Magiana
Trådstartare
Magnesium äter jag redan sedan ett tag tillbaka, men jag tänkte byta till annat märke som är mer allround.Eftersom du känner dig trött och låg så tycker jag att det kan vara värt att testa magnesium.
Järn behöver kvinnor ofta tillskott av, framförallt i samband med mens. Jag får sjuka cravings efter leverca en vecka innan mens vilket ju är kroppens sätt att säga att den vill ha järn. Så då äter jag lever. Det räcker för mig, tar inga järntillskott. Men det där är ju individuellt, bara att testa sig fram.
Omega 3 kan nog behövas om man tex äter lite fisk och skaldjur. Genom att byta spannmålsuppfött kött mot gräsbetat kött får man i sig betydligt mer Omega 3 och kanske ännu viktigare, mindre Omega 6.
Omega 3/Omega 6 kvoten kan man påverka en del själv. Ägg från frigående höns utomhus ger en bättre kvot liksom att man drar ner/slutar med spannmål och växtoljor som raps, solros mm. Både Omega 3 och Omega 6 är viktiga fettsyror som måste tillföras kroppen men en obalans i kvoten är inte bra. Precis som med hästarnas kalcium/fosfor kvot.![]()
Jag kanske behöver järn också då jag inte äter rött kött alls. Kyckling äter jag sparsamt men det är svårt att få tag i kravmärkt kyckling så man kan nästan säga att jag inte äter det längre. Fisk äter jag ibland. Nyligen fick jag cravings efter rökt lax, så senaste veckorna har jag hunnit få i mig två hela regnbågslaxar. Mina frukostpannkakor innehåller 2 (kravmärkta) ägg (förutom keso, havregryn och en skätt mjölk). Jag använder mest olivolja i maten, i annat fall är det rapsolja.
Men jag borde kanske lägga till ett multivitamin också.
Den här tröttheten är skitjobbig. Hjärnan känns som sirap. Och orkeslösheten orsakar kort stubin.