Att upprätthålla könsroller

Åh gud ja... Jag har många gånger setts som mycket trasslig/obekväm/jobbig/problematisk av den enda anledningen att jag faktiskt visat när jag blivit arg för något (i 99% av fallen för att någon beter sig respektlöst), eller för att jag frågat lärare varför vi ska göra en viss sak. Bara att få dem att motivera varför (för att själv kunna få motivation att alls plugga) gjorde dem otroligt obekväma. Eller som när jag och en av klasskamraterna bestämde oss för att strunta i att vi var tjejer och börja skrika svaren rakt ut, så som killarna alltid gjorde. Det tog inte många minuter innan vi blev utkastade ur lektionssalen. Killarna blev aldrig utkastade.

(Hur många gånger jag fått negativa kommentarer om att jag inte är tillräckligt typiskt kvinnlig på ett "behagfullt sätt" går inte ens att räkna. Sådant kommenterar folk även i situationer då det verkligen inte borde spela någon roll alls.)

Oj jag pluggar nu och sitter alltid längst fram, ”skriker” (säger alltså) alltid svaren rakt ut och tar mycket plats. Har aldrig mött någon negativitet för det. För mig är det självklart att visa att jag kan och ta mkt plats. Men jag vet inte, kommer väl från att jag jobbat flera år i fm :)
 
Jag brukar vara rak och säga ifrån när folk kropps- eller vikthetsar. Om folk pratar om bantning vid lunchen skulle jag kunna säga ”kan vi inte prata om ngt mer meningsfullt?” och om folk nojar över mat eller kropp så normaliserar jag ofta.
Nyligen var det en som sa att hennes mage blir svullen om kvällarna och hela rummet började genast ge tips om vilken mat hon kanske borde undvika. Jag sa bara ”det är normalt. Självklart är magen mer svullen på kvällen när du har ätit under hela dagen jämfört med på morgonen när du inte ätit på hela natten”. Rummet blev tyst.

Det tycker jag är bra sätt att hantera saken på.

Fast hen kanske faktiskt har problem med magen? Den kanske inte bara är svullen utan gasig, kletig avföring osv? Då är det ju bra att kunna få tips på vilken kost som kan hjälpa för det är inte normalt med svullen, gasig och lös/kladdig avföring och det är inte särskilt kul att ha så heller tänker jag. Allt handlar ju inte om att se smal ut utan hen kanske faktiskt har problem och vågade nu ta upp det och så blev hen shut down av dig.
 
Nu har jag inte läst det du skrev (för det skulle aldrig falla mig in att vara inne i ngn vikttråd) men kan det handla om hur man skriver?
Jag tänker att det går utmärkt att prata om hur man hanterar vikthets, hur man bemöter folks kommentarer, hur man hanterar att vikthets triggar en själv, allt utan att ens prata om vikt i sig.

Jag gör mitt allra bästa, och det blir säkert en bättre ton på det hela ju mer jag pratar om det.

Jag blir bara ledsen av att det i en tråd där jag försöker öka min medvetenhet och göra gott, och på området vikt där jag med alla medel jag mäktar med försöker undvika vikthets, ska dras upp ett inlägg för flera månader sedan då jag kände att jag behövde ventilera en viktuppgång. Om jag gjorde det på rätt eller fel sätt, säkert fel sätt, jag är inte felfri. Men jag skrev att jag inte pratar om min vikt för att jag inte gör det till 95% och till 100% inte med tjejkompisar eller lillasyster. Är det då nödvändigt att ta upp att jag minsann en gång skrev om det här, och att jag då hade pratat med sambo OCH minsann en vän. Det är ett känsligt ämne för mig och tidvis önskar jag att jag hade fler att prata med. Men ja, jag gör mitt allra bästa för att inte sprida vikthets för att jag tycker att det är sjukt viktigt, och jag är ledsen om jag felar ibland.
 
Jag brukar vara rak och säga ifrån när folk kropps- eller vikthetsar. Om folk pratar om bantning vid lunchen skulle jag kunna säga ”kan vi inte prata om ngt mer meningsfullt?” och om folk nojar över mat eller kropp så normaliserar jag ofta.
Nyligen var det en som sa att hennes mage blir svullen om kvällarna och hela rummet började genast ge tips om vilken mat hon kanske borde undvika. Jag sa bara ”det är normalt. Självklart är magen mer svullen på kvällen när du har ätit under hela dagen jämfört med på morgonen när du inte ätit på hela natten”. Rummet blev tyst.

Det tycker jag är bra sätt att hantera saken på.

Väldigt bra sätt! Jag tror också jag använt ”helt normalt” några gånger när någon nojat över missad träning, klagat över degig mage eller nåt.
 
Jag brukar vara rak och säga ifrån när folk kropps- eller vikthetsar. Om folk pratar om bantning vid lunchen skulle jag kunna säga ”kan vi inte prata om ngt mer meningsfullt?” och om folk nojar över mat eller kropp så normaliserar jag ofta.
Nyligen var det en som sa att hennes mage blir svullen om kvällarna och hela rummet började genast ge tips om vilken mat hon kanske borde undvika. Jag sa bara ”det är normalt. Självklart är magen mer svullen på kvällen när du har ätit under hela dagen jämfört med på morgonen när du inte ätit på hela natten”. Rummet blev tyst.

Det tycker jag är bra sätt att hantera saken på.
Fast jag tycker ju att det är skillnad på en svullen mage och en mage som är full med mat, det förra kan ju vara att man bör undvika vissa livsmedel på individnivå.
 
Fast hen kanske faktiskt har problem med magen? Den kanske inte bara är svullen utan gasig, kletig avföring osv? Då är det ju bra att kunna få tips på vilken kost som kan hjälpa för det är inte normalt med svullen, gasig och lös/kladdig avföring och det är inte särskilt kul att ha så heller tänker jag. Allt handlar ju inte om att se smal ut utan hen kanske faktiskt har problem och vågade nu ta upp det och så blev hen shut down av dig.
Fast jag tycker ju att det är skillnad på en svullen mage och en mage som är full med mat, det förra kan ju vara att man bör undvika vissa livsmedel på individnivå.
Till båda. Nu var det just svullen mage som togs upp. Svullen mage och gaser är helt normalt. Jag tycker att det är sjukt att normen om en platt och ”icke-störande” mage är så stark att folks första reaktion är att saker ska uteslutas från maten.
 
Oj jag pluggar nu och sitter alltid längst fram, ”skriker” (säger alltså) alltid svaren rakt ut och tar mycket plats. Har aldrig mött någon negativitet för det. För mig är det självklart att visa att jag kan och ta mkt plats. Men jag vet inte, kommer väl från att jag jobbat flera år i fm :)
Där jag blev utslängd från lektioner så var vi på en liten skola ute i "ingenstans" där lärarna var av gamla modellen som "gjorde som de alltid gjort" (var iaf mitt intryck då). Det var också 12 år sedan och som tur är har väl ganska mycket hänt senaste åren i just skolvärlden.

Jag minns att vi i den skolan skulle ha lektioner i genuskunskap, som beskrevs som "något nytt vi ska testa" och en av lärarna som blev argast på mig och en klasskamrat ena sekunden stått och pratat om att man ska behandla tjejer och killar lika, sedan själv tydligt låtit killen i klassen ta mer plats, peppat honom att vara "mer av allt" och varit strängare mot tjejerna. Det kommenterade vi. Då förstörde vi tydligen hennes undervisning och kunde inte vara kvar i klassrummet pga det :grin:
 
Till båda. Nu var det just svullen mage som togs upp. Svullen mage och gaser är helt normalt. Jag tycker att det är sjukt att normen om en platt och ”icke-störande” mage är så stark att folks första reaktion är att saker ska uteslutas från maten.
Är det verkligen det? Nu tänker jag inte utseendemässigt som i att magen ska vara platt utan om just svullen mage är något normalt. Gaser är också något normalt men inte att man har problem, smärt eller svullnadsmässigt, av dem. Jag tror faktiskt inte att det är normalt att vara svullen. Då är ju något fel. Nu vet jag såklart inte vad just den personen menade med svullen men för mig är inte svullen mage mer normalt än svullna ben vid dagens slut. Dvs. det har inget med utseendet att göra och det kanske är vanligt men själva svullnaden indikerar att något inte står helt rätt till.
Jag kanske är naiv men jag hade överhuvudtaget inte tagit en kommentar om att någon har svullen mage som något utseendemässigt utan just som ett problem personen har med magen.
 
Är det verkligen det? Nu tänker jag inte utseendemässigt som i att magen ska vara platt utan om just svullen mage är något normalt. Gaser är också något normalt men inte att man har problem, smärt eller svullnadsmässigt, av dem. Jag tror faktiskt inte att det är normalt att vara svullen. Då är ju något fel. Nu vet jag såklart inte vad just den personen menade med svullen men för mig är inte svullen mage mer normalt än svullna ben vid dagens slut. Dvs. det har inget med utseendet att göra och det kanske är vanligt men själva svullnaden indikerar att något inte står helt rätt till.
Jag kanske är naiv men jag hade överhuvudtaget inte tagit en kommentar om att någon har svullen mage som något utseendemässigt utan just som ett problem personen har med magen.
Jo det är normalt.
Men vi gick inte in på detaljer kring exakt hur svullen magen blev. Bara att det handlade om att knäppa upp byxorna.
Gaser är ju också normalt och kan ju variera i omfattning.
Smärtor så såklart jättejobbigt. Det kan ju vara normalt (tex om man håller igen gaser hela tiden så gör det ju jätteont i magen) och det kan vara något problem.

Alltså normen om platt mage är så extremt utbredd att människor blir hysteriska om magen blir större.
Jag blir alltid märkbart svullen, dels efter varje måltid men också framförallt mot kvällen. Kan se halvt gravid ut. Jag anstränger mig verkligen för att inte bli så påverkad av normen där. Tex att våga ha kläder där det syns att magen är rund.

Sen kan man ju vara svullen på olika sätt. Gasig, mätt, mensvärk osv.
Hur märkbart det blir är nog också individuellt.
 
Jag gör mitt allra bästa, och det blir säkert en bättre ton på det hela ju mer jag pratar om det.

Jag blir bara ledsen av att det i en tråd där jag försöker öka min medvetenhet och göra gott, och på området vikt där jag med alla medel jag mäktar med försöker undvika vikthets, ska dras upp ett inlägg för flera månader sedan då jag kände att jag behövde ventilera en viktuppgång. Om jag gjorde det på rätt eller fel sätt, säkert fel sätt, jag är inte felfri. Men jag skrev att jag inte pratar om min vikt för att jag inte gör det till 95% och till 100% inte med tjejkompisar eller lillasyster. Är det då nödvändigt att ta upp att jag minsann en gång skrev om det här, och att jag då hade pratat med sambo OCH minsann en vän. Det är ett känsligt ämne för mig och tidvis önskar jag att jag hade fler att prata med. Men ja, jag gör mitt allra bästa för att inte sprida vikthets för att jag tycker att det är sjukt viktigt, och jag är ledsen om jag felar ibland.


Jag ber om ursäkt för att jag tog upp det. Ditt inlägg där du proklamerade att du minsann aldrig pratar om vikt offentligt, och att problemet inte är att du håller klaffen, utan att andra inte gör det, rimmade inte väl. Ta då hellre ansvar för att det är svårt även för dig själv att undvika att prata om det och var medveten om att det, och DU, påverkar andra. Jag tycker du skrev om din vikt på ett vikthetsigt sätt och jag ville uppmärksamma det eftersom det verkade som att du var helt omedveten om det. Det kanske var fel av mig i just den här tråden, men du startade också tråden om vad du kan göra för att inte upprätthålla och underhålla normer. Det här är ett exempel. Problemet är inte att du skrev om vikten utan hur du skrev om vikten. Det var i höstas och jag tänker fortfarande på det.
 
Jo det är normalt.
Men vi gick inte in på detaljer kring exakt hur svullen magen blev. Bara att det handlade om att knäppa upp byxorna.
Gaser är ju också normalt och kan ju variera i omfattning.
Smärtor så såklart jättejobbigt. Det kan ju vara normalt (tex om man håller igen gaser hela tiden så gör det ju jätteont i magen) och det kan vara något problem.

Alltså normen om platt mage är så extremt utbredd att människor blir hysteriska om magen blir större.
Jag blir alltid märkbart svullen, dels efter varje måltid men också framförallt mot kvällen. Kan se halvt gravid ut. Jag anstränger mig verkligen för att inte bli så påverkad av normen där. Tex att våga ha kläder där det syns att magen är rund.

Sen kan man ju vara svullen på olika sätt. Gasig, mätt, mensvärk osv.
Hur märkbart det blir är nog också individuellt.
Okej. Jag har ingen studie att luta mig emot men för mig är det verkligen inte normalt.
 
Jo det är normalt.
Men vi gick inte in på detaljer kring exakt hur svullen magen blev. Bara att det handlade om att knäppa upp byxorna.
Gaser är ju också normalt och kan ju variera i omfattning.
Smärtor så såklart jättejobbigt. Det kan ju vara normalt (tex om man håller igen gaser hela tiden så gör det ju jätteont i magen) och det kan vara något problem.

Alltså normen om platt mage är så extremt utbredd att människor blir hysteriska om magen blir större.
Jag blir alltid märkbart svullen, dels efter varje måltid men också framförallt mot kvällen. Kan se halvt gravid ut. Jag anstränger mig verkligen för att inte bli så påverkad av normen där. Tex att våga ha kläder där det syns att magen är rund.

Sen kan man ju vara svullen på olika sätt. Gasig, mätt, mensvärk osv.
Hur märkbart det blir är nog också individuellt.
Fast har man problem med gaser så ska man ju undvika t ex baljväxter eller lök medan andra inte alls har det problemet. Jag tycker inte det är normalt att man är svullen och det har inget med platt mage att göra utan att man kanske inte tål att äta allt.
 
Jag ber om ursäkt för att jag tog upp det. Ditt inlägg där du proklamerade att du minsann aldrig pratar om vikt offentligt, och att problemet inte är att du håller klaffen, utan att andra inte gör det, rimmade inte väl. Ta då hellre ansvar för att det är svårt även för dig själv att undvika att prata om det och var medveten om att det, och DU, påverkar andra. Jag tycker du skrev om din vikt på ett vikthetsigt sätt och jag ville uppmärksamma det eftersom det verkade som att du var helt omedveten om det. Det kanske var fel av mig i just den här tråden, men du startade också tråden om vad du kan göra för att inte upprätthålla och underhålla normer. Det här är ett exempel. Problemet är inte att du skrev om vikten utan hur du skrev om vikten. Det var i höstas och jag tänker fortfarande på det.

Jag är ledsen om jag påverkade dig negativt vid det tillfället. Jag har aldrig påstått att det inte är svårt att inte prata om vikt eller utgett mig själv för att vara en föregångare på området, när jag säger att jag håller klaffen om det så menade jag i 100% av alla situationer då vikt eller kroppar diskuteras i mina sociala sammanhang. Jag anstränger mig för att motarbeta vikthets över varenda efterrätt på restauranger och bulle på jobbet. Eller när en vän klagar på sin kropp. Jag menade inte att jag aldrig någonsin har behov av att prata om det själv, och eftersom jag skrev i vikttråden att jag valt ut en killkompis att prata om det med just av denna anledning så förvånade det mig att du tog upp att jag pratat med en vän om det.

Jag upplever att sättet du tog upp det på var mer på ett ”sätta dit” sätt än att lyfta en viktig diskussion kring det, vilket jag hade varit betydligt mer välkomnande kring. Men ja - noted.
 
Ens egen klaff skiljer sig ju från andras på så vis att en kan hålla den (utan att begå olagliga handlingar).

Jag tänker även på sådant som att kommentera utseende på sociala medier, tex. (Även att klicka gilla är ju i någon mån att kommentera utseende, beroende på typ av bild.)

Jag klickar aldrig gilla på bilder som är baits för klickande just pga utseende. Jag är fascinerad över att så många vuxna människor lägger ut den typen av bilder på sig själva
 
Jag klickar aldrig gilla på bilder som är baits för klickande just pga utseende. Jag är fascinerad över att så många vuxna människor lägger ut den typen av bilder på sig själva
E stor del av alla dessa selfies (som är ett så märkligt fenomen i mina ögon - men det är en annan debatt) är ju tagna i konstiga vinklar och miljöer som ska framhålla personens normsnygghet. Som sagt, vuxna människor.
 
Jag är högst medveten om det. Men jag, likväl som alla andra, tampas med vikthetsen i samhället och kan behöva stöd och utrymme för ventilation. Precis som andra. Jag har ofta en god relation med min kropp, men tidvis hamnar jag i svackor och får kämpa väldigt hårt. Men jag anstränger mig varje dag för att inte bekräfta kollegors vikthets som dyker upp över en kanelbulle på jobbet, eller pratar öppet om min vikt och kropp med vänner. Jag försöker verkligen. Men jag behöver också stöd ibland, och jag tänker inte inskränka på att få det här på Buke för då skulle jag gå under.

Jag kämpar verkligen hårt med min egen kroppsuppfattning ibland och det gör mig faktiskt lite ledsen att det lyfts som problematiskt att jag pratar om det här. Jag vet redan om det, men vart ska jag annars vända mig tycker ni? Ska jag helt enkelt bunkra upp mina känslor och lägga locket på?
Om det handlar om att du ska få uttrycka känslor, så skulle jag säga att ett öppet forum är riktigt illa valt. Det under antagandet att dina känslor inte är de enda viktiga känslorna i världen.

Om det handlar om en mer medveten didkussion om vikt och kvinnokroppar osv, så är ju problemet löst.

Så, ja, jag tänker väl som @MiniLi .
 
Jag klickar aldrig gilla på bilder som är baits för klickande just pga utseende. Jag är fascinerad över att så många vuxna människor lägger ut den typen av bilder på sig själva
Här på buke klickar jag gilla på "utseendebilder" på ett fåtal personer som jag vill visa att jag ser dem och att jag vill stötta dem lite. Annars aldrig.
 
E stor del av alla dessa selfies (som är ett så märkligt fenomen i mina ögon - men det är en annan debatt) är ju tagna i konstiga vinklar och miljöer som ska framhålla personens normsnygghet. Som sagt, vuxna människor.
Ha! En av mina första verkliga "kulturkrockar" på buke var en bildtråd där jag blev helt omskakad av HUR tjejer och kvinnor visade sig.
 
Jag blir lite fascinerad av denna tråd , att man orkar engagera sig i så mycket vad andra gör och ser ut.
Jag har aldrig brytt mig om , om det jag vill göra anses manligt eller kvinnligt varken i yrkeslivet eller hobbys.

Jag gillar att se vackra människor på bild , i modetidningar , reklam eller på tv. Men känner aldrig hets över att få bort mina bilringar eller gamla mammakilon och är fullt bekväm med att klänningen jag ser på bild inte kommer hänga lika snyggt på mig. Stör mig inte på att folk lägger ut träningsselfies eller bilder på sina vältränade kroppar, jag har ju inget mål att se ut så , men ligger det i deras intresse så är det väl upp till dem ?

Varför sånt tabu att prata om vikt tex ??

Det jag tycker är snyggt tycker någon annan är fult så enkelt är det vare sig det gäller inredning , mode, eller utseende. Jag har heller inget problem med att säga det eller någon annan säger det till mig tror vi tar åt och bryr oss alldeles för mycket vad andra tycker och tänker.

Kan det vara så att den som sa till dig att du borde banta kanske gjorde det för att den bryr sig om din hälsa och inte gjorde det för att vara elak, men om vi inte pratar om det lägger vi kanske andra värderingar i det som sas än som var menat bara för att vi känner oss förolämpade .
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 846
Senast: jemeni
·
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 626
Senast: LovingLife
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 581
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 799

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp