Naturligtvis.
Men det skulle inte vara så säkert att dina grannar skulle vilja...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Naturligtvis.
Ska jag vara helt ärlig så har massor av skatteintäkter gått till just kollektivtrafik och det mesta går ner i ett slukhål som heter Västlänken, hur många gånger dyrare har Västlänken blivit genom åren.Fast nu funkar ju inte buss vid ditt hus, så förbättringar av kollektivtrafiken skulle nog inte bli hos just dig. Men det finns väl andra ställen, där det funkar? T ex där finns ju redan förutsättningarna.
Och betalas gör med skatt och biljetavgifter, precis som på andra ställen. Så frågan är väl väl mer om du bodde på ett ställe där det skulle funka att ha kollektivtrafik, skulle du då vilja att regionens pengar går till det?
Nej, dina och mina grannar har ju tack och lov sin egen fria vilja...Men det skulle inte vara så säkert att dina grannar skulle vilja...
Alla är inte som dig tack och lov, då skulle landsbygden dö helt. Det behövs mer människor på landet och inte mindre och är bil ett måste då får det bli så oavsett vad miljöpartister och balkongbiologer tycker när det ingen kollektivtrafik finns.Nja, snarare lär man sig förlita sig på kollektivtrafiken. Och skaffar inte häst.
Flytta in till stan, så att det finns kollektivtrafik? Det är en av anledningarna till att jag bor i stan, det funkar inte att ha tre timmar mellan bussarna så fort man ska nånstans.
Nej, dina och mina grannar har ju tack och lov sin egen fria vilja...![]()
Jag förstår överhuvudtaget inte varför du blandar in mina grannar?
Vad menar du? Det är väl självklart att man har en fri vilja, hur läser du in att jag skulle hävdat något annat?
Synd, borde vara max en kvart om man inte specifikt anger att det funkar lite närsom.Problemet med närtrafik iallafall sist jag kollade upp det var att resan kunde flyttas 45 minuter och vid samåkning med andra resenärer kan resan ta längre tid. Jag blev först jätteglad när jag såg att ett stall jag vill rida mer gick att ta sig till med närtrafik. Men det funkar ju inte att boka en lektion om jag inte vet om jag kommer fram klockan 9 eller 11 eller någonstans däremellan. Så min slutsats var att närtrafik är fungerande enbart om man inte har en tid att passa.
Jag förstår överhuvudtaget inte varför du blandar in mina grannar?
Synd, borde vara max en kvart om man inte specifikt anger att det funkar lite närsom.
Jag tror dock fortfarande mer på det konceptet än att man ska ha en stadig tillgång till bussar som går vare sig det är folk med eller inte. Här ser jag ofta (de gånger jag ser bussar alls) tomma bussar när det inte är skoltider. Nog för att kollektivt åkande är bra för miljön och ekonomin men det förutsätter ju också att tiderna passar såpass väl att folk åker med. Det är knappast varken ekonomiskt eller miljövänligt så som det är nu, med stora bussar som går med 0-3 passagerare.
Fäktar jag vilt? Har jag använt punkt? Och inga smileemojis. Asch då!Så det var det som gav dig behovet av att uttrycka ett "hörrni", som om det var något grovt fel begått som alla i tråden måste bli varse om...
Här har bussarna stopp i tätorterna, oberoende av om det är en egen stad eller inte. Ett definitivt påstående om att kollektivtrafik inte är problematiskt, oavsett om man hänvisar till boende i städer/kommuner eller tätorter, skriver jag dock inte under på, men det är ju en helt annan sak. Och med hänvisning till den stora affekt som verkar ligga i många inlägg, så är jag tveksam till om det skulle vara en allmän uppfattning i tråden, som du fäktar så vilt emot...?
Ilska mot stadsborFrågan var: om du skulle bo på ett ställe där det fanns rimliga möjligheter att öka tillgängligheten till kollektivtrafik (från trafik varannan timme till varje timme, för att ta ett exempel), skulle du då vilja prioritera regionens pengar att gå till det. (Detta kan göras genom att öka din skatt, någon annans skatt, eller omprioritera inom de skatteintäkter som finns).
Detta utifrån att det där du faktiskt bor idag inte är rimligt att ordna kollektivtrafik (enligt dig, och jag litar på dig), så det hade varit orimligt att fråga om din nuvarande bostadsplats.
Detta utifrån att jag inte diskuterar just DIN situation, eller någon annan enskilds situation, vilket du och flera verkar tro och därför går i taket.
Jsg pratar generellt om att där det är rimligt att förbättra kollektivtrafiken, vore en bra sak att göra. Och jag menar angående det, att det inte bara är så att det finns brister i kollektivtrafiken på landsbygden och i tätorter utanför större städer, utan att många som bor på landsbygden är rätt nöjda med att ha det så också.
Och det är därför jag skrev, att även om du skulle vilja ha kollektivtrafik och betala för den, så blir det svårt att få att få det om inte dina grannar också vill det. Dvs det är kanske inte just stadsbor man ska rikta sin ilska mot, utan också prata med sina grannar om varför förbättrad kollektivtrafik vore en bra sak.
Fäktar jag vilt? Har jag använt punkt? Och inga smileemojis. Asch då!
Helt ok.Tänker du bara tramsa känns det inte meningsfullt att diskutera med dig.
Ilska mot stadsbor? Nej, men jag älskar landsbygden och vill att den ska fortsätta att få finnas. Jag vill inte se fler och fler små torp lämnas till att bli ödehus eller bli fritidshus som står tomma största delen av året. Däremot är det väldigt, väldigt enkelt för stadsbor att diskutera kollektivtrafiken som ett självklart alternativ, för naturligtvis är det ett självklart alternativ för en stockholmare. Det var det för mig också när jag ett tag bodde där. Jag tror inte vi kommer längre i diskussionen. Kollektivtrafik är jättebra, men bara på de villkor som aldrig kommer att finnas i den största delen av landet tyvärr.
Jag har aldrig satt min fot i Norrköping. Den enda storstadskollektivtrafik som jag har ordentlig erfarenhet av är just Stockholms. Därför diskuterar jag den. Jag tycker att det är lättare att prata om sådant som jag har koll på.Jag fattar verkligen inte hur du fått till att jag skulle vara emot något av det du skriver, eller att jag skulle ta kollektivtrafik för givet. Jag har liksom bott på andra ställen än Stockholm i livet...Och fattar inte denna Stockholmsfixering. Är det omöjligt med kollektivtrafik i Norrköpingstrakten ?
Jag har dessutom fört fram ett väldigt tydligt exempel på att det HAR funnits buss varje timme från en mindre tätort till en större tätort/knutpunkt, som dragits ned till varannan timme. Det HAR uppenbarligen gått utmärkt att köra trafiken tidigare, det är alltså ingen omöjlighet på något sätt. Men ändå är det många i lokala debatten som inte bryr sig om att få tillbaka trafiken, de åker ju bil och ungarna har epor, så de som vill åka buss får väl betala för det själva
Men visst, sånt förstår jag ju mig inte på som stadsbo, hur det är att bo i mindre ort...
Jag har aldrig satt min fot i Norrköping. Den enda storstadskollektivtrafik som jag har ordentlig erfarenhet av är just Stockholms. Därför diskuterar jag den. Jag tycker att det är lättare att prata om sådant som jag har koll på.
Nope, 8 veckor som max och kunde distansjobba via mitt käcka bärbara modem.Men du bodde alltså inte permanent i torpet och behövde inte cykla 8 km till mataffär och jobb dagligen i alla väder, mörker, osv?