Bukefalos 28 år!

Att välja hingst...

Sv: Att välja hingst...

Kennedy har jag också fått upp ögonen för! Intressant härstamning och fina föl på mönstringarna. För trådskaparen är nog hingsten för liten - 165 cm.
Vad säger Kennedys härstamning om temperament? Bra eller dåligt?
Någon som har bilder/information på vuxna avkommor till honom?

/Kristin

Visst är han fin, mycket bra index från KWPN också. Eftersom han har Ferro bakom sig - som var en stor herre - tror jag han nedärver sig ganska stort. Men KWPN har garanterat exakta index på det och alla andra egenskaper som hingsten ger om TS mejlar dem. De är bra på att ta fram siffror, holländarna!
 
Sv: Att välja hingst...

TS
Jag har inte läst alla inlägg i den här tråden och är dålig (för att inte säga väldigt genomdålig) på avel i största allmänhet.. Men om jag fick välja vilken hingst jag ville skulle det bli Rubin Royal! Kan länka till en film nedan! Riktigt riktigt fin, och han vet om det!:d

Kolla särskilt traven i slutet!
http://www.youtube.com/watch?v=Fu-_V_uSDwc&mode=related&search=

länkar till en film på en avkomma åsså! Jättesöt tycker jag i vart fall!
http://www.youtube.com/watch?v=QPpm_aM5iW0&mode=related&search=

Lycka till med valet av hingst!
 
Sv: Att välja hingst...

Kollat upp Gribaldi (Edward Gal)?? Har ingen aning om nedärvningsegenskaper eller så, men jag gillar hästen och den rör ju sig super och är läcker att titta på! Sök film på youtube.
 
Sv: Att välja hingst...

Don romantic - har sett ett uuuurfint föl ue. gigolo :love:
Florencio 1 - ännu ett uuurfint föl ue. Nactus
First Wish - helt komplett med Donnerhall, Weltmeyer och Florestan i stammen. Bra gångarter med plus för galoppen och ett supertemprament
Florestan - talar ju för sig själv

Johnson - vet inte mycket om men ser trevlig ut, härlig galopp. Lätt för samling, korrekt exteriör. 6a i finalen vid unghäst VM
 
Senast ändrad:
Sv: Att välja hingst...

Han var faktiskt trevlig! Den finaste hittils med Rubinsteinblodet! Absolut, ska helt klart lägga dne på minnet!
 
Sv: Att välja hingst...

Don romantic ska jag kolla på
Florencio blir för dyr för en förstföderska, kanske i framtiden ;)

First wish tilltalar mig inte alls.
Florestan är ju också en hingst för senare val.

Johnson är läcker, men jag är rädd för att lägga den tittigheten på en häst med MYCKET humör, det kan bli att den aldrig ens blir ridbar..

Tack för tipsen!:idea:
 
Sv: Att välja hingst...

Han var faktiskt trevlig! Den finaste hittils med Rubinsteinblodet! Absolut, ska helt klart lägga dne på minnet!

Rubin royal finns inte längre i avel i Sverige. Har du kikat på Kennedy? Har sett ett par föl efter honom som fått 10-or på trav! (Matea SB vann i Örebro, fölriks)
 
Sv: Att välja hingst...

Så han är alltså tittig? Har hört rykten :smirk: men aldrig trott på dem efter resultatet i Vm... Har du sett honom IRL?

Ett till tips är Danone l. Jätte fin hingst :love: med tempramentet och bakdelen. Vet en avkomma ue. Nactus som jag vill ha själv men uppfödaren skulle aldrig sälja den :smirk: och Dionysos hjälper till med en fyra årig avkomma nu som har kvalat till flyinge. När det jäller temprament så är han guld. Stoet(avkomman) är ue. Nocturne. Dionysos - Lynne 9,0, prestationsvilja/samarbetsvilja 9,0, nervstyrka 9,0, ridbarhet 9,0. :d
 
Sv: Att välja hingst...

ja jag har kollat lite på kennedy, den är trevlig. Red en avkomma till honom för några dagar sedan! Mycket trevlig den också.:idea:
 
Sv: Att välja hingst...

Mmm! Det är den, Tydligen ledde den väl unghäst-vm inför finalen om jag förstod det rätt men fjantade bort det i finalen. ( Min kompis var där nere och såg den.) Sen är det ju så, Flemmingh lämnar känsliga avkommer med nerv och Jazz lämnar tittiga avkommer med mycket nerv så det är ju kanske inte så konstigt att den är som den är..;)

Såg en tvååring igår efter Dionysos, ojojoj vad den rörde sig, helt fantastiskt! Ska kolla upp Danone också :)
 
Sv: Att välja hingst...

Såg en tvååring igår efter Dionysos, ojojoj vad den rörde sig, helt fantastiskt! Ska kolla upp Danone också :)

Dionysos tycker jag har lämnat ganska ojämna avkommor. En del rör sig fantastiskt, andra inte alls. Däremot får man ju typen och förädlingseffekten på köpet. Danone blev jag inte alls imponerad av när jag sammanställde resultaten från 3-årstesterna. Ganska många avkommor fick usel poäng och klass IV. Mycket upp och väldigt mycket ner!
 
Sv: Att välja hingst...

Man måste ju räkna in att Lancet har ett sto som är väl lämpat till dressyravel jämfört med många andra som går in i treårstesten. Man ska inte förlita sig på hingsten. Mamman lämnar ju 60% eller hur var det?

Vet man avkommor från trevliga ston med tilltalande stammar så kan man fundera på hur det ligger till med vad hingsten faktiskt lämnar.
 
Sv: Att välja hingst...

Man måste ju räkna in att Lancet har ett sto som är väl lämpat till dressyravel jämfört med många andra som går in i treårstesten. Man ska inte förlita sig på hingsten. Mamman lämnar ju 60% eller hur var det?

Vet man avkommor från trevliga ston med tilltalande stammar så kan man fundera på hur det ligger till med vad hingsten faktiskt lämnar.

Det flesta som har riktigt bra ston vill inte chansa på en 50/50-hingst, utan är oftast beredda att betala mer för lite extra kvalitet i stamtavlan. Det är i alla fall så jag resonerar, och sedan får väl Lancet dra de slutsatser hon vill – jag skriver bara vad jag tycker.
 
Sv: Att välja hingst...

Jag gillar inte hästen, inte denns utstrålning eller det extriöra, så nej.
 
Sv: Att välja hingst...

Mmm! Det är den, Tydligen ledde den väl unghäst-vm inför finalen om jag förstod det rätt men fjantade bort det i finalen. ( Min kompis var där nere och såg den.) Sen är det ju så, Flemmingh lämnar känsliga avkommer med nerv och Jazz lämnar tittiga avkommer med mycket nerv så det är ju kanske inte så konstigt att den är som den är..;)

Såg en tvååring igår efter Dionysos, ojojoj vad den rörde sig, helt fantastiskt! Ska kolla upp Danone också :)


Nä, de var inte JOhnsson, den var visserligen jättefin, rids av H-P Minderhoud,men det var San Remo (S Pape) som ledde inför finalen, som sen tappade... båda jättefina!
 
Sv: Att välja hingst...

Okej, men Johnson låg väl bättre till, för det var ju den som det pratades om att den skulle behöva tävla 3 dagar i veckan?
 
Sv: Att välja hingst...

Ett tips är Jazz-avkomman Wilton 1137. Han har bra trav och galopp, men något sämre kvalitet på skritten. Han är 167 cm, och iom att detta är hans första år i avel är det ju lite svårt att säga vad han ger för storlek.
 

Liknande trådar

Avel Tänkte betäcka mitt irländska sto till våren, hon är född 2011 och tanken är att ta ett föl nu, rida vidare på henne och sen avla lite...
Svar
16
· Visningar
3 832
Senast: Novali01
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 177
Senast: Jate Volim
·
Avel Jag ska ev betäcka fullblodsstoet nästa år. Det är en 10åring (2006)som gått löp från 2008 fram till 2015, med ett avbrott 2012. Dock...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
11 497
Avel Ska betäcka mitt halvblodssto igen och går i tankarna att betäcka med samma hingst som jag tidigare använt. Jag gillar den första...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: tabac
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Avliva aggressiv hund
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp