Att vara Jessica

IMG_4491.jpg

Den 7 Februari 2023 ändrade jag mitt liv för alltid.
Jag gick upp för en bro som en man kom ner som kvinna.
Det var en ganska kall natt runt 21 tiden.
Jag hade tagit beslutet. och ringde en god vän och jag tror (för jag mins inte riktigt) att jag stor bölade min vän i örat ett bra tag innan jag kunde säga att jag var trans till min vän. Hon svarade med lite frågor. men jag jag mins inte vad. vi pratade i 3 timmar om olika saker som vi ofta har gjort. kom hem och la mig i sängen. Sickade några sms till olika betrodda vänner. somnade. och sov länge.
detaljerna är tyvärr glömda. Men det var starten. i de närmsta dagarna kom jag ut till flera. jag var så nevös för varje person. Men det finns så mycket kärlek i denna värd. Jag kan inte känna att jag förtjänade det. det var en annorlunda tid som var euforisk utan dess like. En av mina kompisar undrade om jag gick på några droger. Men jag var bara hög på livet. för första gången på mycket länge var jag lycklig.
Kom ut här på buke något senare. Och ni alla har vart underbara.
När någon frågar varför jag heter Jessica så säger jag att jag fick det som en gåva av vänner. ( @skiesabove ) ska ha all kred. för det! Tack :heart
Börjare med hormoner i juli och det blev en total kortslutning av hjärnan. Hela om värden förändrades på någon månad. Hur jag upplever värden blev annorlunda, hur jag fungerar är annorlunda. ni förstår. Jag lever ett nytt och bättre liv. Jag fick ett nytt liv!
Det har verkligen inte varit lätt. Det kommer verkligen inte vara lätt någonsin. Men nu har jag en anledning att leva och hantera mina problem och se ljust på livet. även om jag misslyckas katastrofalt ibland. Det är att resa sig upp. hitta balansen och gå vidare!
Visst skulle jag vilat startat detta tidigare. helst när jag viste vid 10 års ålder. Men jag kan inte göra något åt det förflutna. Jag kan bara se framåt. Och det är vad jag tänker göra.
 

Visa bifogad fil 138471
Efter ett år så kan jag verkligen säga att jag älskar den jag är nu.
I dag är det min födelsedag. För ett år sedan började mitt nya liv. Jag erkände för mig själv och kom ut ur garderoben. Och jag har inte ångrat en en minut av det.

Ja det har varit skitsvårt ibland.
Jag har det ganska jobbit just nu.
Idag kommer jag behöva vila.
Men nu ser jag en mening med att lösa mina problem.


Ha det gott alla.
Jag älskar er alla!
Grattis på födelsedagen!
 
Sju månader HRT.png

Sju månader har gått sen jag började med hormoner.
Jag märker mer och mer hur mycket det förändrar mig inombords.
Det är verkligen som jag är inne på mitt andra liv.
Ett liv där jag kan älska mig själv.
Där det finns ljus i värden och det är en sån markant skillnad mot hur jag upplevde livet för ett par år sedan.
Det totala mörkret som styrde min värd är borta.
Jag såg aldrig ljuset i tunneln för jag levde då utan hopp.
Men.
jag öppnade garderoben och solen bländade mig.
jag är så tacksam att jag öppnade dörren.

önskar er alla allt gott i livet.
 
a2ba5581885bffb5dd1dfadb05ef7353.jpg

hur kommer man till termer med mig själv.
Hur hittar man sig själv i ett nytt sammanhang?
jag har kommit ut som trans.
och jag gillar kvinnor vilket gör mig lesbisk.
Men vad mer gömmer sig.
jag vet inte.
känner mig så förvirrad för det mesta.
några av mina vänner pratar om att de vill gifta sig.
och det väcker till liv känslor och tankar jag inte har hanterat förut.
men ingen sa att det skulle vara lätt att vara trans.

ha det gott alla.
 
Funderar mycket på min framtid.
Just nu vill jag genomföra ett par operationer.
och lutar väldigt mycket mot att göra en SRS.
Men ska jag vänta svenska vården och möjligen bli nekad för att jag faller på ålder.
Eller ska jag ta lån.
Om jag utför den i sverige behöver jag ca 800000 kr.
I Thailand kan jag få den för ca 300000 kr.
i båda fall behöver jag 5 veckor i återhämtning.

för ett halvår sen hade jag det mycket lättare, jag visste ungefär vad jag ville.
men nu ser jag att det är ett beslut med mer komplexitet.

Min familj försätter att föröka kontakta mig.
vek mig för min bror och jag åkte och handlade med honom.
vi gick in på city gross.
och när han såg att jag tog en kundvagn så släppte han sin och började lasta hans saker i min.
För det är onödigt att vi tar två.
Så bekvämt för honom.
Som den fegisen jag är sa jag inget.
men jag vill verkligen inte hjälpa till mer.
Han är min bror men han försätter att behandla mig som skit.

jag måste verkligen klippa all kontakt.
jag har sagt det förut men det är svårt i praktiken

men jag kommer inter att få respekt från min familj.
så jag måste klippa dem
men det gör så ont.
 
Senast ändrad:
Funderar mycket på min framtid.
Just nu vill jag genomföra ett par operationer.
och lutar väldigt mycket mor att göra en SRS.
Men ska jag vänta svenska vården och möjligen bli nekad för att jag faller på ålder.
Eller ska jag ta lån.
Om jag utför den i sverige behöver jag ca 800000 kr.
I Thailand kan jag få den för ca 300000 kr.
i båda fall behöver jag 5 veckor i återhämtning.

för ett halvår sen hade jag det mycket lättare, jag visste ungefär vad jag ville.
men nu ser jag att det är ett beslut med mer komplexitet.

Min familj försätter att föröka kontakta mig.
vek mig för min bror och jag åkte och handlade med honom.
vi gick in på city gross.
och när han såg att jag tog en kundvagn så släppte han sin och började lasta hans saker i min.
För det är onödigt att vi tar två.
Så bekvämt för honom.
Som den fegisen jag är sa jag inget.
men jag vill verkligen inte hjälpa till mer.
Han är min bror men han försätter att behandla mig som skit.

jag måste verkligen klippa all kontakt.
jag har sagt det förut men det är svårt i praktiken

men jag kommer inter att få respekt från min familj.
sä jag måste klippa dem
men det gör så ont.

Jag vet inte vad som har hänt mellan dig och din familj, men är det inte väldigt värdefullt att de visar att de vill ha kontakt med dig? Något man ibland glömmer i sådana här situationer är att det kostar väldigt mycket på att INTE ha någon kontakt. Även om man egentligen inte önskar ha någon kontakt så kan det ge mer frid för själen att bestämma att vi kan höras ett kort telefonsamtal vid födelsedagar och jul exempelvis och sen hålla det till det.
 
Jag vet inte vad som har hänt mellan dig och din familj, men är det inte väldigt värdefullt att de visar att de vill ha kontakt med dig? Något man ibland glömmer i sådana här situationer är att det kostar väldigt mycket på att INTE ha någon kontakt. Även om man egentligen inte önskar ha någon kontakt så kan det ge mer frid för själen att bestämma att vi kan höras ett kort telefonsamtal vid födelsedagar och jul exempelvis och sen hålla det till det.
Det där är ju väldigt olika, skulle jag säga, beroende på situationen. Jag har en såndär "jul & födelsedagskontakt" med delar av min familj. Friden infinner sig när kontakten är avklarad, och det kan gå flera månader tills nästa kontakttillfälle. Ångesten börjar flera veckor innan det är dags för nästa kontakt. Känslan är inte så stark, men det stör friden i mitt liv helt klart. Frågan är om ingen kontakt alls skulle vara mer fridfull? En ynka otrevlighet till, så tänker i alla fall jag prova.
 
Det där är ju väldigt olika, skulle jag säga, beroende på situationen. Jag har en såndär "jul & födelsedagskontakt" med delar av min familj. Friden infinner sig när kontakten är avklarad, och det kan gå flera månader tills nästa kontakttillfälle. Ångesten börjar flera veckor innan det är dags för nästa kontakt. Känslan är inte så stark, men det stör friden i mitt liv helt klart. Frågan är om ingen kontakt alls skulle vara mer fridfull? En ynka otrevlighet till, så tänker i alla fall jag prova.

Ja såklart att det beror på situation. Ibland är det rätt. Men min uppfattning är att det ibland slängs iväg ganska tanklöst som råd, "bryt kontakten" - "skär bort energitjuvar ur dit liv" osv. , jag vill bara ge en annan vinkel. Men som jag skrev, jag vet inget om Tranans situation.
 
Det där är ju väldigt olika, skulle jag säga, beroende på situationen. Jag har en såndär "jul & födelsedagskontakt" med delar av min familj. Friden infinner sig när kontakten är avklarad, och det kan gå flera månader tills nästa kontakttillfälle. Ångesten börjar flera veckor innan det är dags för nästa kontakt. Känslan är inte så stark, men det stör friden i mitt liv helt klart. Frågan är om ingen kontakt alls skulle vara mer fridfull? En ynka otrevlighet till, så tänker i alla fall jag prova.

Ja såklart att det beror på situation. Ibland är det rätt. Men min uppfattning är att det ibland slängs iväg ganska tanklöst som råd, "bryt kontakten" - "skär bort energitjuvar ur dit liv" osv. , jag vill bara ge en annan vinkel. Men som jag skrev, jag vet inget om Tranans situation.
Jag kan bara säga att varför att jag vill säga upp kontakten är att ingen av dem respekterar mig, de avvänder mitt gamla namn aggressivt. hånar mig inför deras vänner. och på alla sätt de kan underminerar mitt självförtroende.

Samtidigt som jag ska vara deras passopp och göra deras shopping, servera fika och avec. så har det alltid set ut och jag har varit blind för hur fel det är.

samtidigt som jag inte gör de glada så ska jag ha extra mycket skuldkänslor för de är gamla och annat etc.

Jag försöker vara hjälpsamma och vänlig mot alla men vissa utnyttjar mig och det måste ta slut med det.

därför måste jag bryta kontakten.

och ja det gör ont.
 
Jag har haft en riktigt jobbig dag.
skit med bilen, pappa på operations bordet, jobbet strular, en vän svek mig.

men för ett par dagar så ringde en tant på min dörr, och jag öppnade dörren i underkläder och tröja för jag var två steg in i duschen. Men hon insisterade att jag skulle få tyst på hundarna i min lägenhet. O_o

Jag är för ni som inte vet allergisk mot hundar. Så jag har inga hundar hur gärna jag än skulle vilja ha en.

men hon försökte komma in men jag fick ut henne.
Hon gick över til min granne som har en hund och tjafsade med henne.

nåväl idag så kom grannen över och pratade lite.
och hon undrade om jag hade en ny flickvän för det var en kvinna som hade öppnat dörren :love:
Jag kunde bara var glad.
och jag förklarade situationen för henne.
hon tog det väldigt bra.
Vi satt och fikade ett tag och hon ställde några nyfikna men snälla frågor.
Och allt kändes så bra efteråt.

ha det gott alla.
 
Jag har haft ett par riktigt tuffa dagar.
Och parkerat mig i ett mentalt mörker.
Men tillslut måste även jag inse att det är jag som sätter mina egna gränser.
jag lät någon annan att diktera vem jag är och vilken identitet jag har.
viket bara skadade mig själv. och inget är värt att man bygger nya väggar och murar för vem man är.
det spelar ingen roll vem det är eller hur mycket makt de har över ditt liv.
De får inte bestämma över vem du är eller vilket liv du lever.
För mig var det inget val att vara trans, för andra är det inget val att de är den de är.
man får inte mer frihet genom att vara tillagas med personer som inte vill ditt bästa.

fick åter igen höra att jag är stark.
men jag kan inte berätta att jag konstant lever på gränsen av vad jag orkar.
jag hoppas bara att jag kan hjälpa någon annan med att vara öppen och bjuda på mig själv.

För detta är en tuff resa.

men jag skulle aldrig välja en annan väg nu.

Älskar er alla, ni är underbara.
 
Vad jobbigt man kan göra det för sig.
jag menar att komma ut och vara ärlig med sig själv och vem man är.
Det blir ett problem.
Jag har inte varit mig själv under den störta delen av mitt.
Börjar tvivla på det mesta.
Inte min identitet som Jessica.
Men allt som bygger upp mig som person.
Mat tex, jag har aldrig gillat ost. nu gör jag det.
vad mer har ändrats,
vad gillar jag nu
vad ogillar jag nu.
Jag önskar så att jag inte hade känt att jag behövde ljuga om vem jag var så länge.

Detta kokar upp till en slags identitets kris. och jag känner att jag måste ta mig igenom detta med.

Jag vet i alla fall att jag älskar er alla.
Ha det gott.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 211
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 471
Senast: manda
·
  • Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
746
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp