Att ta med hunden

För övrigt var jag och annan Bukefalist på uteservering med våra hundar igår. Vi fick vattenskål och till och med hundglass från personalen, som blev väldigt uppskattat av de fyrbenta. Min skrutt skaffade många nya kompisar som stannade och klappade, av både personal och gäster. Jag tror hundarnas närvaro kan ge mervärde för många, också, inte bara smuts och kiss och stök. Jag tror inte det stället skulle gå runt och bjuda på gratis hundglass ifall hundarna hade varit dåliga för deras verksamhet.
Tipsa mig gärna, så jag slipper råka gå till det stället.
 
Tipsa mig gärna, så jag slipper råka gå till det stället.
Du ser det alltså som ett problem att någon sitter med en lugn hund på en uteservering? Så pass att du aldrig tänker äta på det stället oavsett om det är hundar eller ej där just då? Jag förstår hundrädsla, jag har en son som trots egna hundar i hemmet, "fryser" när det kommer andra hundar för nära, vår egen kan också skrämma honom om han kommer hastigt på. Men vi skulle inte ha något problem att äta på samma ställe som en hund, men vi skulle inte sätta oss vid bordet bredvid, och är det det enda bordet som finns, ja då skulle sonen sätta sig så långt bort som möjligt och vi skulle ha bett hundägaren att inte släppa fram sin hund till honom.
 
Det lagstiftningen säger är att: hundar bör inte finnas i utrymmen där livsmedel tillagas eller bereds. Så går du i vissa livsmedelsaffärer på Östermalm i Stockholm kan du stöta på hundar. De flesta - inklusive hundägare enligt min erfarenhet - vill inte ha hundar i livsmedelsaffärer.

De ställen som tillåter hundar gör det ofta av ett eller tre skäl: 1) många av deras kunder har hundar, så det handlar om att öppna dörren eller förlora den. Ren marknadsekonomi MAO 2) det är deras affärsidé, t.ex. Himmelska Hundar 3) de har själva hundar som de vill ha med på jobbet (Lokes bar, Bistro Ruby). Jag kan inte se hur detta skulle störa - folk måste väl få sköta sina företag något litet efter eget huvud. Vissa krogar går jag inte på eftersom jag inte gillar deras mat eller deras musiksmak (Cliff Barnes - hundvänliga - har ett gott råd till dem som inte gillar deras musiksmak. Öppna eget och spela det du själv vill).

Många hundvänliga ställen delar sitt klientel - i baren är hundar välkomna, men inte i matsalen (ex Eat, Elverket, Grodan, Lydmar). I de rummen kan hundar vara (t.ex. Brostugan, Under kastanjen). Om man verkligen vill undvika hundar så vore ett levande Ta med hunden ett bra verktyg - för att se vilka företag man vill undvika och inte för att sabba verktyget genom att predika och framstå som en rabiat vilde, OBS! verktyget brukade också visa under vilka villkor hundar var välkomna.

Jag lever på springandes fot, så jag har ofta med mig min hund. Går jag ut och äter gör jag det för att det är trevligt. Det är inte trevligt att lämna hunden ensam hemma för långa stunder (och ja, vi går ut med mina allergiska vänner som inte kan komma hem till oss, men som kan hantera vårt sällskap i baren på Elverket)
 
Det är det nog. Jag hade aldrig sett det i min närmaste djurbutik tidigare men enligt andra har skylten "alltid" suttit där. Retligt den gången jag såg den, vi hade då provat selar en bra stund på hunden och såg den först när vi gick ut :o Ingen i personalen sa något heller, inte då och inte vid tidigare tillfällen som hunden hade varit med där inne och då hade de ändå hjälpt till med provning så de bör ju ha sett att han inte hade något kisskydd på sig. Nu kissar inte min inne men det kunde ju inte personalen veta.

Jag uppfattar det främst som att de är till för hundar som just kan skvätta. Jag sätter aldrig på skydd på min, för det har aldrig hänt att han kissar i butik. Tycker de flesta hundar brukar gå utan. Men tanken är väl att man ska använda det ifall man är medveten om att det lätt kan hända med sin hund.
 
Du ser det alltså som ett problem att någon sitter med en lugn hund på en uteservering? Så pass att du aldrig tänker äta på det stället oavsett om det är hundar eller ej där just då? Jag förstår hundrädsla, jag har en son som trots egna hundar i hemmet, "fryser" när det kommer andra hundar för nära, vår egen kan också skrämma honom om han kommer hastigt på. Men vi skulle inte ha något problem att äta på samma ställe som en hund, men vi skulle inte sätta oss vid bordet bredvid, och är det det enda bordet som finns, ja då skulle sonen sätta sig så långt bort som möjligt och vi skulle ha bett hundägaren att inte släppa fram sin hund till honom.

Vettiga hundägare brukar märka av hundrädsla rätt snabbt också och hålla hunden på distans. Synd bara att inte alla hundägare är så uppmärksamma, så är väl lika bra att ”flagga”.
 
Du ser det alltså som ett problem att någon sitter med en lugn hund på en uteservering? Så pass att du aldrig tänker äta på det stället oavsett om det är hundar eller ej där just då? Jag förstår hundrädsla, jag har en son som trots egna hundar i hemmet, "fryser" när det kommer andra hundar för nära, vår egen kan också skrämma honom om han kommer hastigt på. Men vi skulle inte ha något problem att äta på samma ställe som en hund, men vi skulle inte sätta oss vid bordet bredvid, och är det det enda bordet som finns, ja då skulle sonen sätta sig så långt bort som möjligt och vi skulle ha bett hundägaren att inte släppa fram sin hund till honom.
Har jag sagt att jag har problem med en , två eller kanske t.o.m. tre lugna hundar på en uteservering?

Men jag har vid några tillfällen på Södermalm i Stockholm, avstått från vissa uteserveringar, p.g.a. för många hundar med åtföljande klientel, där vare sig ägare eller hundar har normalt hyfs.
 
Har jag sagt att jag har problem med en , två eller kanske t.o.m. tre lugna hundar på en uteservering?

Men jag har vid några tillfällen på Södermalm i Stockholm, avstått från vissa uteserveringar, p.g.a. för många hundar med åtföljande klientel, där vare sig ägare eller hundar har normalt hyfs.

Dåså, då behöver du ju inte varnas utan upptäcker själv dåligt hyfs och kan avstå :up:
 
Jobbar du på NK?

Har du hund?

Har jag sagt att NK bryter mot några diskrimineringslagar, och bara tillåter vissa sorters personer att komma in?

Är det begripligt, att man med hjälp av utbud och prissättning, vänder sig olika sorters kundkretsar, i olika affärer.
Absolut men det är knappast bara överklassen/övrem edelklass som besöker Nk trots deras utbud och prissättning , till och med jag har varit där och jag tillhör varken eller. Att de sedan skulle innebära mer uppfostrade hundar, det är ju bara en gissning från din sida. Dessutom ganska irrelevanta med tanke på de hundratals butiker, restauranger, caféer som inte "riktar sig mot överklass" som trots det tillåtit hundar i flera år.
Tipsa mig gärna, så jag slipper råka gå till det stället.
Ta med hunden har en lista (där flera Åhléns än den i city finns med så undvik Åhléns). Annars är det väl enklast att fråga.

Intressant ändå att du trots din kompakta motvilja mot hundar i butiker frågade om din hund var välkommen in på Åhléns så sent som för ett år sedan.
 
EU:s lagstiftning är mycket generösare än den svenska när det gäller att ta med hunden - på Akademibokhandeln hänvisade de till att enligt EU:s lagstiftning kan de inte hindra hundar eftersom de är tillåtna på offentliga platser. Jag tycker att det är mycket schystare att låta affärsidkarna själva välja vad som passar dem och deras kundkrets bäst.

I Frankrike är de dock inte särskilt generellt hundvänliga. Hundar är inte välkomna in på rastplatserna längst motorvägen (vilket de ofta är i Tyskland). På många krogar är de inte välkomna - på andra är de välkomna att springa lösa bland gäster och bord :crazy: Ibland får de gå med på museum - min Pyssling gillade särskilt att se preparat framställda av Georges Cuvier. På en lyxrestaurang där hundar inte var välkomna, fick han plötsligt sitta på terrassen, sedan vid ett bord innanför den franska balkongen … det slutade med att han satt i ensam majestät mitt i matsalen och nådigt lät sig matas med gåsleverkuber av amerikanska turister och franska kypare :meh: Han var risig i kistan i tre dagar och jag vill verkligen inte att någon i familjen konsumerar gåslever :arghh:
 
Har jag sagt att jag har problem med en , två eller kanske t.o.m. tre lugna hundar på en uteservering?

Men jag har vid några tillfällen på Södermalm i Stockholm, avstått från vissa uteserveringar, p.g.a. för många hundar med åtföljande klientel, där vare sig ägare eller hundar har normalt hyfs.
Jag uppfattade ditt svar så i och med att du ville veta vilket ställe för att två hade haft med sig sina hundar och du ville slippa gå dit. Att välja bort ställen pga av andra stökiga kunder har hänt flera gånger, vi har även blivit bjudna på hälften av notan för att restaurangägaren ville be om ursäkt för att andra kunder störde oss under måltiden. Men maten var otroligt god och jag skulle lätt kunna äta där igen, trots att jag blev störd förra gången.
På samma sätt förväntar jag mig att hundar som inte uppför sig blir bort visade av restaurangen och att hundägaren accepterar det. Jag skulle i dagsläget inte ta med min till någon längre måltid, han har inte tålamod för det och är lite för stor och bänglig. Men exempelvis en fika eller snabblunch går utmärkt om vi sätter oss så vi har lite avstånd till andra.
 
Vill du att hundar ska vara inne i livsmedelsaffärer?

Vill du att det ska finnas hundhår på nyinköpta kläder?

Vill du att en blöt snöig vinterhund råkar avsätta sin fukt och sin lukt på dina kläder på restaurangen?

Jag vill inte sitta på en restaurang och känna lukten av en blöt vinterhund.

Jag vill inte ha hundhår på kläderna.

Jag vill inte ha hundar i livsmedelsaffärer.
Då föreslår jag att du väljer att besöka affärer och restauranger där det är förbjudet att ta med hund. Problem solved!
 
EU:s lagstiftning är mycket generösare än den svenska när det gäller att ta med hunden - på Akademibokhandeln hänvisade de till att enligt EU:s lagstiftning kan de inte hindra hundar eftersom de är tillåtna på offentliga platser. Jag tycker att det är mycket schystare att låta affärsidkarna själva välja vad som passar dem och deras kundkrets bäst.
Precis, det är skillnad på att som hundägare önska att hundar vore tillåten på fler ställen och att vilja att alla ställen ska vara tvingade att tillåta hundar. I Ts handlade de väl mest om det senare. Det innebär ju inte att alla hundägare som uppskattar möjligheten och tar med hunden där det är tillåtet håller med.

När du säger det tillåter faktiskt Akademi Bokhandeln hundar. Det var väldigt uppskattat hos personalen senast även om jag varnade att hon hoppar.

Utöver det kom jag på att vi åkt Paddan med hund. Jag skulle egentligen vara hundvakt men de sa att det var helt okej att hundarna följde med så länge ingen uttryckte att de var rädda.
 
På ämnet kränkt hundägare så kan jag också tillägga att en del skulle ju kunna linda in sitt hundförakt lite snyggare :D Jag kan ju tycka att det är helt orimligt att bli kränkt av att någon är hundrädd, säger att de inte gillar hundar så mycket eller att man föredrar en hundfri uteservering. Men på samma vis kan jag ju tycka att det är lika orimligt att kräkas ut sitt hundhat över en hundägare, som en del gör. Det är inte jättekul att få höra att sin hund är äcklig eller byracka eller vad man nu kan tycka. Lite sunt hyfs helt enkelt, kan ju vara trevligt.
 
Precis, det är skillnad på att som hundägare önska att hundar vore tillåten på fler ställen och att vilja att alla ställen ska vara tvingade att tillåta hundar. I Ts handlade de väl mest om det senare. Det innebär ju inte att alla hundägare som uppskattar möjligheten och tar med hunden där det är tillåtet håller med.

När du säger det tillåter faktiskt Akademi Bokhandeln hundar. Det var väldigt uppskattat hos personalen senast även om jag varnade att hon hoppar.

Utöver det kom jag på att vi åkt Paddan med hund. Jag skulle egentligen vara hundvakt men de sa att det var helt okej att hundarna följde med så länge ingen uttryckte att de var rädda.
Jag sätter en heder i att fråga om det är OK när vi går in på ställen och jag frågar både personal och de gäster som är i närheten. Jag brukar ta upp hundrädsla själv, eftersom det inte är något underligt och man ska inte behöva skämmas för en fobi. Och ja, det händer att folk säger "helst inte" och då går vi någonannanstans.
 
Det är intressant att du inte har några konkreta svar på min fråga, vilka typer av affärer eller evenemang (inomhus alltså), där det idag inte är tillåtet med hundar, som du tycker att det borde vara tillåtet i.

Trådens förutsättning i början var att hundar borde vara tillåtna på betydligt fler ställen än idag.

Fler ställen, skulle t.ex. kunna innebära livsmedelsaffärer.

Jag anser att det absolut inte ska finnas "en massa" fler ställen där hundar är tillåtna. Väljer en affärsinnehavare att släppa in hundar i annat än framförallt djuraffärer, så är det antagligen inte särskilt klokt ur affärssynpunkt, utan snarare en förlustaffär.

Många känner obehag runt hundar, fler än vad många hundägare tror, några är allergiska, och hundar med vidhängande hundägare, är inte alltid så lätta att ha att göra med. Frågan är om det är vissa hundägare som är ouppfostrade, eller om det är vissa hundar är ouppfostrade är en intressant filosofisk fråga.

Att folk inte lyckas ens lyckas hålla hundar kopplade i naturreservat med koppeltvång året runt, är rätt betecknande för folks uppfattning om sin egen hund (som aldrig skulle komma på tanken att jaga något djur...).

Personligen tycker jag att det inte finns någon som helst anledning, till att folk som valt att ha hund, samtidigt vägrar att acceptera att livet faktiskt blir annorlunda med hund än utan hund. Precis som livet med katt eller häst blir annorlunda än livet utan djuren.
Du vet väl att hundägare på gruppnivå är friskare, har det bättre ekonomiskt ställt, är socialare och helt enkelt trevligare än icke-hundägare? Orsaken till varför det förhåller sig på det här sättet är omtvistad, vissa anser att det beror på att det är ett arbetsamt och dyrt åtagande att ha hund som alltså bara människor i god form med god ekonomi tar på sig.

Andra anser att samspelet med ett socialt djur som en hund tränar ägarens socialitet, och att alla extra tusentals steg man tar varje dag på promenaderna plus samvaron med en glad och positiv varelse främjar en god hälsa. Om man är frisk och har god social kompetens blir ens möjligheter till en bra inkomst naturligtvis bättre.

Ett faktum som är oomtvistat är att hundägare på gruppnivå rör sig över större områden till fots än icke-hundägare. Alltså är hundägare bra kunder, de täcker in fler affärer i det område de vanligen rör sig, och har mer pengar. Dessutom har de mindre tid vardagsdags att gå i affärer eftersom de måste rasta hunden mellan jobb och sovdags. Då är det smart av affärsägaren att tillåta hund i affären så att hundägaren kan utföra lite snabb shopping under hundpromenden, och absolut inte en förlustaffär.

Att det finns människor som känner sig obekväma runt hundar är sant och sorgligt, men en hundägare kan inte göra mer än att se till att hunden inte stör andra människor. Problemägaren är alltså den person som tycker hundar är obehagliga. Vi vet att psykologin lär att undvikande beteenden ÖKAR rädsla och obehag. Alltså gör man hundobekväma människor en otjänst genom att förbjuda hundar i deras omgivning.

Dina generaliseringar om hundägare är felaktiga. Snitthundägaren släpper inte hunden lös i naturreservat, och förändrar av sitt liv stort när de har hund, (vilken icke-hundägare promenerar 45-90 minuter i höstmörkret varje kväll?)
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 385
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Nu är jag arg och förbannad över slarvputtar och sådana som inte har en aning om saker. Jag säger inte att jag är perfekt men vissa...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
20 298
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 943
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp