Att utnyttja praktikant systemet...

C

chrysler

Varför hittar man annonser där det står "praktikant behövs snarast" å liknande annonser?
Verkar inte stallägarna fatta att praktikanter inte är till för att göra ett jobb som en anställd ska göra??
En praktikant ska ju endast göra sysslor som det redan finns anställda till.

Detta verkar ju vara otroligt vanligt inom häst världen.Varför?
Är det inte så som på andra ställen att har man inte råd att anställa å behöver anställda ska man inte ha företag?Blir så otroligt leds på dessa utnyttjare.

I vissa annonser har de till å med mage att kräva att praktikanten ska ha körkort?
Om man har körkort å utbildning inom häst väljer man nog ett jobb å inte praktik skulle jag tro :smirk: Men de ynka pengar man får , har man ju ändå inte råd med bensin :crazy:
Kan inte dessa stallägare som utnyttjar gratis arbetskraft på ngt sätt åka fast?
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Problemet ligger väl inte lika mycket hos de oseriösa arbetsgivarna som hos de ,ursäkta mig, puckon som går på detta! :eek:
Så länge folk ställer upp på att jobba utan lön, försäkringar etc kommer dessa annonser att finnas i parti och minut.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Tänkte på en sak bara, om man nu INTE har ngn utbildning inom häst, men vill söka till exempel hippolog och andra häsrt utbildningar, måste man inte ha gjort praktik en viss tid i stall då? Det är väl många som söker sig till detta på grund av det. skulle jag tro?
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jo praktik ska man ha när man söker till vissa utbildningar, men det som retar mej är de icke seriösa praktik platserna, där man tar en gratis praktikant istället för att anställa folk.
En praktikant på 16-17 år kan ju inte alla regler å man borde se det som självklart att de som får ta emot praktikanter ser till att reglerna följs.

Jag menar inte ens de som jobbar svart utan de praktikanter som jobbar på ställen som är godkända men ändå inte följer reglerna utan utnyttjar dessa praktikanter så mkt det går.
Tycker att kommunena , tex ungdomsgarantin ska ha kunniga människor som kontrollerar alla praktik platser innan de skickar dit ungdomar.
De platser som inte följer reglerna ska int få ta emot praktikanter helt enkelt.
'Men vad 17, det är ju billigare med gratis arbets kraft via åtgärdsprogram än att anställa :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Ja praktik behöver man för att komma in på olika utbildningar men även som praktikant tycker jag att man nog får använda sig av lite urskiljningsmetoder och sålla de seriösa från de icke seriösa "arbetsgivarna".
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag menar inte ens de som jobbar svart utan de praktikanter som jobbar på ställen som är godkända men ändå inte följer reglerna utan utnyttjar dessa praktikanter så mkt det går.
Är det en plats godkänd av HYN kan man anmäla dem till HYN.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

roslagen skrev:
Problemet ligger väl inte lika mycket hos de oseriösa arbetsgivarna som hos de ,ursäkta mig, puckon som går på detta! :eek:
Så länge folk ställer upp på att jobba utan lön, försäkringar etc kommer dessa annonser att finnas i parti och minut.
:bow: :bow:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag fattar inte att man inte är rädd om sitt företags rykte , eller är alla bara penga kåta? :mad:
Hade aldrig velat ha svartjobbare eller praktikanter istälet för anställda om jag hade företag :crazy:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jo man är korkad om man går på det, iaf svartjobb.Men vad ska de göra som inte har ngt val utan måste ha pengar för att inte svälta ihjäl?Då menar jag alla stackars praktikanter som inte har a kassa osv, som inte kan gå till socialen.Det är gräsligt att tvingas jobba från 7-17 varje dag med hårt kroppsarbete för 3000 i månaden :eek:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Kan hålla med om det mesta, men ínte är det fel att kräva körkort allagånger. Många gårdar ligger otillgängligt och då kan det bli tuft att inte kunna ta sig därifrån utan hjälp med skjuts.
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

3000? Det där skulle jag säga är en ganska bra lön inom ridvärlden :smirk:

Och att jobba 7-17 är ju jättebra tider!!

Sen är det ju så att man kanske inte väljer att jobba som hästskötare för att man behöver pengarna, för många är det för att få prova på att jobba m hästar och att lära sig saker. Och alla som har m hästar att göra vet ju att det är ett jävla slit och att man inte direkt blir rik på det ;)

Nä problemet är arbetsgivare som just ser på praktikanterna som små slavar som ska utnyttjas utan att behöva ge nått i utbyte...
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

chrysler skrev:
Jag fattar inte att man inte är rädd om sitt företags rykte , eller är alla bara penga kåta? :mad:
Hade aldrig velat ha svartjobbare eller praktikanter istälet för anställda om jag hade företag :crazy:

Precis! Finns (lr fanns eftersom dottern slutat rida...) ju ett ställe som är ökänt att jobba på där man verkligen behandlas som skit och inte får betalt, å de har så mkt pengar att de skulle kunna köpa ett mindre land, inte ens en känd dressyrryttare ville ju stanna där :angel:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Tja 3000kr i månaden är inte fy skam egentligen. Ofta får man ha egen häst med sig och så får man fri kost och logi, skulle man få samma standard med vanlig lön skulle det säkert behövts en lön på minst en 15.000 troligen mer. Ingår det sedan en viss utbildning så kan det vara värt ännu mer//HL
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag fattar inte att man inte är rädd om sitt företags rykte , eller är alla bara penga kåta?
Hade aldrig velat ha svartjobbare eller praktikanter istälet för anställda om jag hade företag
De flesta hästföretag inom ridsporten går inte runt och är beroende på att man anlitar svart arbetskraft på ett eller annat sätt :crazy: för att på så sätt avlasta ägarna som troligen själv jobbar heltid inom annan verksamhet för att ha råd med hästbiten :(
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Om det finns anställda på samma ställe som jobbar lika mkt som praktikanten men säkert får 10 000 mer i lön så är det skamligt med 3000 enligt mej :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

När det gäller sådant så är det enkelt. Finns ingen marknad = så kommer problemet att försvinna.
Så om vi hästmänniskor bojkottar alla häströrelser (ridskolor, tränare osv) som bara har praktikanter eller anställda till mkt låga löner, då kommer de ju att få slå igen eller börja betala ut skäliga löner till sina anställda! :idea:

Bra va?!
För givetvis så ställer vi hobbyryttare väl upp på att betala kanske 200% högre stallhyror, 200% högre träningsavgifter osv.
Inte?! :eek: Men hur ska då arbetsgivaren som betalar ut skälig lön till sina anställda få tillräckligt mkt inkomster för att ha råd att betala de skäliga lönerna? :smirk:
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Lönar det sig inte så ska man väl inte ha företag osv :smirk:
Jag har slutat på ridklubben i min stad för evigheter sedan av ren princip för att de utnyttjar praktikanter.De står å mockar, lastar hö, städar, leder skadade hästar , de sköter precis allt i stallet å ridklubben har inte ens en anställd som ska sköta hästarna!!De har en anställd för pappers arbete, 2 för att ge ridlektioner å en vaktmästare å de sitter å dricker kaffe medan praktikanterna under 20 år som får ut 900/månad sköter hela ruljansen :crazy:
Å detta ställe skickar ungdoms garantin folk till!
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jag ska försöka förklara från mitt perspektiv.....jag brukar ha praktikanter..jag har helt enkelt inte RÅD att ha nån anställd...om af ringer och vill ha hit någon så tackar jag för hjälpen, men det är ju inte på det viset att en praktikant tar någon annans jobb, utan isåfall är det bara att jag hjälps i mitt jobb...vad jag inte förstår är att "ni" inte vill arbeta!!?? Är det kul att vara på praktik och inte ha arbetssysslor?? att bara hänga i kjoltyget på dagarna och inget göra? ..en praktikplats skall man ju lära sig yrket på...och det tycker jag att man skall göra från golvet.

Mina praktikanter får göra allt...dom får skotta skit, sopa gångar, kratta gården , leda ut o in , rida och ev köra..dom får följa med på trav,till djursjukhuset, kanske ta stygn..jag allt som jag gör....en del praktikanter är bara jobbiga att ha med att göra för det finns inget genuint intresse( läs för jobbigt att göra skitjobb) andra är guldkorn...(dom som inser att jobb med hästar innebär mera än pussar och ridning)

Jag har ingen praktikant istället FÖR....utan som en billig hjälp.....så funkar det för dom flesta småföretagare tror jag( Nu har jag väldigt olika tryck på hästar i mitt stall så för den skull är det väldigt svårt att ha anställda, ibland är det 7 hästar för att nästa vecka vara 14...och 3 veckor senare kanske det är 10....)
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

...det hörs att du har inte en susning om skattetrycket i sverige för småföretagare....
 
Sv: Att utnyttja praktikant systemet...

Jo jag vet mkt om småföretagande då jag känner några som har egna företag + att min mamma oxå har eget företag.
Det handlar ju inte om att inte jobba, utan om att jobba i rimlig mängd i jämförelse med vad man får betalt.
Folk klagar på att utländska byggarbetare utnyttjas å får dåligt betalt men de får ju minst 80 kr/timme, om man räknar en praktik lön på ca 16 kr /timme är det ju hutlöst om man kräver att praktikanterna ska utföra samma jobb som en anställd.
Det är en sak att ha praktikanter som hjälper till å en sak att ha praktikanter som får göra allt jobb :crazy:
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 034
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 260
Senast: ako
·
Skola & Jobb Jag skulle vilja ta truckkort. Det känns som en användbar grej när det gäller jobb. Eftersom jag tar det mycket för att göra mig...
Svar
3
· Visningar
407
Senast: Liten
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp