Avla för distans? - funderingar

Sv: Avla för distans? - funderingar

Utställningshästar behöver inte alltid vara trista ;) Jag vill gärna ha en snygg häst som fått höga poäng på utställning. Men det är synd att det "rena utställningsfolket" inte också gör något ANNAT med dem än att springa i snöre. För säkert flera av dem skulle nog visa bra resultat om de tävlades uppsuttet eller framför vagn också. Rätt häst till rätt ryttare!

Det är säkert inte många här som vet att Delicat - nybliven nordisk mästare i lag och femma individuellt - med närmare 3000 officiella km bakom sig, bland annat har blivit unghingstchampion två gånger och fått guldpoäng. :)
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Har faktiskt inte sagt att alla utställningshingstar är trista heller.
Men för mej är det ingen merit när jag avlar för prestation att de gått bra på utställning. Däremot tycker jag att det är roligt när en prestationshingst kan gå bra på utställning oxå.
Det som talar emot många hästar som går bra på utställning är tex att där premieras det raka korset som jag skulle gråta blod över om jag vill ha en häst med hög ridbarhet.
För mycket dish ger andnings svårigheter. har sett skräck exempel på detta på hästar som gått bra på utställning.
Skulle vara bra att ha bruksprov och det mer utseende betonade tävlingsmomenten helt samman bundna.
Jag menar att jag skulle tycka det var tråkigt att betäcka mitt sto som jag köpt pga att hennes föräldrar har presterat bra och även deras föräldrar (även inom utställning)tränat sedan fölsben och tävlat under 9 års tid, med en hingst som enbart visat bra resultat på utställning.
Det skulle för mej kännas lite som om mitt arbete med att bevisa att araben är en utmärkt ridhäst och bra hållbarhet inte är värt så mycket.
Gilishas föl med Gomir är har fått ett arabtypiskt utseende korrekta ben samt mycket bra rörelser.
För mej var det viktigt att hitta en hingst som vägde ut de nackdelar som jag upplevt att Gilisha har,samt att han visat hållbarhet,ridbarhet samt har ett arabtypiskt utseende för att få fram en avkomma som känns ännu bättre än Gilisha. Sen får man ju se hur det blir,Banshee kanske inte alls vill bli distanshäst....
Hade Deli varit hingst med guld på utställning samt presterat som han gjort på tävlingsbanorna och det hade sampremierats så hade han fått platina i mina ögon :)
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Tja... eftersom det nu finns ett ganska begränsat antal arabhingstar som både kan stoltsera med fina utställnings- samt bruksmeriter har vi inte så många hingstar att välja mellan :(

Jag är av den uppfattningen att många av de araber som får höga poäng på utställningar även skulle visat sig bli ypperliga tävlingsindivider om de bara fått chancen. ( Delicat är ett bra exempel på det ).
För mig är det inte så viktigt att hingsten jag väljer har tävlat utan jag ser mer till individen som sådan.
Den ska ha ett bra psyke, någorlunda korrekta ben (helt korrekta ser man på ytterst få hästar) god exteriör samt bra typ, och sen ska hingsten helst uppväga de svagheter som stoet ev kan ha.

Att föda upp hästar är och förblir ett lotteri, där man antingen föder upp för egen del eller "sponsrar" tävlingsryttare med hästar.
För att ha en möjlighet att tjäna en hacka på uppfödningen behöver man ha hållit på länge och gjort sig ett namn i avelssammanhang, dvs bevisat att man föder upp kvalitetshästar.
Och sånt tar sin tid.
//Eva
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Tja... Om han hade presterat lika bra som hingst får vi ju överlåta till fantasin... Har hört att han var en riktig :devil: med bollarna kvar.... :crazy: Något sånt såg jag personligen faktiskt aldrig till men en viss desert wind menar det ;)

Har sett hans son, som är hingst. Den hästen går med en valack och är kolugn...
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Raztnap Jag är av den uppfattningen att många av de araber som får höga poäng på utställningar även skulle visat sig bli ypperliga tävlingsindivider om de bara fått chancen. //Eva[/QUOTE skrev:
Fast man får inte stirra sig blind på poängen. MÅNGA araber med skyhöga poäng har faktiskt USLA ben. Så det kan vara värt att kolla upp själv innan man bestämmer sig för att avla på den.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Fast man får inte stirra sig blind på poängen. MÅNGA araber med skyhöga poäng har faktiskt USLA ben. Så det kan vara värt att kolla upp själv innan man bestämmer sig för att avla på den.
Som f.d. arabhästdomare är jag väl medveten om detta, och håller med om att poängen från en utställning tyvärr inte alltid = en bra individ :mad:
Men faktum kvarstår att en hel del av de araber vi enbart ser i showringen även skulle varit utmärkta tävlingshästar om de bara fått chansen.
Därför anser jag att man som stoägare inte behöver välja bort en hingst utan tävlingsmeriter om han för övrigt uppfyller alla önskvärda kriterier.
//Eva
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag tycker personligen att det är svårt att se hållbarhet och psyke efter att bara ha sett en häst på utställning.
Men det är ju givetvis ut till var stoägare att se till vad man anser kompletterar sitt eget sto bäst och vad man prioriterar högst.
Jag går i funderingar att betäcka Gilishas dotter nu i unga år(fyller 3 2006) och hon har givetvis inga tävlings meriter själv utan hon lever än så länge på mamma och pappas bedrifter ;)
Funderar på att använda Wimaz i så fall.
En vacker häst med enastående meriter och syskon som oxå presterat bra. Och vad jag imponerats mest av under alla år (såg honom redan när han gick sin första 8 mil fast då var jag mest imponerad av Kent som sprang lika fort som alla de andra tävlingshästarna, he he) är att han bara går oavsett vad de andra runt honom gör. Det är en egenskap som min egen Zodiac har oxå även om han inte gått som Wimaz och jag vet vilket psyke som krävs av en sådan häst. I like!!!!!!!!
Men jag poängterar att jag INTE dissar en häst bara för att han inte fått prestera men känner att för att öka arabhästens värde kan man kanske som stoägare sätta lite press på hingst ägarna att låt sina hästar prestera för att riktigt bevisa att det ÄR en mycket bra hingst.
Ska bli kul att följa de unga hingstar som är på distansbanorna nu.
Barett,Euros och fler med dem. :)
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

När du betäcker ditt unga sto, hur tänker du då? Att se till att hon har fått föl tidigt så att du kan fokusera på tävlingskarriären sen och ändå kunna ta föl sent i hennes liv också utan behöva passa in det "innan det är försent för att ta det första fölet", eller är det någon annan anledning?
Hur ser du på att det unga stoet får den extra belastningen från fölets vikt i magen, kan det uppväga exvis att hon då inte har tränats/ridits mycket som 3-4 åring?

/JES
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Att de växer mentalt oerhört mycket när de får ett föl att ta hand om att de under dräktigheten tränar upp sin hjärt och lungkapacitet (sk földopning) och att som du nämner ha haft ett föl i unga år så jag sedan kan välja när jag vill ha nästa avkomma.Den extra vikt de bär kommer ju inte på en natt så den vänjer sej leder och skelett vid under de 11 månader detta sker.
Jag upplevde att allt de som hände med mitt sto under hennes dräktighet samt tiden då hon var mamma var enbart positiva saker och ångrade då att jag inte gjort det tidigare.
Har dock inte bestämt mej helt pga att funderingarna runt att ta hand om fölet och även det dräktiga stoet inte är helt lösta mest därför att jag är heltidsarbetande och har nog inte tänkt mej att ha fler hästar just nu men i så fall är det ju 1½ till 2½ år innan fölet är här. ;)
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Kul att höra att du resonerar precis som jag gjorde när jag betäckte min 3-åring (som nu är 7). Hon var omogen, ffa mentalt, när jag skulle påbörja inridningen. Så jag tog det bara till insittning och sen fick hon få föl. Tyvärr lyckades hon och en 4-årig hingst på stuteriet där hon fick sitt föl (jag leasade ut henne så fölet var redan "sålt" innan det blev till) mecka ihop en fölunge TILL när hon gick med fölet vid sidan. Var inte ens nån som märkte nåt eftersom hingsten hoppade tillbaka in i sin egen hage igen efteråt. Så det blev en "överraskning" fram på vårkanten året därpå. :o
Kanske liiite mer földopning än jag hade tänkt mig? :smirk:

/JES
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

För att öka oddsen att få en tävlingshäst i distans måste väl det bästa vara att betäcka med :
* ett sto som vunnit EM 160 km i distans 3 gånger
* har 6 avkommor som gått 160 km varav 3 st vunnit CEI*** tävlingar
och en hingst som
* gått över 4000 km och vunnit VM ett par gånger
* har 100 avkommor som gått 16 mil och säg 50 som gått 12 mil, varav hälften av dessa topp tre placeringar internationellt.

Eller kanske en oinriden utställningshingst vars farfarfar fick en säsong i Polen på galoppen och på meriterna på oinridna mammans sida är att "besökarna tycker att hon ser så uthålliga ut i hagen".
Visst kan det här också bli hur bra som helst - men, hur är det med oddsen???
Håller benen, fixar dom resor, anlag för korsförlamning, uthållighet, sundhet...?

En travtränare sa en gång att han inte vill se några "svarta hål" i stamtavlan, dvs ALLA ska ha meriter!

I have a dream... och det är att vi (inte någon annan för det är bara vi som är intresserade - eller borde vara) meckar om distanslistan.com och fixar till ett liknande stjärnsystem som i Frankrike, för att på sikt kunna se vilka linjer som är bra!

Någon av utställningshästarna kanske bär på dolda superdistansanlag, så om de som vågar chansa gör det och vi ndra följer upp avkommorna i ett stjärnsystem, så kanske vi hittar guldkorn.

///Anna
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Tja min man sa när han förstod att utställningshingstar inte rankades högt i kurs av de som vill ha en tävlingshäst för tex galopp och distans:

- Även fotomodeller kan bli elitidrottare om de tränar för det....

så jag står nu i vlet och kvalet att köpa en häst med enbart utställningsmeriter på pappans sida för att testa!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Madde71 skrev:
Tja min man sa när han förstod att utställningshingstar inte rankades högt i kurs av de som vill ha en tävlingshäst för tex galopp och distans:

- Även fotomodeller kan bli elitidrottare om de tränar för det....

Fast de brukar väl inte ha skeva ben! :D
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Ska du köpa ny häst, vad kul!!! Nu är jag nyfiken på vad det är för något bakom den ;) Du får gärna pm:a om du inte vill skriva här!
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

I sverige idag finns det tre hingstar som gått 160km. Jalaam, Wimaz och Raz Ama Naz. Vad jag vet är de inte speciellt flitigt använda, varför inte?? Jalaam gick sin första 160 som 7-åring -93, sex år senare -99 vinner han 160! Det tycker jag är ett tecken på hållbarhet, dessutom har han två avkommer som gått 160, Ingrid boströms Rossini och Grete Carstensens Baby Roo. Jade är ytterligare en avkomma som presterar väldigt bra. Om man inte vill använda sig av dessa så tycker jag att man ska titta på blodslinjer. Amigo, Kapudan, Gorby, Zarek( Louise Hermelins) och Zingaro är hästar som alla har gått eller går 160 km, gemensamt för dessa är Nazeerblodet.
Vi har ett sto, Allora, som vunnit 160. Hennes pappa Alfar deltog i EM på 80 talet, Allora har en dotter med Eldorado, Etonica som har gått 120 km. Etonica är idag dräktig med Jalaam. Allora har också två döttrar med Jalaam, 4-åriga Royal Gaala och 1-åriga Royal Aanova som Liv Burdett har köpt, Allora är återigen betäckt med Jalaam. Dessa föl som väntas ivår borde vara värda en del, men vi får vara glada om vi får 25000kr. Om vi (uppfödare) ska kunna föda upp bra distanshästar måste köpare vara beredda att betala för dem. Är ni det? ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Avla för distans? - funderingar

När jag skulle betäcka Gilisha var fölet redan innan tillverkning bestämt att stanna i familjen.Sedan hon ploppat ut och såg hur mycket hon betyder för Gilisha fick jag även lova henne att Banshee ska få stanna, då ville jag mer än något annat ha in Gokart i den stammen så valet föll då på Gomir.Så vitt jag vet den enda hingsten med Gokart blod så nära.
Varken Janos eller Poem är ju förmögna till...
Men vilka fantastiska distans hästar de varit!
Bägge gått flera 160 och under många år.
Gokart själv hade ju fräckheten att säljas utomlands och lyckades en gång ha lite mailkontakt med en kvinna i USA som tävlade distans overthere och hon hade 2 tävlings hästar med (utav 3) med Gokart som pappa resp morfar.Bägge hade placerat sej på 160 km samt 3 dagars.
Sen trillade det ju in lite trevligt engelskt blod av bara farten med Gomirs möderne.
Jag har fått för mej att Razzen var i hästhimlen,men då har jag fått för mej fel då,hmmm.
Jalaam är väl ändå den som används mest av dessa tre.
Ramsa är oxå efter Jalaam väl hon har gått flera 12 milare.Gamle Gafferzon är oxå efter Jalaam gått 10 och även Lawrence och Jaipur.
Problemet med statestik på distanshästar är att när de når goda resultat så ligger de där med mulen i vädret. Suck.
Kanske ska kosta på mej lite utländska "simmare".
:confused: ;) :rofl: :confused: :crazy: :)
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

nu blir jag ochså väldigt nyfiken , klämmer in mig här för vi är ochså på jakt på något
intressant litet ämne som är bra och andvända oss inom distansen, inget föl men en
6eller 7 åring. här är jag nybörjare i ämnet arabhästar,och för mig är allt en stor
djungel, har blivit slussad fram och tillbaka till olika ustälningsaraber, hadde det varit
varmblodsravare vi pratat om hadde allt känts hemma, men här är jag grön.
så kan någon ge några bra tips vem jag skall kontakta? har varit i kontakt med louise
hermelin, men hon hadde inget för tillfället.
mvh anne
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

zanzibaar skrev:
I sverige idag finns det tre hingstar som gått 160km. Jalaam, Wimaz och Raz Ama Naz. Vad jag vet är de inte speciellt flitigt använda, varför inte??

Jag kan bara svara för mig själv..
Den av dessa som jag kan tänka mig är Jalaam. Tycker de avkommor jag sett haft rätt attityd till tävling, och varit trevliga i typen.
Trots att jag ägnar mycket tid åt att söka information om de hingstar jag vill använda så har jag inte sett nån annonsering av Jalaam.
Trodde nästan att han var död eller tagen ur avel.
Enligt ARAB så har han inte heller löst licens (iallafall inte före den sista juni).
Jag vet i och för sig att jag kunnat ringa runt och efterlyst honom, men vad tusan, vill man inte annonsera vill man inte ha ston... :angel:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

CK - Jag är nyfiken, av vilken anledning skulle du välja Pamir istället för Lill-Sham?
Jag får min del skulle ta Lill-Sham för att:
* Jag tror att Djamiljah, eller framförallt hennes mor Indian Shade till stor del ligger bakom framgångarna och det blodet vill jag ha in.
Indian Shade är ju mamma till Shades of Dawn (galoppens drottning) och Garizim, en hingst som gick kanon på galoppen på sin tid.
* Han har bättre egna prestationer.
* Jag har hört att några anser att hans avkommor har bättre psyke (vad nu bättre psyke är för något...det kan ju variera oändligt beroende på vem som hanterar dem och hur...).

Tyvärr så är många av Lill-Shams avkommor sorgligt inavlade, vilket gör att jag anser att det är svårt att bedöma hans nedärvningsförmåga helt rättvist.
Jag gillar Pamir väldigt mycket också (har en avkomma efter honom), men jag bara tänkte om jag "blev tvingad" att välja mellan de två skulle jag ta Lill-Sham.

Ni som är intresserade, gör egna efterforskningar!
Börja med att gå in på distanslistan.com och titta på härstamningen på de hästar ni gillar och se om ni kan hitta några gemensamma förfäder.
Sen kan ni surfa in på gratssidan (inte perfekt och helt 100%ig) men man kan se mkt:
http://www.allbreedpedigree.com/
Där kan ni söka på hästar, se deras avkommor (vanligtvis inte alla) och ofta foton.

///Anna
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 235
Senast: lilith
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 479
A
  • Låst
Islandshäst Har ett tag nu funderat på att jag vill ha ett sto, gärna ett ungsto som jag skulle kunna rid inn. Dock med det i tankarna att jag ville...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: gneignei
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 284
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp