Avelsdata SKK, färger?

Swat

Trådstartare
Är ganska ny på detta med det fantasiska Avelsdata :laugh: och försöker förstå vad de olika färgerna står för, men hittar ingen förklaring!

I stamtavlorna har vissa hundar gul, grön, blå osv "bottenfärg", men ingen förklaring till vad dessa färger står för!

Det är inte något observandum eller någon varningstriangel/stoppskylt eller så utan bara en avvikande färg.

Någon som kan förklara för mej?

/Swat
 
Sv: Avelsdata SKK, färger?

Det är återkommande hundar i stamtavlan. Alltså, samma färg = samma hund. Vilken kass förklaring det blev, hänger du med?
 
Sv: Avelsdata SKK, färger?

Färgerna ska hjälpa en med linjerna. Antingen om man vill linjeavla, eller om man vill köra utavel såklart.

En hund får en färg, exempelvis lila. På varje ställe i stamtavlan som den hunden finns då - så blir rutan lila. Det underlättar när man ska kolla, för man slipper sitta och läsa alla namn noga och hålla räkningen på det viset.

Såå, ju mer av en färg det finns, desto mer linjeavel finns bakåt i leden.
 
Sv: Avelsdata SKK, färger?

Aha okej... :) Min tänka parning är dock 0,0 % inavel så då var det inget att bry sej så jätte mycket om i detta fallet..

Jätte bra att veta dock!!

Tack så mycket för hjälpen!!

/Swat
 
Sv: Avelsdata SKK, färger?

SKK räknar bara i 4 eller om det är 5 generationer. är den 6:e generationen identisk heter det fortfarande 0,0 % inavel... så man bör nog titta lite på färgerna trots allt.
 
Sv: Avelsdata SKK, färger?

:D Lugn o fin! Jag har full koll på både 5:e och 6:e led... Förstod bara inte färgernas innebörd!

/swat
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 855
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag kommer köpa min första hund inom sinom tid och försöker sätta mig in i linjer osv. Är totalt novis på detta med SKK avelsdata och...
Svar
11
· Visningar
1 597
Senast: Sasse
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 198
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 918
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp