Avla för distans? - funderingar

Sv: Avla för distans? - funderingar

Ja, hur vänder man en slumpmässig lågprisavel (eller snarare efterfrågan på reslutaten av sådan avel) till kvalitetsmedvetenhet hos hästköparna?

Efter att ha varit och shoppat tävlingsponny och därefter kikat efter halvhyfsade halvblod så ser jag tydligare än någonsin vilka hisnande skillnader det är på priser mellan distanshästar och andra tävlingshästar.

Vill man ha en trevlig tävlingsponny så kostar det (vet att en del kan göra fynd genom kontakter, men sån tur har inte de flesta). Priset på en ponny avgörs bland annat av meriterna (färskvara!) men även av ponnyns temperament. En vassare tävlingsponny klarar inte alla barn av, så en kapabel OCH snäll B-ponny får man sällan för under 40 000 kr. Då betalar man både för hästens bevisade kapacitet samt för "trygghetskompetensen". Man vill ofta ha en ponny som barnet kan tävla direkt, för ponnytiden tar fort slut. Man har inte tid att utbilda ponnyn och barnet kanske inte har kommit så långt i sin ridutveckling så att det klarar av en sådan uppgift. En ponny är en investering som man räknar med att få igen efter några år när det är dags att byta storlekskategori, vilket man också får om man förvaltat ponnyn väl.

När det gäller halvblod så kostar en helt medioker, men frisk häst sällan under 60 000 kr. Då kan man tänkas att den har bevisade meriter upp till LB-LA, alltså inte så mycket att yvas över. Billigare halvblod har oftast någon skavank, antingen kroppslig eller mental.

Läromästare från MSV och uppåt i sin bästa ålder får man hosta upp runt 200 000 kr och över. Samma utbildningsgrad men en fot i graven (häst som är 17 år eller äldre) kan man hitta från 70 000 kr om hästen är frisk.

Halvblodsföl med prestationsstam ligger ofta på 50 000 kr eller mer.

Nu pratar jag givetvis rent generellt. Det finns säkert folk som hittat billigare men bra hästar. Fast jag har tillbringat ganska många timmar i telefonen för att leta häst så de priser och utbildningsnivåer jag skrivit här ovan stämmer ganska bra om man vill ha en frisk och kapabel häst som kommit någonvart och inte är en fullständig chanstagning.

Så vad säger ni om Ingrids meritskala. Vad betalar vi för distanshästar som bevisligen presterat?
Är det en investering att utbilda en distanshäst. ( :rofl: :rofl: :rofl: = mitt svar på min egen retoriska fråga).

Vilka faktorer ligger bakom att de flesta hellre köper en oprovad arab utan prestationslinjer för 20 000 kr och sedan lägger ut tre gånger den summan på att efter flera år kanske få en tävlingsindivid, än betalar den högre summan direkt och får en häst där grundjobbet redan är klart och kapaciteten är bevisad?
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Mycket prat om rätt hingstar men erfarenheten säger att ca 60% av avkomman kommer från mamman!
En hingst kan tävla och betäcka under samma år.Ett sto får ta ett sabbats år som inkluderar 2 säsonger.
Hur ska man göra då? Tävla valacker och betäcka deras helsystrar?
Känns trist med tanke på att det är bra mycket roligare att tävla ston! :devil:

En distanshäst är en häst som går distans för mej och en blivande distanshäst är en häst som föds upp och avlades hela tiden med tanke på distans. Inte att det står ox efter namnet eller att den inte dög på galoppen men den har låg puls så distans kan den nog gå....
En häst som avlas för distans behöver absolut heller inte vara "ox".
Mona
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Själv skulle jag idag tänka annorlunda om jag skulle köpa distanshäst än jag gjorde då jag började med distans.(gudskelov!!,det är ju ändå 13 år sedan jag inhandlade min första häst till distans)
Idag skulle jag nog hellre ha betalat mer och fått en häst som gått lite som första häst och sedan satsat på en påläggskalv.
En slags ung läromästare.Men så tänkte jag inte när jag började..
Sen börjar man med en häst och den får all tid och träning och omsorg.Och helt plötsligt har någon ställt in 2 hästar till i stallet och de ska oxå ridas och tränas och masseras och....
Hur gick det till????
Och sen lusläser jag alla annonser men jag ska inte ha en till häst och det känns bra för det är aldrig något jag blir sugen på.
Tänk om det stått:
9 årigt sto korsning Arab-trarab. Fader och moder gått 160 km.Gått upp till 120 km i LSD,750 godkända km,pulsar snabbt och reser lätt.
Långt flytande steg.Friröntgad och vetbesiktad utan anmärk.
70 000 kr
Då hade jag varit tvungen att gå till banken i morgon....
Skönt att fundera vidare på mina egna hästars tävlingar,träning och avel.
Men tänk va roligt med en ny häst oxå..........
:rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Madde71 skrev:
...för man har lagt in ett gediget grundarbete så hästen är hållbar trots att den har utställningsföräldrar.

:eek: Nej, det är inte alls så säkert. Om vissa individer är avlade i tiotals generationer utan att någonsin "hållbarhetstestas" så är det verkligen att köpa grisen i säcken.

Jag brukar jämföra hästuppfödning med krukmakeri. ;)
Hur skicklig man än är, och hur noga och omsorgsfullt man än drejar, så får man inte en hållbar kruka om man använder vilken geggamoja som helst.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

CK skrev:
:

Jag brukar jämföra hästuppfödning med krukmakeri. ;)
Hur skicklig man än är, och hur noga och omsorgsfullt man än drejar, så får man inte en hållbar kruka om man använder vilken geggamoja som helst.

Haha! Det uttrycket ska jag lägga på minnet! :p
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

:) Aja baja Mia!
Du kan ju göra en sådan häst om du betäcker Isolde med tex Wimaz så kan jag köpa den av dej som föl som sedan kan du få köpa tillbaks den när den är 9 år för 140 000 kr. Jag gillar ju egentligen mest unghäst och första tävlingarnas perioden så det kanske skulle passa mej att göra så och tänk va lycklig Olle skulle bli!! :D :bump: :rofl:
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Ibland upptäcker man nya superleror genom att prova en geggamojja som ingen annan prövat.........
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Har följt denna tråd, dock är jag ingen "distansare" utan galopptränare. Jag märker oxå av det här med aveln inom galoppsporten för araberna, plötsligt verkar många ha vaknat upp och insett att det idag krävs bra föräldrar (gärna på båda sidor) med egna meriter för att kunna konkurrera på toppen.
Har själv en 4-årig hingst e.Garanti som vann Kriteriet som 3-åring och blev 2:a i Derbyt i år, han har inget märkvärdigt på vare sig far eller mor, och när jag tog ut honom förra säsongen hade jag själv inte haft licens mer än ett par månader.
Nervös som 17 innför kvalet, jag hade ju inget att jämföra med.
Allt gick strålande och hästen har sprungit bra, nu uppskattar han inte längre den kortare distansen och ska från och med nästa år bara löpa på långt.
Och någon dag i livet kommer dagen att komma då han inte längre vill löpa, och jag vill absolut prova honom inom distansen, jag är övertygad om att han kommer att trivas, han är en "evighetsmaskin" som lätt återhämtar sig, lugn som en filbunke, reser som en gud mm. Jag har bara positiva saker att berätta om denna kille. Min fråga är egentligen; låt oss säga att hästen ska ut på annons, den lyder som följer:
Arabhingst, född 2001 e.Garanti u.Narissa, fux med bls och str vb, har gått löp med framgångar under 2 säsonger, mkt lugn och sansad, i tävlingskondition, mkt lätthanterad och van att spolas, helt problemfri att resa med, anpassar sig lätt i nya miljöer, uppfödd med uträknade foderstater, ute minst 12 timmar/dag, går bra tillsammans med andra hingstar/valacker i hagen.
För mer information och bilder, vänligen ring bla bla bla
Pris: 55.000:-


Skulle ni "distansmänniskor" ens höja på ögonbrynen åt en sådan annons?
Jag som galopptränare vill ha en häst som är avlad för sporten, likväl som ni, är det inte så att man får det man betalar för? Köpte för ett par månader sedan in ett årsföl med väldigt bra stam för dyra pengar, men det är ju ändå inte säkert att just denna häst vill springa på bana pga det ena eller det andra. Jag tror att en kombination av bra stam och tur ger en bra häst, sen kan man alltid påverka en hel del genom träning, utevistelse mm
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag tror inte att meriter inom galoppen är en självklar fördel.
Fördelen är mera att de är tränade, och visat sig hålla (så långt).
Och visst skulle din häst vara värd de 55, trots lite oprövad stam, nackdelen är väl att han är ponny (?).
Det är dock INTE många människor som är villiga att betala över 25' för en inriden häst. Sorgligt men sant.
Till och med vissa elitryttare söker ju tävlingsämnen för "max 15.000:-".
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Det trista är att prestationsaveln hittills ofta bedrivits en så kort tid, att det går att köpa billiga hästar som sedan visar sig vara väldigt bra.
Att börja bli medvetna köpare och att avla medvetet är en långsiktig process som vi kan skörda frukterna av i framtiden.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

CK skrev:
Jag tror inte att meriter inom galoppen är en självklar fördel.
Fördelen är mera att de är tränade, och visat sig hålla (så långt).
Och visst skulle din häst vara värd de 55, trots lite oprövad stam, nackdelen är väl att han är ponny (?).
Det är dock INTE många människor som är villiga att betala över 25' för en inriden häst. Sorgligt men sant.
Till och med vissa elitryttare söker ju tävlingsämnen för "max 15.000:-".

Sorgligt, men sant, var ordet... :crazy: :smirk:

Som seriös uppfödare som satsar på bra stam, oavsett inriktning, kan man inte sälja till så låga priser. Enda räddningen är om man har egen hingst. Jag föredrar att använda andras hingstar och företrädesvis inte svenska, för att kunna välja det jag tycker passar bäst. Mina föl har kostat 25 000-35 000 kr redan när de föds. Visserligen skänker jag gärna pengar till välgörande ändamål, men då gör jag det till Rädda Barnen... :angel:

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Ponny absolut inga problem. 3 ggr vm vinnande RO Grand Sultan var 146 cm.Under EM i Frankrike nu många små araber under ponnymått.Men att ha gått galopp innebär ändå att hästen tränat andra muskelgrupper,kan ha förslitnings skador samt att de ofta gått på mjukt underlag. Men med omsorgsfull omskolning så är det klart inget problem.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Visst är hästen tränad för galopp, men det innebär inte att jag "åker" runt på en mjuk galoppbana. Jag tränar mina hästar på varierat underlag, just för att få dem starka och mer tåliga, jag personligen anser att det är åt h-e att bara rida runt på bana. Jag har 20 mil till närmsta galoppbana vilket innebär att mina hästar sällan tränas på sådant underlag, det sker strax innan kval och sen på tävlingarna.
Mina rids på sand, gräs, asfalt, skogsstigar, hårda grusvägar, backar mm, de rids minst 1 mil/dag, oftast blir det runt 1,2-1,5 mil.
Jag ska absolut prova på distans med min 4-åring, som mäter 150 cm så han räknas inte som ponny.
Fördelen med att ha gått på bana anser jag vara då hästen fått använda sin hjärt/lungkapacitet redan innan.
Så framåt 2006 kommer ni att få se oss på någon premiär då jag är intresserad av att se vad han klarar av, jag är övertygad om att denna gren kommer att passa honom som handsken!
Eftersom det inte finns alltför många långlopp i Sverige blir det till att hitta något annat som han gillar oxå.
Det där med förslitningsskador gäller inom alla discipliner, själv kollar jag mina hästar varannan månad med röntgen och ultraljud för att försäkra mig om att allt är ok, än så länge har jag aldrig haft någon skada på mina galoppörer, och det ser jag som ett gott tecken på bra träning i rätt mängd.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Nej, jag anser heller inte att en ponny, med det rätta steget, är sämre. Men säg det till den fullvuxna karl, som oftast(?) har större plånbok än en lätt tjej i 20-årsåldern...
Det är min klara uppfattning att det är betydligt lättare att sälja en 153+ arab för mer pengar tack vare storleken.
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Hmm..
Du får inte tävla en 4 åring i distans. En 5 åring får gå clear rounder men 4 åringar får på vissa tävlingar gå sk prova på som är mellan 20-30 km och i så fall kallas träningsritt.
Sedan när hästen är 6 år kan den börja starta tävlingsklasser men då bör man endast starta de flesta ritter men inställning på en lugnt genomförande.
De flesta hästar är efter 2-3 säsonger med lyckad träning och väl genomförda tävlingar redo för att gå lite tuffare.
Det är klart man kan köra på tidigare men risken att tävlingskarriären blir kort då.
Vi har sett distanshästar komma upp som solar och ned som pannkakor år efter år för att ryttaren begärt lite för mycket för tidigt eller för ofta.
Det finns inga genvägar för en distanshäst. Ryttaren kan ju välja att köpa en färdig distanshäst som gjort sina mil i LSD,men det troliga är att ingen sådan häst finns till salu..se inlägg tidigare på tråden.
Så det finns nog verkligen inga genvägar.. ;)
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Gizoba skrev:
Ponny absolut inga problem. 3 ggr vm vinnande RO Grand Sultan var 146 cm.Under EM i Frankrike nu många små araber under ponnymått.Men att ha gått galopp innebär ändå att hästen tränat andra muskelgrupper,kan ha förslitnings skador samt att de ofta gått på mjukt underlag. Men med omsorgsfull omskolning så är det klart inget problem.

Klart att det är ett problem med en arab som är ponny när det gäller att han en stor marknad av köpare inom distans. De flesta vill ha en större häst även om det har funnits små guldkorns araber. Själv startade jag med en arab på 145 cm och har sedan klättrat uppåt i storlek. Nu har jag därför en arabkorsning på 158. Inte för att jag kanske tror att han kommer att bli bättre än den jag hade på 145, men som vuxen trivs jag bättre på en större häst. Skillnaden i travsteg mellan de två hästarna är enorm. Sedan tror jag aldrig att jag kommer att kunna ta mig igenom grindarna lika fort med min arabkorsning som jag kunde med min lilla arab.

Själv är jag en sådandär ryttare som inte är villig att lägga ner några större summor pengar på en ny häst (25 000 kr var min maxgräns för en vuxen inriden häst nu när jag köpte ny). Det beror inte på att jag inte skulle vilja kunna det - och ha en riktig pärla, utan snarare på att jag har andra att ta hänsyn till, nämligen familjen. Så jag får nöja med mig att ha billiga hästar till distans och helt enkelt låta bli att satsa för högt.

Jag tror att distansen idag ligger på denna nivå. Det är många ryttare som har en situation precis som min. Därför lönar det sig inte att satsa på distansavel om man vill ha vinst. Det är snarare de med brinnande intresse och egna oberoende pengar som kan ägna sig åt distansavel. De kan ju dock inte räkna med en marknad. Fast denna nivå - mer hobbynivå - kan ju mycket möjligen vara blivit förändrad till om 5 år. Så kanske kan det vara lönt att satsa redan nu.

Är det inte så CK att araber som gått galopp numer inte kan inhandlas för 25 000 kr, då man fått upp ögonen för att det kan finnas en LITEN marknad inom distans för dem. För bara några år sedan gick det mycket väl att hitta en fd galoppör för 25 000 kr. När du Madde letade, eller hur?

Hälsning Maja
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Gizoba skrev:
Hmm..

De flesta hästar är efter 2-3 säsonger med lyckad träning och väl genomförda tävlingar redo för att gå lite tuffare.
Det är klart man kan köra på tidigare men risken att tävlingskarriären blir kort då.
Vi har sett distanshästar komma upp som solar och ned som pannkakor år efter år för att ryttaren begärt lite för mycket för tidigt eller för ofta.
Och bl.a. därför är det så svårt att föra någon tillförlig statistik över vilka stammar som lämpar sig för distans, då det handlar väldigt mycket om just hos vilken ryttare hästen råkar hamna.
//Eva
 
Sv: Avla för distans? - funderingar

Jag har en häst som är 147 cm och en som är 160 cm (obs inte arab!) bägge går distans och sedan har jag en 2 åring som är lite större än mamman men något överbyggd växer fortfarande.
147 cm araben är tävlad i distans i 9 år nu och har vid flera tillfällen både travat och galopperat förbi större hästar. Jag tycker att en mindre häst är att föredra vid tävlingar med knixig terräng typ Rökulla.
Och sedan tycker jag personligen att när många araber passerar 155 cm sträcket tappar de mycket av det som för mej är arab.
Nästan alla större hästar på EM var inte renrasiga araber de som var renrasiga var mindre...
Maja, jag tyckte Pazo var fin men han gick rejält på snedden och det kan ha hämmat hans travteknik.Lycka till nu med din nya häst.Var den efter Gimmick?
Jag har sett stora araber trava utan att komma framåt överhuvudtaget för steget går bara upp.
Så det beror på hur de rör sej och inte hur stora det är sedan vet jag att det finns människor som är i behov av större hästar för att de är lång eller tunga men jag tycker mest det är tråkigt för dem ;)
Emma Waner (som är lång själv) sa till mej någon gång: var glad du som kan köpa vilka hästar som helst utan att behöva tänka på storleken! Kul för mej liksom :cool:
Och CK som lite tjej kan man ju välja att gifta sej med en karl med stor plånbok,he he! (tänkte inte på det själv innan jag gifte mej dock!) :D
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Hej! Jag vänder mig till er här på buke då jag har ett problem. Detta nick är nygjort och jag vill inte röja mitt riktiga till hänsyn...
2
Svar
26
· Visningar
8 235
Senast: lilith
·
Q
Avel Hoppas ni vill och vågar vara med och diskutera den här frågan för det här har jag gått och "sugit" på länge. Jag är jätteintresserad...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 479
A
  • Låst
Islandshäst Har ett tag nu funderat på att jag vill ha ett sto, gärna ett ungsto som jag skulle kunna rid inn. Dock med det i tankarna att jag ville...
Svar
2
· Visningar
995
Senast: gneignei
·
Distans Det finns säkert de av er som har åsikter om varför en del av dessa saker hände och hur man hade kunnat undvika dem. Men å andra sidan...
2
Svar
24
· Visningar
3 285
Senast: Madde71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Nybörjarponny!
  • Föl 2023
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

Tillbaka
Upp