Avlastningssits?

true_blue

Trådstartare
Jag har sett några barockryttare i en märklig (enligt mig) sits.
Man sitter/står framåtlutad och guppar i stigbyglarna. :bump: Ser väldigt jobbigt ut för både ryttare och häst. Har alltid undrat varför man inte rider lätt istället? Av Jegras svar till Lejonstjärna härintill drar jag nu slutsatsen att det handlar om "avlastningssits". Stämmer det? Vad kan det finnas för fördelar? Är den korrekt utförd så som jag har sett den? När skall den användas? Vid vilket skede av utbildningen? OSV...undrar: :) T_B
 
Om det är den sits jag tror det är så är det en väldigt effektiv sits för att få avslappning i ryggen och erbjuda hästen att höja upp sin rygg. (Jag vet inte om den sits du har sett är korrekt för jag har ju inte sett den.)
Den är inte förbehållen endast barockryttare utan används med fördel även på islandshästar, speciellt spända 5-gångare som lätt spänner sig.
Fördelen med att använda denna sits istället för lättridning är att man i lättidningen flyttar sin tyngdpunkt ideligen. Det blir katastrof på den känsliga islandshästen.
Lättridningen är nog mer till för ryttaren än för hästen.

Ridbyxorna kvar i sadeln men kalsongerna ovanför!
 
Då har nog jag sett en märklig avlastningssits - och du märklig lättridning. Tyngdpunkten ska inte åka fram och tillbaka vid lättridning heller. Jag har också sett märklig lättridning - folk som liksom kastar sig mot bakvalvet :bump: och studsar.... Vilken häst som helst skulle bli helgalen tycker man. :crazy: /T_B
 
Jo, jag har sett olika varianter på lättidning. Vissa bättre vissa sämre.
Fast det man inte kommer undan när det gäller lättridning är att man kommer att röra sig upp/ner och den lilla puffen i sadeln när man sätter sig ner räcker för att störa en känslig häst.
Sen en annan fiffig sak med avlastningssits är att man kan balansera hästen genom att luta sig ngn cm framåt eller bakåt. Eller genom att sitta lite tyngre/lättare.
 
Avlastningssits är något jag själv (äntligen) fattade för drygt ett år sedan. Skillnaden hos min häst var enormt positiv.

Vad som dock lätt händer är att man börjar luta sig framåt för mycket, och hamnar i framvikt. Jag har själv råkat ut för det. Jag ser det som ett "börjanfel" eller vad vi ska kalla det.

Vart efter ryttaren hittar den nya balansen blir det bättre, men man behöver ofta hjälp utifrån för att hitta rätt. Målet är att man ska sitta centrerat över hästen och kunna flytta tyngdpunkten både framåt till avlastningssits om hästen behöver det, eller sjunka tillbaka i belastningssits för att börja samla hästen. Det ska inte synas speciellt mycket när man kommer till avlastningssits.

Som jag upplever det sitter de flesta av oss mer eller mindre i baksits, d.v.s. baken trycker ner i sadeln. Jag försöker alltid se till att mina elever börjar förstå avlastningssitsen så tidigt jag kan, ibland blir då en förstafas denna lite framåtramlade sits, som ju inte är så jätteelegant och långsiktigt inte bra för vare sig häst eller ryttare, men jag upplever det lättare att hitta den centrerade sitsen och förstå hur man använder kroppen därifrån än det är om man sitter kvar i baksits.

Nä, något ideal är det inte, och jag ser också en del ryttare som hamnar i konstig sits. Samma som med lättridning, att rida lätt "rätt" är svårare än man tror.
 
Riktigt utförd lättridning ska inte ha någon puff när man sätter sig i sadeln. Ryttaren ska följa hästryggens rytm och låta sig skjutas ur sadeln av ryggverksamheten, för att mjukt möta ryggen i sadeln i nästa steg.
Där slarvar de flesta, de bara reser sig upp och ner utan att känna efter hur ryggen rör sig, då blir det pannkaka och lättridningen kan till och med bli skadlig för hästen när den får en rejäl duns i ryggen i varje steg. Den vill knappast använda ryggen riktigt när det blir så.
 
Anledningen att jag använder uttycket puff är för att det ordet för mig innebär något mjukt och lätt. Vad kallar du den sekvens av lättidning då ryttare och sadel möts?
 
Hm...vissa (även jag den första tiden, nu tror jag att jag lyckats komma bort från det) hamnar i en sådan sits när de ska försöka vinkla fram bäckenet. Speciellt i en "engelsk" sadel som är hög fram.

Sen vet jag de som rider så; lättar lite från sadel och lutar sig framåt, på väldigt obalanserade unghästar. Eller ja tillräckligt balanserade i skritten för att sitta bra på, men lite för vingliga i traven. Själv föredrar jag att inte trava alls då med ryttare, men vissa väljer det istället.
 
En fördel med en bra avlastningssits framför lättridning är att man fortfarande har en ganska bra kommunikation med hästen genom sitsen, bara det att det man gör med sittbenen flyttas över till insidan av lårens högsta del. Hela kittet med "hästen speglar ryttarens sits" funkar alltså fortfarande. Inte bara vad gäller böjning och balans i sidled - man kan väen växlan mellan en lätt framåtlutad sits där man uppmuntrar hästen att sträckan nosen framåt-neråt, via en neutral lodrät sits, och till en mer samlande sits (det sistnämnda är grymt praktiskt vid tramparbete). Det mesta av detta upplever jag att jag tappar vid lättridning.
 
du borde träffa min tränare, hon lär en att vid lättridning få med allt där du anser dig tappa. Dock är det ganska svårt och plågsamt att lära in.
 
Och vad skulle jag få ut av att rida lätt som jag inte redan har i den lätta lodräta sitsen/avlastningssitsen?
 
Böjning, sökning, balans och framför allt samling som man överhuvudtaget inte trode var möjlig :love: . Man har ju alltid bara hört det negativa om lättridning så det här var en positiv grej för mig.
 
fast det tror jag att man kan få lika bra med lätt lodrät sits/avlastningssits. Men hur det ligger till med det lär vi aldrig få veta utan att träffas IRL!
 
Du är välkommen om du har vägarna förbi :D
Jag har tränat lodrätt sits till pedanteri i många år nu och jag tror mig behärska den rätt bra och jag kan inte åstadkomma samma sak när jag sitter som när jag rider lätt.
Men om man ska vara petig så är ju lättridning oxå lodrätt sits.
Skillnaden märks tydlig när man rider islänningar, de tåler oftast inte nersutten trav men denna frm av lättridning går bra.
Jaja, du har rätt skillnaden lär bli svår att komma fram till här på nätet.
 
Men lätt lodrät sits är inte nedsittning. Det handlar om att förlägga mer vikt till lår och stigbyglar och lätta i sätet och släppa upp ryggen.
 
Absolut, håller med om det plus ungefär 1000 andar komponenter till...., vad jag menade var bara att lättridning OXÅ är en lodrätt sist.
 
Men tusen gånger svårare att behärska än "ren" avlastningssits. Puh...
 

Liknande trådar

Ridning Jag hoppas den här tråden inte blir något urspårat krig. Jag undrar bara lite kring tankarna av sits inom AR. Jag är av nyfiken natur.;)...
15 16 17
Svar
326
· Visningar
26 511
Senast: Susan
·
T
Western Jag postar detta i en egen tråd eftersom jag tror att vi kan få igång en diskussion i ämnet som för mig är VÄLDIGT intressant, jag...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Lazy Lady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp