiskt välkomna på Nk, både olika hundar och samhällsklasser men det finns som sagt över 450 andra ställen i Göteborg och Stockholm som inte är Nk som trots det verkar tycka att det fungerar med att tillåta hund.
 
Nej, det kommer det aldrig någonsin att innebära, då vi har en livsmedelslagstiftning som effektivt sätter stopp för dylikt.
__ __ __ __ __ __ __ __
Personligen så kvittar det mig att hundar (eller andra djur) inte är välkomna i diverse butiker, caféer, restauranger etc.
Jag släpar nämligen inte med mig någon hund på dylika aktiviteter. Inte heller ut på marknader, hem till folk "bara för att". Har aldrig gjort och kommer aldrig att göra.

Det finns idag en lagstiftning om livsmedelssäkerhet.

Men det kan också finnas en rörelse för att förändra denna lagstiftning, så att hundar skulle bli tillåtna.

Precis som det t.ex. finns en rörelse för att legalisera cannabis.

Jag uppfattar åtminstone att det finns minst en postare i tråden, som nog tycker att det vore bra om hunden kunde följa med in i butiker som idag definieras som "livmedelsbutik".
 
För ett år sedan svarade Åhléns på frågan om hundar var välkomna: "Hej Jesper! Ja, hundar är välkomna in på Åhléns City Stockholms varuhus, men vi kan inte svara för övriga företag i huset som Hemköp, Systembolaget och restaurangerna. Vänligen, Åhléns" så endera var personen du frågade inte medveten om detta eller så såg ni ut att tillhöra de ekipage som inte tycker uppfostran behövs så han drog en fuling.

Och alla är faktiskt välkomna på Nk, både olika hundar och samhällsklasser men det finns som sagt över 450 andra ställen i Göteborg och Stockholm som inte är Nk som trots det verkar tycka att det fungerar med att tillåta hund.
Jobbar du på NK?

Har du hund?

Har jag sagt att NK bryter mot några diskrimineringslagar, och bara tillåter vissa sorters personer att komma in?

Är det begripligt, att man med hjälp av utbud och prissättning, vänder sig olika sorters kundkretsar, i olika affärer.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 397
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 302
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 944
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp