Avbiten tand -chans till ersättning?

Har du någon försäkring? Då kan du få ersättning, det fick jag när jag bet av en bit av tanden på musselkött som hade en pärla /sten i sig.
Läste om det där för ett tag sen, och det lät som att olycksfallsförsäkringar inte tar sånt, men att frisktandvårdsavtalet brukar täcka även om det inte ingår "olyckor". Men det kanske är olika.
 
Jag slog av en framtand vid ett fall, för kanske 15 år sedan. Och när jag kontaktade mitt försäkringsbolag undrade de om jag slagit ut den eller bitit av den. Riktig cliffhanger kändes det som, och jag var inte ens riktigt säker. Men sa att jag slagit ut den och bingo, då fick jag veta att försäkringen gällde mot yttre våld men inte om jag bitit av den själv. Så kolla noga om det finns detaljerad info i din försäkring!
 
Varit hos tandläkaren nu. Jag behöver en rotfyllning och en krona och sammanlagt kommer kalaset kosta drygt 14 000. För EN tand :cry:.
Jag fick gå akut i morse med avbiten tand och även min tandläkare sa att det här kommer att handla om rotfyllning och krona. Jag vågade inte fråga vad det isåfall kan kosta eftersom 10 minuters jobb med att täppa igen det trasiga provisoriskt gick på 960. Man borde ha blivit tandläkare :banghead:
 
Jag slår också ett slag för att höra med försäkringsbolaget. Jag fick ut 11000 efter mina ridolyckor. Förvisso inga skador som liknar dina men fick inte bara ersättning för brutna ben utan även för kasserade ridhjälmar, förstörda ridbyxor osv. Jag anmälde på hemsidan på ren chansning och fick mycket mer betalt än jag trodde!

Jag vet en som fick ersättning efter att hon petat sig själv i ögat med en knappnål för hon skulle separera ögonfransarna.. så kan det räknas som olycksfall så borde en avbiten tand göra det också.
 
@Milosari Läser detta i en låst artikel på Råd&Rön:

Att få ersättning för sönderbitna tänder är inte lätt. För att företaget ska kunna hållas ansvarigt måste det gå att bevisa att det har varit en säkerhetsbrist i varan. När liknande fall har tagits upp i Allmänna reklamationsnämnden, ARN, har nämnden avslagit konsumentens krav.
- Även om en vara beskrivs som kärnfri kan man inte ta det som en absolut garanti att det inte kan förekomma kärnor i livsmedel som i sitt ursprung innehåller kärnor, säger Maria Wiezell, konsumentvägledare på Sveriges Konsumenter.


(Fallet gällde torkade plommon och det stor "kärnfria" på förpackningen.)
 
Jag fick gå akut i morse med avbiten tand och även min tandläkare sa att det här kommer att handla om rotfyllning och krona. Jag vågade inte fråga vad det isåfall kan kosta eftersom 10 minuters jobb med att täppa igen det trasiga provisoriskt gick på 960. Man borde ha blivit tandläkare :banghead:
Jag har lagat samma tand som det gått bitar av två ggr och varje gång 1000 kr. Men två månaders mellarum. Nu är det bara en lite kant på ca 1 mm kvar ovanför tandköttet. Men jag tror den är död så jag undrar vad tandl säger nästa gång. Himla dyr tand :mad:
 
Jag har lagat samma tand som det gått bitar av två ggr och varje gång 1000 kr. Men två månaders mellarum. Nu är det bara en lite kant på ca 1 mm kvar ovanför tandköttet. Men jag tror den är död så jag undrar vad tandl säger nästa gång. Himla dyr tand :mad:
Ja, det blir lätt sådär när det börjar gå bitar ur en tand. Min som kraschade igår kväll gjorde det första gången en kväll för nästan exakt tre år sedan. Och dessvärre skulle jag med ett flyg till Grekland nästa morgon, med vidarefärd med färja till en liten ö där det inte finns tandläkare. Så jag var ju skiträdd att få ont.

Men jag hann med ett tandläkarbesök på Rhodos under timmarna från det att flyget landat tills båten skulle gå. Han tittade på tanden, sa 150€. Ojdå, sa jag, så mycket? Fast du kan få det för 100 om du inte tar bedövning, blev svaret. Ingen bedövning? :eek: Okej, du får det för 100 även om du får bedövning. :D

Så jag fick bedövning, han fixade tanden och jag fick en kindpuss när jag gick. Och enligt min tandläkare härhemma gjorde han en helt okej jobb och det höll ju faktiskt hela tre år :D
 
Uppdaterar här. Det var ju lite frågetecken kring om man behöver komma upp i 15 000 ur egen ficka innan FK börjar ersätta och så är det alltså INTE. Man måste betala 3 000 kr själv, sedan 50 % på alla kostnader upp till 15 000, och därefter 15 %. Om jag väljer det billigaste alternativet på alla mina behandlingar så kommer jag upp i nästan 30 000 kr, men betalar "bara" 12 000 själv.
 
Jag har lagat samma tand som det gått bitar av två ggr och varje gång 1000 kr. Men två månaders mellarum. Nu är det bara en lite kant på ca 1 mm kvar ovanför tandköttet. Men jag tror den är död så jag undrar vad tandl säger nästa gång. Himla dyr tand :mad:
Nu har den här lagningen/locket lossnat IGEN vilken gång i ordningen vet jag inte. 5e? De vill ha kvar roten utan nerv som kan användas för en brygga, men 1000 varje gång :devil:. Får nog vända mig till en privat, börjar lessna på FTV.
 
Nu har den här lagningen/locket lossnat IGEN vilken gång i ordningen vet jag inte. 5e? De vill ha kvar roten utan nerv som kan användas för en brygga, men 1000 varje gång :devil:. Får nog vända mig till en privat, börjar lessna på FTV.
Är det en tand bredvid? Min dåliga måste tas bort helt, hålet har gått igenom botten ner till benet så det finns inget hopp. Tänderna bredvid är också lagade men i ok skick.
 
Är det en tand bredvid? Min dåliga måste tas bort helt, hålet har gått igenom botten ner till benet så det finns inget hopp. Tänderna bredvid är också lagade men i ok skick.
Bara en ok tand bredvid , men roten ser ok ut på röntgen än så länge. Tänderna på den tomma sidan är utdragna sen förut och jag vet inte riktigt varför. Usch vad jag avskyr sånt här skit
 
Glöm inte att sköta om er ordentligt, slarva inte med tandläkarbesöken o munhygienen. Minns ni att jag låg på sjukhus nyligen? Inkapslad bihåleinflammation i pannan. Sån infernalisk smärta hade jag inte ens när blindtarmen sprack.
 
Glöm inte att sköta om er ordentligt, slarva inte med tandläkarbesöken o munhygienen. Minns ni att jag låg på sjukhus nyligen? Inkapslad bihåleinflammation i pannan. Sån infernalisk smärta hade jag inte ens när blindtarmen sprack.
För min del är det inte bristande hygien som är orsaken. Dåliga gener och otur. Och kanske för hög smärttröskel. Jag reagerar inte i tid. Men när infektionen gick ner till benet bad jag om tramadol. Det gjorde ONT!
 
Edit. Såg inte tråden var gammal. Men låter svaret står kvar ändå.

Frågan är om tanden var hel. Jag bet av en tand på en godisklubba. Visade sig att tanden mig ovetandes var svårt angripen av karies och därför den gått av. Tandläkaren var helt fascinerad jag inte haft ont, jag borde haft ont av kariesen I många månader. Senare visat sig jag får svåra hål och aldrig tandvärk.

Jag fick välja mellan att laga för 1200 eller dra ut för 800. Så var inte särskilt dyrt. Gjort om exakt samma sak med en annan tand sen med, "bitit av" den och det visade sig att det var mest ett skal jag bet av, majoriteten av tanden var borta pga karies.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 171
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ En person jag känner har drabbats av ME (vi kan kalla hen K) K är myndig, bor hemma. Har autism vilket förvärrar sjukdomen. K:s högsta...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 188
Senast: TinyWiny
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 129
Senast: Madalitso
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
24
· Visningar
1 928
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp