Ja, jag har all rätt till min ersättning. Angående anonyma anmälningar, tänk dig själv om någon med tex. allvarlig psykisk sjukdom anmäls gång efter annan pga. avundsjuka tex. Det kan ju sluta precis hur som helst, kanske med ett självmord eller värre. Den som anmälde mig anonymt ett par gånger var en företagare som det inte gick så bra för (och hade en hel del skumraskaffärer för sig) och mitt motdrag blev att "hjälpa" till så konkursen blev ett faktum. Som man bäddar,,,,,,,,,,
Man behöver inte ens vara sjukskriven för psykisk sjukdom för att må väldigt dåligt av att bli anmäld om man har rätt till sin ersättning men jag tror faktiskt inte att det spelar så stor roll om anmälningen är gjord anonym eller inte. Jag hade iallafall mått lika dåligt oavsett om jag hade fått veta att det var Kalle Svensson som hade gjort anmälan eller om jag hade fått veta att anmälaren var anonym men självklart är alla olika. Om man blir anmäld gång efter annan så tar jag förgivet att försäkringskassan är finkänslig nog att inte ens berätta det för den det berör eftersom de redan har gjort en utredning en gång. Möjligtvis om det har gått många år emellan anmälningarna men inte om de trillar in nya anmälningar efter någon/några månader.
Att anmäla någon på grund av avundsjuka är självklart förkastligt och det har jag inte uppmanat någon till att göra. Det jag skrev är att om man vet någon som uppbär ersättning som hen inte har rätt till så ska man självklart anmäla det. Att man verkligen är säker på sin sak är för mig så självklart att jag inte tycker att det behöver skrivas ut och vad jag tycker om människor som anmäler till höger och vänster av avundsjuka eller enbart för att jävlas lämpar sig inte i skrift.
Jag tror att vissa anmälningar kommer in till försäkringskassan för att folk inte vet att man faktiskt får jobba och tjäna upp till ett visst tak utan att förlora sin ersättning och man har ju också rätt att prova på att jobba med sin ersättning vilande. (Alltså att det inte behöver göras någon ny utredning för att man ska få tillbaka sin ersättning.) Jag tror att det sticker i ögonen på folk att sjuka faktiskt har den möjligheten men den finns ju till för att den som har ersättning om möjligt ska kunna komma tillbaka till arbetsmarknaden och inte behöva ersättningen ifrån försäkringskassan helt eller delvis mer. Det kan ju vara så att man hittar det enda jobbet på jorden som man faktiskt klarar trots sin funktionsnedsättning tack vare det och då är det ju jättebra. Det är ju när någon utnyttjar den möjligheten som finns att prova på att jobba som det börjar gå rykten om att den eller den minsann kan jobba trots att hen uppbär ersättning ifrån försäkringskassan och som till slut leder till att någon anmäler att hen jobbar trots att det i själva verket är helt okej. Det är ju precis samma sak som att folk anmäler att man har djur och kan sköta dem helt eller delvis själv. Man måste ju självklart som sjukskriven/förtidspensionär ha med sig försäkringskassan på tåget och berätta att man jobbar extra hos aktiebolag hej och hå eller att man har en hund, tre katter och två hästar. Är man bara ärlig så brukar det mesta ordna sig trots allt. Berättar man bara hur det är så brukar inte ens försäkringskassan ta kontakt vid anmälningar eftersom de redan vet hur det ligger till.