Avla på färg

Sv: Avla på färg

Det här med färg i Sveriges hästavel går ju tillbaka till gamla svenska halvblodsaveln. De hästar som kördes kunde gärna vara så lika som möjligt gärna stiligt bruna. När man använde hästar i det militära kunde de ju inte gärna vara grälla i färgen. Det var på den tiden svenska halvblodshingstar stod i Flyinge och det enda de gjorde var att vara vackra.

Jag tycker att man ska postitivt särbehandla färg, det står dessutom i avelsmålet för islandshäst. Det är alltså en parameter i aveln.

Russen hade ju förut inte alla färger godkända utan bara vissa, de har ändrat sig, kanske på inspiration från islandshästar. Tydligen godkänner de fler färger nu. Jag såg ett vitt russ med blåa ögon häromdagen och fick höra att russavelsförbundet har ändrat.

Färgen är en endast en parameter och man kan ta med den men den ska inte vara den enda "gullighetsparametern". Resten av parametrarna för hästen är viktigare och att fölen får en vettig uppväxt och hantering.

Och när det gäller dumpningen av föl.......
Bläärk:mad: för avskiljning av fölen när dom är fem sex månader för att försöka sälja dom snabbt.:mad:

Varför skulle man inte kunna avla på en häst med exem? De flesta hästar från island får just exem för att de inte fått någon immunitet mot det på island där det inte finns så mycket knott/insekter. En svenskfödd häst får immuniteten mot det redan från början, men självklart finns det undantag med även svenskfödda hästar som har exem.

Men eksem kan ju gå i arv..? Antagligen därför Vinnibruna skrev som hon skrev.

Senast ändrad av en moderator:

Halvt knapplån, även svar till Vinnibruna:

Då har jag en fråga:
Säg att två ston importeras. Den ena blir minutiöst skött och utvecklar inget exem. Den andra blir mer bortglömd och utvecklar exemet efter första sommaren.
Vad är det som säger att det är sämre att avla på hästen som exemet brutit ut på?
Vad jag förstått är det en stor procent av importerna som utvecklar exem, eller som har risk att utveckla exem. Ska vi inte avla på några importer då?

Svenskfödda hästar som borde vara immuna men inte är det, kan väl diskuteras. Men jag förstår inte hur vi ska kunna föra rasen framåt om vi inte kan avla på importerade exemston? Exemet kommer ju när de lämnat Island, men det är ju fortfarande samma häst som var symtomfri innan flytten. Är det mer ok att betäcka hästen på island om avkomman blir en livmoderimport?

Yey, svammel! Ni får ursäkta, jag är trött.

Det finns så många hästar att välja på i avelsarbetet så jag tycker att vi ska välja ut och avla på dem som kan hålla sig friska i vårt klimat.

En import som motstår knott-trycket trots "obehandling" har en i avelsarbetet värdefull egenskap som faktiskt är svårare att bedöma i de svenskfödda.

Men den här tråden handlade inte om eksem.

När man ska betäcka och låna hem en "hingst katalog" så kan man ju hitta flera härliga hingstar med bra ridegenskaper och poäng. Då kan man ju tänka som så, att om du hitta 2 - 3 olika som har ungefär samma poäng osv. men varav EN av dom har en mer speciell färg kan du ju gå på de. Så hade jag resonerat iaf.

Sedan när man köper en häst, så kan man faktist få mer bara för den har en mer speciell färg. Vissa personer kan höja 10.000kr extra bara för att dom ska sälja en silversvart häst, och många faller även för speciella färger *känner mig träffad (a)*.

Okj, Vinnibruna har rätt i att det kan gå i arv ( om det var det hon menade) men jag ser inte det som ett stort problem eftersom ungefär 2 % av de svenskfödda hästarna får någon slags exem.
Jag tycker inte det är fel att avla på en bra häst bara för den har exem.

Men nu, till trådens ämne.

Jag har hört att det ska vara 20% ;o! .. Verkar dock lite väl mycket :s!

Hur kan du uppleva att 2 % av alla svenskfödda hästar får eksem? :p

Haha, kanske blev lite konstigt. Men jag har både hört och läst att det ska vara runt 2 %. Sen har jag bland massor med svenskfödda islandshästar inte stött på en enda med eksem!

Okj, Vinnibruna har rätt i att det kan gå i arv ( om det var det hon menade) men jag ser inte det som ett stort problem eftersom ungefär 2 % av de svenskfödda hästarna får någon slags exem.
Jag tycker inte det är fel att avla på en bra häst bara för den har exem.

Men nu, till trådens ämne.

Kanske 2% av de svenskfödda med EKSEMFRIA föräldrar.

Snarare 20% om man avlar på föräldrar med eksem.

Varför chansa på det :confused:

Sen så finns väl risken att det dyker upp på barnbarnen också om jag fattat det rätt? Då snackar vi ju ändå svenskfött i andra generationen.

Kanske 2% av de svenskfödda med EKSEMFRIA föräldrar.

Snarare 20% om man avlar på föräldrar med eksem.

Varför chansa på det :confused:

Är det en bra häst så skulle jag ta chansen ,just eftersom jag aldrig av alla svenskfödda hästar jag mött sett någon som har eksem.
Men det beror förstås på om man har störra avel eller bara ett eget sto. Du avlar väl och väljer vilka ston du vill ha i avel?
En annan kanske bara har en fd. ridhäst tex och väljer att avla på den istället, även fast den har eksem.
Klart att jag inte heller skulle skaffa mej en massa eksemston o, jag pysslade med avel.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 503
Avel En slags spin off på diskussionen om vad som gör en hingst intressant. Att avla är ju alltid en avvägning där man väljer mellan olika... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
14 908
Senast: Karoliten
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha... 2 3
Svar
49
· Visningar
8 843
Senast: machafuko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 452
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka